Jump to content

Kjøp av 22 pistol


Blaserproff

Recommended Posts

Hei, jeg er på utkikk etter en 22 pistol til rekreasjon/presisjonstrening. Skyter i dag med en g17. Jeg trener ganske mye derfor blir dette noe dyrt.

 

Er det noen her som har forslag til en god 22 pistol ? Har sett litt på GSG 1911, er det noen her som kan fortelle litt om kvalitet presisjon på den ?

 

Har også sett på walther p22, men kan aldri tenke meg at jeg blir noe bedre pistolskytter av å trene med den. Noen som mener noe annet ? :)

Link to comment
Share on other sites

Har du ambisjoner om OL osv: Kjøp en matchpistol til ca 1 månedslønn.

Har du bare lyst til å plinke og ha det moro: Kjøp en GSG-1911 eller tilsvarende for 3-4 høvdinger :mrgreen:

 

Når det gjelder 22-sett til Glock'en så har jeg ikke prøvd et personlig, men problemene som nevnes vil jeg tro skyldes svake patroner (alà CCI standard osv) men at den vil fungere med kraftigere (alà Thunderbolt osv). Av erfaring, 22-pistoler som hele sleiden beveger seg på må man (med mindre man har modifisert våpenet) bruke kraftig ammo på. Er noe annet med Buchmark/Ruger-pistolene da det bare er en liten bolt som beveger seg.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke ha OL-ambisjoner for å kjøpe deg en matchpistol. Og du finner dem pent brukt til godt under ei halv månedslønn (så tro ikke alt du leser).

 

Jeg har eid både Glock og matchpistol(er) i over 20 år, og min erfaring er at ved å trene med en god .22-pistol blir man en generelt bedre pistolskytter. Du blir ikke bare god til å skyte .22, du blir også bedre til å skyte med Glock. Det handler rett og slett om å lære seg god skytetekninkk, og du trenger ikke å ha et våpen med dårligere avtrekk og ergonomi for å lære dette. Verdien av å trene med en god luftpistol skal man heller ikke undervurdere.

 

Dette er basert på mine erfaringer, your mileage may vary.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg Rausheim. Skal plinge å stå og trene rett opp og ned. Har du erfaring med GSG 1911 ?

Erfaring med GSG'en? Hehehe, du kan jo si det sånn :lol:

 

Min er overmodifisert, men bruker du en 1000-lapp ekstra på stillbare sikter og forlenget styrepinne så har du en veldig bra pistol til koseskyting.

 

Bilde av min

gsg1911.jpg

Link to comment
Share on other sites

Original GSG 1911 liker kraftig ammo, type thunderbolt, golden point etc.

Men med den extended guiderod så spiser den alt, muligens Eley også :D

 

Samlinger på 25m: Alt er i det svarte, men av 5 skudd om gangen er kanskje 1-2 i 10eren og de andre rundt det svarte... typiske 8'ere.

Link to comment
Share on other sites

Det handler rett og slett om å lære seg god skytetekninkk, og du trenger ikke å ha et våpen med dårligere avtrekk og ergonomi for å lære dette. Verdien av å trene med en god luftpistol skal man heller ikke undervurdere.

 

Dette er basert på mine erfaringer, your mileage may vary.

 

+1 her ... Kjøp deg en luftpistol og trene med den. Believe me, det fungerer. Nå er jeg ikke den som gjør det så mye jeg egentlig skal gjøre det heller. Mye mer kos med 9 mm eller .44 på bane. Men luftpistol hjelper mye med avtrekkfeil, og det er det som er det mest av når det gjelder bom i mitt tilfelde.

 

just my 5 cents, believe it or not. Try it, and get convinced :)

 

Mesteparten av framskritt har jeg gjort med trening på .22 med en Walther GSP og ei lufpistol hjemme i garasjen. Resultat er synlige ikke på finfelt eller luft konkurranse (som jeg aldri har vært med), men helt generellt i skyting ... om det er spesialpistol eller Magnum 1. Kontroll av avtrekkeren er nøkkel til god skyting.

