Jump to content

innbrekking av løp.


hillbilli77

Recommended Posts

Dere tar selvfølgelig feil alle sammen,det er bare EN riktig måte å brekke inn løp på,og den er følgende/ Først skaffer man seg litt urin fra en 66 år gammel jomfru,og dette må skje 3 fullmåne natta etter mikkelsmesse.Neste steg er da å skyte 12 skudd før puss,dvs.1skudd for hver disippel,dette gjøres da 12 ganger,dvs.144 skudd.Hvis løpet da ikke har topp presisjon får man da skylde på Djvelen.Har personlig like stor tro på denne prosedyren som alt det andre tullballet folk tror på.Har hatt våpen som hovedhobby i 47 år,og har hatt en bråte våpen,og alle har gått like bra/dårlig med eller uten innbrekking.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt våpen som hovedhobby i 47 år,og har hatt en bråte våpen,og alle har gått like bra/dårlig med eller uten innbrekking.

 

Hvordan vet du hva det enkelte våpen ville vært i stand til å yte hvis du hadde gjort motsatt av hva du valgte å gjøre? Synsk? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Send en mail til gutta i Telemark Bataljon eller Hærens Jegerkommando evn.Marinejegerkommandoen og spør hvordan de pleier å (brekke) inn løp.Du får høre en rå latter at de pleier å bruke sevje fra Odins hellige eik på de første 13 skuddene,iallefall fra Marinejegerene.Sitat fra Marinejegerbefal/ Hvis ikke jeg klarer å treffe en jævel på 2000m,er det jævla løpet ubrukelig.Har aldri hørt at forsvaret har (brekt inn) løp på cal.12,7 og de karene skyter jo på 2000m+,og da er målet lite med små marginer.Min personlige mening er at hvis et løp ikke holder rimelige presisjonskrav uten masse hokuspokus,ut med det og få inn et nytt,men enhver får være salig i sin tro,samme hvor dum den enn høres ut.Lykke til med pussingen.

Link to comment
Share on other sites

forstår dere plages med å få løpene god

sån nymotens fanteri nytter ikke

god gammeldags orming er det som fungerer best

problemet er å få tak i stålorm uten noen dyreværnere får snusen i det :winke1:

men dere må nok vente til neste år

den må fanges om natta på st,hans på en kirkegård som ligger nordvendt

er en gammel familie hemelighet så bruk med andakt (hil tor )

 

mvh toppskarv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flere som har sett på de som "brekker inn" mør på banen som lurer fælt på hva de driver med. Så det gjøres...

 

Hillbilli77: har du kjøpt ny bil noengang? Byttet stempel/stempelringer eller sylinder/sylinderforinger på en motor? Mener du at om du kjøper en ny bil og den ikke tåler å ligge på rødstreken på turtelleren ut fra bilbutikk og de neste 300k km så er det noe dritt? Ut med motor og inn med ny og flat pedal igjen?

 

Vet ikke om innbrekking har noe for seg eller ikke jeg, men i teorien så høres det jo ikke helt idiotisk ut. Løpet jeg har i ei rifle her trengte visstnok 100-200 skudd tror jeg før det var slik det skal. Kongsberg løp hvor det et kommet blåneribg inni under prosessen. Så noen vil nok av forskjellige grunner oppleve bedre presisjon etter en del skudd enn første dagen på banen.

Link to comment
Share on other sites

Nei,jeg har aldri hatt nye biler ,har forresten kjøpt en bil som har gått under 100000km,og det er den med laveste km.stand.Hvis man kjøper nye løp og er sterk i troen burde jo innbrekking gå greit,men på en rifle med fabrikkløp som er testskutt fra fabrikk uten alle disse prosedyrene burde vel løpene i utgangspunktet vært ubrukelige alt før de ble tatt ibruk?.Gjelder dette kun rifler,eller brekker visse mennesker også inn pistol/revolver også,selv om jeg aldri har hørt om det heller?.Hva med hagle?,eller pil/bue,samt armbrøst?.Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at synsere ikke har borescope. Jeg har hatt gleden av å benytte slikt kostbart utstyr på mine løp. Det å titte inn i billige masseproduserte løp fra feks. Remington og forsåvidt mange andre merker og...er ganske fascinerende. Det er vel en grunn til at noen holder på å tulle med håndlapping av sine piper og choker de frem til munning. Det er selvfølgelig helt bortkastet alt sammen når presisjonskravet er 20-30 mm med ei treskuddsgruppe på hundre meter. Dette er et presisjonskrav gjennomsnittet av skytterene ikke klarer fra en benk likevel uansett børse, men derimot har du litt mere ambisjoner så er en break in på sin plass. Dette er såpass dokumentert med forstørrede bilder av pipevegger på diverse forum at det skulle være unødvendig å betvile. Synsere bør pelle seg på en benkeskyte konkurranse og teste sin egenspredning sammen med børsa de skryter opp i skyene med eller uten innbrekking før de utbasunerer altfor mange bastante påstander de ikke har greie på når det gjelder å levere samling..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er jo interessant/morsomt at du hevder å sitte på store mengder empiriske data, samt billedbevis. Så hvorfor ikke dele de?

