Jump to content

Jeg vil ha en Lee Classic Turret til 308++


ComKFOR

Recommended Posts

Heppers.

 

Jeg vil ha en sånn:

 

Dette oppsettet ser jo greit, enkelt og oversiktelig ut, men vil dette kittet funke med 308Win også?

 

Ser for meg å lade 150grains Barnes TSX i norma hylser, (Eller annet og billiger alternativ der lette, raske kuler kan benyttes)

 

Jeg hører også av videoen at han har presset hylsene på forhånd, men kan dette gjøres i samme prosess??

 

Og hva trenger jeg for å komme i gang når jeg har ingenting annet en tomhylser og pågangsmot??

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader slik. Men jeg bruker et rcbs uniflow (som må betjenes manuelt) og jeg bruker lee collett neck sizer. Hopper glatt over alt som heter smøring. Hylsene går rett fra ammoboksen og tar en runde i pressa før de havner i boksen igjen.. Bruker bare 3 av 4 hull i topp plata, så det hadde vært en forbedring med 3 hulls topp. Har ei rcbs rock chucker også, men den står mest til pynt. Bruker vanligvis 15-20 min på en 50 skudd boks hvis jeg tar det rolig..

Link to comment
Share on other sites

Du må nok trikse litt for å få det kruttmålet til å gi deg nok krutt til 308. Eventuelt ha et annet kruttmål ved siden av.

Jeg har denne pressa, men jeg bruker den som enstasjonspresse når jeg lader rifle kuler.

Bruker annet kruttmål og tar en batch omganger per stasjon.

Etter pressing trimmer, vasker, polerer og tørker jeg hylsene. Så tar jeg en batch (1 fullt ladebrett) og setter først i hettene på alle. Så tar jeg brettet igjennom kruttmålet også tar jeg og setter i kuler.

Det som tar tid er vasking, polering og tørking. De andre prosessene tar ikke vesentlig lengre tid om man deler det opp på denne måten enn om man hadde kjørt igjennom alle stasjonene pr patron før man tar neste.

 

Hvis du er på utgikk etter noe du sparer tid på så må det da være en presse som bruker alle stasjonene på et press. f.eks. noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Så kanskje jeg ikke vil ha en turretpresse allikevel??

 

Det vil være like bra med en enstasjonspresse???

Kjøp deg en turretpresse, du kommer ikke til og angre på det.

Du kan bruke den som 1 stasjonspresse også.

Du slipper og stille inn diene hver gang du skal bruke den, alt er klart når du skal lade.

Du kan kjøpe flere "hoder" så har du for hvert kaliber. dette er en knall presse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med plastkortet klart og skal bestille meg presse jeg og,

og da tenkte jeg at en slik turret hadde vært greit i og med at alt sitter klart på pressa.

 

Men:

 

Jeg skal lade 308win, men turreten blir vel begrenset oppad til ett eller annet kaliber?

 

Hvordan blir helpressing av hylser på en slik?

 

Og noen nevner at kruttmålet blir for tandert?

Kan noen gå litt i detalj på ombygningen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt ikke fått denne i hus, men leste litt på diverse amerikanske forum om dette problemet med kruttmålet. Løsningen var å skaffe seg en slik:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secfbe83e427e/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/591344&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=4FEF58E0-46F8-00B0-97E6-7F000001FC1A

 

For så å benytte seg av RCBS Uniflow kruttmål. De hadde god erfaring med dette, så jeg tenkte at det er verdt et forsøk! :)

Link to comment
Share on other sites

Tipper det fungerer som snus. Bør nok holde seg unna N-570 og andre krutt som kan sammenlignes med veigrus.. Jeg helpresser 9.3x62 på min, og det er haugevis med plass. Tror det er 105mm åpning, så 338LM bør gå. Hadde også kjøpt denna pressa istedet for en enkelpresse. Veldig lettvint å ha begge diene i turretten, ferdig innstillt. Har ingen erfaringer med lee kruttmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sett for meg at mitt bruk av en slik presse ble som noe ala en enstasjons presse,

bare at jeg roterte på hjulet istedenfor å skifte die.

 

Om kruttmålet befinner seg utenfor pressa ser jeg ikke som et nederlag.

Men om det lar seg gjøre med et auto-indexert kuttmål som er nøyaktig og justerbart nok til å slippe slippe alt i fra subsonic- til full jakt- ladning hadde det jo vært et pluss :mrgreen:

 

Jeg har ennå til gode lade min første patron i dette livet,

så jeg lurer på hvor gjennomførbart dette egentilg er..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sett for meg at mitt bruk av en slik presse ble som noe ala en enstasjons presse, bare at jeg roterte på hjulet istedenfor å skifte die.

