Jump to content

Sauer 202 - Får ikke på sikring etter børsemaker besøk!


Erikr

Recommended Posts

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 10 months later...

Så hva skjedde i denne saken:

 

Jo - forhandler ordnet nytt løp til meg. Om det ble på forhandlers regning eller landrøs er jeg ikke sikker på. De ordnet uansett opp for meg.

 

Men jeg er alt annet enn imponert over landrø i denne saken. Da våpenet ble sendt inn låg det i evigheter før de gadd å se på det. Jeg fikk igjen våpenet 2 dager før elgjakta og fikk skutt det inn. Det mest latterlige var alle unnskyldningene de hadde til at den gikk dårlig i utg.pkt. De mente bla at min lokale børsemaker hadde jenget feil og insisterte på å jenge et evt nytt løp sjøl. Når våpenet kom tilbake med ny pipe var den ukappet og min lokale børsemaker jenget også dette løpet. Forrige løp gikk kleint både med og uten demper. Dette nye løpet gikk supert med demper. Har selv ikke testet uten.

 

MEN Løpet var nytt og de hadde fikset sikringen. Så nå er børsa slik den skal være. Den går meget bra må jeg si. Pga knapp tid har jeg ikke rukket å prøve så mye kuler og slikt, men gleder meg til å teste den mer. Har skutt en elg med den ;)

 

Så det nytter å klage.....men det er det siste jeg noengang handler hos landrø, desverre....

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk vært borti at børsemaker har gjenget feil, dvs skakt, hadde ei rifle på banen i sommer, uten demper gikk den meget godt, og med demper forsvant kulene ut av skiva, det viste seg at kula bare såvidt touchet kanten på utgangshullet på demperen og endret retning og spredde være en ei dårlig hagle, bare så det er nevnt.

Leser at du er misfornøyd med Landrø, jeg har brukt Landrø mye, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse.

Men det handler kanskje om hvordan man opptrer ved kontakt med hverandre, ikke sikkert de var så veldig interessert i å hjelpe deg hvis du i utgangspunktet hadde vært ufin, sier ikke at du har vært det, men som en mulighet, da min erfaring med gutta og jentene hos Landrø er bare positivt.

Alle kan gjøre feil, også for meg, men jeg opplevde at Landrø (Gutta i butikken og børsemakeren) sto på og gjorde det de kunne for å hjelpe meg og det gjorde de på svært kort tid.

Så jeg er ikke i tvil jeg bruker Landrø fortsatt, de ser at du kommer inn i butikken, og det er Hei, og hvordan står det til, mens man i andre butikker knapp ser at fyren bak disken gidder å titte opp fra pc skjermen, internett der er viktigere en kundene....

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke direkte og det er som sagt siste gang jeg handler noe som kommer derfra. Aldri følt meg mindre verdsatt som kunde enn da jeg fikk vite at de ikke hadde sett på børsa engang da det hadde gått mange uker. Dette er ikke godt nok spør du meg.

 

Forhandler lånte meg selvsagt et våpen i mellomtiden. Men Det hele var så kjipt at jeg vurderte å droppe hele jakta og heller finne meg nye hobbyer.

 

Skjønner at du sauerhansen sikkert handler mye hos landrø. Og ja jeg skjønner at du sikkert kjenner de som jobber der og ikke liker at jeg snakker nedlatende om butikken. Men jeg leverte inn våpenet 2 ganger på under et år og det var samme trege saksgangen begge gangene.

 

Men nå fikk jeg nytt løp, de fikset sikringen (som de selv hadde ødelagt men allikevel ) og den går som en sauer skal , så saken er for mitt vedkommende ute av verden.

Link to comment
Share on other sites

Villreinjegeren: ja det er sikkert mange som er svært fornøyd med landrø - ellers hadde de gått konk for lengst. Jeg har sikkert bare vært uheldig.

 

Når det gjelder testskyting av våpenet så ble det testskutt i benk av undertegnede m.fl. Konklusjonen min var at løpet ikke holdt i nærheten av den presisjonen det burde. Og da hadde jeg selvsagt gått over annen feilsøking som sjekk av skruer, montasje og kikkert etc. Jeg fikk jo dessuten tilbake ei skive fra landrø med bevis for at den skulle gå brukbart . det derimot hull overalt og slettest ikke noe som kan kalles for presisjon. Det ble prøvd et ukjent antall kuler og fabrikkpatroner uten at det hjalp nevneverdig, da jeg testet den.

 

Heldigvis hadde jeg en winchester i 300wm da våpenet ble levert inn første gangen. Litt kjipt når et våpen til 3000 kr går bedre enn et til 20000.

Link to comment
Share on other sites

Hei du,

 

Ja jeg handler en god del der, men bryr meg svært lite om du eller andre snakker nedsettende om dem. De gjør naturligvis feil og gir helt sikkert dårlig service i enkeltsaker de også som alle forretninger gjør fra tid til annen.

 

Poenget var som jeg har nevnt tidligere at du ikke har hatt et kundeforhold til Landerø men til en lokal forhandler som har gjort en slett jobb her. At din kundebehandler har fått deg til å rette misnøyen for sin egen innkompetanse mot Magne Landerø er et kunststykke som sikkert sikkert har blitt premiert med kake av sjefen :wink:

 

Fint at det ordnet seg til slutt 8)

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Samme som høggern.

