Jump to content

357 magnum lading


Ken Adams

Recommended Posts

Er ny på lading men mine 38spcl ladinger har funket fint.

.38spcl ladinger jo forholdsvis sikkert og prøve seg med, magnum er litt værre.

 

Har S&B og magtech hylser. S&B FMJ kuler på 158grains.

Kulens lengde 17,2mm, den har krymprerille eller vad det nå heter, så hvor langt inn kula skal i hylsa er virker forholdsvis greit. (lengde på kula fra bunn til krymperilla 9,3mm)

 

Hylselengde 32,2mm

 

Totallengde på patronene, har kun ladet 6st er 39,1mm.

 

Jeg har brukt 12,3grains med VV N110. Virker som om hele hylsen er fyllt med krutt når kula er på plass. (ikke som med 38 ladingene med N320 der det nok er romslig for kruttet i hylsa)

 

Er som sagt ny på dette, men krympen er mild og ser ut som de S&B fabrikkpatronene jeg har liggendes.

 

Er dette sikkert at prøve seg med? Eller har jeg bommet på noe?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en trygg startladning, ville ikke vært redd for å skyte de.

 

Kulene dine stikker ca 1mm dypere enn Hornady XTP som jeg bruker mest, med de kulene har jeg ladet vesentlig hardere (14-15grs). Generelt sett må man opp i komprimerte ladninger med N110/158 mantlet før man når max, og det er uansett nesten umulig å få farlige overladninger med den kombinasjonen. Men det er likevel ikke bra å lade så hardt uten noen kontroll på trykket, så jeg vil anbefale å holde seg unna det il man har lært seg å bruke trykkringmetoden.

Link to comment
Share on other sites

Er vel en sånn passe halvslapp magnumladning med N-110 dette. Har mye å gå på oppover med dette kruttet. Har skutt endel 158grs blykuler med 16grs N110 og da er kruttet ganske komprimert. Og ladningen på bortimot max. Men N-110 er ganske tregt og det er vanskelig å lade så hardt at det begynner å bli farlig med den kula. Er rett og slett begrenset av hvor mye krutt du får plass til i hylsa.

Men er lurt av trådstarter å begynne med ladninger godt under maxladningen uansett. Et tips: skaff deg en kronograf!! da har du mye bedre kontroll med ladningene og trykket når du ekperimenterer med ladninger.

Link to comment
Share on other sites

En liten advarsel til slutt, ikke reduser ladningene for mye med saktebrennende krutt som N-110 og spesielt Hodgdon H-110, dette kan resultere i stygge etterbrennere. Skal ladningene reduseres mye så må en bruke et mer hurtigbrennende krutt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene!

Tenkte først ta med revolvern hjem til fadern og prøve skuddene, (han bor på byggda) men ble litt feig og ville sjekke med kammerfolket først :wink:

 

Fortår det avhenger av tilstanden på revolvern, men er det teoretisk mulig og oppnå faktorkravene i magnumfelt 1 med mitt opsett, men med mere krutt? Eller burde jeg bruke annet krutt? Eller er oppsettet/komponentene ikke noe og satse videre på?

 

Så en annen ting, har prøvd kjøpe ladeboka, mend en virker vare utsolgt overallt, noen som kan tipse om hvor jeg finner den?

Link to comment
Share on other sites

Patronlengden er 39,1mm

 

Hvis kronografen er på plass og funker tenkte jeg samtidlig sjekke vad fabrikk S&B og Magtech patronene gir.

S&B virker slappe. Mere futt i Magtech.

 

Var nesten mere morsomt og stå i garasjen i går, regne måle, sjekke data, skru litt på Lee Turretten enn det var og skyte om torsdagen :oops:

 

Ett annet spørsmål, Magtech/CBC hylsene er i noe anet material, virker vare stål eller noe. Er dem brukbare til omlading?

Laget meg 2st for og se om hylsene sprakk eller noe, men kunne ikke se noe galt med disse.

Link to comment
Share on other sites

Til magnum 1 bruker jeg 158 gr Frontier og 15.1 gr N110. Husker ikke faktoren men de er på langt over 200 i min 686. Har også brukt 13 gr med 110 bak en 180 gr RCBS blykule. De går vanvittig godt og her holdes også faktoren med godt mål.

 

Ladningene dine er langt unna maks. Jeg hadde ikke turt å lade slappere med 110.