 

Det at "folk er enige om dette på et spesialistforum" er ikke veldig bra bevis, du kan gå på hvilket som helst audio/video forum og lese tusenvis av poster hvor folk bastant mener de hører/ser forskjell på hdmi kabler.

 

edit: Eller bedre analogi i forhold til inbrekking, alle audio folka som kjøper dyyyyyyrt utstyr for å brekke inn kablene(!).

 

Menneskelig psykologi kan være både interessant og svært villedende når man søker etter perfeksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har empiri på mer enn 15 premiumpiper fra Krieger, Bartlein, Hart etc. og har gjort meg noen erfaringer fra disse. Følgende virker alltid å gjelde:

 

- Alle piper mantler mest i starten, men gir seg forholdsvis raskt. Den som mantlet mest i starten sluttet etter 24 skudd.

- Den som mantlet minst i starten ga mantel på skudd nummer 1, deretter var det slutt. Behagelig pipe.

- Mye varme i starten virker å gi noe forkortet levetid.

- 1 skudd, puss, 1 skudd, puss kontra 20 skudd i sakte tempo; jeg klarer ikke å se forskjellen på presisjon eller levetid.

- Presisjonen de første 10-20 skuddene er variabel. Noen ganger bra, andre ganger ikke. Felles for alle er at etter 20 skudd er det lite å utsette.

 

Følgelig gjør jeg innbrekking enkelt, som tidligere forklart. 10 skudd sakte, en tur på "driter'n" så pipa blir kald, nye 10 skudd. Så god runde med puss innkludert JB/IOSSO e.l. Deretter er det bare å skyte, men jeg er veldig varsom med varmen på pipa. Det er det eneste jeg kan si jeg aner konturene av som et element i forkorting av pipeliv. Tross alt er empirien min begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Google er vel åpent for alle?? Et kjapt søk på borescope image eller pictures feks. Kan gi noen eksempler.

 

http://benchrest.com/showthread.php?754 ... scope-pics

 

Jeg påstår ikke at innbrekking er vinn eller forsvinn, men heller en raskere vei til målet. I dag har man bedre kjemikalier for mantelfjerning enn før. Men å påstå at benkeskyttere verden over driver bare med tull kan for meg være litt drøyt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Verdens kanskje mest kjente benkeskytter, også kjent som Tony Boyer, brekker sine løp inn på samme måte som meg. Eller, strengt tatt er det vel jeg som kjører hans måte pluss at jeg har lagt inn ei dopause i midten der. Hva han holder på med i pausa aner jeg ikke. Er vel ikke mange som har mer erfaring eller flere piper bak seg enn han vil jeg tro?

 

Så ja, han kjører en form for innbrekking med nøyaktig det samme mål som tidligere, han har bare gjort prosessen så enkel som mulig fordi han ikke ser poenget. Alt står å lese i boka hans.

Link to comment
Share on other sites

Men å påstå at benkeskyttere verden over driver bare med tull kan for meg være litt drøyt.

 

Tja, hva syns du om regndans? Trolig flere indianere enn benkeskyttere, og de sverget til det.

 

Historien er full av store menneskegrupper som stolte alt for mye på enten egne observasjoner eller hva de ble fortalt, og dermed tror eller trodde på tull, tøys og fjas.

 

Det er derfor vi prøver å diskutere fakta i denne tråden, hvorfor hjelper det å sjokkpusse mellom hvert skudd, kontra å skyte/pusse vanlig? Alternativt hvordan er det dokumentert at det fungerer?

 

Hvis det ikke kan forklares eller dokumenteres, så er det kanskje like greit å plassere det sammen med orming.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...