Jump to content

"Uønskede hendelser med våpen" der politiet er involvert


istmus

Recommended Posts

Jeg ble litt sur da moderator stengte tråden "endringer i våpenloven", akkurat da det ble henvist til den politimannen på Hamar som ble tatt for ulovlig salg og oppbevaring av våpen, og sendte en PM med spørsmål om hvorfor tråden ble stengt.

 

Da ble jeg faktisk oppfordret til å starte en ny tråd som omhandler emnet med politi og uønsket håndtering av våpen.

 

Ettersom jeg allerede har startet så smått med å prøve å kartlegge bruken av våpen i samfunnet synes jeg dette passer godt inn.

 

Det er jo, særlig etter Gjørv-kommisjonen, et trykk for å begrense og som det synes helst forby våpen hos sivile så langt det lar seg gjøre, og det selv om alt tyder på at sivilt innehva av våpen er et marginalt problem med hensyn til "samfunnets sikkerhet". Det er ikke gitt ut pålitelig statistikk over i hvilken grad lovlige/ulovlige våpen er benyttet i det som våpenlovutvalget i NOU 2011:19 kaller for "uønskede hendelser" med våpen, og det er min mening at før man har pålitelig kunnskap om dette kan man heller ikke komme med fornuftige bestemmelser som er egnet til å løse problemer med "uønskede hendelser" med våpen

 

Forholdet er videre at politiets og forsvarets våpen ikke er omfattet av våpenlovgivningen, noe som etter min mening kan være uheldig. Det er kjent at Forsvaret savner ca 2 000 hel og halvautomatiske våpen, deriblant over 1200 AG3. Fra Oslopolitiets rapport fra "Prosjekt Bullit" vet vi videre at stjålne militære våpen er en vesentlig kilde til bevæpning av kriminelle grupper, bl.a. var det et AG3 som "fikk hull på" sikkerhetsglasset inn til tellesentralen i Nokas-ranet, og det var den samme AG3 som drepte politimannen.

 

Det har ikke vært publisert statistikk over stjålne våpen siden 2004, men det året forsvant det flere håndvåpen fra politiet (5 stk) enn fra sivile (4 stk).

 

Bortsett fra den siste saken fra Hamar:

 

 

http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/ ... fault.aspx

 

Vet jeg om noen hendelser til med politi, men jeg har vel neppe oversikt over alle. Det var en i Halden så vidt jeg vet, og en nordpå. Det var videre en i avisene i fjor om en revolver som politiet glemte på biltaket, og som en Kammerbruker fant og leverte tilbake. Jeg ville sette stor pris på om dere her på Kammeret som har informasjon om disse, og andre hendelser, ville sende meg en PM med informasjon om hvor jeg kan finne nærmere opplysninger.

 

Jeg ville også sette pris på informasjon om andre hendelser med våpen, både blant sivile våpeneiere og andre. Dersom det f.eks. er skyteepisoder kommer dette gjerne i avisen, men det står aldri hvilken status våpenet(ene) som blir brukt har, om dette er "legale" eller "illegale" våpen.

 

Det er også min erfaring at når brudd på våpenloven påberopes f.eks. i dommer eller annmeldelser er dette ofte tatt med "på godt mål". I lokalavisen her er det f.eks. referert fra en sak der noen var tiltalt for "torpedovirksomhet" og skulle ha truet med en 9 mm pistol. (De ble frifunnet, og noen pistol hadde aldri eksistert). En av dem ble imidlertid dømt for en del narkotika-forbrytelser, og for brudd på våpenloven fordi han hadde "vært i besittelse av tåregass".

 

Så, Kammer-venner, dersom dere har informasjon som dere tror jeg kan ha nytte av, skriv den ned og send meg en PM. Og, det utelukker ikke at dere poster her i tråden også :D

Link to comment
Share on other sites

Flott tiltak Istmus. Regner med at det blir både saklig, lærerikt og artig å lese når det er du som skriver.

 

Hva gikk denne hendelse i Halden ut på, og når var det? Nå nylig, eller snakker vi flere år tilbake? Jeg kan ikke si at jeg har fått med meg den nemlig, men så er jeg vel heller ikke den som følger med mest i media. Det skulle uansett vært veldig interessant å få utbrodert dette litt.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg fokus på politiets og forsvarets våpen og våpenhåndtering er en avsporing og potensielt farlig. For det første er dette våpen som er nødvendige for landets sikkerhet, ikke våpen som brukes til sport og fornøyelse. Dernest er det en viss fare for at reguleringskåte politikere kan tenke at om ikke de klarer å holde skikk på våpen så kan ikke andre det heller. Det er selvfølgelig feil, men sannheten kommer ikke alltid i første rekke innen politikken. Var det ikke et vådeskudd av en politimann som gav IPSC problemer i Danmark?

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel mer for diskusjon å regne, er det ikke? Gapestokk er det jo som regel media som tar seg av, helt uavhengig av hva som skrives på Kammeret eller ikke.

