Jump to content

Tregt sluttstykke, ønsker forslag til løsning


ToreD

Recommended Posts

Kjøpte i vinter en Sako 75, cal 243 win. Børsa er helt grei, og har netopp fått montert en sporterstokk fra ABA Geværskjefter, og ser bra ut etterhvert ( bilder følger :) ). Men jeg er ikke helt førnøyd med gangen på sluttstykket, og synes det lugger litt. Noen som har forslag til hvordan jeg kan forbedre dette? Leste noe ett sted om en slags vaselin som en kunne polere sluttstykket med, noen som vet noe om hva slags stoff dette er og hvor jeg kan få tak i det?

 

Mvh

ToreD

Link to comment
Share on other sites

Etter ett kvikt søk her i forumet :oops: , fant jeg ut at det var snakk om salisylvaselin. Hva er poenget med salisylen i vaselinen til dette bruket, og duger andre litt seige smøremidler f.eks vanlig grease, for her er det vel snakk om å mette metallet med smøremiddel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilke innlegg du har lest, men jeg er en ivrig advokat for hvit vaselin/geværfett på vangene i boltrifler for glattere gange. Dog har det ingen ting med polering å gjøre, det er for å senke friksjonen i ladegrepet og lette dette.

 

Nå er ikke jeg noen kløpper på sakoer, men har du sjekket at det ikke er noen av kikkertskruene som er en liten milimeter for lang og subber i bolten ?

 

Det fikk ladegrepet på saueren min til å bli noe trøblete, for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Lappet bolten på mævseren tidligere i år (ligger en tråd om det her et sted), brukte Corbins Bore Lap og det tok ikke lang tid å få ryddet opp i den saken. Har du blånert bolt må du gi den ny finish, men ellers er det ikke noe å lure på så lenge du bruker fornuften.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket at det ikke er skjefteskruene som tar. Det er heller ikke snakk om tilpassing a'la mauser, heller om metting av metallet med smøremiddel slik at sluttstykkegangen øker fra bra til best :D Vil gjerne ha det oppimot stabiliteten og lettheten i Tikka'en med carbonforing, men tror nok det blir vanskelig :D

 

Til Flashman: Hvor får jeg tak i hvit vaselin, og er det forskjell i resultatet på om jeg bruker det kontra våpenfett, og er vanlig grease ett alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Hvit/syrefri vaselin får du på apoteket, damen bak disken finner fram varen til deg med et litt stivt smil :lol: Jeg ville ikke ha smurt (sluttstykket!) med greas/fett-det fungerer som en magnet på støv.

 

Molycote har div spraysmøremiddler, bla noe som heter Molyglide. Overflater behandlet/sprayet med dette noen ganger blir sykt glatte. Biltema har en teflonspray som også er bra, og koster lite eller ingenting.

Link to comment
Share on other sites

jeg er en ivrig advokat for hvit vaselin/geværfett på vangene i boltrifler for glattere gange.

 

Har også brukt overnevnte remedier i mange år og var stor fornøyd.Men ble tipsa om et VIDUNDERMIDDEL :roll: ,Briggs & Stratton, Multipurpose Lubricant (rafinert Vaselinolje).

Gud bedre, makan til glidemiddel :oops: skal en lete lenge etter.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hvit vaselin får du tak i på apoteket, jeg har brukt det pø om pø med geværfett fra forsvaret. Om vanlig grease er like bra/eller bedre vet jeg ikke, da jeg har brukt det fint lite.

 

Inntrykket mitt er ihvertfall at det er fettet og vaselinen er stivere enn greasen og "henger" bedre. Men som sagt det er fullt mulig jeg tar feil i forholdet til egenskapene, dreier seg mer om sedvane og akkumulert lager. :wink:

 

@Chiefen - det er ikke akkurat store mengder det er snakk om, litte grann på lillefingeren og gni inn det inn i på vangene til det er tørt men smurt. Opplever ikke noe særlig støvproblemer, men det er en behandling som repeteres ofte, stort sett som ledd i forberedelsene til å dra ut med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Syrefritt hvitt fett/vaselin får man kjøpt på sprayboks på f.eks. Bilextra. Jeg bruker det mye til bil, men har ikke brukt det til nevnte formål. Men siden det er syrefritt, og ikke fullt så tjukk som vanlig vaselin, så vil jeg jo tru den til en viss grad kan funke bra. Jeg har kjøpt den teflonsprayen fra Biltema, og synes den ser ut til å virke greit. Men den er ikke testa i regn enda. Der vil jeg vel kanskje påstå at det hvite fettet er bedre, da det er vannavvisende.

