Jump to content

Erfaringar med Sauer 202 og blaser R93. Positive og negative


skaubjønnen

Recommended Posts

Blaser blir vel lettest og kortest veldig bra kikkert montasje og enkelt løpsskifte best egnet på jakt? dårlig magasinløsning uegnet til konkuranse.

Sauer har bra magasin glatt boltgang minuset er masse skruer og todelt skjefte. men er ei fin fin rifle

 

S

Link to comment
Share on other sites

Har en R93.

 

+

retrekker rask omladning

Kort våpenlengde.

Løpsbyttesystem hvor du ikke må skyte deg inn på nytt.

22 lr settet. Elsker det.

Presisjonen på min er fantastisk. Begge løpene (22Lr 9,3*62)

 

-

Har opplevd klikk et par ganger der jeg må spenne opp på nytt. Da går skuddet når jeg trekker av.(skal få den sjekket ut)

Pris Norma tar seg godt betalt

Lang leveringstid på det meste. Samt at Norma er vanskelige å ha med å gjøre. De ville ikke bestille in 22 settet uten åpne sikter.

Har hørt at de har bedret seg.

 

Hadde i dag kjøpt R8 synes pistolgrepet er bedre på R93. Men kaliberutvalget på R8 er ganske sexy

Link to comment
Share on other sites

Har begge. Som jaktrifle uten tvil Blaser. Primært til bane/jaktfelt Sauer. Overveier å bytte 202'en i enda en Blaser med 223-løp for å kunne ha i 5 skudd på jaktfelt ettersom jaktfelt for meg bare er kos og trening til jakt uansett.

 

Konstruksjonsmessig er R93 en plastlegobørse i forhold til Sauer, men det fungerer. Veldig bra også. Jeg stoler 100% på Blaseren ifht til treffpunkt ved demontering, kan bytte kaliber på godt under et minutt og børsen er vanvittig hendig. Har GRS-stokk på begge og Blaseren er vel 6-7cm kortere enn 202'en med noen cm lenger løp.

Link to comment
Share on other sites

Har ein schultz og larsen, så har eigentleg eit våpen til trening og jaktfelt. Men har vore litt krøll me den så har lyst på ei ny hendig, påliteleg og tålig jaktrifle.

 

Har nesten bestemt meg for blaser. Har alltid hatt ein ting for sauern og litt negativ til blasern. Men både vekt, lengde er vell i blasern sin fordel. og skepsisen til blasern har blitt betre med åra.

 

Men ville berre høyre litt her inne om folk har hatt svært negative opplevingar med blaser dei siste åra.

Link to comment
Share on other sites

Men ville berre høyre litt her inne om folk har hatt svært negative opplevingar med blaser dei siste åra.

 

Jeg hadde en R93, men byttet den i en 202, hovedsaklig fordi oppspenneren bråkte for mye. Jeg har kjent på mange andre blasere, og synes alle knepper og bråker for mye for min type jakt, selv om min nok var blandt de verste eksemplarene. Ingen andre klarte å spenne den lydløst heller, selv ikke en Norma ansatt. Det ble til at jeg satt med den ferdig oppspent på poster der jeg måtte være ekstra stille, som på reveåta. Jeg turte ikke dette lenger, og bytta den i en 202 som har helt lydløs sikring.

 

Ellers var dette det eneste negative jeg fant med Blaseren, bortsett fra hinsides pris på alt av deler og komponenter.

 

På saueren er minuset at jeg ikke stoler helt på at treffpunktet er likt fra hver gang jeg har hatt pipa ute. Videre vet jeg av erfaring at banesauerene forandrer treffpkt om man får olje mellom løp og låsekasse. Jeg går ut fra at 202 lider av det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 202 og R8. Blaser har normalt dårligere avtrekk og bråkete sikring. Mye plast og dilldall.

 

Sauer sitt bolt system stoler jeg mye mer på, men får se etterhvert som jeg bruker Blaseren.

