Jump to content

Ruger No.1 eller dobbelrifle i .400-450 NE.


flanged

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har lengje vurdert anten ein No.1 eller ein dobbel i .400-450 NE. Prisforskjellen varierer, men ein kan regne med 70000 i differanse på desse 2, og kor mykje vil ein eigenleg ha bruk for ein dobbelrifle i nemnde kaliber ? Greitt nok at ein dobbelrifle i eit slikt kaliber hadde vore optimalt under B5-jakt, men backup frå PH er jo tilstedet uansett !

Sjølv har eg berre bøffel av dei 5 store på ønskelista, og kjøpe ein dobbelrifle berre til denne jakta meiner eg er valdsamt. Eg får jo råd til ein bøffeljakt til viss eg vel ein No.1 kontra ein dobbel...

 

Kva meiner de ??

Link to comment
Share on other sites

Du vet veldig godt svaret på dette selv. Du prøver å tenke fornuftig. Det er kanskje økonomisk lurt. Men hva m følelsen når du går på sporet av en sinna duggaboy og har bare en enkeltskuddrifle i hendene??? Hva med følelsen av å ha m et våpen du bare halveis ønsker? Kontra det å sitte rundt bålet i campen å se på den slitte lærkofferten ved siden av deg, å vite at inni den ligger drømmevåpenet. Du vet også at det er mye bedre å gå på jakt m to sko en bare en....

 

Spar heller litt mer penger, kjøp en dobbeltrifle du vet du vil ha glede av resten av livet. Finner du den før du har pengene, lån de. Den rugern betyr ingen ting i sammenligning.

 

Den ruger kan heller ha et mindre kal og brukes til plainsgame. Dobblingen kan brukes på større plainsgame også. Ypperlig elgvelter også. Og tenk på drivjakt på villsvin???

 

Var sikkert ikke det svaret økonomen i deg hadde håpet på men...

Link to comment
Share on other sites

Godt tolka @Purdey.

Eg er "så heldig" at eg slepp og forsvare meg over slike investeringar heime ! Lån til våpen blir det ikkje noko av uansett, skikkeleg safari er noko anna ;-)

Samvitet held ein knapp på No.1, men så var det med den draumen...

Link to comment
Share on other sites

Godt tolka @Purdey.

! Lån til våpen blir det ikkje noko av uansett, skikkeleg safari er noko anna ;-)

quote]

 

 

Dette er jeg ikke enig. hvis ting begynner å brenne på dass m økonomien, så er det veldig vanskelig og få solgt en safari man har vert på. Men en god gammel engelsk dobbeltrifle, har altid vert lett omsettlige til en forrentning bankene vanskelig kan konkurere med!!!!

Link to comment
Share on other sites

Nå må du trå forsiktig, Purdey. Innleggene dine er litt for nære markedsføring.

 

 

Hva er det jeg har markedsført? Det eneste jeg har sagt er at det er lettere og selge en dobbeltrifle enn en brukt safari!!! Enkelte av de dobbeltriflene har en ganske hyggelig forrentning. det er konstatering av fakta. Hadde jeg sagt at f.eks kjøp en Holland og holland dobbeltrifle, den er mye bedre en en Westley richard dobbeltrifle, ja det kan jeg være enig i at var markedsføring. Her har trådstarter bedt om innspill, jeg har svart. Jeg kjenner meg ikke igjen i at innleggene mine er noe markedsføring.

 

Dog kommer det en kommentar fra en moderator skal jeg la være og komme med råd om det jeg kan litt om.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det jeg har markedsført? Det eneste jeg har sagt er at det er lettere og selge en dobbeltrifle enn en brukt safari!!!
Jeg ble overrasket over at du ikke ser dette selv, men du oppfordrer til å låne penger til å investere i objekter hvor du er en av markedsaktørene.

