Jump to content

Transport av våpen i bil


Johnsen 12/76

Recommended Posts

Har søkt litt rundt på forumet men synes ikke jeg har funnet en klar tolking av denne forskriften. Når jeg leser paragraf 88 synes jeg at jeg leser at under all transport skal våpnet være pakket ned i futural eller lignende, og i motorvogn skal det også ligge utilgjengelig fra fører og passasjerer. Eller er det slik at det ikke trenger å være nedpakket så lenge det er utilgjengelig?

 

§ 88. Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

Uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 regnes som « skytevåpen » etter reglene i denne bestemmelsen.

Link to comment
Share on other sites

Men har en kompis som er sta på at han ikke trenger og pakke det ned.

Din kompis er sta med rette :D

Våpen trenger IKKE være i koffert eller futteral når det transporteres i bil, bare det ikke er lett tilgjengelig for fører eller passasjerer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I "Den Nye Jegerprøveboka" skrebet av Anund Helgesen som Norges JFF også har en finger med i spillet med står på side det at: "Våpenforskriften krever at våpenet oppbevares slik at det er vanskelig tilgjengelig for passasjerer og sjåfør. Våpenet skal være tomt for ammunisjon og ligge nedpakket i futteral, sekk eller liknende."

 

Fint om du også vekter din påstand med noe bbdg. :-) Eller er dette kun en snodig fortolkning du har gjort selv?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bestemmelsen om nedpakking gjelder slik jeg kan se det for transport generelt, dermed også i motorvogn. Men formålet med bestemmelsen er med all sannsynlighet at våpenet ikke skal være direkte synlig, man kan alltids argumentere med at et bagasjerom uten innsyn kan regnes som "innpakking" (definisjonen er jo ganske vid). Jeg vil dog anbefale at våpenet dekkes til, da er man helt trygg.

Link to comment
Share on other sites

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes.

Dette gjelder når du transporterer våpenet med offentlig transport.

 

 

 

Tar du med våpenet foreks i egen bil gjelder dette.Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

bbdg: Legg merke til hvordan lovteksten starter med generelle bestemmelser og så kommer med mer spesifikke detaljer. Når det først står " Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende" og det ikke listes noen unntak i den videre teksten må du anta at dette gjelder all transport.

 

Så går man gjennom teksten blir det som følger:

1. Våpenet skal være uladd

2. Våpen og ammunisjon skal være under tilsyn.

3. Våpen skal være nedpakket.

4. Som reisegods skal i tillegg vital del fjernes

5. I motorvogn skal våpenet ikke være lett tilgjengelig, her gis det fritak fra krav om deling.

6. Komplett våpen skal ikke etterlates i motorvogn uten tilsyn

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dette med at våpenet ikke skal være lett tilgjengelig i bil fos oss som kjører små pickuper og har våpenet inne i kupeen pga plana er uegnet? Vil det bli noe tull eller er politiet fornuftige i denne situasjon? (våpenet ligger i futural eller koffert)

Link to comment
Share on other sites

Med transport så regnes frakt fra hus eller hvor du nå enn oppbevarer dine våpen til jaktområdet du skal jakte i. Skal du igjen fra parkeringsplassen til bilen enten kjøre ATV eller andre motoriserte kjøretøy inn til jaktområdet så er det også transport.

 

MAO: Jeg tenker transport er fra da du forlater plassen hvor våpenet blir oppbevart lovlig til det området hvor du lovlig kan skyte dyr.

Link to comment
Share on other sites

Dette faktisk med politiets "velsignelse" :D

Nåja, de gutta kan som regel ikke mer enn det grunnleggende i våpenloven. Men det er fint å høre at de bruker sunn fornuft, i et bagasjerom uten innsyn er man nok innenfor lovens intensjon.

 

Når det gjelder forflytning under jakt så kan man helt sikkert finne masse gråsoner om man leter etter de, men jeg ser ikke at dette er i vår interesse. Går man fra en post til enn annen vil jeg si at man fremdeles er på jakt, det er urimelig å kreve at man skal ha med futteral ut i terrenget. Bruker man bil er saken derimot enkel, siden man ikke kan jakte fra motorvogn og loven gir klare regler for transport følger man de.

Link to comment
Share on other sites

Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.
Ok... Så du skal se våpenet, men ikke kunne få tak på det. Må da være et marked for plexiglasskasser her :lol:
Link to comment
Share on other sites

@mas ;

Hvis det er i koffert, vil jeg tro det ikke er lett tilgjengelig. Ligger det derrimot oppå dashbordet.....

 

Bruk hodet, så går det nok bra.