 

Da er antagelig Lyman T-mag II en grei turretpresse for deg. Jeg har ladet på Lee sin turret i mange år, men kjøpte en T-mag hos Jaktdepotet for fire år siden. Jeg er meget fornøyd og liker pressen svært godt. Jeg liker å ha to sett med dier stående klar til en hver tid. Med en ekstra plate kan du ha enda flere kaliber ferdig innstilt.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at jeg er på villspor, men jeg synes å huske at T- mag II pressen ikke var nevneverdig dyrere enn Lee turret. Uansett, så er Lee knallbra utstyr til en vettug pris. Mange ser ut til å være av den oppfatning at Lee er dårligere enn andre fabrikat siden Lee som regel koster vesentlig mindre. Antagelig har disse personene aldri Ladet med utstyr fra Lee.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den hos midway ja. Link: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/sec56380a80da/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/591344&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=50006AB7-758C-0802-512D-7F00000164B9

 

Den kommer med 3 forskjellige "trakter", en til pistolhylser, en til små hylser og en til store hylser. Bruker den sammen med RCBS Uniflow. Har fungert prikkfritt til nå. Meget jevne ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd Lymans T-Mag, men det er ganske åpenbart at den er feilkonstruert med tanke på stivhet. Måten den er opplagret i senter på gir mye overheng uten støtte, Lee har gjort det riktig ved å lagre den opp i ytterkant. Om det har noe å si i praksis vet jeg ikke, men jeg finner ikke designet tillitvekkende.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd Lymans T-Mag, men det er ganske åpenbart at den er feilkonstruert med tanke på stivhet.

 

Meget mulig at den er feilkonstruert, men det er uproblematisk å lade god ammunisjon med en T- mag. Jeg har ladet et ukjent antall tusen skudd på min -fra .223 til .45-70- og jeg har derfor store problemer med å forstå akkurat hva som er feil. Så lenge jeg får patroner som gir meg ønsket grad av presisjon, så er jeg i grunnen fornøyd :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg krever høy grad av presisjon og etterstreber tettest mulig samlinger i alle mine børser. På T- mag' en har jeg ladet mine mest presise rifleladninger så langt. Det skyldes antagelig mer at jeg har opparbeidet meg mer erfaring enn det jeg hadde da jeg ladet på andre presser. Jeg kunne sikkert ha fortsatt å lade like presise patroner på den Lee turreten som jeg hadde dersom jeg ikke hadde gitt den vekk. Ikke fordi at det var noe galt med pressen, men for at noen andre trengte den mer enn meg.

 

Om du tenker på hva slags mekanisk presisjon -om jeg kan tillate meg å bruke et slik uttrykk- pressen har, så skal jeg ikke uttale meg siden min innsikt i slik henseende neppe strekker til. Uansett, så blir det underordnet i all den tid jeg kan produsere ammunisjon som gir meget god presisjon. Jeg anser meg ikke for å være hverken superskytter eller verdens beste hjemmelader, men etterhvert som år har blitt til tiår, så har jeg forhåpentligvis gjort meg noen erfaringer. Dersom jeg tar feil i forhold til sistnevnte, så er jeg uansett lykkelig uvitende :wink: .

 

Om jeg hadde kjøpt samme pressen om igjen? Det vet jeg ærlig talt ikke. At det ble en T- mag sist gang jeg handlet var nærmest en tilfeldighet, men at det hadde blitt en ny turret er jeg ikke i tvil om. Jo, jeg kunne godt ha kjøpt meg en ny presse fra Lee, men inntil T- mag' en ryker føler jeg at jeg har det jeg trenger. Og det blir nok en god stund til den ryker...

 

Beklager at jeg glemte det viktigste: gratulerer til trådstarter med ny presse :D !

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel sagt. Men uansett, dette er en bra presse. Jeg bruker den til alle relevante kokurranse- og storviltkalibre.

 

Jeg har kjøpt ladeutstyr av ymse merker og opphav de siste 20 år, og min erfaring at Lee-produkter generelt holder mål med god margin.

 

Uansett - det er viktig at du vet hva du trenger. Det er ikke lurt å kjøpe noe man aldri kommer til å bruke.

 

O

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at den fungerer bra. Grunnen til at jeg nevner det er litt fordi mange henger seg opp i billige løsninger hos Lee mens de ofte overser alle de smarte løsningene. Turreten deres er en glitrende konstruksjon, og at den nå kommer i helstål gjør den ikke akkurat dårligere. Jeg må innrømme at jeg savner min, O-presse er tregt i bruk og loadmasteren egner seg best for større forbruk enn jeg har med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...