Jump to content

Hvordan sløye/flå en hare?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Når man går i fjellet, så kan det jo hende at man møter en hare, og da skyter man jo (hvis man har lov av grunneier og alt det...).

 

Men, (såpass har jeg lært på jeger-kurset) man skal sløye den med en gang, forstår jeg? Hvordan gjør man dette? Spretter opp fra buken og opp, river ut all innmat, kapper av hodet med samekniv/øks, tuller den inn i avis-papir og putter Herr Harepus i rypenettet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det med urin og tarmsystem og så videre. Vanskelig dette?

 

Ser kroppen ut som en menneskekropp, nesten? :P

 

Synd å si det, men tror det blir fiskemat i det lokale vannet av haren hvis jeg bokstavligtalt får en slik drittjobb... :oops:

 

Hodet skal jeg ta vare på? Går det an å sette det på peishylla? Eller siger det sammen da? Fint med litt trofeer fra turen! :P

Link to comment
Share on other sites

hehe, vent med å kappe hodet helt til du har fått flåd av hareskinnet...vanskelig..nei..heng opp haren etter bakfotene og skjær rundt anklene, for så å arbeide deg nedover med en skarp kniv

 

kanskje vanskelig den første gangen...når du skal flå ville jeg ha hatt med meg noen som har gjort det før.

 

EDIT: har ikke hørt om noen som har tatt vare på hodet nei hehe, men har hørt om de som utstopper hele haren ( har en selv i vinterpels )

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha!

 

Er bare jeg og brodern som skal på jakt, og mest sannsynlig blir det ikke noe hare på oss, men det gjelder å være forbredt!

 

Ingen av oss har prøvt det med hare før, utenom brodern som ble rundlurt av en hare i et bakhold... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En annen, og raskere måte å flå en hare på, er å lage et snitt på tvers omtrent midt på dyret - etter at det er tømt selvsagt. Da får du fingrene inn under pelsen og kan vrenge denne av. Hodet og ytterste ledd på føttene kappes av tilslutt. Denne måten er spesielt enkel om man er to, da man kan dra pelsen fra hver sin side av dyret.

 

Husk at harer kan være smittet med harepest. Dette smitter veldig lett til mennesker og gir en kraftig influensaliknende sykdom. Harepest er ikke veldig utbredt i Norge, men det er lurt å følge med i lokalpressen om den er oppdaget i distriktet du skal jakte. Styr unna dersom haren virker treg i los, eller om den blir innhentet av hund. Jeg har alltid noen engangshansker i sekken slik at jeg kan slakte mest mulig renslig om jeg skulle komme over en hare. Harepest overleverer ikke varmebehandlling, så dyret er spiselig selv om det skulle være sykt.

Link to comment
Share on other sites

Men... Men... Må jeg drepe harepusen da? :|

 

Neida, bare kødder, men for ordensskyld, heter det å flå eller å sløye?

 

Å veide ut en hare heter det.

 

Hører mange sier at den barkvisten i buken gjør mer skade enn nytte og at det er tilstrekkelig at den bare henger fritt.

Link to comment
Share on other sites

En voksen hare holde til middag for både tre og fire. Del den opp i passe store stykker, svi det i varm panne med godt smør, og så legger du bitene i en jerngryte med plenty, kraftig saus med gulrotbiter, sjalottløk og tyttebær i, og lar det småputre en times tid. Kok nypoteter til og server med rørte tyttebær og/eller rognebærgele. Og EC Dahls pils eller Ringnes, selvsagt.

8)

Link to comment
Share on other sites

Pepsi Max er godt det også :)

 

Det har alltid dukket opp en hareladd her og der når jeg har vært på Hardangervidda i hvert fall. Hvis jeg skal gjette, tipper jeg bestandene er tettest på Øst-Vidda. Jeg har selv jaktet hare i Numedal, og det har vært kjempebra. Men bestandene svinger jo ganske mye.

 

Men som alt annet, er også harejakt mest morsomt med hund. Uten hund blir det støkkjakt, men det er gøy det også . Om du ikke har hund, kan det være spennende å jakte hare på sporsnø.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

:)

 

Blir nok støkkjakt på vest-vidda uten hund her, men har hørt det skal være morro, så tror det går bra. Var med en der i fjor på jakt, men kunne ikke skyte selv. Da fikk vi en rype hver dag på en mann. Er det OK fangst?

 

Hvordan tror dere sjangsene mine er for å få noe?

Link to comment
Share on other sites

Vest-Vidda er jo flottere å gå i, og det kan godt tenkes det er bra med hare der også, ikke vet jeg. Jeg har aldri jaktet hare der, bare reinsdyr, men jeg har da sett både hare og en god del ryper der.

