Jump to content

Den perfekte rypesekken?


joakim88

Recommended Posts

Er det noen der ute som har peiling på den perfekte sekken til å bruke på rypejakt?

Har sett litt rundt, men jeg vet synes de fleste kommer i veien for hagla når den skal i aksjon. Kjekt om det er plass til en pakke kjeks, og litt drikke også kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke skal ha med så mye mer enn en kjekspakke, kan Harkilas hundeførersekk også vurderes. Det er definitivt ikke sekken for den som vil drasse på mye, men har noen kjekke lommer og viltgalge. Har brukt rompetaske før, men synes det er mer ubehaglig å bli klam øverst på rompa enn midt på ryggen. Derfor har jeg konvertert til denne lille sekken og er så langt fornøyd...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har leitet litt etter Bergand langevann loden, men jeg finner altså INGEN som har denne på lager... Og det nærmer seg jaktstart, så hadde vært ok og fått noe i hus som kan være kjekt å ha med seg.

 

Er modellen til norønna like god? den har de samme spesifikasjonene, men er den like god å bruke osv... noen som har en formening. ?

Link to comment
Share on other sites

Brukte en Norrøna Skarven beltesekk på 8 liter på småviltjakt i årevis, og det funket best for meg. Glimrende belte gjorde at det ikke var ubehagelig å gå langt og lenge med denne på baken. Oppi var det alltid en meterlang nylonreim type Fjällräven som ble brukt til å feste klær og annet til beltet eller sekken. Dessuten en slynge av 20 mm bred nylonreim med noen hull i og en fastsydd skulderlapp og en nylonpose på ca 8 - 10 liter. Når det ble fangst ble denne festet til slynga som ble båret skrått over bryst, ene skulder og rygg. Etterhvert ble nylonposen trukket utover byttet og bundet fast til slyngen, og på den måten var det greit å bære hjem det jeg fikk, enten det var ryper eller annet småvilt. Med dagens dagskvoter er det aldeles ikk noe problem å bære rypene hjem på denne måten i alle fall. En kjempefordel med slik utrustning er at du har skulderen fri for ryggsekkreimer når du skal skyte, og for min del ble det merkbart bedre treffprosent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Bergans tuva 45l sekk siden i 2000, anatomisk sekk med bredt stabilt magebelte, brystreim med justerbar høyde og brede lærbelagte bærereimer som ikke er for tykke med godt feste for hagla. Den har store sidelommer med plass til en 1l termos om man vil, og en utenpåliggende lomme bak med plass til matpakka mm. Svært stabil å behagelig sekk å bære selv med ganske mange ryper i... Etter min smak en perfekt jaktsekk som sitter som et skudd, samtidig med at den har rikelig plass til både ekstra klær og fangst. Stort + for lomme og sekkelokkløsningene!

Link to comment
Share on other sites

Har diverse sekker og to rumpetasker. Norrøna og Bergans. Kongsvoll er litt større, og like vid hele veien. Langevann kan du ta av viltnettet for vask :D Det er den jeg bruker nå. Så lenge jeg ikke skal ha med rifle (eberlestock GS1), så bruker jeg rumpetaske. Selv på jaktturer på en hel dag. Vet de har hatt loden varianten hos landrø.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Siden du ikke skal ha med så mye mer enn en kjekspakke, kan Harkilas hundeførersekk også vurderes. Det er definitivt ikke sekken for den som vil drasse på mye, men har noen kjekke lommer og viltgalge. Har brukt rompetaske før, men synes det er mer ubehaglig å bli klam øverst på rompa enn midt på ryggen. Derfor har jeg konvertert til denne lille sekken og er så langt fornøyd...

 

 

 

Bruker selv Harkilas hundeførersekk til småviltjakt, kan anbefales på kortere jaktturer etter rype / skogsfugl.Plass til kjeks, litt bålmat, kart/kompass og førstehjelp. Sekken er også utstyrt med ringfester for viltgalger. Bytett riktig nok ut galgene som fulgte med sekken til noe bedre. Denne sekken er liten, ligger midt på ryggen og bæreremmene er helt flate. Kaffekjelen fester jeg med ei lærreim utvendig på sekken, helt lydløst og ser trevli ut :D . Til heldagsturer eller lenger anbefalles et alternativ som rommer litt mer utstyr vell og merke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...