Jump to content

Kjøleskap for mørning av storvilt


jjrckd

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle bygge meg et kjølerom for mørning av storstilt. Etter en veldig kort runde i kjelleren kommer jeg frem til at det har jeg ikke plass til. Det jeg derimot har plass til er et "kjøleskap" hvor jeg kan henge opp til 2 hjort. Ideelt sett ønsker jeg å ta utgangspunkt i et gammelt brusskap som breddes noe men er usikker på hvor mye ventilasjon ett jeg må ta høyde for for å få bra kjøtt. Er det noen som har gjort noe lignende og evnt har noen erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

Selv lar jeg hjorten henge i utetemperatur (forutsatt at det ikke er for kaldt) i 1 døgns tid. Deretter skjærer jeg ned, beiner ut og vakumpakker (lufttett). Deretter legges kjøttet i kjøleskap på 4 grader C til de ulike stykkene har nådd antall ønskede døgngrader. Kjøttdeig males umiddelbart ved partering.

 

Mener dette funker like bra som om hele slaktet skal henge på kjøle frem til det er modent, for så å partere med påfølgende pakking.

Link to comment
Share on other sites

Disse såkalte 40 døgngradene er jo bare villedende. Hvis du følger med slaktene dine kan de under greie forhold henge mye lenger enn det. Men neppe i kjøleskap. 2 hjorter i en sånn bruskjøler hørtes drøyt ut, du vil nok være avhengig av såpass stor luftgjennomstrømning at jeg vil tro det kan bli vanskelig å holde temperaturen. Hvis det er tilfelle vil jo vitsen være omtrent borte.

Link to comment
Share on other sites

10 grader gjør ingenting så lenge det er tørt i lufta. 15 så må du gå og passe på slaktet og skjære det ned akkurat til rett tid. Men diskusjonen om hvordan mørne kjøtt gidder jeg ikke en gang til, vi blir sikkert ikke enige likevel :) . Hvis du ikke er livende redd for at kjøttet ditt skal bli skjemt vil du imidlertid bli overrasket over hvor lenge det kan henge før det må skjæres.

Link to comment
Share on other sites

Glemte faktisk et rådyr i garasjen en gang (da jeg bodde i en annen del av landet). Kom ikke på det før jeg skulle henge inn et annet dyr noen uker senere. Kjøttet var helt svart og det hadde antydning til et grønnskjær inne i buken. Skrubbet bort det værste med litt grovsalt og gjorde opp dyret, kjøttet var utsøkt! Dette til tross, ønsker å ha kontroll over temperatur og luftfuktighet under mørningen og trenger derfor en kjøleanordning:wink:

Link to comment
Share on other sites

Da vet du det jo likevel ;) Jeg pleier å la slaktene henge enten til de begynner å bli for tørre, eller til den lille blodansamlingen som legger seg ved halsarterien begynner lukte svakt mistenkelig når du stikker nesen helt inntil. Da er kjøttet prima. Men da må det også rett i panna eller rett i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Bruk en bordvifte og meget luftige lokaler + fluenett et døgns tid. Viktig å få tørre hinner. Kan godt henge i 15 grader,- heller det enn 3 grader første døgn på en fuktig kjøle spør du meg. Sør selvsagt for at det ikke utsettes for direkte sollys.

 

Selv henger jeg det i en 50 kvadrats garasje, med vinduer på gløtt, hvor vinduene er dekket med presenning for å hindre direkte sollys inn. Lar som sagt henge ca et døgn før jeg skjærer ned og vakumpakker.

 

Dersom skrotten blir hengende for lenge, er min erfaring at den ofte tørker betydelig ut. Henger den fuktig, er der mindre uttørking, men større fare for andre uhumskheter.

 

Ved å pakke og lagre i kjøleskap (må ha et skikkelig kjøleskap med kontroll på temperaturen) får en god kontroll på "matprosessen".

