Jump to content

Farlig rikosjett-situasjon?


x-bolt hunter

Recommended Posts

Jeg har en åtebu, hvor glugga er 16 meter fra åtet. Rett bak åtet er det en fjellvegg.

 

Jeg skyter med .308 ammunisjon - blyspiss (i underkant av 900m/s).

 

Jeg har ikke prøvd åtebua enda (den er splitter ny), så jeg lurte på følgende: høres dette ut som en farlig rikosjett-situasjon? Hva skjer med kula etter å ha truffet fjellveggen etter 16 meter? Mister den så mye energi at den faller rett ned?

 

Filosofi mottas med stor takk!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke gi det noe fasitsvar på dette, ettersom 16 meter er så nære. Men om kula treffer 90 grader på fjellveggen, og hvis den er helt flat, skal kula i teorien ikke rikosjere?! MEN, ieg kan ikke si at det høres helt bra ut, så her må flere meninger til. Men 16 meter, det er jo veldig uhensiktsmessig spør du meg. Skal jammen meg sitter stille i den bua, og avgi lite lukt av varmekilde etc., om du ikke skal bli oppdaget! På en annen side, ettersom det er snakk om ei åtebu, regner jeg med at det er predatorjakt av noe slaget. I så tilfelle er vel hagle like aktuelt?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at det ikke går, bare at du gjør jobben vanskelig :winke1: Sørg for å ha ei totalt lydløs glugge, og bruk stearinlys i blikkboks som varmekilde om det trengs (ikke ved, gass, parafin el.l, det lukter)...

 

Men, før du i det heletatt skal jakte må du avklare en sikkert bakgrunn. Jeg tørr ikke å gå god for eksempelet du beskriver!

Link to comment
Share on other sites

Interessant video ja... ser ut som blykula gir sprut utover til sidene i småfragmenter og ikke mye rett bakover ved direkte treff i hardt materiale (mot slutten av videoen). Småfragmentene vil jo også ha mer begrenset rekkevidde, men selvfølgelig, en skal uansett ikke kimse av rikosjettfare...

Spruter nå ganske godt av bly også...

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen ganger med stein som bakgrunn, og det er sannsynligvis ikke rikosjetter som kan bli problem, men steinsprut og kulefragmenter. Skal nok mye til for at du blir direkte skadet, men shit skjer jo.

 

Hva med å legge en stabel ved eller tømmer foran fjellveggen som kulefang? Trenger ikke fange kula, bare stoppe tilbakespruten.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke ang rifla. Hvilket sikte har du? Har du mulighet for lys på åta? Må du ha en kikkert som kan brukes på kveld/natt har du vel ganske stor minsteforstørrelse? En plass mellom 2-og3? Hvordan blir det å finne reven uten mye bevegelse da? Når du e så nære kan du ikke bevege deg en cm uten at reven merker deg. Med hagla har du helt andre og bedre forutsetninger. Kjøp heller ei ny hagle å, så du vil bruke den i stede :)

 

Rikosjettfaren er i mine øyne alt for stor i denne situasjonen.

 

Bare noen tanker det kan være greit å tenke:)

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Kall meg feig, men Jeg ville aldri fyre av en rifle rett mot en bergvegg 16m unna! Ikke engang fra skuddsikker åtebu og med vernebriller på. Rikosjetter og steinsprut kan gi deg veldig varige minner om jaktopplevelsen...

Husker bl a en filmsnutt jeg så om en leirdueskytter som ble blind av en haglerikosjett fra sin egen leirdue.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at 22LR virker som om den er konstruert for og produsere rikosjetter.

Men jeg er helt enig i at det kunne ikke falt meg inn og skyte med rifle mot en fjellvegg på en god spyttlengdes avstand. Jeg har skutt mot berg og fjell før. Brukte dette da som kulvert(100m 45grader) Etter og ha sett hvilken skade kulene gjør med fjellet vil jeg tro steinsplintene kan sammenlignes med en handgranat av det milde salget. Det var ganske store biter som manglet og de var ikke og se i nærheten.

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Det er en snutt på YouTube av en skytter som får en 12,7-kule rett tilbake i hodet etter treff på ca 100 yards, så det er mye rart som kan skje!

 

Jeg ville sett på kombinasjonen av avstand til der kula vil treffe bakgrunnen, bakgrunnens beskaffenhet (jord, stein, sand, myr, vann, djupsnø, is, etc) og kulas treffvinkel.

For å brenne av et rifleskudd mot en bakgrunn på kun 16m hold ville jeg personlig ønske å være 100% sikker på at det ikke er større steiner i grunnen som kan gi rikosjetter eller splinter.

 

Skudd med rifle rett i loddrett fjellside ville jeg mislike sterkt med mindre det er minst 50-70m avstand, helst mer, og heller ingenting som kan skades til siden for treffpunktet i minst like stor avstand. Det vil alltid være ujevnheter i berget som kan sende kula i en hvilken som helst retning. Har ikke vitenskapelig belegg for dette, dette ER synsing. Men jeg ville satse alt på å være sikker på å unngå skade.

 

Skudd på skrå mot finsand, myr eller vann ville jeg ikke ha større betenkninger med selv om avstanden skulle være kun 25-30 meter, så lenge vinkelen er bratt nok. Åkerjord burde også gå greit. Men jeg har skutt med SKS mot 100% steinfri åkerjord, stående på ca 70m, og fått saftige rikosjetter som gikk LANGT, og det på samtlige skudd, så vinkel er viktig.

 

Ellers høres 16-m posten ut til å være best egnet for hagle og vismut-hagl, men det har vel andre også bemerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...