Jump to content

Anmeldt for tyveri, ikke dømt. Hindrer våpensøknad?


mosser33

Recommended Posts

hei

 

har søkt om å få kjøpe meg ei hagle til jakt.

 

ble nå i vår anmellt for å stjele en telefon fra firmae, men fikk ryddet opp i saken og annmellelsen ble trekt,

har også flere anmellelser for bilkjøring.

 

blir dette noen brems for meg som søker?

har ikke blitt dømt for noen ting

 

flott forum!

takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også nylig levert søknader for (flere) våpen.

Er første gang jeg søker.

 

Har selv noen episoder med lensmannen med bilkjøring.

Ene episoden er 4 år gammel, den andre 1 år gammel.

 

Håper jeg slipper igjennom i alle fall!

Har lagt mye penger og energi i dette.

 

Kjøpte meg et Seifuva SG-149 idag. :-)

Fikk knalltilbud!

Link to comment
Share on other sites

hei, har søkt om å få kjøpe meg ei hagle til jakt.

ble nå i vår anmellt for å stjele en telefon fra firmae, men fikk ryddet opp i saken og annmellelsen ble trekt,

har også flere anmellelser for bilkjøring.

blir dette noen brems for meg som søker?

har ikke blitt dømt for noen ting

flott forum! takk!

 

Går nok sikkert bra skal du se :)

 

Verre med denne karen ;)

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10047096" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg lurer på. Og det er ikke for å fordømme noen, jeg syns ikke en anmeldelse for noe enkel "råkjøring" er så mye å hyle opp om - bare et spørsmål.

Men, hvorfor tror dere at dere klarer å behandle skytevåpen på en fornuftig og trygg måte hvis dere ikke klarer det med en bil?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten samling fartsbøter og en 3måneder for ca 10-12 år siden. Aldri fått noe pes for det, hverken med jakt- eller håndvåpen. Noen få utskeielser på veien tåles så lenge det er innenfor "normal råkjøring", men om du er anmeldt for alvorligere forhold kan det fort bli problemer. Uansett er det bare en måte å finne ut hvordan ståa er, søk.

Link to comment
Share on other sites

Tror enkelte bør revurdere hvordan de lever sine liv en smule om man skal være våpeneier fremmover, jeg skjønner at ungdommelig overmot og virketrang kan gi litt smuss på rullebladet. Og forsåvidt har jeg ikke noe problem med dette, men når man først har fått våpen i hus, bør man tenke seg litt om i forhold til hvor langt man bør gå når man "leker" seg.

Eller for å si det på en litt annen måte, man må se til å oppføre seg litt mer voksent når man har våpen.

 

Forenklede forelegg gir normalt ikke noe problem, en dom derimot gir en automatisk 5 år karantene fra avtjent dom (I dag er det ikke lenger kan men skal når det gjelder politimestrenes innstruks for å ta våpen fra alle som er dømt for noe, uansett hva man er dømt for). Fyll (fyllearrest gir i dag automatisk indragelse av våpen), om så ikke skjer er det politiet som har gjort en feil.

 

Det skal mindre og mindre til for at man mister våpna i dag, derfor min komentar om å oppføre seg litt voksent.

Link to comment
Share on other sites

Pussig at du skriver akkurat det, for etter at jeg fikk interesse for jakt, våpen og det det innebærer så har jeg blitt mer oppmerksom på lover og regler.

Jeg så det som at jeg ble gitt en tillit når jeg fikk våpentillatelsen og ble faktisk litt stolt over at det.

Nå er det jeg hadde på mitt blad bare småtterier (bråk på byen, har ikke vært full på byen etter dette) men som Vingemutteren skriver så skal det lite til for at man ikke skal få innvilgelse eller at man mister den tillatelsen man har fått.

 

Men etter man først har fått tillatelsen bør man tenke lengre enn fem timer i forkant av hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

5 års karantene ved fengsels/ dom er ok. Da er man jo pr definisjon IKKE skikket til å erverve våpen... Er det ikke da naturlig at man mister sine ALLEREDE ervervede våpen for samme periode/ dom? For sånn funker det ikke.

Jeg blir ikke overrasket om det også her blir praktisert ulikt på de forskjellige politikammrene. Eller for alt jèg vet, er det kanskje forskjellig praksis hva man faktisk er dømt for...?

 

Edit: Fengsels/ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke da naturlig at man mister sine ALLEREDE ervervede våpen for samme periode/ dom? For sånn funker det ikke.

 

Ja, det er naturlig, og også hensikten. Men takket være et dårlig register og manglende rutiner er det ikke alltid det snappes opp. Noe som er ganske elendig.

Link to comment
Share on other sites

Det står jo ikke råkjøring M67. Det står anmelDelser ( :wink: ) for bilkjøring. det kan jo bety så mangt, alt fra kjøring uten sertifikat/rattfyll/fartsbøter mm.

 

@ trådstarter: Du kan jo bare søke. En annen mulighet er å ta en telefon til våpenkontoret på ditt lokale kammer og diskutre saken med dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...