En rype pr. mann pr. dag er kjempefint. Jeg har jaktet MANGE dager uten å få noe som helst. Om man skulle ha fylt sekken hver sabla gang mean er ute og jakter, forsvinner nok spenningen fort.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha skutt og veida ut av over 130 harer i fjor, lærte jeg meg noen teknikker.

Brukte en spesialkniv som brukes i fiskeindustrien, men det går med en vanlig kniv også.

1 stikk kniven inn i halsgropa, mens man holder haren i ørene/hode, hengene.

2 snitt/skjær opp bryst og vomm, og ut anus i ett langt snitt. NB bekkenbenet skal også åpnes/kuttes i to.

3 rist ut gørra.

4 ferdig.

 

Gjør man dette raskt nok, skjærer man kanskje hull på urinblæra, men det gjør ikke noe, siden det går så fort, og tyngdekraften sørger for at ingetin kommer på kjøttet.

 

Jeg lar haren henge/modne med skinnet på (minst 40døgngrader). Deretter flår jeg.

 

Flår gjør jeg på denne måten.

 

1 Frigør skinnet fra ryggregion der ribbena slutter.

2 kutt skinnet i to, der det er frigort.

3 ta tak i hver flik, og trekk til hver sin kant (som når man vrenger en sokk).

4 vips så er haren avkledd.

5 kapp av hodet og føtter.

 

Veldig enkelt :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du er 16 år, og skyter din første hare, så vil du vel ha den stoppet ut? Gjør som Makkieboy skriver; det er lett å åpne brystbeinet på en hare, og da er du sikker på å få tømt den skikkelig, Pass bare på nederst at hele tarmen skjæres ut. Du klarer dette lett - det "gjør seg selv" når du først begynner.

 

Det er mest kjøtt på lårene. Hvis du vil stoppe ut haren, kan du evnt nøye deg med å flå ut bakbena med lår, og la resten være igjen til preparanten. Lårene er gnaske leddflådde. Hvert lår kan deles i 3 små "biffer", slik at du får 6 mindre kjøttstykker å legge i panna :D

 

To sultne karer deler lett en hare, eller 4 litt småskeptiske venner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Tror nok ikke det blir hare på meg, men det er jo kjekt å vite.

 

Hvis vi finner ut at det blir for mye styr å slakte den med en gang - hvis det er kaldt og vind og dårlig vær, går det da an å vente til vi kommer ned til hytta - et par timer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da skjedde det, haren falt fredag 3. oktober etter to bismuthskudd på 30 meter! :)

 

Jeg har tatt av hår og hud, kappet av bein og hode, lagt den i frysen og alt, men så var jeg så heldig at jeg fikk et noelunde fint stykke skinn når jeg var ferdig.

 

Hva kan jeg gjøre med det hvis jeg vil henge det opp på veggen, for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Søk på nettet etter garving. Skal du gjøre det selv, er det flere metoder. Du kan blant annet bruke maursyre og alun. For å få skinnet mykt må det gnis ganske heftig etter garvingen.

 

Start med å skjære forsiktig vekk absolutt alt av fett og kjøttrester før du begynner. Oppskrift på resten finner du ved å søke. For å få skinnet mykt kan du ta en plankestubb og runde av den ene enden. Sett plankestubben mellom bena, og gni skinnet over, gjentatte ganger - helt du er drittlei hele skinnet. Da fortsetter du ca dobbelt så lenge, og det bør begynne å bli mykt. :D

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på denne tråden. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=28&p=87299 Der har Sven Due og flere andre gode tips til hva du kan gjøre for å preparere skinnet ditt.

 

Jeg er personlig litt skeptisk til det han skriver under Mykgjøring. Selv ville jeg brukt lærfett. Tror også en avrundet plankebit er lettere å jobbe på enn å bare trekke og dra i skinnet.

 

Sjekk også på biblioteket - der burde det finnes literatur om dette.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha skutt og veida ut av over 130 harer i fjor, lærte jeg meg noen teknikker.

Brukte en spesialkniv som brukes i fiskeindustrien, men det går med en vanlig kniv også.

1 stikk kniven inn i halsgropa, mens man holder haren i ørene/hode, hengene.

2 snitt/skjær opp bryst og vomm, og ut anus i ett langt snitt. NB bekkenbenet skal også åpnes/kuttes i to.

3 rist ut gørra.

4 ferdig.

 

 

Ha ha, Nei det er enklere en som så!

Det tar under 20 sekund med bittelitt trening! :P

Du trenger en hare, en kniv og litt plass/armslag:

1. Lag ett snitt gjennom mageskinnet og vomskinnet på langs

2. Åpne godt med to fingre (uten å lage hull på innmat.

