Jump to content

Valgets kvaler!! (veldig upolitisk..)


Jml

Recommended Posts

Vurderer ny hagle, type halvautomat.. Kriteriene jeg har satt er at den skal helst veie under tre kilo sånn ca, og helst være kammret for 12/89 men det er et krav at den skal være kammret for 12/76!

 

Til nå har jeg sett på: beretta a400 xplor, remington versamax, browning maxus og franchi fast pro/black..

Et annet kriterie er prisen.. Har satt 10.000,- som max, og jeg ser at der sliter jeg med å finne noen av alternativene!

 

Har noen erfaringer med noen av de haglene nevnt over, og har noen innspill/tips å komme med når det kommer til andre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med 12/89 da? Jakte Taliban i urbane strøk?? 12/76 er MER enn nok, til all norsk haglejakt. Dessuten er det lite utvalg i 12/89 og de patronene som finnes koster skjorta og halve armen.

 

Bruktmarkedet kan vel hjelpe hvis du har et budsjett ja. Av de børsene du ramser opp, så er det ingen som ikke gjør jobben og det hender de dukker opp på finn.no til fordelaktig pris.

 

En remington til under halve prisen gjør også jobben, og da får du råd til 4 ganger så mye skudd i tillegg. Da blir du attpåtil en djevel til å svinge hagla og slipper å " kompansere " med superduperdustemagnum-skudd pga hanglende skyteferdigheter. ;)

 

Du får remington uten "antikk" stokk. (Engelsk skjefte på fagspråket) pistolgrep er det på de aller fleste som selges. Såvidt jeg husker har Remington kommet med ei ny halvauto i år. Kanskje verdt å sjekke ut? :)

 

Uansett; Lykke til med kjøp av ny muskedunder! :D

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ikke bry deg om surpompene, ifølge Kammeret kan man kun ha 65mm-kammer i hagle. Man trenger ikke noe større med mindre man er soldat eller elefantjeger. :wink:

 

Noen ønsker kanskje å betale mer for å få mer rekyl (og mindre/lik drep), og det skal de selvsagt få lov til. Men ikke bli overrasket over at folk sier at det er dumt.

Link to comment
Share on other sites

Har en Beretta a400 Xplor, meget fornøyd med den! Den veksler alt(aldri hatt feil men har heller ikke skutt vanvittig mye). Syns heller ikke det er noe problem med møkk! Den har ikke noe sjel og jeg drømmer om en sideligger i 20/76! Men jeg har ei god hagle som antagelig varer livet ut (Jeg jakter i hovedsak med rifle om jeg kan). Den er også en allrounder som funker bra på all slags jakt! Men prisen er jo litt over ditt budsjett. jeg kjøpte den for 10.000,- på ett åpningstilbud og hadde jeg ikke fått den muligheten hadde det helt garantert blitt en Franchi Fast! Men det viktigste er jo att hagla sitter bra når du monterer den! Om en kandidat sitter bedre enn noen av de andre er det vert noen ekstra tusenlapper!

 

12/89 er overkill og jeg har aldri brukt det på jakt, ser heler ikke behovet.. For min del syns jeg rekylen er for hard til att jeg tørr stole på ett evt. oppfølgings skudd.. Men det er ingen ulempe att kammeret er 12/89 når man ikke betaler ekstra for det;)

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en a400 til 11.000,-

 

Eneste problemet er at jeg har funnet en fast pro til 7000,- :lol:

 

Takk for innholdsrikt innlegg Aannerud!

 

Edit: snublet over ei beretta es100, noen som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med Rem VersaMax og eier en Franchi Fast Black.

 

Franchien har jeg bare en ting å utsette på og det er rekylen, men dette kommer av at den er lett. Noe som forøvrig var grunnen til at jeg kjøpte hagla.

 

Bortsett fra det har jeg bare lovord;

 

- Den har aldri feilveksla, selv ikke med den slappeste trapammo.

- Få deler og enkel rengjøring. Samler seg nesten ikke skitt i hagla, selv etter 250 på leirduebana.

- Vekten er en stor fordel på lange jaktturer. (Går med hagla i henda alltid)

- Den passer meg helt perfekt da jeg legger ann på kjakan, men dette er jo individuelt.

 

Vær obs på at XXL kjører 25% kampanjer i blandt, da får du fast black til 9000 dersom du tør å handle våpen av de. Hvis ikke har brukassport.no denne til 9,5.

 

VersaMaxen har jeg testet en del og skulle jeg hatt ei hagle hovedsakelig til leirduer hadde jeg valgt denne. En fryd å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har selv ei remington 11 87 12/76 sps.

Den har gått laaangt over 10000 skudd uten feil ( 1 skudd som ikke har gått av, og da var det patronen som svikta.)

Prøvde 1000 skudd uten puss som en test, funka da og, men på slutten ble det stikkflamme ut av kammeret ved veksling. :shock:

Fulgte med riflet slugløp, som den nå er oppsatt med pluss kikkertsikte og div. "ekstrautstyr" tysjeskøy å skyte med :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...