Jump to content

Nye Bruslettomodeller, men hvor?


Target

Recommended Posts

Da har jeg bestilt en stk. Brusletto Rondane av Jørn jensen. Hvordan han har fått tak i knivene vet ikke jeg, men kniver hadde han :smile:

 

Litt snålt opplegg av Brusletto å kjøre store reklamekampanjer for årets nye kniver, uten at knivene er å finne på deres egen hjemmeside eller hos forhandlere (utenom JJ da).

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om Brusletto er i ferd med å lage en del andre kniver enn hva de har gjort tidligere. Litt gøy at de beveger seg bort i fra bare tradisjonelle kniver og ser litt mot hva andre merker har gjort og hvilken tilnærming de har til kniv. Blir artig å se om Helle vil følge litt etter hvis de ser at Brusletto har suksess med de nye modellene eller om de vil holde beinhardt på den «veldig konservative» linjen de har.

 

Det er vel også en mulighet for at en vil se endringer på hvordan slirene utformes og hvilke materialer de velger å bruke i dem også. Det er i alle fall lov å håpe.

 

Falt for modellen Rondane og J. Jensen kunne levere den også. Alltid spennende med ny kniv:)

 

 

 

************

Wade

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns Helle har vært litt mindre konservative enn Brusletto.

 

Alltid moro med ny kniv ja, driver å kikker etter en ny brukskniv for å erstatte en Brusletto Bamse som jeg vel aldri har fått helt godfølelsen for.

Var nedpå en av sjappene i byen men der hadde de 3 morakniver, 1 Helle, og Brusletto Hunter + Tiur. På tiuren, der var framholken helt løs. Intet som fristet til kjøp mao :)

Link to comment
Share on other sites

hva er greia med at mange nye modeller er laget i 440c, er de produsert utenlands?

Alle fulltangevariantene er produsert i utlandet, og de fleste i 440C dessverre.

 

Har akkurat fått rondane fra jørn, og det er en gedigen kniv jeg tror jeg kommer til å bruke mye. Den erstatter nok min eka nordic w11 som favoritt allround kniv. Men synes det er litt synd at de ikke lages på geilo. Vet du hvor de tilvirkes (ikke si kina!)?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kom også en Rondane i med posten her i dag også. Overaskende positivt inntrykk så langt. Faktisk den første kniven jeg kjøper fra Brusletto så det blir spennende å se. Det eneste umiddelbare jeg kan sette fingeren på er at jeg skulle ønske at sliren ble hengende litt lengre ned. Slik den er i dag vil den bli litt høyt oppe, men det er en vane og smakssak.

 

Siden balansepunktet er plassert ca 1 cm +/- inn på skaftet så skulle det være fult mulig å lage en versjon med noe lengre blad.

 

Hvis det er slik at knivene er laget og satt sammen i utlandet på oppdrag i fra Brusletto så bør de ta kontrollen av knivene alvorlig slik at de ikke får for mange med feil.

 

 

*******************

Wade

Link to comment
Share on other sites

fra Bruslettos nettsider:

Informasjon om nye kniver

Vi venter på ny emballasje til våre nye kniver; Femund, Vassfaret, Vassfaret Signaturversjon B/R, Vassfaret Signaturversjon W/R, Trillemarka og Rondane. Bilder og data blir lagt ut her straks dette er klart. Knivene kan da kjøpes hos alle ledende sportsforretninger i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kom også en Rondane i med posten her i dag også. Overaskende positivt inntrykk så langt. Faktisk den første kniven jeg kjøper fra Brusletto så det blir spennende å se. Det eneste umiddelbare jeg kan sette fingeren på er at jeg skulle ønske at sliren ble hengende litt lengre ned. Slik den er i dag vil den bli litt høyt oppe, men det er en vane og smakssak.

 

Siden balansepunktet er plassert ca 1 cm +/- inn på skaftet så skulle det være fult mulig å lage en versjon med noe lengre blad.

 

Hvis det er slik at knivene er laget og satt sammen i utlandet på oppdrag i fra Brusletto så bør de ta kontrollen av knivene alvorlig slik at de ikke får for mange med feil.

 

 

*******************

Wade

 

Er også enig at kniven sitter høyt. Dessuten er det finere når man har hempebretten motsatt slik at den sys på inne i slira og ikke utenpå. Liker imidlertid kniven bedre og bedre. Bladet er langt, skaftet stort og gir et godt grep og bladet er skikkelig tykt. Bøyer du det bladet her er du både god og sterk.

 

Liker også den dolklooken som gir en slags viking assosiasjon. Det at bladet er konslipt (?) bidrar også til vikinglooken.