Link to comment
Share on other sites

En liten advarsel til slutt, ikke reduser ladningene for mye med saktebrennende krutt som N-110 og spesielt Hodgdon H-110, dette kan resultere i stygge etterbrennere. Skal ladningene reduseres mye så må en bruke et mer hurtigbrennende krutt.

 

Ikke helt sikker på dette med etterbrennere. vad er faren? Spruter ild av krutt som brenner utenfor hylsa og eventuellt løpet? Kan dette skae noe?

Link to comment
Share on other sites

Etterbrennere er et resultat av mangelfull antenning av kruttet, resultatet av en sånn situasjon er at når tennhetten går av så greier den ikke å anntenne kruttet

hurtig nok slik at kulen kan bli ført frem i løpet før kruttladningen har oppnådd full forbrenning og dette kan gi svært alvorlige trykkøkninger med mulig våpen sprenging som resultat.

Ved bruk av saktebrennende krutt (gjelder alle patroner og kaliber) så bør en fylle hylsen godt opp med krutt ,dvs ikke ligge for mye under max lading, skal en redusere ladningen i en patron så bør den som lader vurdere å bruke et mer hurtigbrennende krutt fordi dette vil anntenne lettere hele kruttladingen selv med

lite krutt i en stor hylse.(men det er selvfølgelig en nedre grense for alt.

 

Her er et utdrag i fra Hodgdon sin side om dette temaet.

 

Reduce H110 and Winchester 296 loads 3% and work up from there. H110 and Winchester 296 if reduced too much will cause inconsistent ignition. In some cases it will lodge a bullet in the barrel, causing a hazardous situation (Barrel Obstruction). This may cause severe personal injury or death to users or bystanders. DO NOT REDUCE H110 LOADS BY MORE THAN 3%.

Link to comment
Share on other sites

Fikk avgårde 18 skudd i dag før klubbstevnet i fin-hurtigpistol.

Kunne ganske raskt konstatere att han som har skutt diverse rifler og annet morsomt med to hender i 20 år fortsatt til tider blir skuddredd :oops:

 

Samlingene ble greie eter forholdene, sliter med pollenalergi og gressallergi så med gresepollen i lufta og en nyslått skytebane klør og renner det fra næse og øyer :evil:

 

Men virker som om ladingene funker, dessverre var klubbhuset utleid så det ble ikke skutt mye nok for at jeg ska kunne si att ladingene virker.

Glemte og spørre etter kronografen, får ta det på torsdag. Men det føltes helt klart som hardere ladinger en fabrikk S&B i hvert fald.

 

Fikk også noen av de rutinerte hjemmeladerne og se på krymping, de skutte hylsene mm og allt virker vare ok.

Får ta og lade noen flere patroner i morgen.

 

Nok en gang, stor takk for hjelpen fra Kammerfolket :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er litt skuddredd for kjappe 357 ladninger skal du prøve å gå opp i kulevekt. Jeg bruker en Klette RN (Pb) 180 grs med 12,0 grs N110 bak og Federal Small Rifle #300 tennhetter, den setter jeg til AOL 40,0 milimeter i 357 Mag hylser. Da får jeg en hastighet på 1182 f/s som gir en faktor på 212,8 i min S&W 686 med 6" pipe (faktor kravet er 190 for Mag 1 i NSF feltskyting). Dette er en blykule og noen mener at man ikke skal bruke bly kuler uten gass checks i disse hastigheter, men jeg har ikke sett noe problem - så langt. De går som en kule, bokststavlig talt, snorrett ut på de fleste normale skyteavstander. Gir et hyggelig spark i nevene, som gjorde at jeg kunne gå tilbake til pene treskjefter ...

Link to comment
Share on other sites

Takker for innput!

Spörsmål, "gass checks" vad er det?

 

Bruker i dag de pene originale treskjeftene til min 686, revolveren er rett og slett pen med dem, har prövd andre skjefter men ender opp med treskjeftene hver gang. (ikke grunnet utseendet da forsåvitt)

Men dem er jo ikke optimale til rekylopptak, men det får så vare inntil videre, er jo revolverfelt og eventuellt ppc som er hovedgrenene for denne revolveren.

Link to comment
Share on other sites

H110 og W296 er helt andre krutt, enn N110. Med de to første anbefales ikke reduksjon av ladningene ut over hva, som er oppgitt i oppgitte ladedata fra leverandørene av kuler, evt, fabrikanten. Dette er også "vanskelig" krutt å tenne, slik at magnum hetter anbefales.

