Jump to content

Transport av våpen i bil


Johnsen 12/76

Recommended Posts

Har sett ett par dommer der folk har blitt tatt for å ha kniv i bilen, dette skjønner jeg ikke. Oppbevaring i bilen er da ikke på offentlig sted? Det ble vel til og med spesielt bemerket at den var lett tilgjengelig.

 

Har du noen linker til dette? Akkurat dette er noe som jeg har diskutert flere ganger tidligere (ikke her), så det skulle vært fryktelig interessant å se.

 

Jeg kan heller ikke fatte og begripe hvordan man skulle bli dømt for dette. Inne i bilen er da som du sier ikke et offentlig sted. Et greit eksempel på det er drikking i bil. Drikking på offentlig sted er forbudt. Her i byen er de fryktelig strenge på det på de tre store festdagene (Skjærtorsdag, natt til 1. mai og 16. mai), hvor de generelt bøtelegger alle som har en åpen flaske i hånda. Men drikking i bilen er helt greit så lenge sjåføren er edru, altså at bare passasjerene drikker. Når det gjelder drikking er bilen altså ikke et offentlig sted, ihvertfall ikke slik det blir håndhevet her i byen. Da kan jo ikke bilen plutselig være offentlig sted når det gjelder kniv eller andre verktøy.

 

Personlig synes jeg kniv er noe alle burde ha i bilen, sammen med lommelykt, førstehjelpsskrin, glassknuser og eventuelt en dedikert setebeltekutter.

Link to comment
Share on other sites

Det med oppbevaring av kniv i bil , og andre steder forsåvidt, kommer an på situasjonen. Det er forskjell på om man har en litt stor foldekniv i bagasjerommet og en Bowiekniv i hanskerommet.

 

Det har med hva som er hensikten med å oppbevare kniven i bilen. Man kan bli straffet for å ha hjulvinne i bilen også dersom det kan bevises at man har til hensikt å bruke den som våpen.

Link to comment
Share on other sites

En bil er ikke et sted.

Den vil dog befinne seg på et sted og dersom stedet er offentlig så kan man skjele til politiloven (som Gullhaug siterte like oppi her):

Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. [...] Med våpen menes i denne paragrafen våpen og andre gjenstander som omfattes av våpenlovgivningen, kniv eller lignende skarpt redskap som det er forbudt å bære på offentlig sted, jf. straffeloven § 352 a, og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.
Link to comment
Share on other sites

Gullhaug og ms.

 

Takk for titulering som løgner, men min sønn ble stoppet tre - 3 - ganger samme lørdagskveld og bilen ble gjennomsøkt hver gang. Politiets begrunnelse var at de drev "urovirksomhet" for å hindre at folk hadde våpen i bilene sine. Alle biler som befant seg i sentrum ble stoppet og flere biler ble stoppet flere ganger. Nå skal det også sies at vi i vårt lille samfunn er vel og vakkert over 90% etnisk norske, og av de siste knapt 10% er vel 90% russere, så vi har aldri hatt de store problemer med folk som bruker våpen mot hverandre på åpen gate eller offentlig sted. Vi har ikke tradisjon for slikt! En slik aksjon i Oslo ville jeg faktisk hatt noe større forståelse for, da man der har hatt flere episoder med skyting på åpen gate.

 

Junior protesterte selvsagt men fikk bryskt og lite diplomatisk beskjed om at politimesteren hadde gitt tillatelse og da var det bare å åpne bilen! Jeg sjekket lovligheten med min venn lagdommeren og han sa at politiet faktisk kunne gjøre slikt, med henvisning til de rette paragrafer. Det var derfor ikke noe vits i å påklage dette.

 

Jeg vil faktisk påstå at når man stopper alt og alle en kveld så skjer det denne kvelden "rutinemessig". Man blir ikke stoppet og ransaket på mistanke og da er det rutinemessig.

 

Men selvsagt Gullhaug, du var jo der så du VET jo at det jeg skriver er "dikt og forbannet løgn" ( Fra Peer gynt ).