3. Ta ett godt tak i pusens ører og for-labber.

4. Utfør en eksplosivt sving som en sleggekaster (god akselerasjon er viktig!)

5. Putt den utveidede pusen på eller i sekken! :wink:

 

Dersom svingen er eksplosiv nok sitter det kun 2mm tarm og 2mm struperør igjen!

 

NB! Varsle jakt kompis(er) på forhand! :mrgreen:

 

God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Forresten dere, finst det ingen lett måte å gjøre dette på?

 

Det eneste jeg vil er å henge det opp på veggen uten at det skal rotne!

 

Jeg har også hatt dette ønske med et par harer. Etter flåing, har jeg saltet godt og latt ligge i ett antall dager (har ikke talt eksakt, men si en uke). Skyll godt, og fest på en plate med kjøttsiden ut for tørking. Når skinnet er tørt og stivt, er det ferdig. Skinnet blir riktignok stivt, men til å henge på vegge gjør det ikke noe. Børst hår-siden, og heng det opp. Våre skinn har hengt i mange år uten hverken å falle av veggen, eller at hårene har falt av.......

Ekstra kledelig synes jeg det blir å tørke nederste del av bakbena, og henge de ved siden av..

 

Jeg har også brukt denne metoden for å lage varme skosåler. Bruk vanlige skosåler, og klipp skinnet etter disse. Siden skinnet er stivt, plasseres de enkelt i skoen. Du kan også klippe til papp-biter, og lime de utskjærte skinn-bitene til papp-platene (lim mot kjøttsiden). Skosåler av hareskinn holder imidlertid ikke lenge, det må jeg innrømme. Men du verden så varme de er så lenge de holder....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

At hare er godt var vel å ta i,syns det smaker lever av hele pusen jeg,og lever er ikke mat :evil: .I fonduegryte er pus faktisk spiselig,anbefales! :wink: .De harene i fryseren kan jeg gjerne ta til reveåte,vanskelig å skaffe bra åte om dagen :( .Ingen som har en nylig avgått svigermor vel............. :lol:

:shock: prøv denne så tenker jeg pipa får en annen lyd :wink:

min favoritt: Klassisp pepperstekt haresadel.

Skjær av alle senene på ryggen, skjær litt ned på begge sidene av

ryggbenet og press kjøttet litt ut til sidene. Gni sadelen inn med smør og

olivenolje. Dekk med grovhakket pepper, timian, persille og dryss

over salt. sett sadelen i ovnen på 200 grader i 15 min, ta den ut og la den vile i 10 min, sett så tilbake i ovnen i ca 3 min. Ta ut, hell på cognac

og tenn på. la det brenne til det slukner, dette for å brenne av pepperen.

Sil kraften over i en kaserolle, tilsett litt viltkraft og kok opp. Jevn sjyen med usaltet smør.

Skjær av ryggfiletene og kutt i grove skiver på skrå. Server med stekt

skogsopp og stekte poteter.

for 4 pers:

2-4(etter str.) haresadler

4 ss grovhakket sort pepper

1 ss timian

4 ss persille

1 ss smør

4 ss olivenolje

salt

0,5 dl cognac

2 dl viltkraft

ass. sopp

6 voksne poteter

evt annet godt tilbehør

sjyen serveres ved siden av

Nok Chateauneuf - du - pape fra Rhône - den perfekte harevinen

 

takk til Lars Erik Underthun for denne Bedre blir det ikke

Link to comment
Share on other sites

Bruk 30 06 og Remington core lock ultra,så slipper du den jobben :wink: .Skjøt en sittende pus i ryggen,den var fiks ferdig rensket gitt 8)

Holder lenge med 36g hagl nummer fem på litt for kort hold også. Jeg opplevde dette en vinterdag da jeg egentlig gikk etter vinterrypa. Med finfin sporsnø kunne man jo ikke dy seg når man fant et ferskt harespor, så rypejaktinga ble utsatt en liten stund mens jeg sporet hare. Blodtrykket steg en liten smule når sporet begynte å smette innunder buskegraner, stoppe brått så jeg måtte rekke bakspor for å finne avhoppet og sånt, og plutselig spretter pus fram fra en kjerr bare noen veldig få meter fra meg. Mens hagla gikk til kinnet, sa hodet "Vent" - vent! - vent! - ...", men tror dere ikke pekefinger'n ga eff og dro av da øye, korn og pus var på linje :oops: Da jeg kom fram var pus ferdig spretta, og det var bare å holde den opp og riste den den lett for å veide den ut. Lettvint veiding, men ikke akkurat et syn for sarte mager :twisted: Da jeg flådde den, knatra det lystig i kjøkkenvasken av hagl som strødde, og jeg tok vare på halve ryggen, det ene låret og begge bøgene. Resten var lovlig blodslått for min smak.

 

PS: "Hare au vin" etter oppskrifta på fransk Coq au vin/høne i rødvin er meget godt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...