Jump to content

farger og viltets syn?


jh s

Recommended Posts

reagerer rådyr og hjort på skarpe farger på klär og våpen? elgen er vist farge blind, så der er det ikke noe problem. lurt på dette pga skal begynne å prosjektere litt på en ny börse i morgen der mye av rifla blir i friske farger

Link to comment
Share on other sites

reagerer rådyr og hjort på skarpe farger på klär og våpen? elgen er vist farge blind, så der er det ikke noe problem. lurt på dette pga skal begynne å prosjektere litt på en ny börse i morgen der mye av rifla blir i friske farger

 

 

Kristoffer Clausen sier at: "Hjorteviltet har ikke fargesyn så kamuflasjeklær med signalfarger er lurt å bruke for sikkerheten."

Link to comment
Share on other sites

Det er feil å si at hjortedyr er fargeblind, de har et annet fargesyn enn vi har. De har også et annet forhold mellom tapper og staver, de satser mer på mørkesyn, noe som går på bekostning av fargesynet. Hjortedyr ser også fargene annerledes enn vi gjør, de har en annen "fargebalanse" i sitt synsbilde.

Dette er det viktigste jeg husker fra nyere rapporter jeg har lest. Det finnes noe nyere undersøkelser på andre drøvtyggere også, og det kan nok være det beste utgangspunktet for hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet jmonsen

 

For de som ikke gidder å lese hele ( jeg gadd ikke selv) er det meste summert opp i konklusjonen.

 

Ikke ha store kontraster i klærne ( hva nå enn det betyr, antar typ lys overdel og mørk bukse feks), og unngå sterke farger ( signal-oransje anyone?)

Link to comment
Share on other sites

Kontraster betyr i denne sammenheng å ikke skille seg ut i forhold til miljøet du er i. Sitter du f.eks med snø på bakken og mørke granlegger bak, kan, eller bør du, ikle deg kvite bukser og mørkere overdel/lik granleggene.

Dette er egentlig ikke vanskelig å forstå. Det gjelder å ha fokus på det til rett tid.

Uansett kommer man nok lengst med å sitte stille med riktig vind. :D

Link to comment
Share on other sites

Om eg nyttar Blaze orange klede eller Camo, så er reaksjonen lik hjå hjorten eg har treft på.

Med Blaze orange klede er eg lett å sjå for tofotingar, på godt og ilt.

På søk nyttar eg berre Blaze orange.

 

Sikkerheit og kommunikasjon er høgst prioritert.

Link to comment
Share on other sites

for å vri spörsmålet litt, skal gå med hund i hjortejakta og önsker da å väre godt synlig for de andre jegerne, og vurderer da bekledning i oransje og lakkere deler av syntstokken jeg fikk i til ny börsa oransje. men den den skal også brukes på bukkejakt og elgjakt, önsker da ikke å väre like synlig som dere sikkert skjönner. men syns en helsvart börse ser tamt ut. tror dere farge kommee til å skreme boer dyra? kommer til å bruke vanlige camo klär når hunden ikke er med, noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruk av jaktklær i såkalt Blaze Orange eller Orange Camo, har det vært påbudt i mange år i diverse amerikanske delstater.

Primært for jegernes egen sikkerhet.

Disse jegerne er tydeligvis like suksessfulle som de som bruker camo eller mere duse farger der hvor det er tillatt.

Jeg har familie i Alaska som har brukt dette i mange år, uten å merke negative følger.

 

Uten noen vitenskapelig doktorgrad å vise til, så tyder dette på at hjortedyr ihvertfall ikke reagerer på denne fargen.

Derimot hevdes det som nevnt ovenfor at farger i det blå spektret blir lettere oppfattet av hjortedyr (fortsatt ingen avhandling å vise til).

Men igjen, hva med de titusenvis av rednecks som jakter hjort i sydøststatene iført sine kjære Levis eller Carhartt Blue Bibs, de får hjorten sin de også.

Og hva med de utallige afrikanske trackere som følger sine camokledde jegere oft iført blå kjeldresser :wink:

 

Det viktigste er som flere sier, ikke å stikke seg ut med store ensfargede flater, og fremfor alt hvite fjes og bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Som flere skriver, er det mange myter og sannheter. Det er også mye rart som fungerer i praksis.

 

Vårt fjes har det felles med mange rovdyr, at begge øynene perker framover.

 

Silhuetten av et menneske oppfattes best når man står oppreist, i ensfarget bekledninge som bryter mot bakgrunnen.

 

Jeg tror dette er tre viktige ting å tenke på i mange sammenhenger, ds dette er ting som dyrene forbinder med fare.

 

Man bør derfor ha noe på/foran hodet.

Bevegelser bør ikke foregå oppreist.