 

Enkelte av de dobbeltriflene har en ganske hyggelig forrentning. det er konstatering av fakta.
Nei, det er ikke fakta, det er spekulasjon. At de historisk har steget i verdi, er sikkert fakta, men ingen kan spå om fremtiden.
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg går sikkert helt ot nå og beklager i forkant. Men tenker en økonomi her er det bedre å kjøpe f.eks en basic Mauser M03 i 458 Lott eller 404 jeffery og trene mye med den. 4+1 (lott) i magasinet

burde gi trygghet i massevis. (+PH)

 

Dobbeltrifler på denne typen jakt gir et helt spesiellt sus over det hele (som andre nevner). Men med mauseren kan du sikkert skyte ei ku eller to attpå før du er i nærheten av hva du gir for dobbeltløperen.

Link to comment
Share on other sites

Neida @loudenboomer, mykje fornuftig i det du skriv men har er det snakk om éit spesielt ønskeleg kaliber ;-) Håpar ikkje eg er vanskeleg no, men klårt det finst flotte og billegare alternativ i den velkjende boltmekanismen. (rettrekker òg)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at en ny No. 1 koster om lag 12000,- , og en normal bøffeljakt ligger på ca 100000,- har jeg følgende tanker: Om du er som meg og mange andre her inne, dvs du har en normal jobb, der du tjener normalt +-, samt har en bedre halvdel, ja så sier det seg selv at det vil ta litt tid å få skrapa sammen penger til en safari om du skal svi av 70-100K på ei rifle først. Når den rifla er i hus, så må du faktisk finne riktig ladning og trene litt også. Tiden går fort her nå...... Jeg drømmer også om bøffel, og har allerede bestilt en No 1 i nevnte kaliber, nettopp pga at jeg vil jakte bøffel før jeg er pensjonist. Folk er veldig forskjellige, og jeg er ikke født med dette DR genet, så jeg fatter ikke hva som er greia med å MÅTTE jakte med en DR i Afrika. Folk flest av de som jakter B5 der nede benytter ei boltrifle, mest sannsynlig i noe så traust som 375H&H. Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

@ amatør.

 

Du knebler meg veldig med denne beskyldningen din. det liker jeg dårlig, trådstarter sier jeg skal fortsette og gi råd, men de rådene og ytringene jeg kan gi i denne tråden kommer du til å anklage meg for markedsføring for. Så hvem skal jeg lytte til?

 

Jeg vet en god del om dette markedet. og siden jeg har en liten profitt av dette markedet, 17.000kr så langt i år, det er jo en hel formue!!! så kan jeg ikke legge det ut?? Jeg kan faktisk ta sjangsen på å si at en Purdey haggle er et fantastisk våpen for så å legge ut et unikt bilde av det her. Det gjør jeg for sjangsen for at det er noen her inne som har en million å bruke på et slikt våpen er forsvinnende likte. og den sjangsen tar jeg til glede for dere andre som får se bilde og det skal jeg innrømme er direkte markedsføring. Jeg kan vel heller ikke legge ut bilde av min dobbeltrifle, du kommer sikkert til å kalle det markedsføring. Fordi det er et bilde av et produkt jeg jobber med??

 

at jeg sier en bør låne penger hvis man tenker å kjøpe en dobbeltrifle har ikke noe med at det er en % sjangse for at jeg kansje kan levere denne.

 

Det har med at slike objekter svært sjeldent blir tilgjengelig på markedet. min dobbeltrifle har jeg kun sett to eksemplarer av.

 

Ønsker man en H&H dr så pleier ikke valget å være en H&H eller en ruger nr en. Så man er på jakt etter en dobbeltrifle i 400-450 som ikke koster en bil.Det snevrer inn faktisk ganske mye, og spesielt her oppe i norge...

 

Så hva vil du jeg skal gjøre Amatør? jeg sitter midt i en bransje som ser at merkler og heymer ikke oppnår de helt store prisene og kanskje ikke blir solgt, mens engelske våpen selges som bare det og gjerne til betydelige priser.

 

Skal jeg la vær å mene noe om en annen brukers mening om å bruke 70.000kr på en heym hvor gjensalget kan bli vanskelig, eller råde personen til å heller vente og spare litt til, eventuelt låne i banken når drømmeobjektet plutselig kommer for dagen, for man vet aldri når en tilsvarende kommer på markedet.