 

Alt i alt en veldig tøff kniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
På 27.8.2012 den 7.02, Metallurgen skrev:

Alle fulltangevariantene er produsert i utlandet, og de fleste i 440C dessverre.

 

Like designet på Rondane, men ikke 440c. Ser nå at Brusletto har byttet til Böhler 690 i denne modellen (også andre?) . Etter det jeg kan kan se er ikke det store forskjellen ifht 440c, men gjør forskjellen utslag - eller er 690 omtrent like sprøtt?  

Ser at XXL, som selger denne, skriver om ståltypen at: "Böhler N690 (Minner om VG10)" 

Sakser data fra zknife.com:

 

image.png.2e1303f75fd75c89356f678682fb28df.png

Link to comment
Share on other sites

Det som vil gjøre størst utslag på om hvilket av de som er sprøest vil være valseretningen, etterfulgt av utstøpningsmetode, deformasjonsgrad og varmebehandling.

Bohler N690 er en gitt kvalitet fra en stålprodusent, mens 440C bare er en standard, så man kan forvente jevnere kvalitet mellom to blader av N690 framfor to blader fra forskjellige leverandører av 440C.
Uansett er disse tre stålene i samme gruppe og forventningene til egenskaper vil være rimelig like gitt at de er prosessert skikkelig, og de er mer egna for jakt enn trearbeid.

 

Link to comment
Share on other sites

Takke for forklaringen! Forstår da at forskjellen her primært ligger i forventet konsistens i stålkvaliteten (N690, samme produsent vs 440c ulike produsenter) og at egenskapene for de to ståltypene på papiret ellers er nokså like. Synd at Brusletto ikke går for litt alternative valg av stål. Som sagt, designet til Rodane tiltaler meg. Men det er sikkert grunner for at Brusletto velger som de gjør, og det bunner vel i økonomi (produksjonskostnader, etterspørselen størst for rustfritt her Nord) og ...eventuelt.... gammel vane?.

Link to comment
Share on other sites

Disse knivene i 440C og N690 er nok produsert i utlandet, og valg av stål kommer nok av hva produsenten foretrekker å bruke/har tilgjengelig.
Brusletto har lang erfaring med 12C27, og det er ikke tilfeldig. 12C27 er et av få stål utvikla for kniver og er et godt kompromiss mellom rustmotstand, seighet og slitasjemotstand når det er herda rett.

De burde ha holdt seg til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
4 timer siden, Jegerlærling skrev:

Hva er de praktiske forskjellene på 440 a og c, siden du skriver desverre? Har hørt ett par YT reviewere skryte av nettopp 440 c

440C inneholder mer karbon enn 440A, ellers er de stort sett like. Økt karbon fører til større volumfraksjon karbider, som igjen fører til økt slitasjemotstand og redusert seighet.
På grunn av den reduserte seigheten vil man i en kniv med en spiss eggvinkel få problem med chipping, som igjen fører til slitasje hvis eggen får nok mekanisk belastning, så man får nødvendig vis ikke den teoretiske økte slitasjemotstanden i en kniv. Den lave seigheten gjør også 440C uegna til større kniver tiltenkt hugging, da de vil knekke lettere.
Eggvinkel på en kniv i 440C bør være +40 grader totalt, mens stål som 12C27 og 440A kan komme under 30 grader totalt. Dette merkes godt på kutteegenskapene om kniver er slipt/brynt rett.

Enkelt forklart: 440C kan være et greit stål til rene jaktkniver med ikke alt for spiss eggvinkel, men er mindre godt til spikking/trearbeid og annen hardere bruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har et bra utvalg av Helle og Brusletto kniver etterhvert, og min konklusjon etter noen års bruk nå er at Helles knivstål Tripple laminated steinless steel er både skarpere i utgangspunktet og holder også en skarp egg bedre over tid.

 

Jeg synes dessuten at Helles kniver er lettere å sette opp skarpt igjen (gjelder kun deres tripple laminated stainless).

Link to comment
Share on other sites

Fant en Brusletto Vassfaret ny på nett til 600, typen med bjørkeskaft, merket A/200  og 440C.
Ble de laget i nummerert serie ?
Litt impulskjøp, tenkte kanskje at den skulle fungere til åpning og utvomming på elgjakta, da det er kort blad på den og fin å jobbe med i "blinde" inni bukhulen.
Men den er litt baktung på grunn av heltangen, og med scandisliping vil den kanskje chippe lett... ?
Uansett, den henger på veggen i laderommet, ubrukt så langt :)
 

Vassfaret.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...