Man kan med fordel benytte camo-mønster (tror farger er underordnet)

 

Husker forøvrig en gang på skogsfugljakt, hvor jeg fant min stående hund i stand langt ute på en åpen og bløt myr. Hun stod i mot ei enslig furu, med tiur i "toppen" (3 meter over bakken).

Avstanden var alt for langt for skudd fra min posisjon. Etter litt betenkning skyver jeg capsen fram, over den venstre delen av fjeset. Så åpner jeg jakka, og går ned på huk. Slik vagger jeg bredbent i det man kan kalle "dritestilling" ut på myra. Det er ikke tvil om at tiuren ser meg. Men den ser ikke noe den forbinder med fare. Når jeg har kommet på greit skuddhold, løftes både kropp og hagle. Tiuren forsøker umiddelbart å flykte, men det er for sent for den.

Link to comment
Share on other sites

mange gode argument her

Vårt fjes har det felles med mange rovdyr, at begge øynene perker framover.[/quote

Dette

blei bevist i ut i naturen

 

 

Silhuetten av et menneske oppfattes best når man står oppreist, i ensfarget bekledninge som bryter mot bakgrunnen.

 

dyr reagerar på bevegelsar som går oppover(bryter mot tyngdekrafta) dette er berre synsing frå mi side, men eg har testa det ut fleire gonger. alle bevegelsar som går ned mot bakken er naturlige bevegingar, fks snø som faller av trær og andre ting som faller mot bakken. eit dyr legg ikkje merke til om eg slepper armen ned, men løfter eg armen vil dyret legge merke til det.

Link to comment
Share on other sites

Som flere skriver, er det mange myter og sannheter. Det er også mye rart som fungerer i praksis.

 

Vårt fjes har det felles med mange rovdyr, at begge øynene perker framover.

 

Silhuetten av et menneske oppfattes best når man står oppreist, i ensfarget bekledninge som bryter mot bakgrunnen.

 

Jeg tror dette er tre viktige ting å tenke på i mange sammenhenger, ds dette er ting som dyrene forbinder med fare.

 

Man bør derfor ha noe på/foran hodet.

Bevegelser bør ikke foregå oppreist.

Man kan med fordel benytte camo-mønster (tror farger er underordnet)

 

Husker forøvrig en gang på skogsfugljakt, hvor jeg fant min stående hund i stand langt ute på en åpen og bløt myr. Hun stod i mot ei enslig furu, med tiur i "toppen" (3 meter over bakken).

Avstanden var alt for langt for skudd fra min posisjon. Etter litt betenkning skyver jeg capsen fram, over den venstre delen av fjeset. Så åpner jeg jakka, og går ned på huk. Slik vagger jeg bredbent i det man kan kalle "dritestilling" ut på myra. Det er ikke tvil om at tiuren ser meg. Men den ser ikke noe den forbinder med fare. Når jeg har kommet på greit skuddhold, løftes både kropp og hagle. Tiuren forsøker umiddelbart å flykte, men det er for sent for den.

 

 

 

Tror du er inne på noko her.

når eg er på jakt bruker eg kler med forskjelige farger, veldig mørke grønn bukse og lys grønn jakke og ein ganske oransje caps på toppen. trur hjorten ser godt men ikkje så god til og skilje ut noko med forskjelige fargar siden dei har anna fargesyn enn me har. jakt dressar med løv og skog og alt det andre er sikkert bra det men hjorten ser jo formen av deg vist du har alt i same farge, men med forskjelige fargar vil du ga inn med miljøet.

Dette er etter min meining er ikkje sikker på det men det er og tro som er alt, som presten sier :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når en snakker om bevegelse, så kjente jeg en meget erfaren hjortejeger som hevdet at han kunne lure en hjort om han skulle krysse et åpent område ved å bøye seg forover, la hendene henge ned som to frambein, og vagge avsted som en gorilla.

Hjorten ble vanligvis stående og kikke forundret på denne skabelonen, og ofte kom han på skuddhold eller i skjul bak et tre eller en busk slik at han fikk skuddsjanse.

 

Noe av det samme har jeg opplevd flere ganger i Afrika når vi jaktet springbuck eller gnu i åpent lende.

PH og jeg gikk tett sammen, lett foroverbøyd og kom dermed inn på fin skyteavstand.

 

Når det gjelder camo eller farger på jaktklær, bruker jeg også vanligvis bukse og jakke fra to forskjellige sett med forskjellige fargenyanser eller camomønster.

Alt dette brekker opp menneskeprofilen som viltet tydeligvis gjenkjenner som noe farlig.

Hvorvidt det er utslagsgivende vet jeg naturligvis ikke, men jeg tror det, og dermed bruker jeg ikke energi på å tenke på "utseende" mitt ihverftall :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...