Jump to content

Multiverktøy (type Leatherman etc.)


sachs motor

Recommended Posts

Eg har planar om å gå til innkjøp av eit multiverktøy av typen Leatherman eller liknande. Eg har eigentleg falt ned på Leatherman Charge TTI, men før eg handlar vil eg forhøyra meg litt her på forumet.

Har denne TTIen nokon ulemper som er verdt å trekkja fram?

Er det andre modellar frå Leatherman som er å rekna som eit betre val?

Er det verktøy frå andre produsentar som er verdt å vurdera? (Har sett på til dømes Gerber, men ikkje fått veldig tru på deira saker då det virkar som om dei stort sett fokuserar på å trykkje BG-logo på allslags mikkmakk)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkert 10 forskjellige multiverktøy.

3-4 stk fra gerber, 3-4 stk fra leatherman, en victorinox, og minst et av det anerkjente merket "stainless steel" ;).

Victorinoxen ruler faktisk. de fleste av de andre enn victorinoxen (bortsett fra den orginale leathermanen som enda er med endel, og stainless steel'en som blir brukt når man trenger noe det definitivt ikke er nøye med... :) ) ligger for det meste i en skuff.

Link to comment
Share on other sites

Enig, styr unna sceletool. Har denne selv, og den er bare knot med. Ruseter som et helvette gjør den og!

 

Har og en fra Victorinox som jeg liker særs godt, samt en av de mindre vanlige leatherman. Den vanlige leatherman er i utstyrsbeltet i jobben, da jeg her ikke trenger stort mer enn en tang/avbiter/kniv/flatjern..

Link to comment
Share on other sites

Har en Super Tool 300 samt en PST 2.

 

Super Tool-en er meget kjekk for hard bruk, men den mangler saks. Utrolig komfortabel å bruke da den har store grepsflater og verktøyene sitter godt.

Der den ikke helt klarer det tar jeg frem PSTen. Den har saks og en litt kjekkere boksåpner.

 

Det eneste negative jeg har å si om ST300en er at det minste flate skrujernet knakk rett av når jeg stramma grepsplateskruen på en Walther P1. Helt rolig og myk rotering.. hørte et knekk og så at tuppen var brukket rett av.

Link to comment
Share on other sites

Hva er bruksområdet ditt? Er det noe du ALLTID vil ha med deg? Eller er det et "turverktøy"?

Jeg har både Skeletool, Super tool 300, Charge TTI, MUT og en Victorinox. Og bruker alle til forskjellige tider.

 

Skeletool er ALLTID med meg. Den er liten, og passer fint i enhver bukselomme. Ser ingen ulemper med den, utenom at den trenger litt ekstra vedlikehold mtp rust på knivbladet.

 

MUT sitter fast på stridsutrustningen. Er knall til å vedlikeholde våpen, i tillegg til det meste jeg kan bruke en Charge til. Men den er samtidig stor, tung og klumpete. Passer dårlig i bukselomme.

 

Super tool 300 er utlevert gjennom jobben, så den brukes til sjitjobber jeg ikke vil bruke egne redskaper til. Har ikke tilgang til noe verktøy fra utsiden på

den, så den må åpnes hver gang. Og jeg er heller ikke veldig fan av låsen på verktøyet, da det til tider er knot å få lukket det.

 

Victorinox har jeg ikke brukt mye. Den er også utlevert i jobbsammenheng. Men den har ingen funksjoner de jeg hadde fra før ikke hadde, så den ble bare lagt vekk. Vet lite om kvaliteten på dem personlig, men jeg har ikke hørt noe negativt om den.

 

Charge TTI er med på turer uten våpen. Liker at de mest brukte verktøyene er på utsiden. Og at den er den mest behagelige å bruke.

Ulempene som du ettersøkte:

- Kan bli litt i største/tyngste laget for en bukselomme (kommer an på buksa)

- Mangler noen av verktøyene andre har (våpenvedlikehold)

 

Skulle jeg valgt èn av disse, ville det klart blitt Charge.

