Jump to content

Svartbaken er virkelig en rovfugl!


fredrik

Recommended Posts

Hei og hopp

I dag var jeg på jobb og var vitne til noe merkelig, som jeg aldri har sett før. Har sett svartbaken ta måkeunger ol. før, men i dag tok den en fullvoksen fiskemåke..! Jeg kom gående langs en kai-kant og ser dette utti vannet: en svartbak med nebbet rundt halsen på en fiskemåke, mens han forsøkte å presse den under vann..

 

Dette var for meg for grusomt å se på, så jeg kasta ut en stein, og da ble svartbaken skremt og slapp taket.. Begge fløy videre.

 

Har skutt mange svartbaker før, da jeg har lest at disse er drøye til å drepe, men i dag fikk jeg virkelig se den i aksjon! Utrolig..

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere registrert at du er en kverrulerende tulling, men dette må jo være det dummese du har kommet med så langt. Bare la det ligge. Dette skulle være en tråd om en observasjon jeg gjorde, ikke hvorvidt jeg tåler det ene og andre.

Link to comment
Share on other sites

Men blir det skutt noen fiskemåker av måkejegerne her inne? Ser liksom ikke helt hensikten :think:

Det er det vel flere som ikke har sett hensikten av. Fiskemåke er tatt ut av jakttidsforskriften ved siste revisjon. Så det du egentlig spør om er om det er noen som driver tyvjakt...

Link to comment
Share on other sites

Marine:

Herlig bilde! :) Jeg tok vel drøyt 30 i fjord, og håper på flere i år..

 

Men blir det skutt noen fiskemåker av måkejegerne her inne? Ser liksom ikke helt hensikten :think:

 

Meget sjelden jeg skyter fiskemåker, men jeg skjøt noen for 2 år siden da de holdt ett helvetes leven utenfor soveromsvinduet mitt om natta. Etter å ha skutt 2-3 stykker fant de gjenlevende et annet sted å gaule :winke1:

Link to comment
Share on other sites

ikke hvorvidt jeg tåler det ene og andre.

Vel, du stilte deg lagelig til for hugg der. Jeg blir genuint oppgitt når jegere demoniserer dyr på grunn av deres naturlige adferd. Eller kaller de drittfugl som en annen i tråden gjorde. Det er for meg en uforståelig holdning fra folk som skal være i kontakt med naturen på et litt mer jordnært plan en Disney-brigaden.

 

Når det gjelder beskatning så er det vel bare en fordel å ta litt svartbak, men la de mindre måkene være. Mange mindre måker er svjv på retur pga dårlig mattilgang.

Link to comment
Share on other sites

Fiskemåke er tatt ut av jakttidsforskriften

 

Skulle jo bare mangle; fiskemåka er nær truet på den nasjonale rødlista, og måke eller ei, den er en del av det norske, biologiske mangfoldet og bør taes vare på som alle andre arter som dessverre står til venstre for LC på nevnte liste...

 

Men svartbak og gråmåke, derimot, bør nok beskattes hardere. De bidrar ikke akkurat til mer sjøfugl, og de senere år også innlandsfugl, vil jeg tro (her i Vestfold er det helt enorme mengder på jordene, noe som muligens skyldes matmangel ved sjøen samt for store bestander. Det er utvilsomt mest svartbak og gråmåke, med noe fiskemåke innemellom).

Link to comment
Share on other sites

Du får heller gjøre det. Du skal liksom være jeger? Og likevel tåler du ikke å se andre dyr skaffe seg føde? Ærlig talt...

 

Ååå, så for å kunne kalle seg jeger må man tåle å se dyr lide? Noe av det dummeste jeg har hørt. Fredrik valgte å fortelle en historie, og ytre sin mening om det han så. Så skal en en gjøk som deg gå til personangrep for at han har sine meninger?

 

Hjelpes!

Link to comment
Share on other sites

Så skal en en gjøk som deg gå til personangrep for at han har sine meninger?

 

Innlegget var ikke ment som et personangrep, jeg blir bare litt provosert når jegere bruker samme argumentasjon som dyrevernere. Hvis vi jegere skal kritisere Jenny&Co for å leve i en Disney-verden må vi ikke gå i samme fellen selv. Man trenger ikke å like naturens råskap, men som jeger burde man akseptere den. Hvis ikke er man genuint hyklersk når man jakter for sportens skyld som de fleste av oss faktisk gjør.

 

Når dyr dreper så er det sjelden pent, men det gjør ikke dyrene onde av den grunn. Og selv om en del arter kan ta litt egg og fugleunger betyr ikke det nødvendigvis at de er skadedyr uten noen nytte i naturen. Noen ganger kan det være gunstig å beskatte slike arter, men man bør ikke gjøre det med hat eller forakt som motiv. Det gjør oss til dårlige jegere og sårbare for angrep fra fanatiske dyrevernere.

 

Jeg har ingen problemer med å se på svartbak som en glupsk rovfugl som kan trenge beskatning og samtidig se på den som et imponerende og vakkert dyr.

Link to comment
Share on other sites

Så skal en en gjøk som deg gå til personangrep for at han har sine meninger?

