Jump to content

Hvor mange Db bør demperen dempe?


lilleulv

Recommended Posts

Hoi!

 

Jeg har to våpen. En kort 30.06 til skogsjakt og en 6.5 til postering og bøjakt. Jeg skal etterhvert ha demper til våpnene. Var innom min lokale våpensmed, og han hadde en A-Tec CTM 4 i 6.5. Denne skulle jeg få til 2700,- ink montering, siden dette var en demper som var bestilt men aldri hentet. Så en bra pris, MEN;

 

Vil denne dempe godt nok til mitt bruk? Dette er vel en kompakt demper som i test har vist seg å dempe rundt 20 Db. Jeg har ikke peiling på dempere og desibel, men det aner meg at jeg kanskje heller burde gå for en demper som tar av rundt 30 Db? At det er bedre både for meg og naboene? På en annen side så er jeg ikke så opptatt av maks demping at whisper er aktuell. Vekt og volum betyr også litt.

 

Vet det ikke er noe fasit her, så alle synsere og brukere er velkommen til å legge igjen sin mening. Blir CTM 4 for pinglete til måneskinnsbørsa?

Link to comment
Share on other sites

Bare som et lite tips på veien. 3db oppfattes som en dobling eller halvering av lyden.
3dB er en dobbling av lyden, men mennesker har ikke lineær oppfattelse av lyd, så vi opplever ca 10dB som en dobling av lyden.

 

 

Av respekt for de gamle fysikerene som har fått enheter oppkalt etter seg, skriver man dem med stor bokstav. desi skrives med liten d.

Link to comment
Share on other sites

Så da vil CTM 4 oppleves som at den demper bare halvparten så bra som Maxim.....

 

Er det et "lineært" forhold mellom størrelse demper kontra rekyl og stikkflamme? Eller vil en kompakt demper gjøre en nesten like bra jobb med tanke på disse parameterne?

Link to comment
Share on other sites

Har en ctm4 på en 308win med 47cm pipe. Den demper bra nok til at det å skyte noen skudd uten demper ikke gir ubehag. Store fordelen med CTM4 er jo vekta. Den er lett, og er det til ei jaktrifle som skal bæres så er det et stort pluss. Er bruksområdet postering og baneskyting ville jeg valgt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Here står det en del tall om demper og skytelyd: http://jaktikon.com/2012/06/08/skyting-jakt-og-horsel/

Tror man 130 Db er et lavt utgangspunkt, har lest at noen regner 140 Db som kritisk grense.

 

 

Edit: Det var vel fotnoten nederst som ga mest tall:

*Abraham N. Grimstvedt opererer med maks 175 db i en lyddemper test i jegernr 5. 2011, i Jakt nr 8. 2011 måler Jørund Lien en Mauser 03 i kaliber 8×57 JS til henholdsvis 167, 169 og 171 db når løpet kappes fra 60 til 50 til 42 cm. Lien har målt lyden en meter rett til siden for løpsmunningen. Kapper man løpet fra 61 til 46 cm på en rifle i 30-06, har jeg funnet eksempler på nettet som sier at lyden øker fra henholdsvis 158,5 til 163,2 db.

Link to comment
Share on other sites

dB demping er ett av flere kriteria når jeg ser etter demper. Dette er slik jeg vurderer, andre ser det sikker andeledes.

 

Skal den brukes på bane og skytes mye => stål demper

Skal den brukes på jakt => aluminum demper

Er kaliberet grovt => en med god rekyldempende effekt

Skal den bæres mye under jakt => kort demper eller moduldemper

Stålsikte fremme som må kunne brukes => uten bak kammer og ikke så tykk

 

Uavhengig av type demper, så prioriterer jeg de med selvstrammende effekt. Stål baffler er også noe jeg "må ha".

 

Når jeg vet sånn omtrentlig hvordan demperen skal være, da ser jeg på dB dempingen. Som regel har jeg da ikke så mange alternativer..

Link to comment
Share on other sites

Litt flisespikkeri her, men jeg er enig med Amatør.

Av respekt for de gamle fysikerene som har fått enheter oppkalt etter seg, skriver man dem med stor bokstav. desi skrives med liten d.

 

 

Db = Dubnium (grunnstoff), note (musikk)

db = database fil, dagbladet

DB = Deutsche Bahn, Deutsche Bank, Daytona Beach

 

dB = Desibel

Link to comment
Share on other sites

...jeg beklager på det sterkeste at jeg ikke har vist nok respekt ovenfor de gamle kjemikere. dB dB dB dB. Sånn, da kan vi gå videre...

 

Jeg har vel egentlig kommet frem til at jeg ikke tør sette en kompakt demper på postrifla. Redd jeg blir misfornøyd med dempingen. Kommer ikke utenom at effektiv demping betyr en del på kvelds/nattjakt nær bebyggelse.. Så får jeg heller tåle større demper med økt vekt og volum.

Link to comment
Share on other sites

De fleste kjente demperne demper nok tilstrekkelig

Jeg har en Sonic 45 på en 9.3x62 med 50cm pipe. Denne demper tilstrekkelig til at JEG kan skyte komfertabelt uten hørselvern på jakt. På bane bruker jeg hørselvern uansett.

Dette er jo også en demper som er rimelig i innkjøp og faktisk ser ganske bra ut i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg må nok gå noen runder i tenkeboksen.

 

Rifla i 6.5 er en M96 med bedda Boyds stokk. Løpet er 60 cm og rifla går skummelt bra. Ingen problem å få 15 mm samlinger. Pga kaliberet samt at rifla samler så godt, så er det uaktuelt å kappe løpet.

 

Derfor er jeg ute etter en demper som bygger minst mulig foran løpet. Det optimale hadde vært Hausken kompakt med bakstykke, men det koster jo mer enn rifla i seg selv.

 

Noen forslag anyone?

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er jo fornuftig nok. Men som sagt så har jeg null erfaring med dempere, og vet følgelig ikke hvor mye reduksjon i dB som må til for ikke å få vondt i ørene.

 

Vil feks en Hausken kompakt gjøre jobben? Og vil en sånn fjerne munningsflammen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg må nok gå noen runder i tenkeboksen.

 

Rifla i 6.5 er en M96 med bedda Boyds stokk. Løpet er 60 cm og rifla går skummelt bra. Ingen problem å få 15 mm samlinger. Pga kaliberet samt at rifla samler så godt, så er det uaktuelt å kappe løpet.

 

Derfor er jeg ute etter en demper som bygger minst mulig foran løpet. Det optimale hadde vært Hausken kompakt med bakstykke, men det koster jo mer enn rifla i seg selv.

 

Noen forslag anyone?

 

 

Igjen, en Sonic 45 gjør jobben. Og den bygge ganske mye bakover. Og så lenge pris er et kriterie tror jeg du skal lete lenge etter noe bedre enn Sonic demperen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...