 

For N110, er det ikke problem å tenne dette med vanlige hetter. Ja, ettertenning kan vel forkomme i alle patroner om kruttmengden er liten nok og ligger ugunstig i hylsa, men generelt er det et lite problem.

 

At man ikke kan får farlig trykk med N110 er vel en sanhet med modifikasjoner. Dersom noen av dere vil sprenge revolveren (på eget ansvar) kan dere prøve ei av ladningene jeg bruker til mine Freedom Arms 357 revolvere (med N110)

 

Trådstarters ladning med 12,3 grs N110 er høyst sansynlig for svak til å klare faktor kravet for Mag 1, men med Hornady 158XTP, hadde jeg en lot N110, som gav 1330 fps med 13,3 grs, lotten jeg bruker nå, må jeg opp i 14,3 grs med for å få samme hastighet.

 

Når kula stikker 1 mm dypere, går også trykk og hastighet opp, men neppe så mye at det holder til faktor.

 

RCBS 180, ja, ei svært god kule, men 13 grs, har jeg aldri kunnet bruke i enkelte av mine vanlige .357 revolvere. Colt Python og DW mod 15, har kort sylinder og kula må settes dypt. De har jeg hatt max hylse ekspansjon med 11,8 grs N110 i.

I Ruger ogs S&W, går det antagelig greit med 13 grs, men lad opp og erstatt ikke med Speer sin 180 TMJ, eller andre mantlede 180 grs kuler.

 

Som er "rå gjetting" vil jeg tro at med S&B kula, vil faktor nåes en plass mellom 13,5 og 14 grs N110, forutsatt normal brennhastighet på lotten.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt H110, men 296 kjenner jeg og det skal jo være samme kruttet. Flott krutt til brennheite ladninger i 357, skal man lade under max er N110 å foretrekke. Har opplevd tegn på dårlig tenning i kulde, så spreke hetter kan absolutt være verdt et forsøk. Det eneste minuset med 296 er pris og følelsen man får av å fylle hylsa med et krutt som får N310 til å virke som tømmerstokker :mrgreen:

 

Myten om at man ikke kan få overtrykk med N110 har jeg ingen tro på. Man skal vel jobbe hardt for å sprenge en solid revolver, men man klarer fint å gå over det forsvarlige om man ikke vet hva man gjør. Men med et minimum av fornuft er N110 et svært trygt krutt siden de fleste klarer faktor-kravet uten å tyne ting til det ekstreme og man kan lade ganske moderat uten problemer med tenning/etterbrennere.

 

Når det gjelder ytelse på en ladning har jeg helt suttet å gjette, revolvere er ganske vanskelige å forutsi. Tønnegapet har stor effekt på ytelsen, spesielt når man går opp mot max.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Kulee jeg bruker har ikke mantel i bunn, vet ikke om det har noe og si.

 

Uansett, har nå skutt 30-40 skudd og det virker funke fint, samlingene er der når jeg gjør jobben. Dessverre har ikke svenskeklubben noen kronograf, men trur det skal finnes en hos dne norske som har sommerstengt. Får prøve låne meg en noe annet sted.

 

Så da pauser jeg med magnumladingene til jeg får sjekket hastigheten på kulene.

 

Takk forhjelpen folkens!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke støpt kuler siden jeg støpte rundkuler til svartkrutt revolveren for mange år siden, men jeg kjøpte noen 44 blykuler med hva som ser ut som en kobberskive, men det er kanskje en skål ... men hensikten er vel å tette mellom kruttgass og prosjektil.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen undersökninger og en rask sjekk med krutt og vekt i dag, har jeg gjort en feil, kunne gått ille dette.

Sannsynligvis har jeg ikke "nullet" vekta för jeg startet opp. Jeg skal ta bedre og nöyaktigere målinger i kveld, men det virker som om jeg har ladet ca 15 og 16grains ladinger. Så har jeg skutt ca 25-30st av dem :overrasket::oops:

 

Når jeg kjöpte diene osv for 357mag fikk jeg beskjed om at bruke målet den var stillt inn på. (Lee Turret press med autodisk)

Selger er gammel konkurranseskytter/våpenhandler. Han er av typen som vill ha slappest mulig ladinger, så når jeg fikk min feilaktige måling som kammerbrukene mente var en slapp ladning stemmte dette inn på profilen på selger.

