Jump to content

Slippcontainer?


dreagle

Recommended Posts

Mulig slippcontainerene kom i flere versjoner men beholderne på bildet ligner lite på de slippcontainerene jeg lekte med i barndommen. Disse bestod av moduler på 40 - 50 cm som kunne kobles sammen til et så langt rør som man måtte ønske.

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje funnet rester av en gammel hjemmebrentsfabrikk :-)

Hah, Du har trolig funnet fler av dem en meg med den jobben jeg har skjønt at du har.. :mrgreen:

Skal ta flere bilder da jeg er innover. At det er søppel er utelukket. Imgen bærer tønner kilometervis fra vei for å dumpe dem i kanten av ei laaaang myr som jeg påstår må være perfekt å ta i mot slipp på.

Jeg vet Milorg 14.1 var aktive i området, men ingenting om hvilke slipp som kom hvor.

Tønnene er ca 50 i dia og 60 høye Forsterket hele veien rundt, og ser ut til å kunne kobles sammen i høyden.

Kjenner godt andre typer containere, men disse passer ikke i mønsteret.

Til slutt har jeg gamlefar som (eide skogens) ord om at dette var containere.

Maser herved mer om tips om type, og lenker til tilsvarende stæsj

Link to comment
Share on other sites

Se etter D-ringer. Mener å huske at de slippcontainerene jeg en gang hadde var utstyrt med D-ringer for feste av fallskjerm etc. Mener også å huske at modulene ble festet sammen jeg at man vred om en liten "hake" som gikk i inngrep i neste modul.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper at det er en britisk type H som vanligvis kom med fem seksjoner.

Står litt om innholdet i de forskjellige seksjonene i denne lenken.

Bilde fra digitalmuseum.no

22609?size=800

Har funnet at diameteren på disse er omtrent 38cm.

Type C er av typen som er henglset/opnes på langs.

Du får måle og fortsette med historiejakten :-)

 

TB

 

Edit: Ser at joakimrus har en fin lenke med bilder og info, mye bra å ta utgangspunkt i der :-)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på de containerne du fortalte om i vår, dreagle. Er dette de samme? Som nevnt her ser det ut som seksjoner av "type H" container. Men disse seksjonene er 39cm i diameter og 28cm høge. Kanskje ditt funn ligner mer på løse celler til "type C" container? Diameter 49cm og høgde 50cm. I følge boka til Egner var det plass til 3 slike i "C" containerne.

En annen ting er at dette er spennende. Denne myra er jo ikke langt fra "ra-delet" mot bygda mi. Og kan ikke finne ut at det var planlagt slipplass der. På "mi" side, derimot, er det registrert to slipp (planlagte sådanne) ikke langt unna, ca 6km sør-sørøst for dette. + ett feilslipp ca 5km rett sør for ditt terreng.

Vi snakkes sikkert snart!

Link to comment
Share on other sites

Det er synd om slike historiske minner skal ruste bort eller gå i glemselen. Her er en kilde som er veldig interessant:

 

The delivery of supplies to occupied Europe started with specially designed packing containers. These long tubular metal and plastic containers came in two types, the “H” and the “C” model. Nearly identical from the outside, type “H” containers had compartments inside while the “C” type did not. Once dropped the “H” container could be unclamped and separated into five segments, each of which could be carried by one man. The “C” containers were for long items such as rifles or machine guns.

 

cont.jpg

 

The History of Holmewood Hall:

http://www.holmewoodhall.co.uk/history

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...