Jump to content

Tilpassing av demper nødvendig?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Er det sånn å forstå at lyddemper alltid må tilpasses/sjekkes av børsemaker eller kan man kjøpe en demper(Sonic 45) og bare skru den på dersom pipa er kappet og gjenget fra før av(S&L pipe kappet/gjenget av J&F Arendal hvis det har noe å si). Hva er det børsemakeren i praksis gjør? Bare tar en visuell sjekk av tingenes tilstand eller måler og tester alt mulig rart og evt gjør endringer?

Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden burde det være sånn ja, men det er det desverre ikke. Det er en merklig trend dette med gjenging av piper for demper. Istedenfor å forholde seg til toleranser som med alt annet, så blir som regel gjengene tilpasset den enkelte demperen. Siden forskjellige produsenter har forskjellige toleranser på gjengene, tilogmed forskjellig innad fra en produsent, så er drt rett og slett bingo om dempere med samme gjenger går om hverandre på forskjellige løp eller ikke. Derfor er det beste om man har mulighet til å teste i butikken først :-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden burde det være sånn ja, men det er det desverre ikke. Det er en merklig trend dette med gjenging av piper for demper. Istedenfor å forholde seg til toleranser som med alt annet, så blir som regel gjengene tilpasset den enkelte demperen. Siden forskjellige produsenter har forskjellige toleranser på gjengene, tilogmed forskjellig innad fra en produsent, så er drt rett og slett bingo om dempere med samme gjenger går om hverandre på forskjellige løp eller ikke. Derfor er det beste om man har mulighet til å teste i butikken først :-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Så det du sier er at dersom Sonic demperen passer perfekt(med litt flaks) så trenger ikke en Hausken demper passe hvis jeg finner ut at jeg vil ha det ved en senere anledning? Dempere passer mao ikke om hverandre selv med samme gjengediameter og stigning?
Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at dersom Sonic demperen passer perfekt(med litt flaks) så trenger ikke en Hausken demper passe hvis jeg finner ut at jeg vil ha det ved en senere anledning? Dempere passer mao ikke om hverandre selv med samme gjengediameter og stigning?

 

Korrekt!

Hadde nettopp "smeden" på tråden, og han monterer mange dempere. Jeg hørte at han ble betydelig hardere i målet og amper når han begynte å fortelle hvilke forskjeller som var på de forskjellige demperene. :lol: Både trangheten på gjengene, og lengde på gjengepartier osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen dempere med 14x1,5 og jeg kan skrive under på at det er forskjeller. Et løp gjenget og tilpasset en demper med litt romlige gjenger blir nesten med ut av kassa når jeg bruker en a-tec demper. Jeg må helt seriøst frem med pipestikka bare for å få av demperen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller få korrigert løpet, A-Tec pleier å være nøye på gjengetoleransene. Om løpet er tilpasset feks en Hausken (de var i det minste romslige før) så er det trolig langt utenfor spec. Men en gjengetapp er billigere og enklere.

 

 

Jeg har en tendens til at blive frygtelig træt i håret over den type påstande :?

Hausken er IKKE udenfor tolerencen, og A-Tec er IKKE mere nøye på tolerencen end mange andre demperproducenter. Derimod er det fakta at A-Tec har valgt at lægge sig i den nedre område af det angivne, og Hausken har valgt at lægge sig i den øverste del af tolerenceområdet. Intet af dette siger noget om individuelle forskelle mellem forskellige dempere fra A-Tec, eller individuelle forskelle mellem forskellige Hausken dempere. Derimod er der tale om en beslutning fra hver producents side.

 

Reelt må man erkende at det er fejl at anvende gjenge diameter til at styre retning. Det er en funktion som der ikke er taget højde for ved fastlæggelse af anerkendte gjengetolerencer. Anerkendte gjengetolerencer er fastlagt for at opnå problemfri aksial fastspænding. Ingen konstruktør med normal kompetence vil anvende så kort et gjengeparti til retningsbestemmelse. Man kan så forbedre retningsbestemmelsen ved en flanchetilspænding. Det er normalt fuldt acceptabelt ved en permanent sammenspænding, men er sårbart ved gentagende af og påmonteringer, da selv minimale forureninger af flanchen kan medføre markante retningsændringer.

Ved sammenspænding med stor krav på retningsmæssig gentagelsesnøjagtighed vil normalt anvendes cylindrisk eller konisk pasning i begge ender af en samling, og jo større afstand mellem de to pasningsområder, jo mere robust og pålidelig vil samlingen være, med hensyn til retningsmæssig gentagelsesnøjagtighed.

Link to comment
Share on other sites

Hausken er IKKE udenfor tolerencen

 

Okey, hvis du sier det så. Jeg presiserte at det gjaldt før, da mener jeg bestemt at en del sleit med veldig romme gjenger hos de. Men det kan ha vært en ikke-sak som ble blåst opp litt voldsomt (slik som krumbanedempere :mrgreen: )

 

Reelt må man erkende at det er fejl at anvende gjenge diameter til at styre retning

Jeg er ikke direkte uenig, men det er nå engang slik de lages. Om det skyldes inkompetanse (merkelig at så mange produsenter skal være inkompetente), praktiske hensyn eller oldemors truser skal jeg ikke spekulere i, men min erfaring er at det ikke er noe problem så lenge løpet gjenges etter boka.

 

@Morgan Kane: Man kan ikke gjøre noe med slarkete gjenger annet enn å gjøre jobben på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du er klar over hvor stor tolerencen reelt er på en normal gjengetolerence. Frit efter hukommelsen, er 6g tolerencen på et gjenge med en 1,5mm stigning, for hundelen +0.02 - +0.17. For handelen er tolerencen -0.02 til -0.17. Så om du overholder en normal gjengetolerence kan slak variere fra 0.04 til 0.24mm.

 

Hvis du tænker efter, er det bare 2-4 år siden at mange bøssemagere som slet reelt med bare at gøre anvendelige gjenge på piper. At producenter så ofte blindt følger normen for at alle andre gør like, ændre ikke på fakta at løsningen er langt fra ideel, og specielt håpløs bliver det når man så pludselig ønsker at individuelt tilpassede samlinger, skal kunne bruges universalt.

 

Finske demperproducenter som generelt har markant længere produktionserfarring end mange andre, anvender ofte "spigot montering". Det er formodentligt fordi at de erkender "been there, done that"

 

Mit bedste bud er at indenfor få år vil markant mere robuste monteringsfilosofier vinde frem.

Løsninger hvor der bliver fuld kompatibilitet mellem alle dæmpere med samme nominelle gjengestørrelse, kombineret med mulighed for sikker og forudsigelig af og påmontering

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gjengene på de forskjellige fabrikat er nok ikke helt like som mange poengterer. A-tech noe trange men de er rette og fine .

Sonic er rommere ,og mer bekymringsfullt ,de er noe koniske noe som kan skyldes rask og noe skjev innføring av gjengeverktøyet ved gjenging av gjengehylsen. I tillegg er gjengepartiet her i svært mange tilfelle skjevt i forhold til prosjektilpassasjen noe som igjen skaper problemer ved montering.

Dersom man skal gjenge opp en demper med tapp så må man vite hva man gjør . Bør spennes opp i dreiebenk med tappen på en forlenger i borchucken eller et styringssystem der man henter retningen man ønsker tappen skal ha på vei inn i gjengepartiet.

Gjengesnitt som har vært foreslått ,har intet å gjøre på pipens gjengeparti . det er det flere tekniske årsaker til .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...