Jump to content

Harejakta 2012/13


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Endelig er vi i gang!

 

Etter en lang og dårlig sommer er det endelig dags for å fylle kaffekoppen, lade peilen og stikke til skogs. Noen er allerede i gang med trening til diverse konkurranser og jaktprøver, mens andre venter spent på 10. september, dagen pys endelig kan felles igjen.

 

For min del blir det en ekstra spennende høst. i går kom vi hjem etter å ha kjørt 180 mil på 25 timer for å hente finskstøvervalpen Kroonmäen Ila. Les mer om henne her om dere vil: http://kjetilsjakt.wordpress.com/2012/0 ... ila-i-hus/

 

kroonmc3a4ens-ila.jpg

 

ila-sitter.jpeg

 

Vær så snill, del deres opplevelser på skogen. Bilde er påbudt ved fall :)

 

Ha en god jakthøst alle harejegere!

Link to comment
Share on other sites

Hadde mye hare her i fjor høst og i vår.. Det er også felt 90 rapporterte rever i kommunen her sist sesong, så utsiktene for et bra hareår burde absolutt være tilstede! Har ikke harehund selv, men er vokst opp i en "hygenfamilie" her i midt-Norge. En kompis og en slektning av meg har hygen, og en annen har akkurat skaffet seg beagle. Det blir nok noen timer med harelos å bålkos denne sesongen også..! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en flott dag på skogen igår, hadde først ute en hare som bikkja jaget på i ca en time, fikk se den etter 30-40 min og da lå bikkja 25sek bak:) Valgte og koble i tap på denne haren pga den begynte og nærme seg trafikkert vei.. slapp bikkja på ny fot, uttak med beskrik ca etter en halvime. Jobbet vel med denne haren i noen timer, men mye tap. Pga varmen så koblet vi tidlig og gikk hjem, nå tror jeg ikke bikkja hadde noe særlig mer og gå på heller, er jo tidlig enda:)

Link to comment
Share on other sites

Vært ute i går og i dag, men ikke har dunkeren har ikke fått ut noe ikke finne en fot en gang :( Så nå er behandling for nesemidd starta! Regner med at det skal hjelpe, men nå er 1 pr på jaktprøve som egentlig er høstens mål veldig langt unna :roll: Noen andre som har hatt hund med nesemidd, eller veit sånn ca hvor lang tid det tar før kuren virker?

Link to comment
Share on other sites

Hadde nesemidd på bikkja mi en gang (pokkers utstillinger), og han fikk ei sprøyte med beskjed om å få ny sprøyte etter 10-14 dager. Lurer på om det var Interceptor han fikk. Allerede få dager etter første sprøyta begynte bikkja å virke igjen, så jeg synes det er en effektiv behandling. Bare hold bikkja i ro en dag eller to etter sprøyta, de kan bli litt medtatte av den, og de trenger jo ikke å løpe i skauen før nesa begynner å virke igjen likevel.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute i går og i dag, men ikke har dunkeren har ikke fått ut noe ikke finne en fot en gang :( Så nå er behandling for nesemidd starta! Regner med at det skal hjelpe, men nå er 1 pr på jaktprøve som egentlig er høstens mål veldig langt unna :roll: Noen andre som har hatt hund med nesemidd, eller veit sånn ca hvor lang tid det tar før kuren virker?

 

Bikkja mi (Beagle) ble nærmest håpløs etter en god start på hare i fjor høst. Oppdretter jeg kjøpte fra, forklarte at harehundrasene generelt sliter med mye betennelser i øvre luftveier, noe som Inteceptor. vet kan slukke symptomene for en stund... Tross hans advarsler, ga jeg bikkja en sånn kur, og etter kort tid, jaga hu som en drøm igjen. Men nå, ett er 8-10 slipp i år, gir hu opp etter 8-10 minutter, og returnerer til meg... Virker frustrert og lei stakkar.. Oppdretter kunne fortelle at dette er akkurat samme symptomer, han hører andre erfarer. Det er visst EN veterinær i Oslo området som har peiling på dette. En Hans Jørgen Søiland Larsen. Joda... jeg ble fortalt å gå dit av oppdretter ifjor, men var ikke tålmodig nok :oops: Nå blir det timebestilling der i hvertfall. Dattera hans er også vet, og skal holde foredrag om disse problemene på Østfold harehundklubbs medlemsmøte i Mysen den 27 sep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom hjem fra Sørøya på søndag. Det var egentlig en begredlig opplevelse hele greia.

Vi fikk 8 harer på 2 mann, på 4 lange dager. Vi gikk lenger enn gjennomsnittet tror jeg med ca 22km luftlinje den lengste dagen. Vi hatte totalt 9 skuddsjanser, fikk 8 av de, så det var ikke der proplemet lå.

Totalt hele turen så vi + - 20 harer.

