Jump to content

Effektiv og flattskytande kule til 9,3 x 62


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, ein i jaktlaget skal lada ei flattskytande og effektiv kule i 9,3 x 62 til elg og hjort. Han brukar i dag 21,1 gram Oryx og vil ha noko som går litt flatare, dvs med 6-7 cm overslag på 100 meter skal kula gå midt i eller maks 6-7 cm under på 200 meter. Med flattskytande meiner eg altså då kulebane tilsvarande .308. Swift er utelukka grunna treg ekspansjon/ stiv kule til 9,3 x 62 fart (sikkert delte meiningar her). Mitt forslag er 16,2 gram Nosler Accubond. Nokon som har prøvd denne på elgen? På forhånd takk for svar.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 18,5 g Oryx i 9,3'en. Jeg har bare noen patroner igjen (skyter mest elg med 308 NM'en, med 180 grs A-frame og Oryx).

 

Når jeg lader neste gang, blir det 250 grs igjen (jeg brukte Barnes X, men fikk mye kopperavsetning i løpet). Jeg har kjøpt inn A-frame, som jeg vil bruke på elg, men jeg skal også skaffe mer lettekspanderende kuler, for bruk på mindre vilt. Speer hadde ei kule i 250 grs, temmelig tradisjonell, kanskje, jeg skal undersøke om den er tilgjengelig.

 

18,5 grs lader jeg til 730 m/s, og 250 grs BX fikk 760 m/s utgang - mer tradisjonelle kuler kan kanskje lades litt hardere. Med fornuftig innskyting holder dette til 200 m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 230grain HV fra GS Custom. Må bestilles fra Danmark, produseres i Sør Afrika. De lader jeg til 790m/s i Blaser R8 med 52cm pipe.

BC på denne kula er 0,368.

Selv har jeg kun skutt to elger med denne kula, men flere av de jeg jakter med bruker denne kula, og hverken hjort, elg, villsvin eller rådyr klager. Lite kjøtt ødeleggelser, høy restvekt, glimrende terminalbalistikk(holder retningen igjennom dyret, flyr ikke ut ved første treff i bein)

Ifølge Norma sitt balistikk progr faller den 10 cm fra 100-200m hvis du skyter inn med 4cm over på 100m. 25cm på 250m.

 

Følg med på den flekkete grisen i denne filmen (4.40 ut i filmen) Den ble skutt med denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Hvor flattskytende må man egentlig ha det til praktisk jakt? Det er ikke SÅ stor forskjell på kulebanen på en 285grs 9,3 og en 180grs .308 innenfor 150-170 meter, er det vel?

Klart, skal man strekke det lenger, eller bare ha noe ekstra å gå på, så føles det alltid bra å ikke handicappe seg selv. Men hvor stort problem er dette i praksis?

Jeg er innskutt med 320grs Oryx for elgjakta i år... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ikke anbefale 250 gr barnes @schultz & larsen ??

Forøvrig så er accubond ei meget god kule. Den gjør jobben. Selv på litt hold.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Det er nokre grunnar til det....dyr i medium size(hjortebukk, kalv, uberlaufer vilsvin, osv..) som er skutt i hjerte/lunge region med såpass "tung kaliber" tegner minimalt eller ikkje i det heile for skudd. Avstand var frå 40-60m. Området der eg jakter er meget bratt og dyr har lang utras før dei segner om. Dette medfører problem med evt. å finne dyr som fer nedover fjordsider. Særleg når det er mykje lauv og vegatasjon tidleg i jakta....

 

På bøen kan dette være eit stort problem om natti også. Dyr raser ut i mørket og kan gå langt...

 

Når eg bruker tunge kuler av klassisk sp fasong, PPU eller Mega kuler som er identiske egentleg, blir det anna story...Dyr blir "parkert" noko som eg likar ,jau da, dei tegnar for skot og:winke1: :winke1:

 

Men, Barnes lagar fine skuddsår, av og til ser dei ut som stikk skader av ein grov skrutrekkjar...hol inn....hol ut...og meget pene slakt...og ja, 250grs skyter "flatt" i 9,3x62.

 

Dette er mine felt erfaringar .....

 

Summa sumarum, eg er tilhengar av gammal tysk skule som seier: Projektil muß Masse haben.... :lol:

 

For "flattskytende" oppdrag har eg 7x64 brenneke og 300win mag.........

Link to comment
Share on other sites

Hvem i Danmark selger gs custom? Fant ikke noe annet ikfo enn epost i leverandørlista, son røpet lite om evt nettadr.

Jeg vet ærlig talt ikke, vi tar inn kuler sammen, og det er ikke jeg som bestiller. Kan jo sende en mail til GS, så får du sikkert adresse til agenten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et par hjorter og noen elger med 250 grains Accubond i 9,3x62. Mitt inntrykk av kula, er et den gjør en veldig bra jobb. De kulene jeg har funnet igjen (en fra hjort og to fra en stor elgokse) har hatt litt lavere restvekt enn Oryx og Woodleigh (250 RN). Accubonden har hatt en restvekt på ca 78%. Som regel går jo kula i gjennom, så sammenligningsgrunnlaget er tynt.

Accubonden ekspanderer heller ikke til samme diameter som Woodleigh og Oryx virker det som.

 

Jeg felte en elgokse forrige uke, med 250 Woodleigh, som gikk gjennom begge bogbladene og stoppet i skinnet. Denne ble til en voldsom sopp. Accubond har jo en mye bedre BC, men det skal vel være lange hold før dette har noe å si i praksis. Jeg kommer til å fortsette med Woodleigh fremover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...