Jump to content

Når begynner man med praktisk?


Recommended Posts

Hei! Har et par spørsmål jeg gjerne vil ha noen innspill på! Jeg har en gutt på 8 som er veldig interessert i skyting. Vi skyter med mye forskjellig og han er også med meg på jakt. Gutten elsker å være på tur og i naturen og han syns det er veldig moro å skyte. Jeg vurderer å starte med praktisk pistol og lurer derfor på om man kan la en så ung kar begynne å skyte md pistol? Om det ikke er helt sjanseløst å la ham bli med under kyndig veiledning, hvilke våpen bør så små hender starte med? Fins det for eksempel noen små pistoler i .22? Eller pistoler i 9mm som har veldig små skjefter? Er litt i villrede og er veldig glad for innspill og råd:-).

Link to comment
Share on other sites

Minste kaliber i praktisk er 9mm når det kommet til pang så er det mye skrevet om 9mm for små hender. Er ikke noen regel anng alder. Kommer ann på foresatte og klubben/gruppen om han får prøve.Ligger jo link her til noen jenter nesten på hans alder som skøyt kongsberg open for noen år siden tror jeg det var.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å avspore bittelitt. Du kan vurdere Cowboyaction Skyting for guttungen også. Der går det i .22 våpen og hagle i .410. Bør vel ikke være noe stort problem å finne brukbare våpen for junior da. Også er det utrolig morsomt da! :D

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst er verken IPSC (praktisk) eller CAS (Cowboy action Shooting) En sprot for nybegynner i skyting (Spesielt med pistol). Om en av foreldrene har erfaring og kunnskap i den aktuelle grenen er det sjeldent et problem, men om jeg forstp det slik at trådstarter selv også tenkte å begynne med praktisk så vil jeg fraråde det. Begynn heller med grunnleggende pistolferdigheter i de mange programmene som administreres av Norges Skytter Forbund. Det finnes jo en egen Junior klasse i felt for .22 revolver blant annet, og mange andre .22 programmer som gir et godt utgangspunkj for å gå videre til praktisk senere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er praktisk en har lyst til å drive med, så er det like greit og starte rett på praktisk. Fordi praktisk har andre regler for behandling av våpen, slik at en ikke trenger og avlære seg det en har lært i andre grener. Når det er sagt er det bare bra og drive med forsjellig skyting for og bli bedre i praktisk skyting. Jeg personlig startet rett på praktisk og fikk sikkerhetsreglene der i ryggmargen. Det er lettere og tilpasse seg andre skytingers regler etter og ha lært seg praktisk reglene, det skader ikke og holde pekefingeren unna avtrekkeren til du har målet i sikte i felt, men finner du trykkpunkt i avtrekkeren før du har målet i sikte i praktisk er du disket...

Når det gjelder 8 åring er jeg tilbøyelig til å si at han kansje kan ha godt av og vente ett par år. Men det er individuelt.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Tja, når poden er moden og klar for det så begynner en. Men det må være et ønske fra gutten, viktig at det er lystbetont.

 

Begynn med sikker våpenhåndtering, om du ikke skyter praktisk selv, ta kurset, og få kontroll på regler etc.

Felt og praktisk er to forskjellige verdener når det gjelder våpenhåndtering, det som er "normal" håndtering i felt medfører umiddelbar disk i praktisk.

Kjøp en 22 for trening, lurt for begge :). Om du kjøper en grovpistol, se om det er tilgjengelig 22 sett til den. Mangen av disse er riktig bra.

 

Når det gjelder de to jentene på videoen, så var jeg så heldig å være i samme squad som de. Der har mang en garvet skytter og "verdensmester" mye å lære om hvordan en håndterer våpen, og oppfører seg på stevner.

Det var intet mindre en imponerende, personlig så fikk jeg flere aha opplevelser, ikke minst når det gjelder det å beholde roen.

 

Om jeg ikke husker feil så brukte de CZ og SVI i 9mm

 

Det er et fint initiativ å ta gutten med, rekrutering begynner tidlig.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter praktisk og NSF programmer.

 

Min sønn på åtte er med meg på treninger og di fleste stevner. Jeg ønsker ikke at han ska være med på praktisk siden det er en god del momenter.

 

Jeg kikker nå på .22lr revolver og .38 special til gutten.

 

Han klarer greit at skyte med di fleste kaliber opp til .45, men da er rekyl så pass kraftig at det ikke blir moro lengre.