Jeg har også lignende erfaring med Landrø.

Slet selv med presisjonsproblem på en Sauer 202, og måtte "godta" at den ikke trengte å samle bedre enn 30mm som etter hva jeg hørte er Sauer`s krav. Personlig synes jeg det er for dårlig for ett våpen som i reklamen framstor som ett presisjonsvåpen, og min solgte Tikka T3 til betydelig billigere penge samlet vesentlig bedre. Møtte en arrogant og nedlatende holdning hos Landrø.

Jeg møtte også samme respons her på forumet, og det er tydeligvis slik at man skal ikke klage på Landrø eller Sauer her. Føler man at man har ett problem med en av delene, så er det ens egen feil, og vedrørende sistnevnte, så skyldes det alltid at man er en for dårlig skytter til å skyte bedre samlinger selv.

 

Men det er veldig bra at det ordnet seg for deg, uansett hvem som tok "støyten".

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare Sauer som har en og annen dårlig pipe, jeg har samme erfaring med en Blaser R8 pipe jeg kjøpte fra Jakt & Friluft. Fikk ikke samlinger bedre enn 50-60 mm. Sendte pipa i retur, og den lå til oppbevaring i Arendal i 2 måneder. De gjorde ingenting med testing eller prøveskyting, mente sikkert bare at jeg var en bråkmaker som kunne påstå noe slikt om Blaser…. Har for lengst kjøpt ny 9,3 pipe fra annen butikk. Den samler som den skal. Jakt &Friluft i Arendal kan drite og dra.

Link to comment
Share on other sites

Erikr (trådstarter /TS) må har tydelig ikke forstått eller vil forstå hva som ligger i norsk forbrukerkjøpslovgivning.... :mrgreen:

 

a) TS skal reklamere der varen er kjøpt, dvs sin lokale forhandler...

 

b) Det er her kun lokal forhandler som ovenfor TS skal vurdere reklamasjonen...

 

Landrø AS er ingen part i saken for trådstarter.

 

Videre er det slik jeg forstår saken:

 

c) løpet er "gjenget/ og kappet" for lyddemper....

 

Er dette riktig vil jeg videre undres over og som er helt vesentlig ved evt reklamasjon:

 

d) hvordan gikk løpet før ombyggingen?

e) hvem gjorde ombyggingen? Og når?

 

 

La oss anta at løpet ikke ble testet før ombygging...og har faller alle muligheter til evt reklamasjon mot Landrø/ sauer i Tyskland bort....

 

f) selvsagt kan man ikke kreve reklamasjon (fra produsent, levrandør/importør) når varen er ombyggd på denne måten...

 

Evt reklamasjon må her gjøres til det firma du bestilte ombyggingen.

 

 

 

 

Nå mener ikke jeg at Landrø AS eller andre bedrifter skal spares for riktig og saklig kritikk...Men i denne tråden rakker Erikr ned på feil bedrift.

 

Slike tråder som rammer uskyldige bedrifter burde fjernes fra Kammeret.no

Fjernet hentydninger til sutringer BRM

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg mene noe om denne enkeltsaken, da jeg ikke kjenner trådstarter, ikke har Sauer og aldri har handlet hos Landrø.

 

Men, jeg synes det er svært merkelig hvordan det er her på Kammeret, at noen merker og butikker skal vernes uansett og aldri kan gjøre feil, mens andre kan klages på uansett hva de gjør. Det eksisterer faktisk en mulighet for at leverandøren/butikken akkurat du liker (ikke rettet til noen spesielt) noen ganger gjør feil eller slett arbeid med andre kunder, samtidig som butikken du hater noen ganger funker bra for andre. Man velger selvsagt selv hvor man handler i fremtiden, men ingen av oss kan nok påberope seg å ha fasiten om alt og alle for alle andre, hverken på godt eller vondt.

 

@Erikr: Flott at det løste seg tilfredsstillende til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter henger ut feil butikk/leverandør og det er problemet i denne tråden!

 

Selvsagt bør man kunne kritisere Landrø AS HVIS og NÅR de gjør feil...slik trådstarter beskriver saken i denne tråden er det ingen grunn til å kritisere Landrø AS.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurte på var om TS kunne scannet inn og postet testskiva som han fikk fra Landrø.

Eller testskivene. Jeg var bare nysgjerrig om hvor dårlig pipa faktisk samlet.

At Bighorn mener jeg innhabil for så være. Om min habilitet skulle gå på tvers av min mod jobb ta kontakt med Moderatorsjefen.

Folk kan kritisere seg grønn over div sjapper. Landrø har sikkert fortjent endel "pøn". Synd ikke begge sider av sakene kommer frem.

 

Over og ut fra min side om saken...... :|

Link to comment
Share on other sites

Slet selv med presisjonsproblem på en Sauer 202, og måtte "godta" at den ikke trengte å samle bedre enn 30mm som etter hva jeg hørte er Sauer`s krav.