(har jo forresten sett at det selges våpenstativ / rack for å feste i bakveggen på pickuper, der du kan låse fast våpenet...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser litt av poenget her til bbdg. Når vi jakter skjer det ofte at man ikke hopper i egen bil etter endt drev. Man går ofte over så lange distanser at det er håpløst å gå tilbake til den bilen man startet fra. Ergo blir det håpløst å ha futeral eller koffert i alle aktuelle biler.

 

Når jeg hopper i en bil uten futeral tar jeg sluttstykket ut og hiver f.eks jakka over. Det får holde for lovens lange arm. Eller blir det praktisk umulig å drive jakta på en god måte.

 

Vet vel egentlig at sluttstykket ikke må ut, men dette har blitt en vane.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Når vi jakter skjer det ofte at man ikke hopper i egen bil etter endt drev.

 

Da gjør man bare det beste utav ting, feks dekke med en jakke om mulig. Om man skulle misse litt på lovens bokstav så klarer man å holde seg innenfor intensjonen, og det vil nok bli akseptert ved kontroll.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

Jeg sitter å lurer på en ting,som jeg ikke helt klarer finne ut på egenhånd,og vil derfor spørre folket her inne..

 

Det gjelder frakt av våpen til og fra skytebane/jakt.

Jeg vet godt at loven sier at våpenet skal ikke være lett tilgjengelig for fører eller passasjerer, samt ammo adskilt.

Alt dette er ok, men ved 'ikke lett tilgjengelig, vil det da si utenfor rekkevidde?..

 

Det har seg slik at bagasjerommet mitt/sentral låsen til bakluken på bilen har en tendens til å lukke seg opp i tide, og utide spesielt når bilen er i fart ....

Har en sporting hagle, demontert, og pakket ned i koffert..

 

Helt siden hele kofferten nesten havnet på motorveien i fart en gang på vei hjem fra banen, har jeg fraktet våpenet i baksetet,og dekket over den med en stor jakke.... Hvis jeg har ammo med meg legger jeg dette i bagasjerommet (heller miste en pakke ammo ,enn en hagle til over 15 000...) :roll:

 

Er dette tillatt? .. Ville jeg få evt problemer ved en politi kontroll tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du får store problemet, gitt. I alle fall om ammo ligger baki. Ble selv stoppet i kontroll med en pickup. Hagla i framsete og ammo i ei kasse på planen. No problemo.. Men hvorfor ikke røske ut ledningen til sentral låsen baki der? Du har vel nøkler til kjærra?

Link to comment
Share on other sites

. Men hvorfor ikke røske ut ledningen til sentral låsen baki der? Du har vel nøkler til kjærra?

 

Hehe ikke dumt forslag.. Hadde nok vært litt tryggere om jeg hadde vært litt mer mekanisk anlagt, for å si det sånn :lol:

Skal prøve å se hva jeg finner ut, må uansett ha skræpet på service snart..

 

Men takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det litt enklere

 

http://www.varden.no/nyheter/dette-kan-koste-10-000-kroner-og-ei-borse-1.7571903

 

Under transport av våpen i bil, skal våpenet være tildekket og tomt for ammunisjon.

Hvis det er skudd i kammeret må altså jegeren regne med at politiet beslaglegger børsa.

Hvis han har tomt kammer, men ikke har tømt eller fjernet magasinet, blir det også anmeldelse og bot på 1000 – 10.000 kroner, ifølge Lia.

 

Antar at under begrepet tildekking holder ett teppe jakke eller ett slikt dekken over varerommet

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i et boligfelt i jaktområdet mitt. Når jeg skal jakte gjør jeg meg klar hjemme og går ett par hundre meter til skogen eller åkeren. Under denne gåturen beveger jeg meg på offentlig vei. Da pleier jeg ha hagla uladd på ryggen, skulle den helst vært i futeral? Eller regnes ikke gange som transport?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med transport av (løse) magasiner; må de også være tomme? Når jeg skyter praktisk reiser jeg med pistol i futteral i et rom i baggen, og alle magasinene i et annet rom. Er det påkrevd at disse magasinene er tomme? Det føles litt bortkastet å tømme 4-6 magasiner på lørdag ettermiddag, for å fylle dem opp igjen søndag morgen. Spørsmålet gjelder strengt tatt både ved transport i bil og til fots.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser ofte med fulle magasiner, og hundrevis av skudd i samme bag som tomt våpen. Men i bagasjerom og utenfor rekkevidde. Dette er det ingen begrensning på.

 

I våpenskapet mitt kan der til tider godt ligge magasiner med amo i, men da selvsagt ikke i våpen (ett magasin med amo skal aldri oppbevares i våpenet, men kan ligge ved siden av. Dette da der ikke er noen regel som regulerer dette, ikke er det behov for regel heller, da den ufraviklige (og lovfestede) regelen er at amo under ingen omstendighet skal være i ett våpen som ikke er i bruk/pakket vekk).