 

Er denne ytringen fra min side ulovelig her på forumet? siden jeg sitter midt i markedet, Vil gjerne ha en avklaring på dette fra moderator.

Link to comment
Share on other sites

Interesse kan eigenleg ikkje mælast i pengar sa kjerringa mi den gongen vi studerte moglege safari turar. Ein lever ein gong, og då får en i alle fall prøve og no nokre av draumane sine. Og bruke 100-150 tusen på ein børse er mykje meir interessant enn ein bruktbil, mc eller båt , men det er meininga mi ...

 

Eg får heller smøre meg med tålmodighet enn så lenge og heller bruke min Rugar No.1 i 300 H&H (når han kjem) til mindre Plains. Den siste plassen i våpenskapet er halde av til ein dobbelrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte med min tankegang 2 våpen en ammo, lett og hendig og passer til hver sitt bruk.

 

Men det er en engelsk produsent til som skal lage dobbeltrifler snart og de prisene blir vesentlig lavere enn andre rifler. men desto like høy kvalitet .

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel en bil noe man gjerne bruker i timesvis hver dag, kontra et par jaktturer i året..men dog.

 

Må si meg enig med Amatør i at det lukter litt råttent av oppfordringer om å ta opp lån for å finansiere en dobbeltrifle til en tredjedel av en årslønn..med lovnader om at dette kommer til å stige i verdi.. spesiellt når anbefalingen kommer fra den eneste aktøren i norge på området..

 

Ingen vet hvor haren hopper, og når du skal momse inn et våpen til norge samt ta høyde for svært begrenset interesse her til lands sier det seg selv at man er heldig om man går i pluss på noe sånt. Man blir fort sittende med det i skapet med mindre man dumper prisen.

Link to comment
Share on other sites

Purdy er ikke den eneste. Men den eneste som gidder å bruke tid på kammeret. Sm jeg setter stor pris på. Hagene våpen er også forhandler av eksklusiv engelske våpen. Men svært få av denne kundegruppen finner du på kammeret. Mitt råd er kjøp det du har mest lyst på. Da slipper du tenke " hva hvis"

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gi deg det beste svaret her... Kjøp begge 2 :winke1: jeg eier en Ruger NO 1 i 458lott som synes den er utrolig tøff å se på, skikkelig klassisk utsende som di gamle klassiske engelske singel shotene i big bore kalibere. Og det hva derfor dem ble designet, for sturm Ruger hva fan av engelske singel big bore rifler. Og ville gi dem nytt liv.

 

Men jeg er og utrolig fasinert over dobbelrifler, så etter leiligheten er ferdig skal jeg kjøpe meg en Krieghoff dobbelrifle i 375h&h flanged magnum.

 

Ha begge riflene =) og så kjøper du Rugeren i det største kaliberet. Den aller første 600NE ble jo introdusert i en Singel shot fallblock rifle. :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte tidligere, jeg har valgt en No. 1 i et klassisk kaliber, mye med tanke på nostalgi. (Ja, jeg liker det gamle bedre enn det meste moderne skrapet som lages nå for tiden). En fallblokkrifle er strengt tatt like klassisk korrekt som en DR i et B5 kaliber. Om en ønsker, så kan en jo kjøpe til ny stokk på en Ruger også, så har en plutselig en både robust og vakker rifle, for en brøkdel av en DR.

Link to comment
Share on other sites

Purdy er ikke den eneste. Men den eneste som gidder å bruke tid på kammeret.

Å takk til han for det, ikke så veldig ofte det kommer innlegg derfra, men når de kommer er det som regel noe interesant som kommer. (for oss som er smittet av sykdommen da :D )

Link to comment
Share on other sites

Når det først snakkes om Ruger No1 så har jeg en sjæl, ikke grov og klassisk nei. Helt i den andre enden, laminat og rustfri kal .204 Ruger. MEN det var en annen No1 jeg skulle fram til, jeg kjente på og handterte en ikke helt ferdig (finish og sikter + div småtterier sto igjen) kaliberet var .577 NE Ingen prøveskudd på meg men riktig arti å se/kjenne på. Hullet i munningen var av riktig alvorlig karakter. :twisted:

Kan dessverre ikke legge ut noe bilder uten å snakke med vedkommende som holder børsa og/eller eieren.

