Jump to content

Dobbelpeker eller drilling?


hjortefot.com

Hvilket brekkvåpen ville du valgt?  

65 members have voted

  1. 1. Hvilket brekkvåpen ville du valgt?

    • Dobbelrifle
      9
    • Hagledrilling
      32
    • Rifledrilling
      24


Recommended Posts

Jeg har alltid vært fasinert av brekkvåpen , og akkurat nå får jeg ikke tankene om en dobbelpeker, eller drilling ut av hodet.

 

Det er lenge til årets oppsparte skattepenger kommer, så jeg har litt tid til å gruble på.. Men et brytevåpen med svingmontasje blir mest sannsynlig neste store investering.

 

Skal primært brukes til norsk storviltjakt + rev, sekundært drivjakt på villsvin.

I dagdrømmene står det mellom dobbelrifle s/s fra Krieghoff i 9,3x74R , eller en pent brukt drilling i 20/76 - 2x 8x57IRS om det skulle dukke opp når tiden er inne.

 

Grunnen til at jeg vurderer drilling er muligheten for en slug/revehagl i tillegg til to kjappe rifleskudd.

Det ligger mange pene drillinger på bruktmarkedet, er det noen fallgruver (modeller) man bør styre unna?

 

 

Hva ville de erfarne kammerbrukerne valgt? Andre kaliber?

Setter stor pris på alle innspill...

 

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg en D99 drilling med rifleløp i 30R Blaser. Ville i tillegg kjøpt et innstikkløp i samme kaliber slik at jeg ved behov også hadde rifledrilling.

Dette ville dekket mitt behov som i hovedsak er elg, rådyr og småvilt. Ville også ha mulighet for sjelden bruk på hjort, villsvin....

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte en strøken brukt D99 rifledrilling i sommer for 25 000,- Det var omtrent null interesse, og den lå ute i 2-3 måneder.

Hadde ikke kjøpt den ny selv, og er glad for at jeg slapp det tapet.

 

Med denne erfaringen ville jeg vært svært tilbakeholden med å handle en ny rifledrilling.

 

 

Kan dette skyldes at det var nettopp en blaser.

Jeg har sansen for mange av blaser sine produkter, men noen drilling fra dem kommer jeg aldri til å kjøpe.

Presisjonen er som kjent formidabel, men de ser jo ikke ut......... 8)

For meg blir en slik innvestering også tuftet på stor eierglede, og da skal de se ut omtrent som Mauser69 sin.

Link to comment
Share on other sites

Utseende er viktig, særlig på våpen i denne kategorien. Så jeg ser poenget ditt, men med nypris på D99 Duo på ca 45 000,- var tapet "bare" 20 000,-

For dyrere og penere våpen vil tapet være større.

 

For å kommentere Blaser rent teknisk, så legger jeg til at denne "stygge" rifledrillingen har overlegent avtrekk ift brekkvåpen generelt og overlegen samskyting ift loddede løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for en 8mm.

Ser for meg at rekylen blir betydelig i en lett, smekker drilling med svinerygg i 9,3 og derved problemer med å montere kikkert med tilstrekkelig øyeavstand.

(Erfaring fra over/ under rifle i 9,3, men kanskje en sideligger ikke kaster opp like mye)

Sikler selv på en rifledrilling, men veit ikke helt hvordan jeg kan få rydda opp i garderoben så det blir plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte på hagledrilling, før jeg hadde lest ditt startinnlegg ordenlig..

... klippe..

 

Skal primært brukes til norsk storviltjakt + rev, sekundært drivjakt på villsvin.

 

Med ditt bruksområde så er det vel ren riflejakt du er ute etter, med mulighet for å slippe et hagleskudd etter reven. siden du ikke skal jakte fugl med den så er rifledrilling gode greier.

 

Jeg har jaktet med hagledrilling i mange år, kombinasjonsjakt der det er mulighet for fugl. Til det bruket er en hagledrilling perfekt. Smyge i skogen etter rådyr, kneppe skogsfugl om det byr seg en mulighet (også i topp), poste på hogsten i kveldinga... Alsidig våpen til alsidig jakt. En stund jaktet jeg storvilt med dobbeltrifle, men det ble for snevert bruksområde for meg så den solgte jeg. Den eneste gangen en dobbeltrifle har en fordel fremfor en god boltrifle er når du trenger et hurtig andreskudd. Og jeg fikk ikke til å skyte hurtigere med doblingen enn med min Blaser allikevel, så det argumentet falt bort. Presisjonen på andreskuddet er mye bedre med boltrifla, og man slipper å bære på et rør ekstra. For all del, det er velballanserte og vakre våpen, uten kikkertsikte på. Med en gang man setter på kikkert forsvinner hele ballansen synes jeg. Mye heller en presis boltrifle til storviltjakt enn en dobling for min del! Men det er bare mine synspunkt på dette.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn

Takk for kloke ord, jeg ser dine poeng meget godt.