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dere blåser dette veldig opp.

Når bruker politiet å ransake en bil under en vanlig promille/farts/sertifikat/vognkort kontroll??????

 

Vil de kikke i bilen din, har de skjellig grunn til mistanke, og da har du nok gjort helt andre ting enn å reise på jakt med våpenet ditt.

Den ene børsa mi er så stor at det ikke finnes noe koffert som den kan ligge i, jeg har den i en dragbag, men halve pipa stikker ut. Jeg legger et tepper over den, i stasjonsvogna mi, med nedlagte bakseter. De kan umulig vite at jeg transporterer våpen.

Jeg kjører ikke til og fra jakt i full kamo og ansiktsmaling heller, slik at de skjønner at jeg evnt skulle medbringe et våpen.

 

Folk her inne har en tendens til å lage store bølger av små ting.

 

Har etter 16 år med hjortejakt, aldri blitt stoppa av politi for noen sjekk ang dette. Har blitt stoppa i rutinekontroller, med våpen i bil, ingen spør etter våpen eller ber deg åpne bilen så de kan se hva du har med deg. Dere oppkonstruerer scenarioer som ikke skjer.

 

Vær fornuftig, det er det enkleste.

Link to comment
Share on other sites

Som vi vet finnes det politifolk som tolker

Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig.
som det samme som at våpenet uten untak ikke skal være i kupeen på en bil, kun i/på lasteplan eller laste/bagasjerom. Dette har vært yttret av politifolk blandt annet her på kammeret.

 

 

 

Men så var det denne settningen som indikerer noe annet:

Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.
Betyr dette at våpenet kan være lett tilgjenglig om det er delt i motorvogn, akkurat som ved reisegods? Se det har jeg aldri fått noe klart svar på. Selv om det umiddelbart virker fornuftig, føles det litt vel rundt formulert. Og vi vet jo hva enkelte ivrige sjeler kan få ut av runde formuleringer (les politi).

 

Med andre ord, kan jeg slenge ei delt haggle i koffert, eller rifla (uten sluttstykke eller med lås montert) i baksetet (og dekke den med ett teppe/jakke/futeral). Eller må den i lasterom?

 

Slik jeg ser lovteksten, er intensjonen at våpenet ikke lett og utenvidere skal kunne gjøres klar til bruk. Og da er ett delt/låst våpen godt innenfor dette. Men skal man tørre stole på fornuften slik samfunnet har blitt?

 

Jeg tok en gang tiden på hvor lang tid jeg brukte på å få rifla skuddklar og til skudd fra framsetet, fra baksetet og fra bagasjeromm i bilen (tomt våpen seff), og sammenlignet tiden det tok meg å gjøre våpenet skuddklart.

 

Noen som vil gjette på i hvilken rekkefølge disse forsøkene havnet? Husk at jeg trente på de forskjellige måtene å få våpenet skuddklart på, slik at tidene ikke ble ødelagt av noen form for sommel.

Svar: Raskest var med våpenet stående udekket med (antatt) skudd i magasinet fra framsetet, nest raskest (skilte kun få sek) var å gå ut og bak og ta ut våpen, og sette i magasin, omtrent samme tid var tildekket våpen uten magasin i i framsetet. Deretter kom våpen fra baksetet (om jeg gikk ut og tok det ut gjennom bakdør, og ellers som ved bagasjerom). Desidert sist (mye senere), var våpen fra baksetet og frem til førerplass. Det gikk så sent at jeg kunne springe ut å ta ut våpen fra bagasjerom, skyte og pakke ned og sette meg inn igjen på samme tid. Det eneste som skiller disse rent taktisk, er at man har en teoretisk mulighet til å gjøre langvåpen fra kupeen skuddklart under fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så moralen er: Ikke vær full og ha ladde våpen i bilen samtidig. :mrgreen:

 

Må innrømme at jeg synes det er mer foruroligende at flere var beruset på vei til jakt enn at de hadde ammo i våpna under transport. Men så henger det jo kanskje sammen da. Er man ikke så nøye på kombinasjonen fyll og våpenhåndtering så er vel heller ikke transport av våpen så høyt opp på lista.

 

Vi kommer liksom tilbake til det KnuteriK skrev: Vær fornuftig, det er det enkleste.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at ikke alle av lovens håndhevere er fornuftige, i tillegg kommer enkelte av disses behov for å bruke andre ting en de i utgangspunktet var ute etter som påskudd for å få "tatt" deg om de av en eller annnen grunn ikke liker trynet ditt. (Og ikke protester, man ser det litt for ofte om man er i nærheten av de "rette" politifolka. Og det er ikke alle tilfellene som har bedt om det selv heller).