 

Høres ikke helt urimelig ut det. Svjv har Weatherby garantert 3 skudd innenfor 1 moa, og brukt det i markedsføring. Hvem har gitt lignende garantier? 30 mm er ca 1 moa. Men det hadde vært interessant å sett testskiven(e). Selv om Sauer 202 er et ganske dyrt våpen, så er det nå tross alt "bare" et masseprodusert standardvåpen da. Med mange detaljer som ikke betyr en dritt for presisjonen. Pipa er det viktigste. Og der er ikke Sauer best i klassen.

 

@Grevlingen1, jeg er ikke enig i at grunnlaget for reklamasjon bortfaller selv om løpet er gjenga for demper. Det er ikke snakk om herpetisering av løpet. Og skulle det være tvil så er det jo mulig å kappe av gjengepartiet og krone på nytt. Sauer skal være ganske vrange for å ikke gå med på det. De kunne jo selv få muligheten til å gjøre jobben. Evt. kunne konkurentene bruke argumentet MOT Sauer. "Nei, disse Sauer-greiene. De kan jo ikke engang gjenges eller kappes de".

Link to comment
Share on other sites

 

@Grevlingen1, jeg er ikke enig i at grunnlaget for reklamasjon bortfaller selv om løpet er gjenga for demper. ....

 

Selvsagt blir reklamasjonsproblematiklen helt anderledes når det er gjort en slik jobb på løpet.

Bla er det en rekke mulige årsaker til eventuelle presisjonsproblem som kan ha sin årsak i denne børsemakerjobben...

 

Videre har slik TS forklarer det Landrø AS ingen del eller part i salget eller børsemakerjobben.

 

TS må skylde egen lokal våpensjappe/børsemaker for de feil og mangler han hevder har vært med våpenet...noe de tydeligvis har rettet opp i med ny pipe til TS...

 

Viderere er det ut fra det TS skriver betimelig å spørre om det rent faktisk var noen mangler ved løpet...hull i hull med en type ammunisjon mv...

 

Men igjen ingen kan forvente gyldig "garanti/ reklamasjon" på presisjonen etter en børsemakerjobb på løpet ala en gjengejobb...

 

Jeg ville prøvd våpenet og presisjonen i orginalutførelse før gjengejobben, for deretter krevd en garanti fra børsemakeren på presisjon også etter gjengejobben.

 

Uansett er det fra TS ikke kommet opplysninger som gjør det berettiget til å klage på Landrø AS i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt forvirret over hvem som utførte gjengejobben. I første post står det at det var Landrø, men seinere i tråden ser det ut til at det var den lokale børsemakeren/forhandleren. Og såvidt jeg skjønner ble det første gjengepartiet kappet av og pipa krona på nytt. Kanskje TS kunne presisere rekkefølgen her, og hvem som har gjort hva. At Landrø eller Sauer ikke kan lastes for en gjengejobb gjort av tredjepart er jeg enig i. Men hvis det faktisk er Landrø selv som har utført jobben, så blir det en ganske annen sak.

 

Landrø mener tydligvis at rifla går bra nok, og underbygger det med testskiver. Disse må nå TS vise fram, før vi andre går på veggen her! :x I det minste må vi få vite størrelsen på samlingene. Jeg vil gjerne vite hva det i praksis betyr når TS skriver: "hull overalt og slettest ikke noe som kan kalles for presisjon" Forøvrig er millimeter en glimrende måleenhet å bruke. Jeg har sett det brukt i mange sammenhenger, på alt fra skruer og bor til avanserte konstruksjoner [/sarkasme]

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter henger ut feil butikk/leverandør og det er problemet i denne tråden!

 

Selvsagt bør man kunne kritisere Landrø AS HVIS og NÅR de gjør feil...slik trådstarter beskriver saken i denne tråden er det ingen grunn til å kritisere Landrø AS.

 

Deg om det. Så du synes det er helt greit at importøren lar ting ligge i evigheter før de kikker på det? Med så lang kø og tid på reklamasjoner må de ha mye ødelagte våpen inne...

 

Jobben min lokale børsemaker gjorde var som alltid meget bra. For å eliminere feil ved gjenging og kroning ble løpet kappet på ny og gjenget og kronet av landrøs egen børsemaker da våpenet ble levert inn første gang. Da mente altså landrø at det kanskje kunne være skeivt gjenget eller kronet feil. Resultatet var det samme, dvs den samlet fortsatt mehet kleint. Jeg jeg gjorde altså de samme testene både med og uten demper og med gjenging/kroning av begge børsemakerne. Da alt var testet var jeg aldri et sekund i tvil om at løpet var av dårlig kvalitet. dette sa også min lokale børsemaker. Hadde landrø gjort sine tester godt nok første gang våpenet var inne for reklamasjon hadde ikke denne tråden funnet sted.

 

Kan ikke helt se hva min lokale sjappe kunne gjort annerledes. Det var tross alt de som fikk ordnet nytt løp. Landrø ville tydeligvis ikke med på dette. Jeg hadde hele tiden tett dialog med forhandler.

 

Takk og lov for at dette våpenet ikke ble kjøpt direkte fra landrø. Et helsikes spetakkel det hadde blitt med telefonkø, sending av våpen etc. og slikt som jeg måtte ha ordnet selv. Vil rette en stor takk til forhandler som hjalp meg og ordnet opp.