 

Grunnen til at jeg vil ha en drilling er fordi det er noe med disse jaktverktøyene som tiltaler meg, loddede piper, og flotte stokker.

Jeg kjøpte en kombi for noen år siden, men eneste kur mot den stadig tilbakevendende havesyken ser ut til å være en drilling.

 

Nå vil våpenet som nevnt bli brukt mest her i landet, men jeg har fått smaken på drivjakt nedover i europa, og under den forrige drivjakta i Tsjekkia var det ingen tvil om at de med to kjappe rifleskudd hadde et fortrinn. En rifledrilling med slug i tillegg må være ypperlig til denne typen jakt

 

Jeg har pr i dag ikke hatt behov for oppfølgingskudd under storviltjakt, så det skulle gått fint med en hagledrilling også.... ser at disse har en fordel med tanke på tilgangen på bruktmarkedet, ...

 

 

Blir egentlig bare mer forvirret :roll:

 

 

Hvilke drillinger på bruktmarkedet bør man styre unna? Merke/produksjonsland/årstall..

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat egnet til storvilt.

 

En Büchsflinten-Waldläufer bør være meget godt egna til norsk jakt. Se kaliber kombinasjoner

 

Mögliche Kaliber:

 

Schrotläufe: 16/70; 20/70; 20/76; 28/70

 

großer Kugellauf rechts mit folgenden Kalibern:

5,6 x 52 R; 6 x 52 R; 6 x 70 R; 6,5 x 57 R; 7 x 57 R; 7 x 65 R; 8 x 57 IRS; 9,3 x 74 R

 

kleiner Kugellauf mit separater Kugelspannung mit folgenden Kalibern:

.22 WMR; .22 Hornet; .222 Remington; 5,6 x 35 R Vierling; 5,6 x 50 R Magnum; 6 x 52 R; 6 x 70 R

Link to comment
Share on other sites

Joda, en slik er lovlig på storvilt, men mangler mulighet for oppfølgingskudd. Til gjengjeld kan man i stedet ha et mer egnet riflekaliber til rev, tilgjengelig. En slags liggende bockdrilling.

 

Jeg holdt i en brukt bockdrilling i Tyskland en gang, og av en eller annen grunn, ble jeg svært fasinert. Jeg må innrømmet at jeg ønsker meg en sånn, men klarer ikke finne noen fornuftig behov jeg har for en slik.

 

Bild11.jpg

 

Jeg anbefaler trådstarter å lese boka til Norbert Klups:

31ATQF5965L._AA160_.jpg

 

Den finnes også oversatt til engelsk. Jeg har endt opp med å ha begge. Tysken min er for dårlig til å få fullt utbytte av den tyske utgaven, så jeg kjøpte den engelske en gang jeg kom over den i USA. Den engelse oversettelsen er helt tragisk, man skulle tro at den var maskinoversatt, men det var allikevel lettere for meg å få med meg alt.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Amatør i at asymetriske drillinger/dobbeltrifledrillinger ser mest tiltalende ut.

 

Bockdrillinger eller Triumpf-Bock Drillinger tilbyr noe helt spesielt i form av estetikk, men jeg føler at de blir i noe grad "låst" og ikke like allsidig som en ordinær hagledrilling eller dobbeltrifledrilling. Om en er hjemmelader finnes det ikke mye i den norske småviltfaunaen som ikke kan skytes like greit med en 7x65R som en .22 Hornet. Hornet'en kan selvfølgelig passe bedre til mindre fuglevilt enn det 7x65R gjør, men nedladning går veldig fint an.

 

Når en er inne på emnet "fornuftig" våpen kontra "estetisk pent" våpen, har jeg gått i fella selv nok en gang.

 

cimg4958redigert.jpg

 

Denne ligger å venter på meg i posten fra Tyskland for øyeblikket. Skulle egentlig ha meg en F3 til småviltjakt, men denne G. Juch drillingen ble for fristende. Skal lage en egen tråd når jeg har fått den i hende og prøveskutt den på skive evt. et førjulsrådyr. Noen som klarer å tippe kaliberet/kalibrene?

 

Kanskje litt skryting fra min side, men jeg mener drillinger/kombinasjonsvåpen uansett form eller bygning er for spesielle til å holdes skjult for allmennheten eller kammerfolket :-)

 

slb

 

PS: Lykke til hjortefot.com med valget av drilling/dobbelrifle.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil gjerne ha dobbeltrifledrilling, då eg anser det som meir praktisk til mi jakt enn hagledrilling. Men eg kan ikkje tåle asymmetriske drillingar. Godt at me er ulike :D

 

Myser stadig rundt, men utvalget rifledrilling i eit nogenlunde edruelig prisleie er smått. Unntaket er D99, og det ville vere einaste grunnen til å prøve ein slik kombi med 3 løp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...