Jump to content

Rådyr/småvilt kule til 6.5*55


lizzy

Recommended Posts

Oryx til rådyr og rev, jaktmatch til fugl fungerer i allefall for meg :D Dette går likt i min M67 og i Drillingen uten at jeg må skru, eksprimenterte med mye forskellig ammo til forskjellig vilt før men har funnet ut at det holder med disse to.

Har også skutt orrfugl med Oryxen det gikk overaskende bra men tør ikke og anbefale det til andre.

Link to comment
Share on other sites

Er det fabrikkammo du er ute etter så er Lapua mega 10,1g et greit valg til rådyr. Til å være en "billigkule" er den ganske så bra. Ikke noe super BC, men innenfor normale jaktavstander så er den grei. Går som regel bra i de fleste rifler jeg har sett. Norma Jaktmatch kan være et brukbart valg til småvilt, hvis du får denne til å gå bra. Til småvilt på litt lengre avstander så kan Lapua Scenar (7 eller 8g) i fornuftige hastigheter være greit å ta en titt på. Brukt denne på fugl, og har stort sett hatt bra resultater ved treff. Treffer du vingeknoke kan det uansett noen ganger bli litt søl. Sist jeg kjøpte Lapua Scenar fabrikkammo var denne også noe billigere enn Norma Jaktmatch tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sierra GameKing 140gr er ikke noe dumt valg, og billig er den også! Har ikke skutt mer enn et par dyr med den, fine slakt på begge to. Men kjenner jegere som har skutt mange dyr og er fornøyde. Jeg bruker Norma 19 krutt, 45 gr. Og da ligger jeg i den øvre del av skalaen når det gjelder trykk. OBS! Husk at loten varierer på N19 (det er jo skytterlag krutt), så begynn lavt og bygg deg opp. Jeg får 790 m/s i min rifle. Og trykkring... Bruker hylser som jeg har funnet på banen, vet ikke om de er ladet før.

Link to comment
Share on other sites

Ser du nevner at du lader Hornady a-max fra før. Jeg vet ikke om du har prøvd den på rådyr. Jeg mener det ihvertfall er etpar stykker her på forum ("Roe" og "Poacher"?) som benytter a-max på rådyr med godt hell. Har ikke prøvd sjøl, men jeg har forstått det slik at ikke de klager ihvertfall :winke1: Kanskje ikke a-max er helt "kosher" som kule til jakt, men dette er folk som skyter relativt mange dyr og har et godt grunnlag for å mene noe om den kula. Som du sikkert vet er kula velsignet med en utrolig bra BC, hvis det er viktig for deg i ei jaktkule :smile:

Link to comment
Share on other sites

Liker 140grn kuler, siden man kan få dem opp i litt hastighet. Swift A-frame er unødvendig solid og dyr til rådyr, men gull til elg.

Kona har skutt en del med Remington Core-lock Ultra Bondet, og det har sett pent ut. Funnet noen kuler i elg, og de hadde soppet seg pent. Har blitt imponert over Speer Deep Curl i cal 30, så håper at denne er dugandes i 6,5 også. Prisen på både Remington og Speer er jo pen, og begge er bondede kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ja har hørt av et par karer det jeg også.. Men hadde tengt meg ei kule som var ment til formålet... Ikke ei som er ment til trening...Liker å ha kuler som gjør jobben ordentlig... Men det er noen som mener oryx blir for rå...

 

Vil du ha ei kule som er ment til formålet, eller ei som virker til formålet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

140 gr Partition ladet til hysterisk hastighet fungerer bra. Særlig hvis du har lurt på å bli vegetarianer :lol:

Jeg driter i restvekt. Driter i kjøttødeleggelse. Jeg vil ha døde dyr som er lett å finne. Om det skal koste 1 kg kjøtt ekstra så får det heller bli sånn. Det kiloet virker ubetydelig når du går blodspor i halvmørket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

130 gr Nosler Accubond.

Ifølge Nosler # 6: N 560 49 - 53 gr.

Dette var også det kruttet som ga best presisjon, alt i følge Nosler.