 

Når det gjelder den opprinnelige testskiven fra importør, så er neppe den å oppdrive lengre. Skal legge ut bilde av samlingene, når jeg får anledning.

 

 

Men igjen jeg har sikkert bare vært uheldig.

Link to comment
Share on other sites

 

.... Så du synes det er helt greit at importøren lar ting ligge i evigheter før de kikker på det?

 

Jobben min lokale børsemaker gjorde var som alltid meget bra. For å eliminere feil ved gjenging og kroning ble løpet kappet på ny og gjenget og kronet av landrøs egen børsemaker da våpenet ble levert inn første gang. Da mente altså landrø at det kanskje kunne være skeivt gjenget eller kronet feil.

 

Kan ikke helt se hva min lokale sjappe kunne gjort annerledes.

 

Når det gjelder den opprinnelige testskiven fra importør, så er neppe den å oppdrive lengre. Skal legge ut bilde av samlingene, når jeg får anledning..

 

@Erikr: Med dette du skriver beviser du tydelig at du ikke forstår hvordan en mulig reklamasjonssak skal behandles :wink:

 

a) Du kjøper ett våpen hos lokal våpenforhandler og du får bygget om våpenet hos lokal børsemaker.

 

- Det er da lokal våpenforhandler og lokal børsemaker som ovenfor deg som kunde skal behandle saken etter norsk forbrukerkjøpslov. Lamdrø AS har ingenting med dette å gjøre ovenfor deg som kunde.

 

- Lokal våpenforetning/børsemaker burde her raskt prøveskutt våpenet, evt utbedret hvis mangler, eller hvis "elendig løp"...gitt deg ett nytt løp.

 

- Slik du beskriver saken har lokal våpenforhandler/ børsemaker tydeligvis ovenfor deg som kunde forsøkt å sende ansvaret videre til Landrø AS...

Dette er selvsagt feil av lokal våpenforhandler/børsemaker... Du som privat kunde har rett til og skal forholde deg til der du kjøpte våpenet/fikk det ombyggd.

 

- Slik du videre skriver gjør Landrø AS en jobb der de kapper, kroner, gjenger og testskyter våpenet... Våpenet returneres med en testskive som Landrø AS mener er dokumentasjon og innen de spec Sauer har for sine våpen... Landrø AS har her gjort mere enn de skal ovenfor deg som kunde og funnet våpen og løp til å være i orden.

 

- Du skriver også selv at noe ammunisjon går "hull i hull"... Noe som styrker med tyngde at det ikke er feil på løpet.

 

- Akseptabel presisjon som ikke medfører reklamasjon bør være kommersiell ammunisjon som samler tre skudd 30mm....Dette betyr ikke at all ammunisjon gjør det...

 

 

- Landrø AS har testskutt våpenet, lagt med testskive og skrevet hvilken type kjøpe ammunisjon som ble benyttet... Det er dette du må forholde deg til og ikke dine egne skiver...

 

- Dine egne skiver har INGEN relevant betydning i en reklamasjonssak...

 

- Nå er det riktignok noen år siden jeg handlet Sauer...Men lå det ikke med en orginal testskive fra produsent (Sauer) på våpenet... Hva viste den og med hvilken ammunisjon?

 

Erikr:

 

- Slik du beskriver saker har lokal våpenforetning/børsemaker dyttet sitt ansvar videre til Landrø AS. Dette er feil og ikke iht forbrukerkjøpsloven.

- Lokal våpenforhandler/børsemaker må alene bære det hele ansvaret hvis det er gått lang tid i reklamasjonssaken.

- Landrø AS har gjort mere enn det som kan forventes.

- Løpet var egentlig i i orden...Og løpet fungerte etter spec.

- Lokal våpenforhandler har gitt deg nytt løp for å blidgjøre deg som kunde ut over det som kan kreves etter forbrukerkjøpsloven.

Link to comment
Share on other sites

[

- Landrø AS har gjort mere enn det som kan forventes.

- Løpet var egentlig i i orden...Og løpet fungerte etter spec.

Intressante utsagn. Orker du å utdype?

 

Og om kapping, gjenging, kroning av løp er "ombygging som gjør at reklamasjonsgrunnlag på løpet bortfaller, selv når det er gjort av importør", synes jeg det er litt rart.

Link to comment
Share on other sites

- Nå er det riktignok noen år siden jeg handlet Sauer...Men lå det ikke med en orginal testskive fra produsent (Sauer) på våpenet... Hva viste den og med hvilken ammunisjon?

 

Kan ikke svare for TS, men ved mitt kjøp lå det ikke med noen testskive fra Sauer.

Ei heller dokumentasjon på ammunisjon etc.

Ved forespørsel til Landrø om sistnevnte, fikk jeg til svar at det aldri er noe presisjonsproblem med Sauer, men at de vanligvis testet med en Lapua Scenar-kule. Uoppgitt hvilken vekt. Mitt våpen ble forøvrig ikke testet på noen tidspunkt såvidt jeg vet, ihvertfall ble det aldri forelagt noen testskive eller gitt noen form for tilbakemelding om test. Rifla ble sendt inn, gått over på verkstedet og "funnet iorden" og returnert med like dårlig presisjon.

