Jump to content

ung jamthund sluttet å søke.


SittingDuck

Recommended Posts

Litt fortvilet nå rett før jaktstart og første sesong for bikkja. Han er halvannet år og hentet fra sverige med bra stamtavle.

 

har ikke vært sluppet allverdens i oppveksten men har da alltid jobbet fint og gjerne 1km avgårde.

 

nå har jeg sluppet han i et elgtomt del av vallet fem ganger, annenhver dag og han jobber helt elendig hver gang. søker max 150 meter og kommer tilbake. sitter jeg så sitter bikkja uansett.

 

han er i god form men kjeder seg lett. sykler mye og han hater det.

 

er sau i store deler av vallet fortsatt så kan ikke slippe han der det er størst sjanse for elg.

 

innkalling og gå fot går fint.

 

jaktlysten er dessuten helt sinnsyk. loser på alt som rører seg.

 

tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaringer med jakthund, men litt med hund. Jeg lurer på en del ting.

 

Du sier at du sykler mye med hunden, og han -hater- det. Hvorfor gjør du det da? Kanskje det hadde vært lurt å finne en treningsform som hunden liker og blir motivert av? Hvorfor hater hunden sykling? Jeg har en Ridgeback-tispe på 36-37 kilo, og hun liker heller ikke at vi sykler, på asfalt. På skogsstier går det aldeles nydelig. Jeg tipper hun blir for tung for å springe langt på asfalt, og merker det, og tar det derfor veldig rolig.

 

Du sier hunden er halvannet år. Da er det nærliggende å spekulere i den andre trassalderen. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

 

Hvordan reagerer du når hunden kommer tilbake etter å ha søkt 150 meter?

 

Jeg vet ikke hvordan du oppdrar hunden din, men jeg tror på positiv forsterkning, og jeg tror at alt hunden din gjør rett, og alt hunden din gjør galt, er din fortjeneste eller din feil, og har svært lite med hunden i seg selv å gjøre. Jeg tror også alle hunder er forskjellige, og trenger tilpasset opplæring.

 

Min hund er nå litt over tre år, og hun er ennå ikke helt som jeg vil at hun skal være, men jeg har innsett at jeg må ha et omtrent livslangt perspektiv på oppdragelsen av hunden. Det går fremover hele tiden :)

 

Jeg har også lært meg at det nytter ikke å bli sint eller oppgitt hvis hunden ikke gjør som du vil. Da er det bare å flire godt, og gå tilbake til start og prøve igjen, på en annen måte.

 

Mulig ikke dette er relevant for jakthunder, jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

skriver fra skogen og litt vanskelig å formulere seg skikkelig på et telefontastatur, men ja.

 

for det første så sykler vi kun skogsvei og sti.

hunden er liten og rask og liker å løpe fort, og å spore. ikke sykle i trav flere km.

 

vi går mye tur og har såvidt begynt med kløv.

 

vi sykler for å trene kondisjon i båndtvangstiden. andre tips mottas med takk.

 

Når bikkja kommer tilbake etter søk får han ros og går fot noen meter før han sendes ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sitter du rolig da hunden er ute på søk, virker litt som at han ikke stoler helt på deg, når han ikke ser deg, sitt rolig hele tiden når han er ute på søket sitt, gå alldri videre før hunden er hos deg, så fort han stikker ut igjen setter du deg rolig og venter, etterhvet vil han normalt øke turene sine, og la han komme i terreng med elg så fort som mulig...

Link to comment
Share on other sites

Den beste kondisjonstreningen jeg har funnet er å ha henne løs sammen med en annen hund. Da kan de springe og leke og styre i timesvis, og hun er helt utkjørt etterpå, og får en trening som jeg aldri klarer å gi henne.

 

Min hund liker fart. Måten jeg trener kondisjon med henne på er enten å slippe henne fri på langfjæra, der elsker hun å springe, eller å sende henne opp og ned en bratt bakke flere ganger. Jeg vet ikke hvordan din hund er, men min kan ikke gjøre akkurat det samme flere enn 2-3 ganger, så når hun har vært opp og ned et par ganger, så må vi gå til en annen bakke. Fint hvis bakken enten er lyng, sand eller snø. Dette er supereffektivt. Jeg tror det er viktig at hunden har det morsomt :) Min hund bærer kløv - hun har ingen problemer med å bære 9-10 kilo i like mange timer i variert terreng. Dette styrker også muskler og kondisjon. Men en jakthund kan kanskje ikke bære kløv...

 

EDIT: Så ikke at du sa dere hadde begynt med kløv. Dette er kjempetrening! Men jeg tror det er lurt å begynne forsiktig, dette vet du sikkert allerede :)

 

Nå bor jeg en plass hvor jeg mener jeg ikke har noen problemer med å gi faen i båndtvangen store deler av året - jeg er selvsagt klar over at ikke alle er like heldige som meg, og at dette kan gjøre kondisjonstrening med hund vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

søker max 150 meter og kommer tilbake.
jaktlysten er dessuten helt sinnsyk. loser på alt som rører seg.

Disse utsagnene er i grunnen selvmotsigende, da viljen og evnen til å søke ut også har mye med jaktlyst å gjøre.

Når det er sagt, så er jo hunden din temmelig ung enda. Ellers så synes jeg det Villreinjegeren skriver høres meget fornuftig ut.