 

Innlegget var ikke ment som et personangrep, jeg blir bare litt provosert når jegere bruker samme argumentasjon som dyrevernere. Hvis vi jegere skal kritisere Jenny&Co for å leve i en Disney-verden må vi ikke gå i samme fellen selv. Man trenger ikke å like naturens råskap, men som jeger burde man akseptere den. Hvis ikke er man genuint hyklersk når man jakter for sportens skyld som de fleste av oss faktisk gjør.

 

Dette er såklart feil..! Når jeg skyter f.eks svartbak, så er det for å verne om de artene vi ønsker å beholde, jf. det jeg skrev over. HVORDAN man begrenser tapet av artene vi ønsker å beholde spiller ingen rolle for meg. Om det er å skyte en svarbak ekstra, eller om det er å kaste en stusselig stein i vannet når en fiskemåke holder på å bli spist, spiller ingen rolle for meg.

 

Og jeg har da aldri brukt noen argumentasjon som kan være innenfor samme felt som godeste Jenny, det tar jeg som en direkte fornærmelse at du påstår.

 

DETTE er derimot Jenny-argumentasjon:

Når dyr dreper så er det sjelden pent, men det gjør ikke dyrene onde av den grunn. Og selv om en del arter kan ta litt egg og fugleunger betyr ikke det nødvendigvis at de er skadedyr uten noen nytte i naturen.
Link to comment
Share on other sites

Om det er å skyte en svarbak ekstra, eller om det er å kaste en stusselig stein i vannet når en fiskemåke holder på å bli spist, spiller ingen rolle for meg.

 

Joda, du gjorde nok riktig sånn sett, fiskemåkene kan trenge litt hjelp nå. Det jeg reagerte (litt for mye) på var "dette var for meg for grusomt å se på". Jeg mener ikke å fornærme deg, men det er en emosjonell respons som er litt i Jennys gate. Huff så grusomt, så fælt, stakkars uskyldige måke. Joda, det er kanskje grusomt, men det er sånn verden faktisk er. Men som sagt, om motivet var å redde en sårbar art og ikke "straffe" den "slemme" svartbaken er vi nok ikke så uenige likevel.

 

DETTE er derimot Jenny-argumentasjon

Okey, der får vi bare være uenige. Jeg er faktisk enig med Jenny & Co på ett punkt, jeg liker ikke måten en del jegere kategoriserer alt som enten matvilt eller skadedyr. Noen har en helt refleksiv respons på alt som kan ta noe av vårt matvilt, helt uten å se på det større bildet. Eggtjuv! Ta'n! Det blir for enkelt, for simplistisk. Naturen er en veldig kompleks balanse mellom mange arter, å tro at vi løser problemene til en art ved å skyte ned en annen er faktisk ganske farlig. Selv blant rovdyr finnes det balanse, de konkurrerer også mot hverandre.

 

I tillegg til å være uheldig fra et økologisk synspunkt kan det også være med på å forringe anseelsen til oss jegere. Skal vi hjelpe sårbare arter bør vi engasjere oss mer i tiltak som går på biotoper og næringsgrunnlag. Aktiv viltskjødsel er selvfølgelig en del av dette, men alt med måte. Nå er det jo lett å se på alle problemer som spiker når man kan svinge en hammer, det er lett å få tunnel-syn.

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt, om motivet var å redde en sårbar art og ikke "straffe" den "slemme" svartbaken er vi nok ikke så uenige likevel.

 

Ingenting som er bedre enn at vi blir enige til slutt da. :)

 

Og det siste du sier,

 

Jeg er faktisk enig med Jenny & Co på ett punkt, jeg liker ikke måten en del jegere kategoriserer alt som enten matvilt eller skadedyr.

 

Dette er jeg fullstendig enig i! Jeg for min del forholder meg til hva blant annet dirnat sier. Jeg føler og at når større jegerforeninger går aktivt inn for å gjøre noe med en bestemt bestand, med tydelig forkunnskaper til denne handlingen, så har jeg ingen skrupler med å hjelpe dem. Jeg syns og jeg viser dette med refleksjon rundt om det er noe hensikt å skyte fiskemåke (som jeg vet mange gjør, noe jeg anser som forkastelig).

 

I bunn og grunn har jeg vel ikke sagt noe som kunne antyde at jeg anser svartbaken som et skadedyr som må utslettes fra denne jord.

 

Men summa sumarum, vi er nok mer enig enn hva som kom fram tidligere i tråden. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er Svartbaken en glupsk og serdeles agresiv fugl. I noen miljøer gjør den stor skade.

At den jaktes og taes ut fra disse miljøene er i mine øyne korekt. Men det å skyte alt en ser av Svartbak, blir feil.

Jeg skyter de konsekvent når de påtreffes i fiskevann, liker ikke spredning av måsemakk. Likeledes blir de ikke gammel om de jakter i høyfjellet. Utepå kysten får de stort sett være i fred , det er der de hører til og har sin misjon i renholdsjobben.

Når det gjelder oppservasjon av fiskemåke, så er jeg litt tvilende til påstanden om den store tilbake gangen av denne fuglen. Ser store flokker av fiske måke både i fjellet og innlandet. Så arten er langt fra truet.