 

Nosler Accubond og Sierra Gameking er ikke det samme. Accubond er ei lodda kule ( -bond).

 

Hva man synes er bra er helt individuellt. Begge kulene kan brukes til rådyr og rev.

Da jeg jaktet med 6,5 X 55 ladet jeg 120 gr Nosler Ballistic tip. Den fungerte fint på rådyr, både på korte og lenger avstander. Den kula som tar livet av et rådyr, vil nok også ta reven.

Så spørs det hva du er ute etter med reven, skal du ta vare på skinnet ? I så fall må du gå på ei mer spesialisert kule til reven, og prøve å finne ei kule som ikke lager for store hull. Og den kula igjen vil ikke egne seg for rådyr.......

Link to comment
Share on other sites

Bruker 100 grs Nosler BST med en passe dose 203 B bak og det har fungert helt etter boka frem til nå.

Av de 12-15 bukkene jeg har skutt frem til nå er det bare en som har gått 10m etter skuddet. Resten har gått ned i smellen.

Det samme med bever og rev. Litt slem med revepelsen,men avlivningen har vært momentant.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er lettskutt, dvs de legger seg pent ned uansett når man plasserer skuddet i motorrommet. Hvis du synes oryx er for brutal blir du hysterisk imponert over A-Max/nosler bt. De som har pene slakt med disse kulene har enten en elendig utgangshastighet eller så er farten lav når kula slår inn.

 

Støtter barnes TSX, men muligens i 120 grains for 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg bruker 6,5x55.

Har litt forskjellig erfaring med div kuler på rådyr

120 Svift A-frame ble nok høy hastighet og masse blodslått på begge sider.

!56 Oryks, ingen synlig skuddtegn og dobbelskudd som resultat. Ikke mye blodslått.

!56 Lapua Mega, god skuddreaksjon, men mye søl da det traff ribbein. Best presisjon.

 

Vidunderhåpet som jeg har klart nå: 160 grain Woodleigh PP i forhåpentlig passe fart. Samler innafor et kronestykke og jeg skyter ikke bedre. Har blitt fortalt at tung kule i moderat fart gir pene slakt. Tror heller ikke det gir mer ettersøk med brukbar skuddplassering. Har jeg ikke tak, får jeg vente på neste sjanse.

 

I kombi har jeg 139 hornady interbond med god presisjon, men kommer nok til å øke til 154 grain (7x57R)

 

Til rev blir det V-max ( som jeg har klar) og sierra warmint etterhvert.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar over.

 

Jeg liker Sierra Gameking 140 grs på rådyr, og det meste annet av annet mindre vilt. Denne har jeg også felt en hjort med uten at det var noe som helst problem. Jeg liker ikke ferdigrulla oryx da jeg synes den sprer litt mye i min rifle. Sierra går hull i hull med rette ladningen. Meste jeg har hatt i er 49 grs MRP med en patronlengde på 79mm, heit ladning og unødvendig på rådyr.

 

På rådyr ville jeg brukt 43.7 grs MRP som er listet som jaktladning i Sierra sin ladebok, eller 35,8 grs med Varget som er listet som presisjonsladning i Sierra sin lademanual. Jeg har testet dem og kan bekrefte dette er utrolig fine ladninger i min rifle hvertfall. Men vil du ha en ladning til alt, da må du kjøre heite ladninger som får opp farten, en skal vel egentlig komme opp i rundt 835 m/s V0 for å få 2700 joule storvilt kravet.

 

Ellers er jo Nosler Accubond ufattelig presis, har meget bra BC og er en vinner, bortsett fra en ting... Den er vanskelig å oppdrive, det er utsolgt overalt hele tiden desverre så om du finner den kjøp kjøp kjøp.

 

Annet rimelig og supert alternativ er 140 grs Remington Core Lockt, den penetrerer veldig bra og holder veldig bra på blyet.

 

Dersom du jakter mye i fjell som jeg gjør vil jeg fraråde solide kobberkuler av den grunn de går gjennom og har en ekkel evne til å rikosjettere på fjell/stein og da er det vanskelig å garantere sikker bakgrunn.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...