Jump to content

Lurte på å anskaffe meg en Colt SAA fra før 1890


Colt1873

Recommended Posts

Det kan bli et interessant eksperiment, siden Colt SAA ikke var laget for røyksvakt krutt før år 1900.

 

Skal du skyte med en slik antikvitet blir du nødt til å lade dine egne svartkruttpatroner. Velger du .45 Colt må du sannsynligvis dreie ned randen på moderne hylser også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

45000.00 dollar? Ja, i den tilstand er nok det å vente. Har sett en del på slikt på div us sider. Gode eks fra før 1900, starter vel vanligvis på 7000 -8000 dollar. Det er et vannvittig samler og pris marked på slike våpen. . Søilen importerer vel noen få nye. Sjekk pris på slike først. Skal det være skytbart er det ikke våpen til ekstreme samler priser du skal ha. De er alt for verdifulle til å brukes. Og om det er for å skaffe et lovlig uregistrert våpen, hva er så gjevt med det? Kjøp et nytt kvalitets våpen.

Link to comment
Share on other sites

pris på disse er svert vanskelig. Kjøpte nettop en orginal forniklet en med 7,5 tommers løp, og har vell funnet ut at prisene varierer veldig med løpslengdene. Des lengre løp jo dyrere blir de. Om du kjøper en her i norge så er 15 000 for en 4 ,5 tommers i bob bob stand ikke verd å prøve å skyte med. Skall du ha en i brukandes stand må du høyere i pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vurderer også å gå til anskaffelse av en Colt single action revolver fra 1880-90 tallet. Svartkrutt patron i 44 eller 45.

 

Da det er så lite utvalg her på berget har jeg kikket mye på websider fra diverse antique gundealere i USA. Jeg er litt skeptisk til toll-prosessen når man skal ha inn en slik. Jeg vet at de nå er registreringsfrie, men er dette noe tollerne gjør en smal sak utav? Er det nesten like enkelt som å bestille en bildel fra ebay eller er det for naivt å tro det?

 

Derfor håper jeg noen kan gå gjennom prosessen skritt for skritt, hvilken dokumentasjon trenger jeg å få sendt med det antikke våpenet og hva gjør jeg når tollerne tar kontakt og lurer på hva dette er for noe. Kall det en how-to guide for nettshopping av antikk skytevåpen.

 

PS:

Jeg er 99% sikker på at disse nå er registreringsfrie, men det skader ikke om noen kan bekrefte dette.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenforskriften:

 

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen etter våpenloven § 1 annet ledd. Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom Politidirektoratet har funnet dem egnet til kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning.

Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar rifler eller hagler med modellår før 1885 eller pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse.

 

Colt SAA er flotte revolvere, utvilsomt, men når prisen på et eldre skytbart eksemplar er så latterlig høy er det jo mindre styr og billigere å kjøpe en nyere revolver lovlig (ikke at det flyter av dem). Du kan registrere SA revolver til revolverfelt, du vinner nok ingen konuranser med den der, men det er særs trivelige skytejern som får frem smilet uansett :D . Ruger Vaquero er jo et billig og lett tilgjenglig alternativ. (Ja jeg vet at 1873 er 1873)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Desverre er "garderoben" full for nåværende aktivitetsnivå. Så en registreringsfri er enkleste alternativ.

 

Skulle aldri sett western klassikerene på nytt på DVD/Blu-Ray. Det er så mange fine pangjern man får lyst på. "Desverre" har mer moderne våpen fyllt opp kvoten for lenge siden.

 

Skal en samle så er det jo gjevest om det er ekte vare fra riktig tidsperiode, så får heller tilstanden være litt så som så for å hindre at det blir alt for kostbart.

 

Noen som er ekspert på toll/import?

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger altså ikke noe eget toll-skjema og noen mil med byråkrati? Kun hvilken som helst dokumentasjon som beviser at våpenet er laget før 1895. Og dette fungerer i praksis med innfortollingen? I såfall er det jo bedre å bestille selv enn å plage en stakkars mellommann til å ta importen for meg.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte SWS må du jo ha våpen å skyte med, vanlig oppsett er 2 single action revolvere, bøylerifle og hagle. Så kommer div. andre grener i tillegg. Kan ikke skyte SWS uten våpen så medlemskap kvalifiserer til kjøp, mulig man trenger litt aktivitet først men vanlig bane/felt og praktiskvåpen skal ikke ha noe å si for å kjøpe våpen til westernskyting.

Link to comment
Share on other sites

Kan en dokumentere aktivitet er det ganske lite begrensninger, en kan ikke bruke de samme våpnene til western som en bruker i f.eks praktisk, og er en aktiv nok i konkuransesammenheng/stevner vil en kunne inneha både primær og reservevåpen til alle de ulike grenene en deltar, skyter en både i nfps, nsf og sws og deltar på det en kan komme over av stevner så kamn en fint eie en grei mengde med kortpanger. Det er tida det kommer an på :D

Du kan dog erverve SA revolver til revolverfelt, evt Magnum1 / 2 i NSF (de to sistnevnte er vel uaktuelle dersom en på død og liv må ha en peacemaker, men en eldre vaquero i 45 lc kan vel lades til magnum2, og fåes og i 357 til evt magnum1)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...