Jump to content

Hvorfor ikke armbrøst?


Ulfhedin

Recommended Posts

Jeg vet ikke så mye om buejakt, men følger debatten om legalisering med interesse. Så vidt jeg kan se så handler forslaget som Direktoratet for Naturforvaltning behandler, og Norges Buejegerforbund ivrer for, kun om buejakt og ikke armbrøst. Kan noen opplyse meg om hvorfor? Jeg kan ikke skjønne hva som eventuelt gjør et armbrøst til et mindre egnet jaktvåpen enn ei bue.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi de som har søkt har handlet i egen interesse, det er enklere å få lov til en ting om gangen enn å forandre hele lovverket på en gang, de er interessert i buejakt og søker om det. Norges Buejegerforbund.

De har heller ikke søkt om å heve forbudet mot blyhagl, eller å benytte kuler under 9gram på storviltjakt, eller at jakt med håndvåpen skal bli lov. De som brenner for det, arbeider for at det skal bli lov.

Jeg regner med at en eventuell søknad om å tillate jakt med armbrøst, kommer fra et eller annet armbrøstforbund? Det ville iallefall være naturlig?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da er ingen i NBJF som mener at armbrøst er mindre egnet til jakt. Men armbrøst er ikkje ein del av vårt program og dermed ikkje blitt ein del av denne prosessen. Hva som skjer, angående armbrøst, når buejakt blir lovlig veit me ikkje. Eg vil tru at da blir letter å kjempe for armbrøst jakt (hvis da ikkje blir lovlig no) etter ei lov endring i favør av jakt piler.

Aun Egil

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle de forskjellige pølene gått sammen om en felles organisasjon, så kunne alt nok blitt tatt opp, men siden alle holder seg for seg selv og kun er interessert i det de holder på med eller ønsker, blir det en stand still på det hele.

 

Om buejakt blir lovlig, er jeg fornøyd om det fører til jakt med håndvåpen igjen... eksempelvis.

Link to comment
Share on other sites

Lovlig buejakt vil ikke i seg selv føre til håndvåpenjakt.

For håndvåpen burde det teoretisk være enklere i og med at de bruker krutt som drivmiddel, og skyter metallprosjektiler til forveksling lik de som benyttes i jakt. Flere typiske håndvåpenkalibre er allerede i bruk på småviltjakt, og anlagsenergien er for mange håndvåpen innenfor det som kreves til småvilt.

MetallSiluett viser jo i praksis at nødvendig presisjon også er oppnåelig.

 

Så her er mye av grunnarbeidet lagt allerede, og Håndvåpenjegerforbundet (om det finnes?) har "bare" i oppgave å overbevise våre kjære myndigheter om at jeg og hvermansen ikke vil fly ned skogen med Glock i hånda på rådyrjakt...

 

Sukk...

Link to comment
Share on other sites

Armbrøst er da vel ikke forbudt å erverve? Har det ikke bare registreringsplikt som kruttvåpen? Med en åpning for armbrøstjakt ville man hatt like god grunn til å kjøpe armbrøst som andre jaktvåpen.

 

Så vidt jeg skjønner av debatten så er manglende interesse grunnen til at ingen jobber for å legalisere armbrøstjakt. Mens det er stort engasjement for buejakt. Så da må jeg nesten spørre buejegerne, hva er det som fenger interessen ved buejakt som mangler ved armbrøstjakt? Spør fordi jeg er nysgjerrig.

Personlig er jeg for å tillate buejakt (og håndvåpen- og armbrøstjakt) selv om jeg ikke har noe ønske om å drive med det selv.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare svare for meg selv her, For meg blir armbrøst for likt en rifle, med stokk kikkertsikte og oppspenning der en kan gå med armbrøsten spent.

Bue er enkelt og greit og et helt annet opplevelse å skyte med. Kansje litt vanskelig til å begynne med men etter kort tid mestrer en dette og godfølelsen kommer snikendes :-)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge armbrøst- skyttere har ikke organisert sig til som driver noen form for konkuranse/treningsaktivitet etter godkjent skyteprogram som skulle får det lettare til å anskaffe en armbrøst lovlig måte av dei fleste så blir det en smule vanskelig for andre forbunder å kjøre deres sak. Nbjf har sitt eget trenings/ konkuranseopplegg og innenfor de rekkene er nok interesse for armbrøst ikke akkurat så stor. Det er flere elementer mellom armbrøst og bueskyting som er totalt forskjellig. Det einaste større sammenlikning er nok bare drivkraft og prosjektiler.:smile: Samarbeid er nok og vanskelig så lenge dei andre er ikke aktive. Der må nok arnbrøstfolk komme først på banen med skyteprogram som kan skape interesse og aktivitet for dette form for skyting og kan vare skjellig grunn å få anskaffe sig en armbrøst. Da vil nok interessen og øke betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Armbrøst var vel i vanlig salg frem til rundt 1990 e.l. aaserud hadde ivertfall ett par i katalogen. Bestemor kjøpte ett fra Barnett, bare synd at han som brukte ikke tok skikkelig vare på det. I grove trekk så minnes jeg at det var morsommere og skyte med bue enn med armbrøst.

Link to comment
Share on other sites

Antagelig fordi det "kan va fal´li", som piggsvinet til Aukrust så treffende sa det.

Nei, tja. trenger POD noen grunn for å forby da? Er det ikke bare å forby? Trodde det, jeg.

Elller kan det være fordi de er relativt lydløse? Tyvjegerpotensiale...Var vel fordud mot lyddemper en tid også. Hæh? er det forbudt på pistol fortsatt?

Link to comment
Share on other sites

Historien jeg har blitt fortalt er at da det ble innført registreringsplikt på hagler var armbrøst, eller låsbue som jeg foretrekker å kalle det, fortsatt i fritt salg. Dette resulterte visstnok i at noen utvalgte medlemmer av såkalte enprosentklubber valgte å handle og benytte seg av dette i mangel på noe bedre. Personlig synes jeg dette høres noe tynt ut, men ting har vel blitt forbudt på tynnere grunnlag her i landet, så det kan for all del være sant.

 

Det er sikkert mange her inne som sitter på håndfast informasjon om saken og kan fortelle om det hvis de skulle se denne tråden. Så får jeg krysse fingrene så lenge og se om jeg får rett eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...