Og joda, jeg vet at mange synes 30mm er god presisjon. Men jeg har kjøpt meg ett våpen som reklameres for å være av høy presisjon. Og jeg har kjøpt våpenet for blant annet toppjakt. Jeg synes det er noe merkelig at jeg kan kjøpe meg en Tikka T3 til nesten halve prisen og få betydelig bedre presisjon enn det Sauer er tilfreds med...

Jeg synes også det er svært irriterende at så fort man er missfornøyd med Sauer / Landrø, så gis det tilbakemelding om at det er nok ikke børsa det er noe galt med, det er nok skytteren som er for dårlig.... Jeg har skutt samlinger med andre våpen og testet både våpen og ammunisjon i en årrekke, så jeg vet hva jeg selv er god for å skyte......

 

Men det skal Landrø ha, i mitt tilfelle gikk det ikke votter og vinter før jeg hadde rifla tilbake. Dog uten endring...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

.... Så du synes det er helt greit at importøren lar ting ligge i evigheter før de kikker på det?

 

Jobben min lokale børsemaker gjorde var som alltid meget bra. For å eliminere feil ved gjenging og kroning ble løpet kappet på ny og gjenget og kronet av landrøs egen børsemaker da våpenet ble levert inn første gang. Da mente altså landrø at det kanskje kunne være skeivt gjenget eller kronet feil.

 

Kan ikke helt se hva min lokale sjappe kunne gjort annerledes.

 

Når det gjelder den opprinnelige testskiven fra importør, så er neppe den å oppdrive lengre. Skal legge ut bilde av samlingene, når jeg får anledning..

 

@Erikr: Med dette du skriver beviser du tydelig at du ikke forstår hvordan en mulig reklamasjonssak skal behandles :wink:

 

a) Du kjøper ett våpen hos lokal våpenforhandler og du får bygget om våpenet hos lokal børsemaker.

 

- Det er da lokal våpenforhandler og lokal børsemaker som ovenfor deg som kunde skal behandle saken etter norsk forbrukerkjøpslov. Lamdrø AS har ingenting med dette å gjøre ovenfor deg som kunde.

 

- Lokal våpenforetning/børsemaker burde her raskt prøveskutt våpenet, evt utbedret hvis mangler, eller hvis "elendig løp"...gitt deg ett nytt løp.

 

- Slik du beskriver saken har lokal våpenforhandler/ børsemaker tydeligvis ovenfor deg som kunde forsøkt å sende ansvaret videre til Landrø AS...

Dette er selvsagt feil av lokal våpenforhandler/børsemaker... Du som privat kunde har rett til og skal forholde deg til der du kjøpte våpenet/fikk det ombyggd.

 

- Slik du videre skriver gjør Landrø AS en jobb der de kapper, kroner, gjenger og testskyter våpenet... Våpenet returneres med en testskive som Landrø AS mener er dokumentasjon og innen de spec Sauer har for sine våpen... Landrø AS har her gjort mere enn de skal ovenfor deg som kunde og funnet våpen og løp til å være i orden.

 

- Du skriver også selv at noe ammunisjon går "hull i hull"... Noe som styrker med tyngde at det ikke er feil på løpet.

 

- Akseptabel presisjon som ikke medfører reklamasjon bør være kommersiell ammunisjon som samler tre skudd 30mm....Dette betyr ikke at all ammunisjon gjør det...

 

 

- Landrø AS har testskutt våpenet, lagt med testskive og skrevet hvilken type kjøpe ammunisjon som ble benyttet... Det er dette du må forholde deg til og ikke dine egne skiver...

 

- Dine egne skiver har INGEN relevant betydning i en reklamasjonssak...

 

- Nå er det riktignok noen år siden jeg handlet Sauer...Men lå det ikke med en orginal testskive fra produsent (Sauer) på våpenet... Hva viste den og med hvilken ammunisjon?

 

Erikr:

 

- Slik du beskriver saker har lokal våpenforetning/børsemaker dyttet sitt ansvar videre til Landrø AS. Dette er feil og ikke iht forbrukerkjøpsloven.

- Lokal våpenforhandler/børsemaker må alene bære det hele ansvaret hvis det er gått lang tid i reklamasjonssaken.

- Landrø AS har gjort mere enn det som kan forventes.

- Løpet var egentlig i i orden...Og løpet fungerte etter spec.

- Lokal våpenforhandler har gitt deg nytt løp for å blidgjøre deg som kunde ut over det som kan kreves etter forbrukerkjøpsloven.

 

Grevlingen1

 

Hvor klarer du å finne at løpet var egentlig iorden?

 

Må si du farer med rimelig mye vas her. Nå har jeg riktignok ikke satt meg inn i kjøpsloven, men når er et produkt ikke fungerer godt nok må det uten tvil være grunnlag for reklamasjon. Om dette isåfall ikke er tilfelle så er der et hull i garrantisystemet. Men nå har jo sauer hatt et helvete med 303 og dårlig salg av 101 så skjønner at de begynner å bli kjipe på reklamasjoner... Ser jeg ikke er alene om å ha trøbbel med sauer.

 

Dagl : Testskivene var fra landrø og ikke sauer. Mitt nye løp ble testet av børsemaker både før og etter kapping/kroning. Godkjent både før og etter kapping.