Dette var første året jeg har vært på Sørøya, forhåpningene var noe helt annet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

hei, har en valp på 1,5 år, som støkker noe veldig på foten. noen som vet om hun kanskje gir seg litt med dette etterhvert?

 

 

Normalt så blir det bare verre. Selv synes jeg det er greit,men blir det for ille må du nesten kjenne bikkja for å være sikker på om det bare er støyting eller om det virkelig er los.

Link to comment
Share on other sites

foreløpig hører jeg forskjell, har egentlig ikke noe imot deg jeg heller, vis jeg ikke hører forskjell blir det kjett:(

Du lærer nok helt sikkert din egen hund å kjenne. Kan være verre med ev. poster du skal ha med deg av og til.

Min egen finne startet å støyte på fot andre sesongen, nå er han snart 8 år og det har nok øket på en del. Har ikke noe problem med det.

Link to comment
Share on other sites

La meg gjette; finskstøver?

Uansett; losliknende støting på fot er noe herk, og med våre stuttfotinger på drevprøve så skal man ikke gi førstepremie dersom det skjer. Harehundreglene er jeg ikke så inne i. Mye bedre at det er tyst i skogen til losen bæljer igang med et heftig beskrik så du skvetter på stolsekken! :D Synes ikke det er behov for støting på fot i det hele tatt på hare, men på feks rådyr eller rev er det fint, da det gir losen en myk start uten etterbrenner på den type skvetne losdyr.

Enig med haretex; lærer man seg hunden å kjenne så er det kanskje ikke noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som opplever god bestand med hare noe sted i landet i høst?

Det ser dårlig ut på øyene langs kysten i Finnmark. Det ser ut til å være harepest på Sørøya. Pesten er også påvist i Lakselv.

 

Har vært et par dager på Sørøya i forrige uke, og det var dårlig. Vi var 3 jegere som så en hare (riktignok noe plaga av drittvær)... Så det er helt tydelig at stammen har fått seg en alvorlig knekk...

Link to comment
Share on other sites

Ble en fin dag på skauen i dag. Først satt jeg og lot valpen på snart tolv uker leke rundt. Imens gikk losen til RG Mikke i det fjerne. Etterhvert som valpen ble sliten tok hun en pause og jeg gikk opp for å høre mer los. Like etter kommer pys hoppende og setter seg ti meter unna. Selvsagt den ene dagen jeg ikke har med speilrefleksen... :oops: Fikk sett pys enda en gang senere, så dagen kunne igrunn ikke blitt bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som opplever god bestand med hare noe sted i landet i høst?

Det ser dårlig ut på øyene langs kysten i Finnmark. Det ser ut til å være harepest på Sørøya. Pesten er også påvist i Lakselv.

 

Har vært et par dager på Sørøya i forrige uke, og det var dårlig. Vi var 3 jegere som så en hare (riktignok noe plaga av drittvær)... Så det er helt tydelig at stammen har fått seg en alvorlig knekk...

 

Samme erfaring, var på Sørøya noen dager første uka av jakta, og syntes det var dårlig med hare. Såg flere når jeg var der for 2 år siden på støkkjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var 4 dager på jakt på en av Nordlands beste (og mest kjente hareøy). På 4 dager så jeg 6 harer, men du dæven døtte så mye ørn!!! Denne ræva forvaltningspolitikken av rovfugl må snart ta slutt! Jeg har vært før på denne øya, og det har aldri vært så lite hare, og så mye ørn. Ingen må fortelle meg at ørna bare spiser fisk. Det foregår nesten ikke jakt lenger på øya, det er ikke rev der, så haren har ikke andre fiender enn fra lufta.

Man ser denne problematikken ellers i naturen også. Før i tiden levde folk av rypejakta, uten jaktkort, baglimit og fancy årskvoter. De hadde anledning til å drive viltforvaltning selv, da de så hva som måtte til av inngrep. De leste naturen, og dermed ramla det nok både en og annen ørn, falk, hauk og annen jævelskap. Ingen må si at klimaforandringene har fjerna alt viekratt og bærlyng i den norske fjellheimen, sånn at beboerne der oppe ikke har et livsgrunnlag lenger.

Neida, jeg har mere tro på at mye av årsaken er at det sitter "velutdanna" folk, med så stramme slipsknuter at både blod og oksygentilførsel til hjernen minimaliseres, og som skal fortelle hvordan ting må forvaltes.

Skrekk og gru hvis noen i feks Brussel skulle få vite at SuperNorge driver med drap og nedslakting av rovfugl som endel av en forvaltningsstrategi.

Dette er litt som brøkregning..... -Skal man gjøre noe på ene siden av streken, ja da må man også gjøre det på andre siden..... for å opprettholde balansen i resultatet!!!

 

Mvh Knotte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...