 

min vurdering er at få gutten gjennom sikkerhetskurs i den "vanlige" klubben, få han med som deltaker på bane stevner til og begynne med. Når jeg ser at alt sitter der så går vi videre på felt.

 

Og når han er rundt 16 kan jeg vurdere at ta med han i praktisk.

 

En sak som er viktig at huske er at dette ska være på barnas premisser og det ska være moro, men sikkert.

 

Min fire åring har skutt litt med .22 noe han synes er moro, men da holder jeg i hans armer hele tiden sånn at jeg har full kontroll på våpenet. Når min åtte åring skyter står jeg alltid bak han sånn at jeg der og kan gripe inn hvis det blir behov før det.

Dette er ikke mulig i praktisk siden det er bevegelse blandet inn i det hele.

 

Marerittet her er at barnet blir distrahert, snur seg rundt med et skarpt våpen og at et skudd går av.

Link to comment
Share on other sites

#1:Ta nybegynnerkurs sammen i en NSF klubb. Hvis den lokale pistolklubb er medlem i både NSF og NFPS så er det det kjempefint ved en senere anledning. Etter at det grunnleggende på alle felter (aller mest sikkerhet) er innprentet forsøk å komme over i NFPS delen av laget, enten begge samtid eller som i #2.

 

#2:Ta sikkerhetskurs i NFPS alene. Når eget våpen er kommet i hus, og du har god erfaring med hva praktisk går ut på, så snakk med klubbens styre om å få ta med deg poden på trening og la klubbens medlemmer bli kjent med hvordan han fungerer på en skytebane.

 

Husk at de fleste av oss er positive til at den yngre garde tar del i skytesporten, men når det gjelder "ild og bevegelse" så blir det fort til at føre var ( :think: som noen på tinget alltid sa før) blir føringen på barn i den alderen. I hvert fall hvis barnet ikke er kjent for klubbens medlemmer.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Flott folkens :smile: Nå snakker vi innspill og hjertens meninger :smile: Det var dette jeg ønsket når jeg meldte meg inn i forumet :D Jeg er definitivt i tenkteboksen og vil ta en endelig avgjørelse når jeg har grublet meg ferdig. Alle innspill, for og i mot hjelper på prosessen til far sjøl :idea:

 

Jeg må poengtere at jeg ikke begynner med pistolskyting nå. Jeg har skutt i mange år og jeg er også skyteinstruktør for bl.a pistol. Har ikke konkurrert i praktisk og har ikke sikkerhetskurset, men vil selvsagt ta alle formelle kurs og sertifiseringer før vi knekker i gang.

 

Min tanke er at han ikke vil få anledning til å løpe stager og herje vilt til å begynne med, men vil måtte akseptere masse tørrtrening på alle ildhåndrep osv osv, samt tørrdrill på sikker våpenføring. Når jeg får sikkerhetskurset vil all trening dreie rundt sportens sikkerhetsbestemmelser. Jeg tenker at begynner vi med grep, rekylopptak, sikter og avtrekk, så har vi masse å trene på før vi drister oss ut i vide målvekslinger og raske forflytninger og all verdens skytestillinger..... Moro for oss begge vil jeg tro :D

 

Men som sagt, jeg har ikke tatt den endelige avgjørelsen ennå. Samtidig er det litt kjipt å ikke slippe ham til når jeg ser hvor mye han liker å være på skytebanen. Jeg må også gjøre litt research på best egnet våpen for småen og har fått mange fine tips fra dere, takker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det forholdsvis stor forskjell på Dfs skyting og Ipsc :roll:

 

Mine små begynte med .22 rifle og pistol rundt 5-årsalderen, så videre med revolver i .38, før eldste begynte med pistol og fulle mag ved 10-årsalderen. Selv om eldste er fullt kapabel til å skyte ganske godt, begynner å bli vant til trekk fra hylster og har god sikkerhetshåndtering ihht. Ipsc-reglene er det fortsatt helt uaktuelt å la han avgi ild under bevegelse :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ser man på de beste innen IPSC så startet mange mens de var unge.

Max Michel starta vel å skyte stevner IIRC når han var 8-11år og ble en GM når han var 15..... Var vel det samme med Chris Tilley

Eric Grauffel med luftvåpen når han var 8, pistol når han var 10 og stevne når han var 11. Vant det Franske mesterskapet når han var 15 og VM når han var 18.