 

Grevlingen1: Håper du kjøper alle dine fremtidige våpen hos landrø og at de samler 60 mm på det beste. Lykke til ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dritkjedelig problem du har, men jeg synes du lar frustrasjon og sinne gå ut over feil bedrift!

Det er selges problem å krangle med leverandør/importør!

Personlig synes jeg saken er klønete håndtert!

Ikke la selger fraskrive seg ansvaret for varen som er solgt.

Masse klager på Landrø, men jeg finner ikke navnet på selger her i tråden!

 

Mulig det kan løses ved at du tar rifla og kviteringen til selger og heverkjøpet, og får pengene tilbake. Er rifla dårlig og selger så grei buret ikke det by på problemer.

Link to comment
Share on other sites

@Erikr:

 

Minimum av det du bør kunne dokumentere:

 

- Bilder av og hvilke samling var det på testskivene du fikk fra Landrø AS.

 

Hvorfor mener , sutrer og bærer du deg over Landrø AS når du ikke har kjøpt våpenet der og heller ikke har bygd om våpenet der?

 

- Forstår du ikke at du skal henvende deg til der våpenet er kjøpt/ombygd...dvs din lokale våpenforetning.

 

Du skriver selv at en type ammunisjon går "hull i hull"...:

 

- Hva mener du da er reklamasjon?

 

- Hva er etter din mening akseptabel presisjon?

 

- Hvilken presisjon hadde løpet før ombygging?

 

 

Ut fra hvordan du selv beskriver saken i denne tråden vil jeg hevde med tyngde at løpet er helt ok...og at spredningen du beskriver på opp til 20 cm skyldes deg som elendig skytter( eller feil med kikkert, montasje, tar i demper mv...).

Link to comment
Share on other sites

jeg har lang erfaring og firholdsvis stor kunnskap når det gjelder presisjonstesting av våpen. I dette tilfellet testet landrø det første løpet med lapua scenar fabrikk og lapua mega fabrikk. Det at testskiva ble kastet den gangen ser jeg at var en tabbe. Men landrø og jeg har tydeligvis veldig forskjellige oppfatninger av hva som er brukbar presisjon.

 

Selv testet jeg det første løpet med følgende:

 

Fabrikkammo:

lapua mega 185 grn

Rws bly(husker i farten ikke type)

Norma jaktmatch

Remington core lokt ultra

Norma oryx

Partizan mantel

Winchester xp3

 

Hjemmeladet:

Sierra matchking

Sierra gameking

Lapua scenar

Sellier&bellot

Oryx 180, 200 og 165

Nosler 180 grn

Barnes ttsx 168 grn

Remington clu

Rhino sh

+ flere som jeg faktisk ikke husker navnet på. Her snakker vi over 20 typer fabrikkammo og kuler. Det ble også prøvd mange ulike ladninger med disse kulene. Men igjen det nye løpet samlet med alt jeg foret den med. Ligger muligens an til å være en av de mest presise våpen jeg har eid. Godt under 30 mm det lille jeg fikk testet den. Ikke våg å kom med at det er skytteren det er noe i veien med..

 

Det var de ammunisjons og kuletypene som ble testet. Og ingen av disse var i nærheten av å samle, nen unntak av varnes ttsx som gikk særdeles bra. Så grevlingen1 du mener altså at fordi løpet samlet med denne ene ammunisjonstypen, så var løpets presisjon godt nok.

 

Men du synes jo at man skal være fornøyd med løpet og at dets presisjon ikke er tellende reklamasjonsgrunnlag. Du mener også at kapping og kroning på ny gjør at garranti faller bort. Dette er rimelig hårreisende uttalelser. Om alle importører og forhandlere er enig ,må all kapping, gjenging og kroning på ny stanses. Dvs en meget stor del av de riflene som selges over disk i norge.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg det rett når jeg forstår at siste kapp-/gjeng-/kroning av nevnte problempipe ble utført av Landrø as?

 

Første gjenging og kroning ble utført av min lokale børsemaker ( har gjenget mange våpen for meg og stoler på han). Importør mente at muligens kroningen var feil. Hadde selv ingen tro på det.

 

Våpenet ble sendt inn til importør og kronet og gjenget på ny, da av importørs egen børsemaker. Fikk våpenet igjen med testskivene og det hele. Jeg Gjennomførte da selv grundige tester med våpenet, noe også min lokale sjappe gjorde og de konkluderte også med at presisjonen var alt annet enn bra. All min testskyting ble gjort fra skytebenk.

 

Deretter ble våpenet sikkert en kasteball til det endte med st jeg skulle få nytt løp. Våpenet ble sendt inn på ny. Det låg i evigheter før de hadde sett på det. Da forhandler mottok våpenet var det ukappet. Det var min lokale sjappe som gjenget, kappet og kronet dette. Løpet ble som nevnt testet før kapping og selvsagt også etter.

 

 

Nå går våpenet svært godt.

Link to comment
Share on other sites

Fint at det har ordnet seg.

Jeg har Topp erfaring med Landrø!

Kjøpte for et år siden en Highland i 30-06. Den måtte kjøpes av en forhandler langt unna da det var den siste i kongeriket på det tidspunktet.

Avtrekket hadde kryp og ujevnheter som ikke lot seg justere bort av BM.

