Jump to content

Hydraulisk tennhetteutstøtar


schultz_30-06

Recommended Posts

Tenkte å lage meg ein slik her sak eg og, men trur kanskje at det er fort for at hylsene kan ekspandere ved for høgt trykk(sidan hylseveggen ikkje får noko form for støtte. tennhettekanalen har relativt litan diameter, og slepp ut trykket med moderat hastigheit.

men eg kjem uansett til å lage ein slik Hydralisk tennhetteutstøtar og vil kome med tilbakemeldingar om hylsa beheld sin opprinnelege form.

 

edit. hylsa har nødvendigvis vatn både på utsida og innsida, og hylseveggane vil kanskje då få god nok støtte? dette skal testas

Link to comment
Share on other sites

edit. hylsa har nødvendigvis vatn både på utsida og innsida, og hylseveggane vil kanskje då få god nok støtte? dette skal testas

 

Trykket utenpå og inni er likt, ja! (Skal man være helt korrekt, er vel trykket ørlite grann mindre inni da vannet har noe fart her...)

Link to comment
Share on other sites

Trykket er likt over alt inne i sylinderen så hylsa vil ikke bli påvirket. Eneste stedet trykket kan slippe ut er via tennhettehullet og dermed blir hetta dyttet ut. Sikkert en ok måte å fjerne berdanhetter for de som gidder å bruke sånt.

Link to comment
Share on other sites

Vel... skal en høre på alle negative fordommer om Lee-presser, så kan de ikke ruste siden de i sin helhet er laget av plast og aluminium.

 

Og... når en er kommet så langt at en lader om hylser med Berdanhetter er ikke litt vann det som bekymrer mest.

 

(Vi som har slike Lee-presser vet at det er stål innimellom og at det ruster helt av selv, uten vann.)

Link to comment
Share on other sites

edit. hylsa har nødvendigvis vatn både på utsida og innsida, og hylseveggane vil kanskje då få god nok støtte? dette skal testas

 

Trykket utenpå og inni er likt, ja! (Skal man være helt korrekt, er vel trykket ørlite grann mindre inni da vannet har noe fart her...)

 

Takk, ja det er vel igrunn veldig logisk :oops:

 

@trestokk:

Eg har ei slik presse som kan ruste (co-ax), dog er den av god kvalitet...

Link to comment
Share on other sites

Ikke mobb oss som lader berdanhylser da!! Det er forøvrig ikke så kronglete som enkelte vil ha det til!

 

Jeg er så gammel at jeg husker det fantes en slik hydraulisk hetteutstøter å kjøpe, hadde visse fordeler men det ble litt vannsøl. Leste om den i det nedlagte bladet som het "Våpenjournalen".

 

Selv vil jeg anbefale varianten med en tynn pianotråd eksentrisk plassert på utstøterstangen.

Link to comment
Share on other sites

men trur kanskje at det er fort for at hylsene kan ekspandere ved for høgt trykk(sidan hylseveggen ikkje får noko form for støtte.
Ingen fare, det er vann både på innsiden og utsiden av hylsa, slik at det ikke er noe trykkforskjell som kan deformere dem.
Link to comment
Share on other sites

Nei det er et lite hull i utstøterstanga slik at pianotråeden dyttes inn i hullet og sikres med en liten skrue. Det er ikke til å unngå at den krølles av og til. Derfor må det være lett å bytte tråden.

 

Denne dien er laget slik at man dreier på toppen til tråden finner et av hullene i bunnen av hylsa. Det går ganske raskt når man bare får draget på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hydraulic Decapper

 

For fattigfolk og andre interesserte:

 

A simple way to remove berdan primers

 

Det blir litt søl men investeringen er overkommelig.

Rikfolk som er redd for litt rust kan jo prøve Vodka eller noe sterkere :-)

 

 

Universell hetteutstøter:

http://www.titanreloading.com/specialty ... apping-die

 

Diverse deler:

http://www.titanreloading.com/service-p ... -die-parts

 

Når våren kommer skal jeg prøve dette selv

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det trickset er for de som skal lade større serier.

 

For meg som bare skulle gjenopplive noen gamle og ukurante berdanhylser ble løsningen en grov syl, en treblokk med passende hull og en liten hammer.

Det var helt til jeg oppdaget "nøtteknekker" metoden som er beskrevet lenger oppe i tråden.

Lille "Rødhette" er suveren når det gjelder å fjerne Berdanhetter! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker i fra tidlig 90-tall, kompisen hadde en trykkluftsdrevet hetteutstøter. Mekket i hop av et utskutt løp i riktig kaliber, som han kappet av slik at bare kammeret og en liten rest av løpet sto igjen. Tuten der kula vanlig vis kommer ut, gjenget han opp og skrudde på en godt dimensjonert magnetventil. Bak denne mener jeg han hadde ei dykkerflaske.

 

Mekanismen som holdt igjen hylsa i kammeret laget han av en kraftig hengsel som han sveiset fast på undersiden av løpet, slik at den kunne vippes opp mot bakenden av kammeret. Det ble sveist på en arm på hengselen, og borret hull i den slik at tennhetta kunne poppe ut. Det fiffige var at denne mekanismen da den ble lukket, traff en mikrobryter som åpnet for trykkluften.

 

Hettene haglet veggimellom, men dæven så effektivt det var - enten du hadde berdanhetter eller boxer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...