Jump to content

Bygge om 30-06


Riflemann

Recommended Posts

Som allerede sagt her er det mange patroner du kan velge i. Det enkleste er patroner med samme mål på hylsebunnen som 30-06, og at de ikke er for "tjukke" . Ved sistnevnte kan du få redusert magasinkapasiteten, evt også problem når patrona skal føres frem i kammeret. Bla litt i noen gode ladbøker, så ser du de vitale mål på forskjellige patroner.

 

Hvorfor ikke en 30 - 06 Ackley improved??? Da behøver du ikke bytte løp engang. Bøssemakeren bare "utvider" kammeret ditt litt. Fordelen er at du kan skyte vanlig 30 - 06 ammo hvis du bare får tak i det.

Ytelsen blir bedre, som en mellomting mellom 30 - 06 og 300 Winchester Magnum. Skulle duge på langholdsskyting, og bra til storviltjakt. Mange gode kuler å velge i, osv.

 

Du nevner at du ønsker mer fart. Driver ikke med langholdsskyting selv, men jeg vet at mange bruker 308 Winchester og 6,5 - 284 Norma. Av det slutter jeg at fart ikke er avgjørende for et langholdsvåpen. Skal du ha fart, får du mer rekyl. Får du mer rekyl kan det være du ikke klarer skyte like sikkert. 1 tomme spredning på 100 meter er bra, men det blir straks 4 tommer på 300 meter. Noe sånt.

 

Dersom du ønsker bedre BC kan 338 - 06 foreslås. 338-kulene er kjent for god BC. Enkel ombygging ved løpsskifte.

 

Ellers er det ikke helt umulig å bygge en magnum heller, litt avhengig av våpenet ditt. 300 Winchester magnum har samme totallengde som 30 - 06. Men som sagt litt mer problemer og mer arbeid for bøssemakeren. Jeg ville forhørt meg grundig om akkurat dettte i forhold til akkurat ditt våpen.

 

Litt av hvert fra meg, og egentlig ingen konklusjon. Men det er det som er så bra, her kan en velge akkurat det en har tro på selv :P

Link to comment
Share on other sites

Så 280 AI krever kun bytte av løpet? Det er i såfall et fristende alternativ.

 

Jepp..That's it. Det du får i tillegg er bedre BC og mer hastighet med omtrent samme rekyl..

For at en .30-kule skal få samme BC som en 7mm kule må den som regel være tyngre slik at den får mere lengde..

Link to comment
Share on other sites

Er vel strengt tatt ikke nødvendig å bytte, 30-06 skal da i teorien fungere bra på langhold? Greit nok hvis du vil bytte bare for å bytte, er grunn god nok det. Forutsatt at du har rett stigning har man jo f.eks 208 grs Amax, med riktig ladning og pipelengde bør vel godt over 800 m/s være mulig med denne kula fra en 30-06. Er ikke noe å kimse av det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...