Når jeg så hörte vem selger fått utgangsverdiene/resepten fra begynnte jeg lure. Fikk så snakket med reseptmakeren og han kunne verifiere at han hadde oppgitt ladedata til selger for mitt bruk. Jeg spurte da om ladingene var slappe, da bare lo han og spurte om jeg ikke kjenner han bedre enn som så. Kan vel pent si han liker når det smeller og at han prioriterer moro fremfor bra listeplassering.

 

En skytterkamerat som kjöpt utstyr samtidlig som meg sjekket så kruttvekta og vi har diskutert runt det, så tar jeg en hurtig sjekk og finner ut min feilmåling.

 

Hvorfor ble det da feil? Slurv? JA! Jeg var for opptatt av instilling av pressa, for og få setedybde riktig, riktig krymp. Dette fikk jeg også sjekket av andre (skytekamerater og her på kammeret). Men den store feilen ble gjort av meg og den var at jeg startet opp med feil forutsettninger. Jeg forutsatte med tanke vem jeg fikk resepten av at det skule vare en slapp lading, når så min feilmålte 12,8grains lading blir omnevnt som slapp passet det in i profilen.

 

Jaja, ikke noe uhell sålangt , men jeg kommer til og sjekke allt mere nöye i fremtiden og ikke utgå ifra feil forutsettninger.

Link to comment
Share on other sites

Det har forundret meg at vi veldig ofte diskuterer et halvt grain her eller der og hvor farlig det er å sette kula en halv milimeter dypere, for ikke å snakke om lumske hylse makere med dobbelt bunn i hylsa... mens vi glatt overser måleinstrumentene våre og eventuelle opperatørmessige og systematiske målefeil. Jeg har beholdt min gamle RCBS ballansevekt får å kontrollmåle hva min Dillon elektroniske vekt sier, og passer på at jeg kallibrerer begge med jevne mellomrom. Bruk av skyvelær kan også spille oss et puss, og et skyvelær med elektronisk visning er ingen garanti for riktig måling... og er det noen som gidder trimme hylselengde på håndvåpen ammunisjon - og har det noe å si?

 

Men jeg sjekker alltid innstillinger på ladedier og kruttmål før jeg setter igang (på de toolhead som er ferdig innstilt til mine Dillon 550'er) - så blir det i allefall konsistent med egne ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Høres som fornuftig prosedyre, hender at jeg går tilbake til balansevekta, men har også flere digitale og kalibrerer og justerer jevnlig.

 

Ad trimming av hylser. For min del synes jeg trimming er viktig. Opplever rett som det er lengdevariasjon på ,3 til ,4 mm i en lott på 1000 nye hylser. Normalt blir det da å sortere ut de, som er under trim lengde og trimme de ,som ligger mer enn ,2 mm over. Om jeg ikke gjør det, får jeg dårlig krymp på de korteste og svært hard på de lengste. D.v.s. har trenger ikke være rett, men noe av hylsa blir liggende på kulas bæreflate og ikke i krymperilla og messingen blir ganske mye presset der. Det overskytende forsvinner riktignok ved trimming, men vil helst ha det rett fra første lading av hylsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Er 15grs N110 med 150grs blykuler veldig harde ladninger? Følger Ladeboken utg 6 hvor det er minimumladning, men var en som sa at dette hørtes ut som rimelig friske ladninger.

 

Ikke noen unormalt harde ladninger dette, men i men friske enden av skalaen er de nok.

Har ladd endel med 16gr N-110 og 158gr blykuler. Dette er vel det hardeste jeg har ladd .357

Fryktelig artig i en 2,5" revolver ihvertfall. Litt tivoliladninger...... Mye smell, rekyl, munningsvipp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid misstenkt .357 dataene i Ladeboken for å være alt for harde. Ingen andre ladetata kilder (av de som trykktester) er så høyt. Riktignok er det forskjell på SAAMI og CIP normen og Vithavuori ligger også høyt, men sikkert innenfor CIP med de valgte komponenter: http://www.lapua.com/upload/downloads/b ... 012eng.pdf

 

Ei 160 grs blykule har i sistnevnte start ladning på 14,2 grs, mens ei Speer mantlet har 15,1 grs. To forskjellige kuler og 1 grs variasjon i data. Om man skal bruke harde data, må man i hvertfall bruke de med samme komponenter, som utgangspunktet, ellers får man lett helt andre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Har Vihtavuori`s utg 4 ladebok også hvor 15grs er max på 160grs LRN. Skøyt igår 50stk ladd med 15grs N110 som nevnt i min forrige post lengre opp. Rekylen var artig :mrgreen:

Men hvordan er dette iforhold til den røde streken? Ladeboken utg 6 innrømmer selv at de har hardere ladninger enn andre.. Ville dere redusert til f.eks 14,7grs?