 

Så bare start tidlig. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

La nå gutten få ta del i sikkerhetskurs både i regi av pistolklubben og praktisk klubben. Deretter går det vel an å begynne med luftvåpen til man ser om kurset har lært ham noe. Vi blir vel å dra igang praktisk her hos oss, skal ha møte om det i morgen, og da har jeg tenkt å ta kurset selv om jeg ikke vet sikkert at jeg vil begynne med praktisk. Praktisk har en knallhard linje i forhold til sikkerhet og det vil uansett ikke være dumt å lære seg dette! Kunnskap er som kjent lett å bære!

Link to comment
Share on other sites

Er viktig å komme i gang før man finner ut at piker, vin og sang er kjekt ;)

 

Et veldig viktig moment å legge vekt på med unge skyttere innen praktisk er motorikk og evne til konsentrasjon. Og evnen til å ikke miste fokus pga. forstyrrende elementer.

Eksempelvis så vil et barn som fremdeles velter melkeglasset ved matbordet være et faremoment innen praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Unger og våpen ... her er det sikkerheten som er det viktigste og ikke så mye aldern det går på.

 

Så lenge ungen, du og de andre på skytebanen er komfortable med situsjon spiller alder ingen rolle, som tidligere nevnt synes jeg også det er viktig at de starter med små kalibre først ... gjerne luft.

Link to comment
Share on other sites

Eksempelvis så vil et barn som fremdeles velter melkeglasset ved matbordet være et faremoment innen praktisk skyting.

Ikke enig. Irrelevant. Men et barn som holder fokus selv om han velter melkeglasser derimot.

Javel, og hvorfor veltet han melkeglasset i utgangspuntet da? Jeg har selv stått med ladd pistol mot mageregion på et stevne grunnet en umoden skytter. Dette gled lett forbi der og da, men senere på dagen sank det inn hva som kunne skjedd....

Jeg VAR blandt de 20 beste standardskyttere her i landet, men brått fikk hele riggen min 3 års pause bakerst i skapet. Det finnes rett og slett ikke rom for å velte melkeglasset i praktisk skyting, konsekvensene er all for store til at man kan tillate det.

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å slenge inn en mening her. Hvis en far føler at en åtteåring (pluss/ minus femti år )er i stand til å grunnleggende håndtere en pistol, mener jeg at poden faktisk må få prøve seg. Man behøver ikke å sette av sted på en 32 skudds long course. Det å bruke ipsc targets og skyte korte sekvenser er ett sted å starte. Etter hvert vil den naturlige utviklingen styre, slik at poden ender opp som trygg, sikker og ikke minst dyktig. Hva han skyter med er ikke så viktig. Lære praktisk skyting gjør man med alt fra .22 og oppover. Lykke til, men husk å ha det moro.

 

Y

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen gutter. Dette var over all forventning! Veldig flott med alle innspill. Jeg ønsker å gi gutten en sjans. Tar han til seg og omsetter alle krav og regler får han skyte. Om han ikke er moden nok til å ta instruksjon ennå, får han pent vente litt til. Han er flink med sikkerhet på rifla og tar til seg de regler og begrensninger som der gjelder. Pistol er langt mer komplisert, men jeg skal forsøke dette.

 

Takk til samtlige! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips, på ED Sport har de airsoft pistoler som veksler som en vanlig pistol, vekten er nesten den samme som en ekte Gold Custom, bruker 12 grams patron i magasinet (18sk), har selv en Tanfoglio Gold Custom Eric som jeg har satt på et c-more sikte, bra trening å stå hjemme i kjelleren eller garasjen og plinke litt. Dyr er den ikke heller mener det var en 1600-1700 kr den kostet uten sikte (åpen pang) mener det blir laget en standard klasse modell også.

Dette må være en glimrende måte å få junior til lære seg sikkerhet osv osv.

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Javel, og hvorfor veltet han melkeglasset i utgangspuntet da? Jeg har selv stått med ladd pistol mot mageregion på et stevne grunnet en umoden skytter. Dette gled lett forbi der og da, men senere på dagen sank det inn hva som kunne skjedd....

Jeg VAR blandt de 20 beste standardskyttere her i landet, men brått fikk hele riggen min 3 års pause bakerst i skapet. Det finnes rett og slett ikke rom for å velte melkeglasset i praktisk skyting, konsekvensene er all for store til at man kan tillate det.

Beklager men da legger vi forskjellige ting i å velte melkeglasset. Jeg ser det som noe stort og uventet som skjer og er ute etter hvordan han reagerer på det.

