Jump to content

Skumrings kikkertsikte


hjortejegeren2

Recommended Posts

Jeg ville også kjøpt den brukte,, hvis den var i meget god stand.

Jeg har kjempegodt forhold til Kahles og Conquest er egentlig ikke mye bedre en mye av Leupold, Elite og flere andre .. Jeg gir ikke mye bare fordi det står Zeiss på den kikkerten.

Jeg vill si Kahles,en er bedre optisk faktisk. Uten tvil.

Syns det var en pen pris hvis den Kahles,en er i god stand!!

Løp og kjøp spørr meg.

/K

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er i meget god stand (ikke noe fungus mellom linsene eller andre ting!!!!) så syns jeg fortsatt att den er en god riflekikkert til den prisen.

 

MEN vi er kun noen få som har snakket ut her til nå.

Andre er sikkert uenige.

 

Conquest er ikke noe dårlig kikkert. Men jeg hade heller valgt å se etter Leupold sine finere kikkerter .. mumsfilibabba 8) !!

 

Zeiss ... da skall det være orntlig Zeiss spørr meg.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Conquest 3-12x56 er ikke basert på samme konstruksjon som de andre i Counquest-serien.

 

Dette er den eneste med 4x zoom, og noe dorulleffekt. Den er så lik gamle Diavari-Z at jeg er overbevist om at det er samme produkt som da denne ble produsert i USA med MC-coating.

 

Diavari-Z var toppserien til Zeiss på '80-tallet. Da Victory ble lansert, ble disse produsert videre i USA med en billigere multilagscoating, før den ble oppgradert til Classic, og igjen produsert i Europa og fikk tilbake T*-coating.

 

Du blir sikkert fornøyd med begge siktene.

Link to comment
Share on other sites

Conquest er på ingen måte dårlige sikter. Grunnene til at jeg ikke vil kjøpe dem er at disse siktene er produsert utelukkende for det amerikanske markedet og dekkes ikke av Zeiss verdensgaranti eller europeiske serviceapparat. Selges et slikt sikte gjennom forhandler i Norge er det parallellimportert, en praksis som jeg overhodet ikke ønsker å understøtte fordi det ødelegger for seriøse forhandlere som blir nødt å ta litt høyere pris for å kunne sitte emd reservedelslager, erstatnningssikter og generelt være i stand til å yte god service også etter at kjøpesummen er slått inn i kassen. Jeg har sett dette fra motsatt side av disken, da jeg tidligere (~20 år siden) var bransjetilknyttet.

Link to comment
Share on other sites

Har fått litt kalde føtter når det gjelder den gamle Kahlesen.Utviklingen har vel gått fremover når det gjelder linsekvalitet?

Eneste erfaring eg har med kikkerter med lys er en Hakko for ca.25 år siden med uregulerbar lysstyrke,såg jævla godt den lysende prikken,men den blendet så viltet var det verre med.Er klar over at det er noko heilt anna idag med regulerbar lysstyrke så eg vuderer en med lys.Tar fortsatt imot forslag.

 

ps er blitt en gammel mann på 60 så eg trenger god optikk.

 

Mvh hjortejegeren2

Link to comment
Share on other sites

Det er bra sikter begge to,men alderen taler vel imot Heliaen.Heliaen fra den tiden slet litt med i dugg på linsene.(har selv hatt to av disse)

En Conquest er ikke en Zeiss i mine øyne.Denne tror jeg ikke du ville blitt fornøyd med.

Skjønner at du har et budsjett å gå etter så da må man finne det beste man kan få for budsjettet man har å gå etter.

Jakt og friluft har veldig ofte Schmidt & Bender liggende ofte ubetydelig brukte, feks en Zenith 2,5-10x56 som jeg så de hadde liggende sist jeg var innom butikken.Den er jeg sikker på at du hadde fått prutet ned.

Men hva med en Meopta Meostar da?

Da får du en kjempekikkert til en god pris av meget høy kvalitet med god garanti.

Ikke la deg lure av lysåpning,det er optikken som avgjør hvor god kikkerten er i skumring,motlys osv..

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Betviler ikke at du har rett i dette; men er veldig interessert i å høre litt mer om hva som skiller akkurat denne Conquesten fra de andre? Er det en Classic eller en gammel Diavari Z rebrandet for det amerikanske markedet eller noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

[Er det ..... en gammel Diavari Z rebrandet for det amerikanske markedet eller noe slikt?
Ja, setter du en slik ved siden av en Diavari Z 3-12x56 MC av de seiste seriene produsert i USA, ser man ikke noen annen forskjell enn silketrykket.

 

Siden utvikling koster, tviler jeg på om konstruksjonen innvendig er endret.

 

zeiss_ZM_Z_3-12x56.jpg

rs_conquest_3-12x56_lg.jpg

$T2eC16NHJHgE9n0yEiheBQV50!nEgg~~60_57.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...