BM stakk innom Landrø og fikk velge og plukke ut avtrekk fra våpent han mente det var best avtrekk på i butikken!

 

Landrø = Service :roll:

Link to comment
Share on other sites

@Erikr:

 

Konkret og enkelt spørsmål svar i mm utbedres:

 

- Hva var presisjonen i mm på den / de testskiver du fikk tilbake fra Landrø AS?

 

Slik jeg har forstått Landrø AS er 30 mm deres krav...og at de aldri ville sende noe i retur med dårligere presisjon.

 

- Mener du at 30 mm er for dårlig?

 

Når ett våpen ombygges ( gjenging mv) vil selvsagt dine rettigheter vesentlig svekkes på garanti / reklamasjon på presisjon i løpet ...

 

Som kunde burde du da forlange en presisjonsgaranti fra din lokale børsemaker FØR du foretar ombyggingen.

 

Uansett hva du tror eller mener er det i din sak din lokale våpenforhandler/ børsemaker du skal forholde deg til med din reklamasjon.

 

@Erikr i denne tråden oppfattes du for å fare bare med tøv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1, for at forbrukerrettigheter skal svekkes må det være årsakssammenheng mellom kapping/gjenging/demper, noe som vi vel kan konstatere ettersom ikke landrøs jobb gjorde ting bedre.

 

Hovedpoenget i denne diskusjonen er at TS henger ut feil bedrift i sin reklamasjonssak.

 

a) Trådstarter har ikke noen dokumentasjon på hvordan løpet var presisjonsmessig FØR første gjengejobb...

 

- det er mange mulige årsaker at ett løp kan ha blitt ødelagt under første gjengejobb som evt ikke fullt ut kan utbedres med ny kapping, gjenging, kroning.

 

b) Trådstarter har heller ingen dokumentasjon på hvordan løpet faktisk var presisjonsmessig etter andre gjengejobb hos Landrø AS...

 

Landrø AS leverte løpet tilbake med testskive som de mente viste at løpet var iht spec.

 

Du skriver " for at forbrukerrettigheter skal svekkes må det være årsakssammenheng mellom kapping/gjenging/demper" og presisjon før etter noe som er helt rigtig...:

 

- Hadde presisjon vært bra før og dårlig etter gjenging var det reklamasjon mot lokal børsemaker..

 

- Hadde presisjonen vært dårlig før og selvsagt da dårlig etter gjenging hadde da reklamasjonen vært mot lokal våpenforhandler...

 

I saken til TS vet vi ikke når evt dårlig presisjon oppstår og om det evt er dårlig presisjon...Landrø AS leverer tilbake våpnet med testskive og mener det er ok...

 

MEN i alle tilfelle er reklamasjonen ett forhold mellom TS og stedet der våpenet er kjøpt dvs lokal forhandler og der våpenet først er ombyggd dvs lokal børsemaker.

 

Man må få slutt på at lokale våpenforhandlere og lokale børsemakere skyver sitt ansvar etter forbrukerkjøpsloven over på andre...

 

Videre er det så mange selvmotsigelser og feil i TS sin dokumentasjon i tråden at det mest sannsynlige er at han skyter for dårlig / andre tekniske feil på sikter, demper mv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Erikr:

 

Konkret og enkelt spørsmål svar i mm utbedres:

 

- Hva var presisjonen i mm på den / de testskiver du fikk tilbake fra Landrø AS?

 

Slik jeg har forstått Landrø AS er 30 mm deres krav...og at de aldri ville sende noe i retur med dårligere presisjon.

 

- Mener du at 30 mm er for dårlig?

 

Når ett våpen ombygges ( gjenging mv) vil selvsagt dine rettigheter vesentlig svekkes på garanti / reklamasjon på presisjon i løpet ...

 

Som kunde burde du da forlange en presisjonsgaranti fra din lokale børsemaker FØR du foretar ombyggingen.

 

Uansett hva du tror eller mener er det i din sak din lokale våpenforhandler/ børsemaker du skal forholde deg til med din reklamasjon.

 

@Erikr i denne tråden oppfattes du for å fare bare med tøv :mrgreen:

 

Det er du som farer med tøv mister.

 

Btw på sitt aller beste samlet våpenet ned mot 40 mm etter det jeg husker,men det viste seg senere å være tilfeldig. Våpenet samlet aldri 30 mm. Det aller meste samlet mellom 50 og 150 mm. Ikke våg å påstå at det er skytter som har feil i det! 30 mm er et minimum.

 

Uansett så går nå våpenet meget bra. Det første løpet var søppel. Landrø var ikke enig i det. De hadde feil forhandler og jeg hadde rett.

 

Case closed fra min side! Nå ser jeg heller frem til ytterligere teskyting med sauere .

Link to comment
Share on other sites

For det som begynner å bli lenge siden var jeg fornøyd med alt under 30 mm. samling i snitt. Som da hovedsakelig jeger i for det meste tett skog dugde dette i massevis. Det meste av kalibre fra 6.5 mm. til kal. .40. Fikk senere min første Sako, disse er kjent for god presisjon. Etter litt trening med teknikk, og konsentrasjon i benken, og med Sako/Tikka rifler fikk jeg en ny standard for presisjon. I dag ville jeg ikke, med noen få unntak, eid en rifle som ikke gikk bedre enn 30 mm. a 100 m. Selvfølgelig ikke med alt av ammo. Det ser ut som Saueren med ny pipe samler som en Finne vanligvis gjør nå. En Sauer som ikke samler bedre enn 30 mm., og ikke det engang hadde ikke jeg eid lenge...

