Jump to content

Fradeling av bog(ene) på elg etter slakting, spørsmål


Salmon

Recommended Posts

Fra tid til annen har vi hatt slakt med til dels store blodutredninger i bog/bryst. Spesielt hvis kula har truffet lavt i bog og splintret lårbeinet...

Noen i laget vårt mene vi bør skjære fra bogene rett etter flåingen for å hindre at dette blodet surner under mørningen av slaktet, mens andre igjen mener at vi bør ha så lite sårflater som mulig for å minske sjansene for uønskede bakterier...

 

Hva er praksisen ute hos dere og hvorfor er det slik?

Link to comment
Share on other sites

Rører aldri noe som helst med mindre der er vom- eller spiserørsinnhold i skuddsåret. Bare tull å blottlegge hele bringa for å å bort noe blod som aldri surner før resten av skrotten, altså med mindre der er annet dritt inni der.

Har skutt og finpartert mange hundre hjort på fuktige Vestlandet helt ut mot Nordsjøen, har aldri merket noe surt blod enda.

Er hellig overbevist om man øker faren for å skade kjøttet mye mer med å åpne bogene. Det er nok en gammmel hedensk skikk dette her, sammen med mye annet tull og vas folk foretar seg med slaktet.

Link to comment
Share on other sites

Fra tid til annen har vi hatt slakt med til dels store blodutredninger i bog/bryst. Spesielt hvis kula har truffet lavt i bog og splintret lårbeinet...

Noen i laget vårt mene vi bør skjære fra bogene rett etter flåingen for å hindre at dette blodet surner under mørningen av slaktet, mens andre igjen mener at vi bør ha så lite sårflater som mulig for å minske sjansene for uønskede bakterier...

 

Hva er praksisen ute hos dere og hvorfor er det slik?

 

Det blir litt som en gang her i Løten, en jeger hadde skutt en elg ogda jaktlederen kom bort og så elgen ligge der sa han, Dette var ett godt treff, bare at det var i feil ende.

Tenkte på det første avsnittet ditt.. :lol:

 

Personlig synes jeg det er greit å åpne opp bøgene og skjære vekk det som er stygt, om dette surner før noe andre er det mange andre faktorer som spiller inn på, skjærer som regel et kryss der hvor kula har gått inn også, og renser der, det blir så mye triveligere å ta igjen når man skal skjære ned dyret etter at det har hengt, det viktigste er at det får henge tørt og luftig uten for høy temperatur. kjøtt som skal bli karbonade, trenger ikke henges til mørning, det er jo ferdig ferdig tygd.

Link to comment
Share on other sites

Det "tullet og vaset" har aldri forringet kjøttkvaliteten på mine slakt Veidinn (og hedning er jeg heller ikke :wink: ), men igjen, det er mange teorier og forskjellig praksis ute og går når det gjelder slakting.

 

Bla. er det mange som sverger til alltid å spyle av skrotten innvendig med vann, mens for andre er vann bannlyst untatt hvis det er stygge vomskudd med mye forurensing.

 

Forøvrig har jeg ofte brukt slik vifte som jerognal nevner, ihvertfall tidlig i sesongen under råbukkjakta med høy temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Nå skrev jeg "annet tull og vas" altså ikke spesifisert hva det var. Men at det er nødvendig å fradele bogene er bare tull som jeg skrev over.

Litt vann inni slaktet på slutten av slaktinga er ganske ufarlig om skrottens kroppstemperatur fortsatt er høy, da vil vannet raskt fordampe. Kalde skrotter bør ikke spyles. Tørker alltid godt med tørkepapir før skrotten går til henging. Har i årtider brukt to vifter fra ulike retninger, på fullt første døgnet senere på 1.

 

Jeg er nok hedning men bedriver ikke nevnte skikker, bruker bare sundt vett utifra erfaring.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det like naturlig å løsne bogene som det er å ta ut endetarmen på skutt hjortevilt, det er en del av "barnelærdommen". Etter skinnet er flådd av (endetarmen blir med i samme operasjon) skjærer vi opp utvendig skuddsår og rensker, skjærer løs begge bogene og rensker bort blodtress, beinsplinter og det mest sundskutte kjøttet (lite), sager opp brystbein og rensker opp fra mellom bakbeina og helt til nakken, tørker bort det som går med tørkepapir eller jurklut, skjærer bort siste av mellomgolv og avslutter med å skjære bort 2-3 cm på hver side av "operasjonssåret". På store dyr splitter vi alltid nakken (voksne dyr dvs store halvannetåringer og alt av voksen elg).

 

Det siste er forøvrig viktig, har fått kassert hele nakken på voksen okse der vi hadde glemt å splitte nakken.

 

Å åpne bogen handler ikke bare om å fjerne blod, men like mye om å få rask nedkjøling av skrotten. Tidligere brukte vi gjerne å la skutte dyr ligge fra førstedrevet til utpå ettermiddagen, men det har vi sluttet helt med - alt kjøres mer eller mindre direkte til lemmen, og stort sett flår vi også umiddelbart etter ankomst dit.

 

Det er tross alt store verdier vi snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Det er visst forskjellige meninger ute og går som vanlig. Jeg vil påstå at meningene hadde vært en hel del mindre forskjellige hvis alle hadde latt slaktene sine henge like lenge. Noen lever i den villfarelsen at ved opp mot 40 døgngrader har man et optimalt slakt, mens ved 41-42 døgngrader er det samme slaktet omtrent ikke spiselig. For min egen del får slaktet henge så lenge som mulig. Hvor lenge dette er avhenger av forholdene, luftfuktighet, temperatur, stress før skyting osv. Observer slaktet under modning, ta på, lukt på det og bruk litt magefølelse så blir det helt prima. Lar man slaktet henge såpass lenge har det noe for seg å renske litt opp i blod og mosa kjøtt. Det aller beste i den sammenhengen er imidlertid å sette skuddet et sted der skuddet gjør jobben sin uten å lage alt for mye klin. Det er iallefall min påstand.

Link to comment
Share on other sites

Åpner bøgene slik at de henger "bakover". Fjerner det meste av eventuelt blodsøl ved å skrape med kniven. Mye lettere å gjøre det når slaktet er ferskt enn ved partering. Og vi henger dyrene mye mer enn 40 døgngrader Mr Lasse :) Men om det er nødvendig, det sparer en hvertfall for litt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...