 

PS: Jeg har ikke greie på elghund som sådann, men mye er gjengs på tvers av rasene.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal finne litt elg jeg, å la hunden sitte litt på sporet å så slippe, så slipper hunden å kjede seg i vilttomt område, å du slipper og få los på alt fra mus te spurv,, er det ikke noe elg i området så er vell ikke jæmt den rasen som skal søke laaaangt ut å bli lenge borte, mine gjøre ikke dette, de har ca 20-25min søk, å husk, ikke flytt deg når hunden drar ut, lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Å kjefte på en hund hører ikke hjemme uansett hva slags teori en følger. Noe av poenget med jakthund slik jeg ser det er å alltid i begynnelsen legge ut godbiter i enden av ett søk du vet at en elg har gått f.eks for å holde motivasjonen oppe. Når hunden blir god vil den jo finne byttet av seg selv. Hunden er jo nå typisk mitt i hormon alderen der vi mennesker gjør ALT som foreldrene våre ikke forstår seg på, sover på dagen - oppe på natta osv. Tror ikke en skal legge for mye i det.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden overtok/kjøpte jeg en Jâmttispe på tre år som var "lost case" fra foregående eier, null jaktlyst, null søk osv..

 

Vel, det skal sies at søket var ikke på topp -i elgtomme terreng.. men, hun var rå hvis det var elg innen et par km.. DEN fant hun så jeg valgt å følgende oppskrift; sansynligvis var hun bedre enn meg til å finne elg, slutt å klag på trangt søk og la bikkja jobbe som hun vil...

 

Hun hadde en fenomenal evne til å få elg til å stå, vi prøvde henne i flatanger et år...etter alle muligheter var prøvd og null felling var et faktum..fikk jeg slippe hunden løs.. fikk grei beskjed om at i trønderlag sprang elgen ja.. stod aldri.

 

Til tross for null søk forsvant tispa og vi hadde bare Swepoint peiler men denne indikerte at hun dro over til nabovaldet og ble borte en time eller to... så hørte vi taktfast ganglos som kom i vår rettning, tispa stillte opp ku og kalv i vårt terreng og viste at elgen stod også i trøndrelag...

 

Ikke gi opp, men det kan hande du må jakte med hunden din på en annen måte enn hva du hadde forberedt deg på, når den har kommet på ferskt fall, endrer adferden seg vil jeg tro

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme som deg SittingDuck. Har en neg på 22 mnd som ikke har søk, hvis det ikke er elg i nærheten. Men han legger ut hvis han får overvær eller kommer over spor. Men søket er helt begredelig sånn ellers. Jeg begynner å tro at han ikke er helt moden for det enno. Ser når vi går med han løs, så holder han seg i nærområdet hele tiden, og er ofte inne for å sjekke. Men setter jeg meg ned, og blir sittende. Så drar han litt ut, enkelte ganger opp mot 1 km. Så det kan jo nesten virke som at han søker når jeg sitter, men når jeg går i lag med han så holder han like ved.

 

Tanken har slått meg på om han har noe laber jaktlyst, men jeg håper ikke det. Det virker jo som han holder på hvis han finner elg.

Så jeghar bestemt meg for å bruke de første dagene av jakta slik som villreinjegeren forklarte. Og ser jeg ikke noe forbedring i løpet av høsten, blir det bandhund av han. Han fungerer ganske ok som bandhund, og det er jo bandhundgener han har særlig på far siden.

 

Dette er min første hund, og er det ikke det din første jakthund også? Så noe ligger vel her. Vi må vel sikkert bare innse at å få noka nm mestre som første hund er vel å tro på julenissen.

 

Syns jeg har lest at jamten også kan være sene i og bli jaktmoden. Syns det var en som sa en gang at man skulle ikke avskrive en jamt før den var 4-5 år.

Link to comment
Share on other sites

går tid og mye trening i en god løshund, jamt jakter litt "kort" i forhold til gråhund, vi slipper ikke unge hunder uten at vi vet at det er elg der, er jo ikke noe vits i å la bikkja gå lei, vi finner spor, venter litt, å så slipp, gang på gang, da bygger du opp tillit, iver å jaktinnstingt, å du bygger da opp søket på hunde, da den blir mere og mere fokusert på å finne elg. vi vill jo at hundene skal lykkes, derfor må vi legge tilrette for våre unge håpefulle :)

Link to comment
Share on other sites

Er det et mål at hunden skal søke i kilometervis i elgtomme terreng? Jakter riktignok med laika, men jeg ser på det som de viktigste egenskapene til en elghund at den er energieffektiv: bruker værtrekkket for det det er verdt, stopper opp og bruker sansene, samt finner ferske spor. Det er det som leder til elgfall ut fra mine erfaringer. Jeg synes du skal være mer positivt innstilt til hunden din og stole mer på den, la den få kontakt med elg og få den på elgfall så fort som mulig:-) lykke til med elgjakta og unghunden!:-)

Link to comment
Share on other sites

jada, å det samme sier de som kommer på kurs med sin gjeterhund for sau å tror at den trener seg selv, sjelden man får gode hunder ved å sitte i sofa å stole på jaktlyst alene, med tid i skogen så mener jeg, bygge erfaring, bygge trygghet, bygge iver, å kontakt med fører, mange sliter jo med å kalle hunden av feil los, mange sliter med å kalle hunden inn uansett, man skal ikke trene innkall på bikkja i skogen, men man får fort bekreftet om man klare å ta kontroll over en hund i drift eller ikke når man er i skogen, men bevares, de som vill sitte hjemme med hunden i kjetting å tro dette, de får tro det :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror neppe det er nok med kun jaktlyst, hvis hunden mangler mot, selvstendighet, kondisjon eller i verste fall ikke er frisk(f.eks nesemidd o.l). Mot, selvstendighet og kondisjon kommer med erfaring og trening. Ved all rask endring i adferd må selvsagt hunden helse settes i fokus først(ser bort ifra kjønnsmodningsperioder og brunst/løpetid).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...