Link to comment
Share on other sites

Store dyr spiser mindre dyr, slik må det bare være. Greier man ikke forholde seg til det, så har man et problem.

 

Det eneste man kanskje oppnår ved å jage vekk den "slemme" svarbaken, er at denne ikke har mat til sine små som ligger i reiret. Resultatet er at ungene i reiret her kanskje sulter ihjel, men det slipper jo vi å se på, så da er det vel greit.

 

Jeg vil foreslå at neste uke brukes til å titte på tvkanalen Animal Planet eller noe i denne gata. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dere er jaggu meg noe av det mest ektremt kverulende jeg noensinne har vært borti, og det sier ikke lite! :roll:

Her kommer en kammer-bruker med en observasjon og kommentar, og etterlyser ingen form for svar, hvoretter alt denne mannen skriver blir tolket så inn i svarteste granskaugen i hytt og pine at mannen nærmest blir "kjeppjaget" fra egen tråd, og fremstilt som en mer eller mindre totalt mislykket jeger...?!?!! Er det mulig??? Ikke rart at nær sagt alle de jeg har forsøkt å rekruttere til NOJS og Kammeret.no ikke ønsker å være her inne, og skyr NOJS som "pesten" .

Kammeret.no er tross alt menigmanns første møte, inntrykk og impuls fra NOJS!

Skjerp dere!!!

 

@fredrik: Takk for at du delte din observasjon! :D Jeg har aldri sett Svartbaken være såpass brutal, men den er en råtass! :wink:

Takk også for at du er menneskelig og reagerte som du gjorde. Det viser at du er menneskelig, har sosiale antenner og fungerer i samfunnet, noe jeg virkelig begynner å lure på om enkelte andre kan gjøre.... :wink:

 

Ha en fortreffelig dag! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja.... man kan jo uffe seg som man vil. Men jeg har lyst til å stille noen spørsmål.

 

Hvilken rett har vi til å gripe inn i et slikt "drama" som er observert her? Hva er forskellen på det å kaste stein mot Svartbaken i denne situasjone, og det å jage en gepard vekk fra en antilope? De fleste oppegående bør skjønne at dette er naturens gang.

 

Svarbaken dreper for å overleve. De som mener noe annet kan gjerne komme med en lengre utgreing.

Fredrik har skutt Svartbak mange ganger. Hvorfor? Spiser du dem?

 

Jeg har hatt en observasjon av Svartbak med motsatt fortegn. Jeg var liten gutt, og var på brygga sammen med oldefaren min. Han holdt på å bøte garn, jeg var blitt utrustet med toppen fra ei bambusraie som fungerte som fiskestang. Seien utenforbryggekanten ville ikke bite, så en ung kropp ble lei av å ligge på bryggekanten. Jeg fant fram noen steiner som jeg begynte å kaste mot en ærfugl med unger. Etter noen kast så kom oldefar og vrei om øret mitt, og gav meg en skikkelig skjennepreken. Han tok meg på fanget og fortalte hvorfor vi skulle ta vare på "e'a" som ærfugl kalles i nord. Han fortalte om dun og dunværene som ligger utenfor, og at dyna mi er laget av dun herfra. Mens vi sitter her, så kommer det en svarbak. Denne forsøker å plukke med seg en av ærfugl-ungene, men de samler seg tett ved mor. Ved neste forsøk fra Svarbaken, så flakser mor til, hun greier å få tak i halsen til svarbaken. Det som skjer nå brenner seg fast i hukomelsen på en liten gutt. Ærfugl-mor holder hodet til svarbaken under vann til den slutter å flakse. Ikke nok med det, hun tar en pause for å hent pusetn, og tar igjen tak i halsen til svarbaken som ligger og kaver i vannet, og drukner den helt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rett har vi til å gripe inn i et slikt "drama" som er observert her? Hva er forskellen på det å kaste stein mot Svartbaken i denne situasjone, og det å jage en gepard vekk fra en antilope?

 

Vel, i dette tilfellet tror jeg vi kanskje misforstod motivet litt. Å redde en sårbar art fra å bli mat er en god gjerning, i den settingen ville jeg nok gjort det samme.

Link to comment
Share on other sites

Innlegget til Torquemada gidder jeg ikke svare på en gang.

 

Men la oss sette det ytterligere i perspektiv mtp å redde denne fiskemåken: Greit nok at den kanskje ikke fortjener en plass på rødlista. I Lofoten kryr det av dem, men vi sette pris på dem, og vi verner om dem. Har faktisk en hel familie på taket her nå, som skal forsiktig løftes ned i morgen. Dette gjør vi hvert år, og samme paret kommer tilbake (regner i allefall med det er samme).

 

Tilbake til perpektivet: la oss si at det ikke var en fiskemåke som lå i gapet til svartbaken, men en snøugle (selvfølgelig veldig lite trolig)? Som trolig har noen snøugle-kyllinger ett eller annet sted som vil dø, om den dør. Skulle man da og være tøffingen som bare står å ser på? "Må jo la naturen gå sin gang"....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...