 

Som jeg sa i stad, det kan da ikke skade å få belyst dette litt?

 

Men det er klart, de som heller vil himle med øya kan jo bare la være å lese i denne tråden, så slipper man å irritere seg. Så kan vi som har lyst til det følge med her og se hvor dette bærer hen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vore moro å visst kva motivet ditt var for å belyse dette Istmus, er hensikten å belyse eit stort problem, eller er det for å bevise at faktisk dei som skal overholde loven, bryt den?

 

Trur du at denne tråden vil gå til det gode og du eller andre kan faktisk dra nytte av den, eller er det kun fordi du har gått tom for alle typer farger, og står igjen med eit spann svart maling?

 

Eg har veldig problem med å sjå nytteverdien av denne tråden og at nokon skulle faktisk dra nytta av den i positiv forstand, faren er heller at Kammeret.no kjem blir igjen "bumpa" opp på enkelte etaters lister, som igjen fører til at den går nedover på andre lister, f.eks over seriøse nettfora..

 

Du med din erfaring, burde vel lært eit å anna i din ferd på livets sti, det forundrer meg at du griper fatt i sånne ting, det er ikkje alle ting som er verd prisen å diskutere.. Ytringsfriheit og fornuft, er to begrep, som ikkje alltid møtes hånd i hånd..

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer og Mauser68: Hvordan fokus på "myndighetenes våpenhåndtering" kan gagne oss? Bl.a gjennom henvisningen til at noen få tusen politifolk mister bort 5 håndvåpen på et bestemt år, mens ca 50 000 pistolskyttere "bare" mistet bort 4 stk. Dersom du leser innlegget mitt ser du at det ikke bare er politi (og forsvar) jeg ønsker opplysninger om, men også såkalte "uønskede hendelser" blant sivile våpeneiere og andre (les: kriminelle). Min arbeidshypotese er i tråd med hva Kripos fortalte Våpenlovutvalget (se side 31 i NOU 2011:19, andre spalte under pkt 3.5.6): "Det er fortrinnsvis ulovlige skytevåpen som er benyttet i straffesakene", men vi mangler korrekte og pålitelige tall for dette, og det er det jeg ønsker å bidra til å fremskaffe.

 

Dersom min arbeidshypotese kan bli bekreftet vil dette være et meget vektig argument i arbeidet med en ny våpenlov, slik at man da kan argumentere for at det ikke blir innført restriksjoner på innehav og bruk av våpen som gjennom seriøs forskning kan vise ikke vil ha noen virkning.

Link to comment
Share on other sites

Og mitt svar er at dette fort blir til følgende argument:

 

Hvis noen få tusen politifolk mister bort 5 håndvåpen på et bestemt år, hvor ille er det ikke med 50 000 pistolskyttere? Husk på at for veldig mange er politiet ekspertene, så om de ikke klarer å holde kontroll er det ingen andre som gjør det heller. Dessuten prøver du å sette to forskjellige "budsjett" mot hverandre, og det fungerer sjelden som planlagt. Det er det totale antall våpen i samfunnet man fokuserer på, og politiets våpen inngår ikke i det regnestykket.

 

Sorry, men dette blir veldig fort en billig "hevnaksjon" mot slemme og dumme politiet som vil ta fra oss våpnene, og det vil nok bare skade vår sak. At politi burde bli bedre på våpenkontrollen sin er jeg enig i, men dette forumet er neppe riktige stedet for den debatten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle egentlig ønske at tråden var unødvendig. Det hadde den også vært, om politiet hadde vært ærlige, med de som jobbet med våpenloven. Du kan banne på at Politiet vet veldig godt hvor mange av _DERES_ våpen (og hvor mye ammo!) som har blitt "funnet igjen" hos kriminelle, og kanskje også blitt brukt til kriminelle handlinger.

 

Dette er statistikk Kripos påstår at ikke eksisterer etter et gitt år. Det utsagnet er mildt sagt merkelig.

 

//Svein

 

p.s. Som samfunn bør man ikke håndtere uærlighet fra maktapparatet med å inta en servil holdning.

Link to comment
Share on other sites

er helt for å belyse episoder der "uskikkethet" kommer frem. men hets og anngrep mot "vanlige" uhell kan vi holde oss for gode for.

dersom man sier at det blandt sivile er 7% av våpeninnehaverne som egentlig er uskikket og det belyses at det er 14% blandt politiets ansatte med kurs og tillatelse for våpen som er uskikket. ja hva sier det oss da?

 

det sier ikke meg mer en at det er mere fokus på feil hos politi en sivile.

og for å være helt ærlig så trener nok vi skyttere VESENTLIG mer en politiet er pålagt.

 

det som er viktig er nok å bedre samarbeidet ved å la politi få kurs og trening gratis på "våre" baner.

det er tross alt de som skal beskytte oss, selv om jeg har svekket tiltro til politiet etter utøya episoden.

så hva kan vi gjøre? jo tilby oss vår kunnskap. ikke angripe deres.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...