 

Edit:

Gullhaug, jeg går ut fra at det jeg så på TV for en tid tilbake der politiet kroppsvisiterte ALLE som kom med tog inn til Oslo S på jakt etter mulige våpen bare var barne-TV og således kun fri fantasi? Pussig for jeg trodde det var nyhetene? Må ha misforstått da!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men det er ikke uvanlig att bla politiet helt enkelt prøver seg og tøyer på reglene. De hevder en ting og når da den som blir stoppet ikke kan reglene og vet hva som gjelder gjør dem som dem blir bedt om. Såvel politi som Biltilsynet operer på denne måten. Jeg kan selv ikke reglene i dette tilfellet som Ole Brumm nevner, men av erfaring høres historien han presenterer her som normal oppførsel. Spesielt når det aksjonerer mot ungdom i bil/rånere og andre bilentusiaster av den yngre garden.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var retorisk, og svaret var gitt. (Nei forøvrig).

 

Jeg skjønner hva du mener stefflus, beklageligvis er det nå engang slik at man som konkurranseskytter og jeger har svært mye å tape på å forsøke å sette skapet på plass.

 

Glem ikke at har først politiet søkt gjennom bilen din, og funnet kniven. (Og politimannen ikkel iker det, og politiadvokaten reiser påtale mot deg) Så blir man dømt av våre til tider tafatte og ekstremt politivennlige domsstoler. Det virker som der knappest stilles spørsmål om hvordan bevis har kommet retten i hende, og står en politimann og sverger høyt og hellig på at man har gjort noe galt etter hans oppfattning, er en normalt ferdig. Om man ikke har en god advokat som vet å stille de rette spørsmål, og ha svarene på disse før de stilles.

 

Har selv godtatt forenkled forelegg på 5000kr (selv om jeg var rimelig overbevist om at jeg hadde retten på min side), rett og slett fordi jeg ikke hadde nok kunnskap til å sette fingeren på nøyaktig hva som faktisk gjaldt (noe en annen politimann 21/2 år senere hoderystende kunne forklare meg, mens han skrev ut et forelegg på 2700kr, som jeg ikke protesterte på :wink: ), rett og slett fordi jeg ikke har råd til å ta saken til retten og risikere å tape (= exit innhold i våpenskapene etter dagen sinstruks).

Link to comment
Share on other sites

Jepp, dette med vår frykt for å bli fratatt vår livsstil er et skikkelig balletak.

Derfor følger jeg diskusjonen om ransakelse med interresse i håp om et klart svar, mens jeg tenker som så at dersom jeg blir utsatt for en krenkende oppførsel fra politiet så vil jeg ikke motsette meg det, men samtidig informere om at klage vil bli sendt. (Eller anmeldelse i tilfelle som tilsier det).

Link to comment
Share on other sites

Det virker som der knappest stilles spørsmål om hvordan bevis har kommet retten i hende,

I Norge har man med få unntak fri bevisføring, så hvordan bevisene er innhentet er en sak mellom retten og politiet. Du kan ikke vri deg unna på grunn av ulovlig innhentede bevis, men det kan medføre konsekvenser for de som brøt loven ved innhenting.

Link to comment
Share on other sites

Får nok ikke så mye mer enn smekk på fingrene hvis "ulovligheten" ikke fører til framskaffelse av bevis heller.

 

MEN la oss ikke glemme at det store flertall av politifolk er helt OK!! Det er ikke UP-mannens feil at du kjører for fort, han gjør faktisk bare jobben sin når han stopper deg og han er dessverre nødvendig for at ikke flere skal kjøre hverandre i hjel enn det som er situasjonen i dag.

 

At politiet ikke har kapasitet og henlegger saker etter samlebåndsprinsippet er heller ikke politimenneskenes feil, de er minst like frustrerte som oss! Skylden ligger hos de som bevilger ressurser til etaten.

 

Sett i et større perspektiv er vi i Norge heldige som har et politi som er godt utdannet og der mer enn 99,9% av tjenestemennene holder seg innenfor lover og regler. At det finnes "bruddne kar" innenfor politiet er ikke annet enn hva som må påregnes når det er snakk om en så stor mengde mennesker og det er ikke mange av dem! Dette er et spørsmål om "store talls lov".

 

Problemet vi diskuterer her er nok mere relatert til et noe uklart lov/regelverk enn til slemme politimenn. Men i "selvforsvar" bør nok alle våpeneiere være klar over tolkingsvariasjonene og ikke ta som en selvfølge at "Onkel Blå" nødvendigvis er enig med oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...