Link to comment
Share on other sites

Lader nå 14,2 grains med 158grains FMJ kuler og jeg håper da dette er nok for magnum 1, aller helst vill jeg ned i lading.

Fader, jeg er en 40 åring som skutt med det som er av finkaliber (finkaliber tom 20mm) i Försvarsmakten, jeg veier inn på over 100kg, 185cm og er ikke noen pussling sånn sett, men ikke fan om denne ladingen er behaglig og skyte med. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at forskjellige kuler, selv av samme vekt, kan gi max CIP, eller SAAMI trykk, med vidt forskjellige ladninger. I Vithavuori sine data er det 0,9 grs forskjell på ei 158 mantlett hullspiss og ei 160 grs bly kule. Som rein gjetting, vil jeg tro forskjellen her, først og fremst kommer av endringen i tilgjengelig hylsevolum p.g.a. at den ene stikker vesentlig dypere ned i hylsa, enn den andre.

Ladedata er bare gyldige for akurat den kombinasjonen, som er oppgitt. Annet våpen, andre hylser, andre hetter, andre kuler, eller selvfølgelig et annet krutt gjør stor forskjell. (lot variasjoner på krutt, har jeg selv opplevd kan gi forskjell på nær et grs med 158 grs kule i .357)

Har ikke sprengt våpen i . 357, men opplevd svært høyt trykk med publisert data, så mitt budskap er å ta det rolig. ( har desverre sprengt våpen med max data i andre kalibre)

Link to comment
Share on other sites

N110 og 15 grain - har liksom alltid vært ladningen min for div. 158 gr. kuler.

 

Også Frontier`s.

 

Men i fjor - "forlot" jeg denne kulen - da den ble målt på et KM, og faktoren var krympet til 191.

 

Normalen var 215/220 ut av min 686, 6".

 

Samme ladning med Winchester/Hornady XTP - ligger jevnt på denne faktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fikk endelig kronografert patronene i går kveld.

14,2grains N110, 158grains FMJ kule fra S&B ga en hastighet på ca 1300ft/s. Hvis jeg da har forstått det riktig blir det da ca 205 i faktor, bruker da kalkulatorn på ppc1500.no

 

Teste de siste patronene med 16grains lading jeg hadde kvar, havnet da på ca 1400ft/s og ca 220 i faktor.

 

190 er vel faktorn i magnumfelt 1, er det ok at ligge på 205 for og ha litt slingringsmon?

 

Har jeg noen uvanlige målinger eller utregninger si gjerne ifra. Er som sagt ny på dette.

Link to comment
Share on other sites

14,2grains N110, 158grains FMJ kule fra S&B ga en hastighet på ca 1300ft/s.

...

190 er vel faktorn i magnumfelt 1, er det ok at ligge på 205 for og ha litt slingringsmon?

 

Høres ut som en helt grei og typisk ladning, du må helt ned i 1200ft/s før du er under faktor, så det er en redelig sikkerhetsmargin.

Link to comment
Share on other sites

Fader, jeg er en 40 åring som skutt med det som er av finkaliber (finkaliber tom 20mm) i Försvarsmakten, jeg veier inn på over 100kg, 185cm og er ikke noen pussling sånn sett, men ikke fan om denne ladingen er behaglig og skyte med. :oops:

 

er fristet til å si du bare får ha det så godt, siden du insisterer på å skyte med de originale treskjeftene :mrgreen: Som du sier lenger opp, de er ikke akkurat godt utformet mtp rekylopptak

(En kamerat av meg har en 44magnum S&W 629 med treskjefter - og en S&W 500 magnum. Jeg synes 500'en er mye mer behagelig å skyte med :!:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har noen få av disse kulene som jeg tenkte skulle lade opp å prøve på 357 magnum ladning.

 

347z4n5.jpg

 

De er 100grain, 358 inch tykke, og 13,01mm i høyde.

(edit) Har N110 OG N310 vihtavuori krutt.

Finner ikke noe ladedata..

Noen som vet Startlading og hvor dypt de skal i hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...