Jump to content

Tysk Geværgranatkasse fra krigen(NÅ MED BILDER)


Mas-36

Recommended Posts

Hei folkens nå må dere hjelpe meg om dere har greie på dette eller meninger om saken ellers.

 

Jeg har ei Tysk Geværgranatkasse fra krigen. Dette er ei ganske så stor trekasse med skyvelokk og ett bære handtak på den ene siden. Kassa er i god stand. Den har inneholdt 30stk Tyske Buchenhandgranaten M43(n) Den er også merket "HEERESEIGENTUM" nederst på 2 sider. Lokket er stemplet "LeerenKastenan LZ 31450 N-RAUFOSS zurüksenden" Altså den har muligens hatt en rolle i krigen i Norge.

 

Noen med formening om verdi? Jeg vurderer kanskje å selge denne til en samler og hvis jeg selger vil jeg ikke lure han med å ta noe overpris eller lure meg selv med å selge for billig.

 

Så vær så snill og kom med verdi forslag om dere har greie på dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette høres ut som litt av en raritet.

Jeg kan ikke finne noen kilde på en modifikasjon av M43 for bruk med rifle kit'ene til kar98 eller koden M43(n), men så er jeg ikke ihuga militariasamler heller.

 

Tyskerene benyttet en spesiell munningssats for riflegranater:

157272.jpg

 

Granatene som ble benyttet med denne satsen (og medfølgende sikte) er beskrevet i:

http://www.lexpev.nl/grenades/europe/germany/gewehrsprenggranate30.html

http://www.lonesentry.com/manuals/tme30/ch7sec8sub2.html

 

Jeg finner det også litt rart at merkingen sier Buchsenhandgranaten i stedet for Gewehr Sprenggranate, som er det vanlige uttrykket. I tillegg så ble ikke M43 utdelt i særlig stor grad før 1944 og det gir ikke mye tid for å få nye modifikasjoner utviklet og produsert.

 

Uansett så selger slike kasser for vanlige M43 Stielhandgranaten for relativt friske beløp hos militariasamlerene her borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er snakk om geværgranater for bruk med Krag-Jørgensen geværer (som tyskerene brukte i stort omfang, spesiellt ved kystbatteriene).

 

Nå samler ikke jeg på Krag, siden jeg regner dem som en overpriset fotnote i våpenhistorien, men hvis jeg husker riktig så brukte tyskerene samme granatsatsen som på kar98, tilpasset løp og bajonettfeste på Krag. Hvis dette er riktig så benyttet den samme riflegranatene som kar98.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, men det fantes norske utskytningsrør også. I hvilke mengder og hvor vidt de ble brukt av tyskerene aner jeg ikke. Men for alt annet utstyr brukes "(n)" som indikator på at det er erobret norsk utstyr.

Det jeg klarer å google herifra finner jeg ikke noe om M43 håndgranater brukt som geværgranat.

 

En annen mulighet er selvfølgelig at det er en morokar som har merket kassen..

Link to comment
Share on other sites

Mye muligheter og ingen som vet noe? Noen som tør anslå noe slags verdi? Som sagt jeg tenker bare på å selge den men vil ikke lure noen og ikke lure meg selv ved å selge for billig. Er dette bare noe skrammel blir den her hos meg som utstyrskasse for pusseutstyr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Snedig: et googlesøk på "Büchsenhandgranat" gir nøyaktig ett (1) treff. Det er på denne boka her: Meldungen aus Norwegen 1940-1945: Die geheimen Lageberichte des Befehlshabers der Sicherheitspolizei und des SD in Norwegen, en kildesamling med rapporter fra de tyske sikkerhetstjenestene i Norge under krigen.

 

Der er det nevnt slike "Büchsenhandgranate" i to sammenhenger. I forbindelse med en opprulling av deler av milorg våren, etter en skyteepisode på Raufoss(!) 1944 ble det i et blikkenslagerverksted i Fagernes, Valdresdal blant annet funnet 20 "selbstgefertige" (hjemmelagede?) og 40 "halbfertige" (ikke ferdiglagede) "Büchsenhandgranaten". Google books

 

En mekaniker fra Fagernes (som antagelig arbeidet i det overnevnte verkstedet?) oppgav i avhør å produsere slike "Büchsenhandgranate" for Milorg, og at han også ble tvunget til å levere slike til kommunistene.

 

Det gir jo nok en indikasjon på at dette er noe spesifikt norsk noe, og noe av en raritet? Thor har alt skrevet at det tyske standardbegrepet for geværgranat var noe annet, og googler man mere "mainstream" militaria får man jo som regel litt mer enn ett treff.. Var utskytingsmekanismer for håndgranater noe som var vanlig til Kragen?

Link to comment
Share on other sites

Men for alt annet utstyr brukes "(n)" som indikator på at det er erobret norsk utstyr.