I tillegg er ALT mye dyrere på blaseren synes jeg. Saueren har mye pent brukt ute på markedet fra stokker til løp.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er ALT mye dyrere på blaseren synes jeg.
Ikke alt. Hvis du vil ha løpssett i flere kalibergrupper bytter du sluttstykkehodet på Blaser, på Sauer må du bytte hele sluttstykket. Og da har de også i sin umåtelige visdom funnet ut at .22-250 og .243 skal ha et sluttstykke med 3 låsehaker mens .308 etc. bruker et med 6, men det kan omgås ved å kjøpe S&L-løp i disse kalibrene.

Det sagt, både Sauer og Blaser (og Strasser og Merkel og Mauser og Heym og Krieghoff og S&L) er så gode våpen at det er umulig å si at ett er bedre enn et annet. Valget koker ned til smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge og må si at det finnes positive og negative sider med begge våpen. Det alt koker ned til, er hva du prioriterer. Positive og negative sider er nevnt i denne tråden, samt andre tråder med samme tema. Grovt sagt vil jeg si at Saueren egner seg bedre til bane/konkuranse skyting, mens Blaseren er en ren jaktrifle.

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å kjenne på begge to, for å få et skikkelig inntrykk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 202 og R8. Blaser har normalt dårligere avtrekk og bråkete sikring. Mye plast og dilldall.

 

Er du virkelig ikke i stand til å spenne opp lydløst? Avtrekket synes jeg er alt annet enn dårlig. Plast er det, men det gjør jobben og er lett. Det var jo nylig gjort funksjonstest i gjørme mot en m98 hvor blaseren var mer pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

Er du virkelig ikke i stand til å spenne opp lydløst?

 

Hvorfor blir folk så røde i toppen om noen har negative bemerkninger om Blaser? Som nevnt klarte ikke engang Norma ansatte å spenne opp lydløst, men du kan sikkert gi de et kurs? Ellers er det forskjell på lydløst og stille nok. Jeg har en Krieghoff drilling som kommer med et høyt knepp hver gang jeg spenner opp. Det skal være en gummibaffel inne i mekanismen som skal dempe dette som børsemaker har limt på en gang, men nå har den løsnet igjen. Ikke akkurat imponerende av et våpen i denne prisklassen. Men jeg bruker den bare til rådyrjakt med hund, og da er den stille nok. På reveåta må jeg sitte med den ferdig oppspent ( les ladd og usikret) som jeg gjorde med blaseren...

 

Om man kan leve med lydene de aller fleste Blasere kommer med når man spenner opp, er det nok en bedre jaktrifle enn sauer. De blir korte med demper, selv om man har standard løpslengde. Man får ikke treffpktforandring om man bytter løp ( selv om det er betydelig billigere og mer sikrere å kjøpe en ekstra tikka/Remington enn ekstra løp/sluttstykkehode og montasje til blaseren.)

 

Avtrekket på blaser er i beste fall middels, men greit nok til jakt. Jeg hadde en baikal med et like forferdelig ettertrykk, der boret jeg hull i avtrekksbøylen, og skrudde inn/ filte til en "avtrekkstopp" i form av en treskrue :lol:

Link to comment
Share on other sites

Njaa, det kan diskuteres :wink:

Vinneren Ulf Lindroth vant Swedens only - Medium Long Range Steel Competition Shoot med Blaser R93 :D

 

Det var nok en R8 i følge Tika og HuntDoc..

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=48488&p=779536&hilit=medium+steel#p779536

 

Vinneren brukte en Blaser R8, kaliber 6,5x55 og Premier Optics kikkert, tror det er en 3-15x50.

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Det, nevnes mange argumenter både for og imot både Blaser og Sauer. Men som det sies, det er smak og behag. kjenn på børsene og se om du kan få prøvd dem, og kjøp den du tror du vil trives best med. Jeg har selv en Sauer 202, og kunne aldri tenke meg noe annet. Jeg liker veldig godt balansen i den, jeg synes Blaseren blir for lett og vinglete. Personlig mener jeg Sauer har den beste løsningen når det gjelder sikringen (helt lydløst) og en gange på sluttstykket som er himmelsk:-)

 

Men kjøp det du har troa på, og den rifla du tror du vil trives best med, det er mitt heteste tips :winke1:

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

..godt balansen i den, jeg synes Blaseren blir for lett og vinglete.