 

Så da må man spørre seg selv om hva domstolene legger i lovens bokstav, ikke hva som er fornuftig. (Det har desverre liten relevans når en først står der med en vrang politimann og ender i retten). Hvor går de forskjellige grensene, hvem bestemmer hvordan loven skal forstås? Er det mulig å få noen føringer som retten (og politiet) ikke kan ta deg på (les klargjøring / detalj eksempler i forskrift/rundskriv)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dere blåser dette veldig opp.

Når bruker politiet å ransake en bil under en vanlig promille/farts/sertifikat/vognkort kontroll??????

 

Det eneste vi trenger å vite er at det skjer! For det gjør det, selv ikke du har vært utsatt for det!

 

I den lille byen der jeg bor fikk "Onkel Blå" ånden over seg og SAMTLIGE kjøretøy som var på veiene i byen og nærområdet ble stoppet og ransaket "rutinemessig"! Det ver ikke snakk om "en vanlig promille/farts/sertifikat/vognkort kontroll", det var en ren ransak bilenes kupe og bagasjerom kontroll! Politiet påsto at Politimesteren hadde gitt tillatelse til ransaking av samtlige kjøretøy og da var det greit!! Det var aldri opplyst at de agerte på mistanke om noe som helst! Jeg sjekket med en kjenning som er lagrettsdommer og han bekreftet at det faktisk er lov! Biler er tydeligvis ikke "hus" da "husinkvisitasjoner" fortsatt ( i allefall i teorien ) er ulovlige!

 

At enkelte av "de blå" oppførte seg ganske så usmakelig provoserende gjorde ikke saken bedre!

 

Politistaten kommer snart til et nabolag nær deg, - men har du ikke noe å skjule er det vel greit, ikke?

Link to comment
Share on other sites

 

I den lille byen der jeg bor fikk "Onkel Blå" ånden over seg og SAMTLIGE kjøretøy som var på veiene i byen og nærområdet ble stoppet og ransaket "rutinemessig"!

 

@ Ole Brum: Det du skriver kan kun beskrives som løgn og fantasi...

 

Ransakning følger av straffeprosesslovens kapittel 15 og politiloven paragraf 7a ....

 

Fra politiloven 7 a:

 

  "     Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og bare:

 

a) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller

 

b) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.

 

       Visitasjonen skal gjennomføres så hensynfullt og skånsomt som mulig.

       Med våpen menes i denne paragrafen våpen og andre gjenstander som omfattes av våpenlovgivningen, kniv eller lignende skarpt redskap som det er forbudt å bære på offentlig sted, jf. straffeloven § 352 a, og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.

       Beslutningen om visitasjon i medhold av paragrafen her treffes av politimesteren eller den han bemyndiger. Beslutningen skal nedtegnes og begrunnes skriftlig, så vidt mulig før visitasjon skjer. Beslutningen skal gjelde for et nærmere angitt tidsrom."

 

 

Hva er hensikten Ole Brum med å spre løgn?

Link to comment
Share on other sites

Nei, politiet kan ikke uten videre "ransake alle biler rutinemessig", men å stoppe alle biler og så sjekke om de har varseltrekant og refleksvest og reservehjul og sånnt kan de. Har de da litt lange øyne og fingre kan de få sett det aller meste i de aller fleste bilene. Er de riktig frekke gjør de kontrollen sammen med tollvesenet, for de har rimelig få begrensninger om det går an å definere deg som på vei til, eller fra eller i nærheten av en eller annen grense.

 

Men alt dette er uansett lite relevant, er våpenet tildekket og tomt for ammunisjon og ikke lett tilgjengelig for fører og passasjerer så er alt i orden. Selv om onkel skulle "ta en titt".

 

Edit: også hjelper det sikkert at sjaføren ikke er dritings også...

Link to comment
Share on other sites

Har sett ett par dommer der folk har blitt tatt for å ha kniv i bilen, dette skjønner jeg ikke. Oppbevaring i bilen er da ikke på offentlig sted? Det ble vel til og med spesielt bemerket at den var lett tilgjengelig.

 

Jeg har jo alltid kniv i bilen (En Mora ligger på fastplass ved siden av førersetet og en tapetkniv i dørens sidelommer), og dette er for meg ett nødvendig verktøy på linje med skrutrekkere o.s.v.

I tillegg er Morakniven der for i tilfelle avlivning av påkjørt vilt, og som reservekniv ved slakting i jaktsesongen.

 

Men kniven blir jo aldri med meg ut av bilen annet en ved aktverdige behov.

 

Hva er det egentlig som foregår?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...