 

Det jeg ikke får til å stemme er at M43 er en eksisterende tysk kode for en tysk granat. Hvis denne logikken ble fulgt så måtte det dreid seg om M43 granater som ble "orget", modifisert og til slutt tatt tilbake av tyskerene. Dette høres noe søkt ut, men alt var vel mulig på slutten av krigen.

Link to comment
Share on other sites

Ja pussige greier. Og etter som det står trykket i treet at den skal til Raufoss zurüksenden(sendes raskt til Raufoss fritt oversatt) Kankje det er fra noe hysj hysj testinger på Raufoss fabrikken under krigen?

 

Oversettelsen blir at "Tom kasse (skal) sendes tilbake til Raufoss".

Link to comment
Share on other sites

PICT1034.JPG

 

Her er et bilde av en Raufossprodusert (sannsynligvis også norsk konstruert) "Büchsenhandgranat M42(n)"; jeg tror denne har splintvirkning mens M43(n) er en ren sprengladning.

 

De fantes i såpass mengder at HV brukte de (med modifisert tenner); Forsvarsmuset har en slik kasse som TS beskriver.

 

Tipper en PM til PerS kan gi oss den info som finnes om disse.

Link to comment
Share on other sites

Og en M43(n)

 

attachment.php?attachmentid=2142337&stc=1&d=1332279532

 

 

Bildene er ærlig og redelig hentet fra nadre nettsider.

 

 

"büchsen" betyr "blikkboks" eller "boks"

 

 

Og kassen er sjelden, hønsetenner og byråkratsvette er hyllevare i forhold. Solgt på rette fora kan TS kjøpe seg noe fint for det han får for den.

Link to comment
Share on other sites

Dobbel Duh.

 

Det slo meg rett og slett ikke at et så respektløst / personlig ord som "Büchse" aldri ville bli benyttet for "gevær" av den tyske (eller for den del den norske) hæren. Ordet "Büchse" kan oversettes direkte til "børse" og brukes mest om jaktvåpen. På den annen side så er jeg vant med å bruke ordet "Dose" i stedet for "Büchse" om blikkbokser.

 

Uansett så er det snurrig at de kom opp med samme koden som en eksisterende tysk granat, men det var vel de byråkratiske føringene som definerte modellkode per approberingsår og navn. Tyskerene brukte beskrivende navn på samme måte som USA: Egghåndgranat, skaftegranat, base ball granat, ananasgranat, etc.

Link to comment
Share on other sites

Det er som sagt over her ei kasse til såkalte "boks-granater", en type håndgranat som noen ganger ble utstyrt med et lite trehåndtak. M43 er i utgangspunktet kun en boks med en "utstikker" som vist på bildene over her, men ble levert/produsert i flere utgaver. Utstikkeren var oftest en kappe over sikringen.

Tomme kasser skulle returneres til "Raufoss Ammunitionsfabrik".

"HEERESEIGENTUM" er produsenten av selve granaten og visstnok kassen i seg selv, mens Raufoss sørget for lading av granaten.

 

Finnes endel info på tyske sider.

 

Granatkasser ligger på www.ebay.de og andre sider fra 50 Euro og oppover. Stålkasser ligger høyere i pris enn trekasser.

Link to comment
Share on other sites

Stavgranatene har en metallring i bunnen hvor staven skal inn, disse som diskuteres her kan ikke på settes stav. M42(n) og M43(n) ble kun produsert av RA og ikke brukt utenfor Norge.

"Heereseigentum" betyr "hærens eiendom".

 

Raufossmerkede kasser er sjeldne, jeg kjøper alle du kan skaffe til 50Euro..

Link to comment
Share on other sites

Det hjalp meg like mye som sand i sahara.

 

Saken er det det var en som lurte på hva jeg ville ha for denne kassa. Jeg sa jeg vet ikke hva den er verdt og vil ikke lure noen eller blir lurt(Ved å selge for billig). Han hadde heller ikke greie på pris på den og ville jeg skulle si en. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Bilde av en stielgranate m43 som viser innfesting av treskaftet.

 

2_copy247.jpg

 

 

og andre enden med hull for tenneren;

 

1_copy351.jpg

 

 

Granatene er sjeldnere enn kassene, de fleste som finnes i samlermiljø (av M43(n) ) kommer angivelig fra et funn i et HV-lager av 8 kasser. Noen av disse ble berget unna og solgt til samlere (deaktivert selvfølgelig!). Det skal finnes spreng, splint, røyk og brann versjoner, brann har rød ring nederst. Det finnes også en norsk HV-instrukshefte for bruk av disse.

Kassen er verdt det en eller annen hysterisk samler er villig til å betale, jeg garanterer at det er langt over de 50Euroene som var nevnt.

Et museum i Tyskland har en kasse med 6 granater, Forsvarsmuseet har det jeg vet en komplett kasse.

 

 

 

 

Raufoss produserte også eggformede håndgranater i bakelitt for tyskerne, får en kloa i slike er det et greit pensjonsfond:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...