Jump to content

Anbefal meg en bøylerifle i .22LR


Lindskog

Recommended Posts

Som tittelen sier. Kona ønsker seg ei bøylerifle i .22LR, og da dette er noe vi egentlig ikke har peiling på i det hele tatt så kommer jeg hit og spør om råd.

 

Ser etter noe med bra (nok) presisjon og en bra mekanisme som er til å stole på med så lite slark som mulig. En hyggelig pris er selvsagt ikke å forakte heller, men det er ikke det viktigste kriteriet her.

 

Alle anbefalinger, meninger og erfaringer mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Har en Henry mod "frontier" godt fornøyd med den,går godt og mekanismen er tight og glatt.Tror jeg ga 4000.- for den ny for 2 år

siden.Ellers er vel Marlin mod 39 et godt valg,men den er en del dyrere.

Winchester 9422 av standardmodell fåes vel bare på bruktmarkedet nå

for tiden?.Har en slik i 22mag,god rifle det også så en pent brukt 9422

er kanskje noe å tenke på.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri eid en bøyle, men har skutt litt med Win. 9422 og mye med Browning BL22. Min erfaring var blandet med 9422, skåret 100% på utseende men var kresen på amunisjon. Browningen skjøt som ei boltrifle men du må være svaksynt om du skal like utseendet.

 

Blir som å velge dame.. Vakker blondine eller brunette som funker.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar og forslag. Når det gjelder bruksområde blir det nok mest trening/koseskyting, men den må jo være i stand til å holde den lokale kråkebestanden nede også. Å holde "Minute of Kråke" (som Malle så fint sa det i en annen tråd) på 50 m er vel minstekravet med tanke på presisjon vil jeg si.

 

9422'en ser i det minste veldig bra ut. Nimrod never at den kan være kresen på ammunisjon. Er det andre som har erfaringer med dette? Ei børse som gladelig spiser CCI Standard eller tilsvarende priset ammunisjon er absolutt å foretrekke.

 

Når det gjelder Browning BL22 så må det jo nevnes at jeg faktisk er litt nærsynt, men selv med briller på synes jeg ikke den så så verst ut jeg. Er det flere som deler oppfatningen om at dette generelt er ei "bedre" børse enn 9422'en?

Link to comment
Share on other sites

Min 9422 er ikke kresen på ammo, men har valgt å skyte den inn med Fiocchi Maxac.

Den holder 5 skudd innenfor 25mm på 64 m, og har således ballistikk når den er innskutt på 64 m:

 

M Cm

 

15 +2

29 +2,5

40 +3

53 +4

64 0

74 - 3,5

83 -9

100 -13

 

Siktet er en Leupold 1-4.

 

Avtrekket er selvsagt ikke som på Sako`en min.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har tittet litt mer på Browningen, og ser jo nå at avtrekker sitter fast i bøylemekanismen, slik at man flytter på hele greia når man lader. Det ser og føles litt feil ut synes jeg. Føler at det skal være en bøyle som beveges mens avtrekk sitter igjen på børsa.

 

Så langt står det vel mellom Winchester 9422 og Marlin 39/39A. Har en bruker her på kammeret som kanskje skal selge en 9422, så venter på pm for å se hva det blir til der. Hvis det er noen andre som har en pent brukt 9422 eller 39/39A som de har tenkt å kvitte seg med er det bare å ta kontakt.

 

Den Henry'en til Jakt og Friluft vet jeg ikke om jeg har helt trua på. Noen som har erfaring med den?

 

Takk for alle gode innspill folkens.

Link to comment
Share on other sites

Har henryen,men har sålangt kun brukt de åpne siktene(og de er heller dårlig sammenlignet med de som sto på en brno/cz som jeg hadde),men jeg klarte nå å treffe 15 av 15 på en 24 cm gong på 80+ meter.Sliter litt med å få den justert i høyde,så det blir vel til at jeg justerer med fil :overrasket: .Evt monterer optikk av noe slag :roll: ,synd for jeg liker den best uten.Får nå se,børsa ble uansett innkjøpt til morroskyting ala minute of blikkboks,samt avlining av rev fanget i bås(må vel bygge bås snart :oops: ),så superpresisjon var ikke et tema ved innkjøp.Da hadde det nok blitt cz eller noe annet fornuftig..Skal uansett prøve den med kikkert på for å se hvordan den går..

Eneste minuset er at det virker som om den krever et bestemt ladegrep,har hatt noen forkilinger med winchester subsonic,cci standard og SK standard pluss,som jeg tror skyldes slapp omlading.

Ellers så er jeg ganske så fornøyd med kåbbåy børsa,pen er den jo definitivt og 3000 kroner er vel anvendte penger for mye morro :lol:.