 

Har aldri vært ute for noe dårlige slakt. Jeg har en del erfaring med kirurgi, og tar i grunnen med meg mange av de samme prinsippene fra dyret er skutt til det er i fryseren. Prosessen fra dyret er skutt til det er i fryseren må planlegges, times og tilrettelegges før du løsner skudd. En må ha et "operasjonsbord" av nødvendig utstyr og hjelpemidler, og all logistikk klar. Uten slik planlegging blir det fort mye surr, frem og tilbake osv. i prosessen med behandling av maten, noe som øker komplikasjonsfaren og sjansen for best mulig resultat på bordet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skulle til å starte en ny tråd, men klarte å søke fram denne. Det er stort sett rådyr som er min problemstilling. Jeg savner et luftig kjølerom men det er urealistisk å bygge i overskuelig framtid. De siste årene har jeg i bukkejakta hengt skrotten i garasjen med fluenett. Det kan fort være 20 + i skyggen. Eneste fordel er at det fort blir tørkehinne. Fluenettet må spennes helt ut med spiler slik at det ikke er inntil i det hele tatt. Hvis ikke er fluene der med en gang. I tillegg må åpninga snurpes helt igjen og ofte bruker jeg tape i tillegg. I bukkejakta (dvs med meget varm vær) har jeg pleid å skjære ut lår, bøger og ytrefilet og lagt i kjøleskapet (ja, husholdningens kjøleskap med brunost og melk) et par dager før det vakuumeres og fryses. Kjøttdeig males ved nedskjæring.

 

Vel så utfordrende er mild og fuktig høst. Det har regna omtrent/minst hver dag i flere uker nå og tempen har ligget rundt 10 + midt på dagen. Jeg hang opp et rådyr i garasjen på torsdag. Skar det ned i kveld. Det var ikke antydning til hinne på det og jammen var det flueegg, tross nett. Svært udelikat med med blaut kjøtt uten antydning til hinne, men med egg. Har flere ganger tenkt på å kjøpe et brukt kjøleskap som kan stå i garasjen og brukes til rådyr ved behov. Flueproblematikken vil vel forsvinne og det blir lettere å holde kontroll på døgngradene. Men vil det bli hinne? Vil det lukte innestengt hybel av kjøttet?

 

De eneste gangene garasjen er fin er når det er tørt og kjølig. Da får en fort skikkelig hinne og skrotten blir svart/mørk og delikat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjær ned kjøttet så fort det har blitt dødsstivt, normalt dagen etter, og vacumpack kjøttet. Mørnes like bra i vacum. Holdbarhet kjøtt i vacumpakke er 5 uker ved kjøleskapstemperatur, foruttsat renslig behandling.

Jeg har gjort noe av det samme, men syntes at det blir dratt mye kjøttsaft ut av det vakuumpakka kjøttet hvis det blir liggende lenge i kjøleskapet. For meg er det viktig å ha så saftig kjøtt som mulig. Skjærer ned kjøttet etter et par dager, vakuumpakker og fryser med en gang. Viltkjøtt er i utgangspunktet ganske mørt!!

Link to comment
Share on other sites

Har hørt flere som benytter seg av denne metoden med godt resultat MEN jeg er noe skeptisk da man jo potensielt tilfører kjøttet bakterier ved oppstykkingen og deretter tillater bakterievekst under mørningsperioden. Mulig jeg tar feil da kjøttet jo er vakuumpakket men er noe tvilende til i hvilken grad dette vil hemme bakterieveksten.

 

Man kan jo si at man ved mørning først og så oppstykking senere utsetter kjøttet for samme grad av forurensning men forskjellen er i mine øyne at man da ikke gir rom for bakterievekst siden kjøttet går rett i fryser.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til at det vistnok skal hjelpe på mørning med strekk på utvalgte muskler.

 

Det er det motsatte av hva vi lærte på feltkontrollør kurset. På de tyngste dyrene ble det anbefalt bruke "hoftehengt" metoden som chiefen.v-2 nevner sånn at ikke musklene står i spenn under mørningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er det motsatte av hva vi lærte på feltkontrollør kurset. På de tyngste dyrene ble det anbefalt bruke "hoftehengt" metoden som chiefen.v-2 nevner sånn at ikke musklene står i spenn under mørningen.

 

Spennende, gammel teori kan ofte være.. vel , gammel. Får fyre opp google. Skyter vist bare smådyr uansett om dagen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...