 

Det kan da hende teflonen er vannavvisende også, men det har jeg ikke fått sjekka ut enda :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

sitter å tukler med min nye pene CZ 455,men syns at sluttstykket går treigt inn,og når jeg skal lade,CCI sub hp,så er det ganske så hardt å lukke igjen sluttstykke,må bruke litt kraft,mens med thunderbolt går det som en lek,bare de 2 ammunisjons typene jeg har prøvd enda. så syns jeg at ladearmen er fryktelig nærme kikkertsikte,bare så vidt det er klaring. går det ann å få en børsemaker til å smi litt om,så det blir litt mer klarning?

 

takk for respons.

Link to comment
Share on other sites

I kragens tidsalder brukte vi salicyltalg, også kalt bukkefett. Det ble solgt på apoteket. Dette er en talg som henger godt på metallet og gir glatt slyttstykkegange. Det er skjelden behov for å polere sluttstykket, det er ofte nok med smøring. I alle våpenbutikker selges spesielle smøremidler for dette, spør nærmeste DFS stangskytter hva han bruker.

Uansett vil smøremidlene holde på støv slik at det må tørkes rent ofte, og smøres opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha brukt våtslipepapir til maskineringsmerkene forsvant og avsluttet med P1000-1500. Deretter polert med polervoks og polerskive.

 

Står litt om det her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=7448&hilit=prosjekt+helstokk

 

De vanskeligste stedene først og deretter de lette partiene om alt skal bli blankt. Sjekk også hvor det egentlig er nødvendig å pusse. Hold deg langt unna låseflatene på låsklakkene.

 

Jeg bruker nesten alltid Prolong's produkter. Olje på selve sluttstykket og fett på oppspennerflatene.

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

olepolet - det du beskriver med din cz lar seg ikke polere vekk. Når en ammunisjonstype fungerer glatt så er toleransene på sluttstykket ok. Mest sansynlig er det kammeret som er nær minimumdimensjon slik at patroner med maksmål kamrer tregt.

Dersom ladegrepet er ok og sluttstykket glir glatt frem og tilbake når du ikke har ammunisjon i våpenet skal du ikke polere da må du konsultere børsemaker og kansje brotsje opp kammer. (eller reklamasjon dersom våpenet er nytt)

Link to comment
Share on other sites

Et tips jeg fikk av en skytter kollega for noen år siden da jeg begynte å trente en del stang skyting var å bruke urmaker fett. Dro til nærmeste gullsmed/urmaker å bestillte en krukke med dette. Det har jeg brukt siden. Sluttstykket går som rød glødende kniv i tynn olje :D Kjøpte en gang Maxiglide teflon olje som skulle være så bra, men det syns ikke jeg er no bra. Spesielt ikke i mauser.

Dette urmaker fettet er noe som brues når de har service på klokker bla. Mener jeg betalte 225 kr for et lite glass, men det holder lenge.

Link to comment
Share on other sites

Til stangskyting bruker jeg en olje som heter Maxiglide, det er vel gentlig bare tynn olje :). Ellers fungerer salisyltalg fint og det samler lite støv, har gått mange mange felts skytinger med det på mauser og sauer. Ellers var det jo en som smurte opp saureren sin med Bredmykt smør fra brødskiva :mrgreen: til stangskyting på et ls .

Link to comment
Share on other sites

@olepolet:

 

Jeg tror det er tyngre å lade med cci sub. fordi drivbandet på disse er lengre enn på mange andre 22lr patroner. (den delen på kulen som griper tak i riflingen) Det blir tung fordi du må presse litt av dette drivbandet litt inn i riflingen i løpet. Sett et skudd fra cci og et tunderbolt på siden av hverandre og sammenlign de to. Sannsynligvis har du et match-kammer i cz'en din, det er vel det korteste av 22lr kammerene.

 

Mvh Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...