 

... Som sagt, just my cent.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Alt er i det svarte, men av 5 skudd om gangen er kanskje 1-2 i 10eren og de andre rundt det svarte... typiske 8'ere

 

Her er det snakk om iboende presisjon i våpnet, og hvis det er så elendig som du sier her så hadde jeg gått tilbake med hele rakklet og forlangt en ny en.

Ingen nye våpen uansett type skal gå så dårlig.

 

Men hvis du mener hva slags skyting du får til på 25 meter stående fri , så er det sikkert greit , men sier ingenting om presisjon i våpenet.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

skyter selv Glocker, har ikke drevet på så lenge, kun to år. Nå har jeg høyere ambisjoner enn kun plinking, jeg vill vinne klubbmesterskap. Men selvsagt plinkes det til tider, kun fordi det er gøy :D

Men vill du lære deg treffe bra, hør på Domino. Kjøp en kjedelig rørtang/matchvåpen. Får bra brukte våpen for 5-10k.

 

Glocken er krevende att skyte bra og da hjelper det masse hvis man har en god grunn å stå på. Ved presisjonskyting er Glocken veldigt uforlåtende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en brukt Smith & Wesson Model 41 (1972 modell)

 

Du får dem for rundt 4-6000 kroner.

 

Det er en ypperlig pistol til presisjon og morro. Nydelig avtrekk.

Og den ser faktisk ut som en pistol :winke1:

 

PS: Bildet som ligger på Wikipedia.org er faktisk av min pistol :wink:

 

Smith_and_Wesson_Model_41_-_1972.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå tilhenger av å trene med noe tilsvarende man skal bli god på. For deg ville kanskje en M&P22 være et godt valg, eller den "kopiglocken" i .22? Siste kan du jo bruke evt samme hylster som du bruker til "fullsize".

 

Jada, en matchpistol fungerer det og sikkert, men er jo en helt annen skytestil enn med tohånds tjenestevåpenskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem når jeg skulle velge 22 pistol, leste lenge på nett og prøvde flere våpen, enda opp med en S&W Mod 41. Jeg er veldig fornøyd med min Mod 41, den spiser alt jeg putter i den så lenge jeg passer på og pusse den sånn av og til og smører den slik det står i instruksjonsboka. Den ser ut som en pistol og vist en ikke treffer der en vil er det den som holder våpenet som feiler ikke våpenet. Vist du følger med på finn og her inne på kammeret så finner du nok en, er ikke hver uke det er en Mod 41 for salg. Det er jo nye og få kjøpt men da må du vell ut med ca 9.500 kr, jeg følte det var lurere og kjøpe en brukt pistol som var dyr ny en en ny billig pistol.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke ytre meg om hva du "bør" kjøpe, bare si litt om hva jeg har/bruker (dvs jeg bruker vesentlig Walther GSP i 22/32). Jeg har også en CZ 75B, med Kadett-settet i 22 til. Kadett-settet fungerer upåklagelig med alle de ammo-typer jeg har puttet i den så langt, og på min egen 10-m bane i kjelleren har jeg skutt 5 blinker med den, så presisjonen er også grei. Jeg kjøpte CZ'en med Kadett-settet brukt for 7 lapper, det var inkl en avtrekksjobb hos børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke ytre meg om hva du "bør" kjøpe, bare si litt om hva jeg har/bruker (dvs jeg bruker vesentlig Walther GSP i 22/32). Jeg har også en CZ 75B, med Kadett-settet i 22 til. Kadett-settet fungerer upåklagelig med alle de ammo-typer jeg har puttet i den så langt, og på min egen 10-m bane i kjelleren har jeg skutt 5 blinker med den, så presisjonen er også grei. Jeg kjøpte CZ'en med Kadett-settet brukt for 7 lapper, det var inkl en avtrekksjobb hos børsemaker.

 

Og da har man i tillegg lik vekt, samme avtrekk osv, så får man trent på "alt" samtidig. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...