Link to comment
Share on other sites

Beklager men da legger vi forskjellige ting i å velte melkeglasset. Jeg ser det som noe stort og uventet som skjer og er ute etter hvordan han reagerer på det.

Skal så absolutt si meg enig i at det er en stor fordel at man har kontroll selv om noe uforutsatt skjer. Banematriell som svikter er jo veldig forstyrrende element som forekommer. Øvelser hvor man må fokusere på andre elementer enn selve håndteringen av våpen forekommer og da er det lett å ryke ut på pekevinkel.

 

Vi er vel fremdeles forskånet for annet enn skrubbsår på knærene innen praktisk skyting. God opplæring av skyttere og godt gjennomtenkte sikkerhetsregler skal vel ha all ære for det.. :D

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhetsfokuset er skyhøyt i praktisk, og sånn bør det også være. Man må gjennom et godkjenningskurs som legger stor vekt på kunnskap og sikkerhet.

Jeg ser ingen prinsipielle problemer i å la den yngre garde delta. Så lenge de klarer seg gjennom godkjenningskurset har de jo demonstrert de egenskaper som skal til, og RO vil stanse dem med en gang de eventuelt gjør noe utrygt. Å tro at dette skal ende i en flom av vådeskudd er vel å ta i litt.

 

Som med alt annet her i verden handler det bare om riktig kunnskap, riktig opplæring, riktig oppfølging.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om jeg var i trådstarters sine føtter så ville jeg antagelig gjort noe omtrent som følgende.

 

Ta sikkerhetskurs i praktisk og lære seg sporten selv, ungene haster det ikke med å få i IPSC sporten helt enda men treningen kan gjerne starte. Kjøp en luftpistol eller softgun til å begynne med. Disse har nå blitt så gode at de kan imitere virkelige pistoler ganske godt og er en trygg og ikke minst svært billig måte å bli god i å håndtere pistol og sikkerheten rundt. Behandle våpnene som ekte og bruk IPSC sine prosedyrer og sikkerhetsregler, om noe uventet skulle skje så er konsekvensene svært små.

 

Når du selv er blitt litt kjent med klubben du skyter praktisk i så kan du spørre om det er greit at barnet blir med på skytebanen under trening, noe som burde være helt greit for de fleste. Kjør de samme øvelsene som klubben trener med barnet men barnet kan godt bruke luftpistol/softgun. Når klubbens medlemmer og du selv er komfortable med at barnet håndterer våpen trygt og takler uventede situasjoner etc på en trygg måte så kan du gå til innkjøp av en .22 pistol som passer for små hender. Et par egnede pistoler er ruger sr22 og walther p22.

Med .22 pistol kan barnet trene komfortabelt med en pistol tilpasset størrelse og vekt for skytter og kan også delta på klubbstevner evt lvl2 stevner i sivilpistol.

 

Med en slik fremgangsmåte tror jeg du vil oppnå alt du ønsker, du blir selv komfortabel i sporten og poden kan bli med i trygge og lærerike former samt få en jevn og komfortabel lærekurve.

 

Skyting er dessuten dyrt og airsoft/.22 er billige måter å bli en dyktig skytter på.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har drevet aktivt med airsoft (har fortsatt airsoftustyr) og det er ingen sammenligning til "ekte vare". Selv fra airsoft og til .22 er det stor forskjell. Airsoft kan sammenlignes med luftpistoler, men også de har ofte høyere utgangshastighet enn airsoft.

 

Skal man bli god på å kjøre motorsykkel så hjelper det ikke at du kan sykle trehjulssykkel, mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet aktivt med airsoft (har fortsatt airsoftustyr) og det er ingen sammenligning til "ekte vare". Selv fra airsoft og til .22 er det stor forskjell. Airsoft kan sammenlignes med luftpistoler, men også de har ofte høyere utgangshastighet enn airsoft.

 

Airsoft kan være veldig bra hvis man legger det opp på rett måte. Mange toppskyttere bruker faktisk airsoft til trening

Link to comment
Share on other sites

her er nok forskjellen at toppskyttere allerede har kunnskapen og allerede kan å håndtere våpen, men skal terpe på div ting som f.eks trekk.

 

hvor mange gjør dette egentlig? vet Eric Grauffel påstår han gjør det med sin egen "serie" pistoler, men er det virkelig så mange andre som gjør det og?

 

Jeg ser med vilje bort fra Travis Haley.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...