Link to comment
Share on other sites

- det er mange mulige årsaker at ett løp kan ha blitt ødelagt under første gjengejobb som evt ikke fullt ut kan utbedres med ny kapping, gjenging, kroning.

 

Hva konkret tenker du på? Bortsett fra det opplagte at pipa ikke kan skjøtes på til originallengde da.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1, for at forbrukerrettigheter skal svekkes må det være årsakssammenheng mellom kapping/gjenging/demper, noe som vi vel kan konstatere ettersom ikke landrøs jobb gjorde ting bedre.

 

Hovedpoenget i denne diskusjonen er at TS henger ut feil bedrift i sin reklamasjonssak.

 

a) Trådstarter har ikke noen dokumentasjon på hvordan løpet var presisjonsmessig FØR første gjengejobb...

 

- det er mange mulige årsaker at ett løp kan ha blitt ødelagt under første gjengejobb som evt ikke fullt ut kan utbedres med ny kapping, gjenging, kroning.

 

b) Trådstarter har heller ingen dokumentasjon på hvordan løpet faktisk var presisjonsmessig etter andre gjengejobb hos Landrø AS...

 

Landrø AS leverte løpet tilbake med testskive som de mente viste at løpet var iht spec.

 

Du skriver " for at forbrukerrettigheter skal svekkes må det være årsakssammenheng mellom kapping/gjenging/demper" og presisjon før etter noe som er helt rigtig...:

 

- Hadde presisjon vært bra før og dårlig etter gjenging var det reklamasjon mot lokal børsemaker..

 

- Hadde presisjonen vært dårlig før og selvsagt da dårlig etter gjenging hadde da reklamasjonen vært mot lokal våpenforhandler...

 

I saken til TS vet vi ikke når evt dårlig presisjon oppstår og om det evt er dårlig presisjon...Landrø AS leverer tilbake våpnet med testskive og mener det er ok...

 

MEN i alle tilfelle er reklamasjonen ett forhold mellom TS og stedet der våpenet er kjøpt dvs lokal forhandler og der våpenet først er ombyggd dvs lokal børsemaker.

 

Man må få slutt på at lokale våpenforhandlere og lokale børsemakere skyver sitt ansvar etter forbrukerkjøpsloven over på andre...

 

Videre er det så mange selvmotsigelser og feil i TS sin dokumentasjon i tråden at det mest sannsynlige er at han skyter for dårlig / andre tekniske feil på sikter, demper mv... :wink:

 

Lurer på hvilken våpensjappe du jobber/har jobbet for....for her kommer det mer og mer frem at du er irritert på forhandlere...

 

Men må si du provoserer meg kraftig i dine uttalelser om at du antyder at det er skytter/feil med våpen utover løpet som har skyld i den kleine presisjonen. Det er den største skivebommen du kommer med. Her har du rett og slett ikke peiling på hva du snakker om.

 

Når jeg attpåtil får igjen samme våpen, med samme sikte, med nytt løp og dette løpet går såpass bra at jeg antyder at det er et av de mest presise våpen jeg ha eid. Og du mener det er mest sannsynlig det er feil på kikkert, demper, skytter etc.

 

Jeg klarer ikke ta deg seriøst, rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest tråden og kan ikke se at Erikr har gjort noe feil. Han har mottatt et våpen som ikke har tilfredsstillende presisjon. Det ble returnert til forhandler som sendte det til importør. Forhandler purret importør flere ganger i Eirikrs påhør.

Når da importør lar våpenet ligge i månedsvis uten å foreta seg noe er det god grunn til å kritisere importør. Når løpet så kommer tilbake uten at presisjonen er tilfredsstillende er det elendig oppfølging fra importør.

De som mener noe annet kan umulig ha lest samme tråden som meg.

At nytt løp så gir den ønskede presisjon viser jo med all tydelighet at Eirikr hadde rett i at løpet ikke holdt mål.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg er sikker på at du er misfornøyd og at riflen ikke har levert den presisjonen man kan forvente av dette merket.

Men det jeg lurer på er hvor har du kjøpt den???

Hadde vært veldig greit å beskyttet andre fra å handle med denne forretningen og oppleve de problemene du har hatt.

Naturligvis prioriterer en forretning sine egne direktekunder før en annen forhandler sine kunder noe sansynligvis Landerø har gjort her.

 

Og igjen, naturligvis har de opptrådt dårlig, yti dårlig service og driti i skuffen som alle andre forhandlere, importører og merker ingen tvil om det.

 

Men det må tas med riktig forhandler og dokumenteres ved forespørsel av brukere for å fremsette troverdighet ellers blir det bare ull og en tråd som nå burde stenges av mods :evil:

 

Mvh

Sauerhansen

 

Ps!

Jeg er nå og har vært de siste 2-3 årene en hengiven Blaser skytter tross Nicket

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...