Jeg liker i utgangspunkt ingen av de i original (hadde vanlig Classic stokk på 202'en og Proff på R93). Byttet stokk på 202'en da jeg fikk den, har en GRS på den nå. Har også fått tilpasset en GRS til R93'en og bruker nå bare denne stokken på jakt. Med denne stokken er riflen bra balansert uansett om jeg har 42cm løp med liten demper eller full lengde med stor Hausken

 

Personlig mener jeg Sauer har den beste løsningen når det gjelder sikringen (helt lydløst)

Sauer sin løsning er helt klart mer lydløs (helt) enn R93. Jeg mener at jeg klarer å spenne opp min lydløst nok til at det er uproblematisk på f.eks. bukkejakt, men det krever mer fokus enn å avsikre Saueren. Det er vel knapt mulig å lage lyd med denne om man prøver..

 

,,,og en gange på sluttstykket som er himmelsk:-)

Stor forskjell her, men R93 har på alle måter en totalt annen følelse der jeg ikke forventer / savner glatt sluttstykkegang. Btw hadde min tidligere S&L enda mykere gang..

 

Hva angår avtrekk er Saueren klart bedre, eneste annet jeg har opplevd som bedre rundt 1kg var min gamle S&L. Men selv om jeg kjenner at R93'en ikke har samme rene avtrekk skyter jeg akkurat like bra med den i alle posisjoner. Mao bryr jeg meg ikke med avtrekket, spesielt ikke til jakt. Mulig dette betyr noe for de som jakter de siste 2 poeng på jaktfelt, men jeg klarer ikke å se forskjell i presisjon på banen.

Link to comment
Share on other sites

tror du kan komme ned mot 20000,- iss på en blaser R8 ved pruting.... og da er vel valget enkelt.

 

Men uansett prøv flere typer rifler for å se hvem som ligger best. Jeg prøvde både sauer,S&l og blaser. og da var det ingen tvil for en links skytter.

 

avtrekket på min blaser R8 er det ingen ting å utsette på.

Link to comment
Share on other sites

Blaser skal jeg ikke si noe om , da jeg såvidt har prøvd en.

 

Sauer 202 derimot, det er børsa jeg fikk til konfirmasjonen, og det er den jeg har brukt mest siden den gang.

 

-Presisjon, mye-mye-mye bedre enn hva jeg er i stand til.

 

-Sikring og "sluttstykkegang", lydløs og silkemyk.

 

-Rekylopptak, grep, utforming, upåklagelig.

(Dette blir vel kanskje mer subjektivt,

men den passer meg som den berømte hånden i den like berømte hansken.)

 

 

Kjøper du en Sauer, så setter jeg penga mine på at du ikke kommer til å angre.

Men jeg skal innrømme at jeg ikke hadde vært grinete om jeg hadde hatt en Blaser i tillegg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har tre Sauer 202 som jeg bruker på det meste av jakt. Aldri noen problemer, enten det er 30 kalde en natt jeg venter på reven eller det striregner under reinsjakta. Sauerne er meget presise og funksjonssikre. Jeg liker også at sluttstykket er av tradisjonell type. Har vurdert Blaser, men liker ikke splittingen av sluttstykkehodet. Hva skjer om en liten barnål havner i sluttstykkehodet? Får jeg lukket mekanismen da? Jeg har matchavtrekk på mine tre Sauere. Vanskelig å tro at jeg skal klare å finne noe bedre. Sauere magasinløsninger er også gode, noe som gjør det lett å bytte mellom blyspiss og helmantel under f.eks. En kombijakt.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 har to store ulemper sån jeg ser det.

Den kan ikke lades lydløst, må bruke kraft for å lukke sluttstykke.

Må være ekstra nøye hvis du lader selv, sjekke at patronene kamres lett. Ellers står du plutselig med skjegget i postkassen om du får delvis kamert og sluttstykke går verken fram eller tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...