 

Og det jeg liker aller best med leatherman (vet ingenting om andre merker) er garantien!

Har hatt 3 tilfeller der jeg har klart å ødelegge verktøy. Hver gang har jeg gått til en hvilkensomhelst leathermanforhandler og fått dem til å sende inn verktøyet for reparasjon, og det har ikke vært noe problemer med det. Har heller ikke hatt kvittering noen av gangene. Fått verktøyet tilbake etter ca. to uker reparert og vedlikeholdt med nyslipt verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Har Victorinox Swiss Tool med saks. Flott kvalitet, men verktøyet sitter jævlig hardt, spesielt kniven. og er en neglknekker. Du kan få kjøpt min :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig hadde jeg en leatherman, og var superfornøyd. Desverre forsvant denne etter et års tid. På grunn av litt dårlig råd, valgte jeg å kjøpe noen billigere merker som jeg desverre ikke husker navnet på. Det jeg derimot fant ut, var at selvom leatherman er en super sak, virker det som man betaler mye for navnet. De billigere merkene var ofte ikke noe dårligere.

 

Det som derimot er kjekt med leatherman, er at oppstår det en feil på den, så fikser de det kjapt :)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Leatherman Wave. Den er gammal, kjøpte den med ein gong Wave kom. Den er grunnen til at eg ikkje kjenner til nokon av dei andre :wink:

 

Det fins sikkert masse bra, men den har i alle fall vore knall i mine auge. So eg kan anbefale den.

Jeg har, i liket med VJ, en Wave, som ble innkjøpt rett etter den kom på markedet (slutten av 90'tallet?). Den overtok plassen til den originale Leatherman'en som hadde hengt i beltet siden tidlig på 90'tallet, og har vært der siden.

Kjenner ikke til noe annet til hverdagsbruk, selv om jeg har holdt litt i ymse andre så har jeg klart å holde meg trofast mot Wave'en. Den har aldri skuffet i sine prestasjoner, og det går vel ikke en eneste dag uten at den blir flippet opp av taska si og brukt til ett eller anna...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere Leatherman. Fra mitten av 90-tallet brukte jeg en standard Leatherman (tror nesten det var bare én type da ...), og gikk over til en Supertool etterhvert. Tilslutt fikk jeg enda en Leatherman, denne gangen med bits for skrutrekkerene. Begge de første var sterke og greie og har stort sett tjent meg vel. Uheldigvis har alle mine Leatherman'ene vært plaget med én ting; Kvaliteten på "godset" i skrutrekkerene. Det lille skrujernet bøyer seg relativt raskt, men har tålt å bli klemt tilbake (med andre ord grei stål kvalitet her), men værre er det med kvaliteten på det store flate skrujernet. Her har jeg klart å knekke skrujernet på de to første, mens selve bitsholderen gikk i frø på den siste.

 

For meg har derfor valget falt på en Gerber Strata isteden. Hittil (den er nå 3 år gammel) har det ikke skjedd noen ting med den! Jeg heller derfor til Gerber nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også holdt meg til Wave noen år nå. Kjøpte min sommeren 2007 før en langtur på MC og den har virkelig tålt mye hard bruk(med unntak av saksen som røk med det samme). Kjøpte for et år siden et ekstra bit-sett for et par hundrelapper. En god investering det også.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Leatherman SuperTool 300, Gerber Multi Plier 600 og en SOG (tror den heter Power Assist, eller no slikt). Vil egentlig anbefale alle, men Gerbern er den som brukes mest, og til ALT, det er den som er med meg både på jakt, jobb, turer hit og dit.

Hvis jeg ikke hadde hatt noen i dag ville det vært en av disse tre, ville ikke vurdert noen andre. Men klarer ikke helt å sette fingeren på hvem som er best. Det er vell en smakssak, hvem passer best i din hånd. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...