Jump to content

Parker Hale


d-sle

Recommended Posts

Hei!

I mine ungdomsdager tråkket jeg med en eldre herremann som fungerte som mentor for meg angående jakt, dette var før jegerprøvens dager. Jeg lånte hagle av han under første rypejakt høsten. En enkeltløpet sammenleggbar Beretta kal 12.

Senere ble det storviltjakt og jeg hugser han hadde en Parker Hale rifle i kal 30-06. jeg syndes den gangen dette var en skranglete rifle.

Er dette våpenet i handelen i dag? Kan ikke hugse å ha sett denne fabrikanten i de senere år.

Noen som vet eller har et slikt våpen?

Link to comment
Share on other sites

OK!

Den føltes romslig ut ja, men fungerte gjorde den. Skranglete i kroppen sjøl men noen kvinnfolk har jeg vel på samvittigheten :smile:

Kunne tenkt meg ei slik rifle men som sagt vet jeg ikke om jeg får kjøpt denne lengre.

Og det er da litt for nostalgien sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hatt ein Parker Hale kal 6,5x55 i 27 år,usikker på mod,men den har gått bra i alle år.Skutt mange elg og noen hjort med den.

Men nå syntest eg at eg fortjente ei ny rifle,så eg har kjøpt meg ein Blaser R8 i kal 308w med a-tech titan demper og Swarovski z6i 2,5-15x56 BT. Så det blir artig på jakt med den til høsten.

 

 

Spent blaser eigar frå Telemark

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Parker Hale i 7mm. Rem.Mag. mod.81 Classic. Jeg har sett en del av disse PH riflene i div. kaliber. 30-06 og 6,5 og 308. Jeg ser at det er en del forskjell på finish og design på stokk.osv. Mod.81 Classic er uten tvil en litt mer påkostet variant.

De kan minne mye om Zastava riflene til Jaktdepotet. M-98 mekanisme i sivil utgave uten tommelgrop for klips. Sikringen er en avtrekkssikring på siden. Min utgave har Classic stokk med pen nettskjering og underbeslag i alt stål. Ofte hadde andre modellene underbeslag i støpt aluminium. Av alle de PH riflene jeg har sett får jeg inntrykk av at min variant er den mest forseggjorte. Frem til i dag har jeg skutt en god del elg og rådyr med den. Jeg skiftet pipe etter 3500 skudd, 7mm. Rem.Mag. brenner løp. Jeg er storfornøyd med rifla, jeg liker m-98 mekanismen.

Den går godt, en børsemaker beddet stokken for meg en gang.

Men igjen, jeg har ikke finstudert Zastava riflene, men de ser forbausende like ut. Jeg har hørt ubekteftede rykter om at PH-fabrikken har kjøpt låskasser fra Jugoslavia, Spania er også nevnt.

Disse ryktene får gjerne avkreftes av de som vet mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...