Link to comment
Share on other sites

Leste igjennom tråden. Må si spørsmålet er litt underlig en Ruger No 1 eller en dobbelrifle i 400-450 NE. Det blir nesten som en gammal chevy kontra en BMW X5

Har du råd til ei god dobbelrifle i 400-450 NE uansett merke kan du vel samtidig kjøpe en skarve ruger No 1 i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

No har det seg sånn at eg ikkje har fleire plassar i skapet enn dei fleste andre ;-) vi snakkar her om den aller siste plassen/våpenkortet.

 

Spurnaden i tråden er ganske enkelt viss ein sumerer til ein sum på f.eks 150000 så sit eg med 2 alternativ:

 

1) Ein dobbelrifle med kikkert og koffert.

2) Ein Rugar No.1 med kikkert og dessutan bøffeljakt.

 

Så var det spurnaden om kva for eit alternativ som var klokast ?

Link to comment
Share on other sites

No har det seg sånn at eg ikkje har fleire plassar i skapet enn dei fleste andre ;-) vi snakkar her om den aller siste plassen/våpenkortet.

 

Spurnaden i tråden er ganske enkelt viss ein sumerer til ein sum på 150000 så sit eg med 2 alternativ:

 

1) Ein dobbelrifle med kikkert og koffert.

2) Ein Rugar No.1 med kikkert og dessutan bøffeljakt.

 

Så var det spurnaden om kva for eit alternativ som var klokast ?

 

Du kan skyte veldig fort med en flabblokk med ejektor også, bare øve på teknikken så går det ganske bra det å få inn skudd nr 2 og 3 . Og på bøffeljakt er det PH med så enkeltskuddsrifle er en bra måte i disse økonomiske tider . Det ville vært mitt valg ihvertfall .

Link to comment
Share on other sites

No har det seg slik at eg allereie har bestilt ein No.1 i 300 H&H for å trene og jakte. Fullt mogleg eg for til kjapt repetering med denne rifla etter mengd trening.

 

Sant som du seier Mullins, backup har ein hos PH uansett og med éit skot i rifla blir ein meir nøye på skuddplassering.

Link to comment
Share on other sites

No har det seg sånn at eg ikkje har fleire plassar i skapet enn dei fleste andre ;-) vi snakkar her om den aller siste plassen/våpenkortet.

 

Spurnaden i tråden er ganske enkelt viss ein sumerer til ein sum på f.eks 150000 så sit eg med 2 alternativ:

 

1) Ein dobbelrifle med kikkert og koffert.

2) Ein Rugar No.1 med kikkert og dessutan bøffeljakt.

 

Så var det spurnaden om kva for eit alternativ som var klokast ?

 

Oki med det utgangspunktet er vel det lureste rett og slett å kjøpe en brukt CZ i 458 win mag eller lot . Dra på jakt og skyte 2 bøffler. Trene med skytestokk. slutte å filosofere

Link to comment
Share on other sites

8x75RS, filosoferingen, drømmene og planleggingen er en sentral del av en B5 tur for de fleste. Selve turen tar bare en drøy uke eller to, så med tanke på kostnaden bør en få lov til å spre gleden litt ut i tid både før og etter. Jeg har tidligere sagt at jeg ville valgt en Ruger om det var mitt valg. Om en leser litt inne på Nitroexpress forumet, så er det ferdig diskutert der inne om det er forsvarlig å reise på B5 jakt med en enkeltskuddsrifle, konklusjonen er at ja det er trygt all den tid du har en PH med deg.

Link to comment
Share on other sites

Siste våpnen plassen ja... Da hadde jeg gått for dobbelrifle, men går ekstra løp som 1 våpen? For jeg har lyst å kjøpe dobbelrifle med 2løp, et i 9.3x74 og 470 feks. Går dette under 2våpen?

 

Koster som regel 20 000kr for et løp, (kreighoff,merkel og heym) Mn da er det lurt å kjøpe alt i ett, slik at du slipper å levere rifla ned til fabrikken,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...