 

 

P.S I juni var jeg innom Rana jakt og villmark i Mo i Rana og da hadde de inne en marlin 39(ny) som hadde hengt på veggen der i noen år. Denne var de villig til å selge til en fin pris som han sa,kanskje verdt å sende en e-post dit evt ta en tlf.Desverre/heldigvis var jeg innom en uke etter at jeg kjøpte henryen..

Link to comment
Share on other sites

Har som nevnt "Frontier" modellen til Henry,forskjellen på den og standard mod er :bedre sikter,løpsbånd i stål og oktagonalt løp.

"golden boy" mod er jo den peneste men har mye brattere kolbevinkel

noe som kan føre til at kikkert kommer vel høyt.Har skutt noen tusen

skudd med rifla og den går bra med alt av ammo unntatt cci stinger.

Den greier fint "minute of colaboks"på 75m,på 50 m samler den 3-4cm og på 25m blir 5 skudd bare ett raggete hull.Dette med et kikkertsikte til kr 180.-(20mm obj).Mekanismen er glattere og mer tight enn på 9422 og mod 39(har Winchesteren og har prøvd Marlinen).

Eneste negative med den er mangel på remfester.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får kanskje titte litt mer på de Henry'ene tror jeg. Det standardmodellen som det ble linket til over her er litt "meh" av en eller grunn. Men Goldenboy og Frontier modellene er unektelig ganske flotte. Oktagonalt løp er tross alt j*vlig pimp.

 

Og lave kolber i forhold til kikkert er ikke et problem. Her skal det ikke noe kikkert på ei kåbbåybørse, det er helt klart. :mrgreen:

 

Joika, takk for tipset. Jeg skal ta å ringe de snarest.

Link to comment
Share on other sites

Hei Lindskog...

Fordelen med BL er nettopp at avtrekkeren sitter fast i bøylen.Det er derfor umulig å klemme fingrene, noe som lett skjer både på Marlin og Winchester.Ladebevegelsen er også kortere på en Browning.

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg ser den. Fra et praktisk standpunkt så er det et godt argument. Men siden det her er snakk om bøylerifle så vinner nok følelser over hva som er praktisk hver eneste gang. Det er ikke snakk om børse til meg engang, men til kona. Og hun er vil ha en tradisjonell en, så lenge den fortsatt går godt. Derfor er nok Winchester, Marlin og Henry med i løpet fortsatt, mens Browningen dessverre er ute.

 

Jeg har ringt til Rana Jakt og Villmark i dag, og de hadde fortsatt en Marlin 39 hengende. Våpenfyren deres var ikke inne, men jeg skal ringe igjen til mandag ang. pris. Noen som vet hva disse ligger på til vanlig her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for Marlin så sjekk om den har micro-grooves.Hvis den har det så vær klar over at den er meget kresen på ammo og kan være kranglete med presisjonen.Marlin har nå sluttet å produsere med micro-grooves og gått over til vanlig rifling.....

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vil igjen få takke for alle innspill. Beslutningen falt til slutt på en Winchester 9422, som jeg ser nå når jeg leser igjen at var det første forslaget i denne tråden. Kunne egentlig spart meg en del leting og lesing da tydeligvis. Søknaden er i boks, og selger er funnet her på Kammeret. Nå blir det bare å vente på at selger får gjort unna Shot Show i Las Vegas, og så blir det ny børse i hus. Kona gleder seg som en jentunge. Bilder av børsa kommer forhåpentligvis om noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for Marlin så sjekk om den har micro-grooves.Hvis den har det så vær klar over at den er meget kresen på ammo og kan være kranglete med presisjonen.Marlin har nå sluttet å produsere med micro-grooves og gått over til vanlig rifling.....

 

Mvh

Jan Olav

 

Det der betviler jeg! Marlin har jo vært kjent for for bedre presisjon sammenlignet med Winchesteren, men microgrooves ble et problem med blykuler i grove kalibere - ikke 22lr! Min Marlin virker å være veldig presis - men jeg har riktignok ikke testet den skikkelig ut enda - bare ett generelt inntrykk jeg sitter med etter å ha hatt den med på banen med ungene

 

Husker min Unique 69U konkurransepistol hadde "micro-grooves" og disse pistolene er jo fantastisk presise...

Link to comment
Share on other sites

mr. ultimaratio er det en 39 a du har og er den funksjonssikker og hvordan er avtrekket. jeg bladde opp på hjemmesida til marlin og der står microgroov på riflinga, så jeg trur ikke de har slutta med dettane.

 

Hei det er en kort utgave med engelsk skjefte og den ble produsert i 1965! Virker funksjonssikker og presis. Dette er jo det rifledesignet som er produsert lengst uten endringer i konstruksjonen. Min er korte ned ytterligere til 40cm løp og totallengde på 85cm og gjenger for demper og montert Skinner dioptersikte. Avtrekket er godt syns jeg, litt hardere ennkonkurranseriflene mine, men det gjelder det meste for å si det sånn;-) forøvrig er den tilsalgs

 

Bilde lenger opp i tråden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...