Jump to content

Presisjonsproblemer i 17 HMR.


East Clintwood

Recommended Posts

Har en CZ 455 i 17HMR.

Den samler mildt sagt dårlig i mine øyne.

 

Testet 4 forskjellige typer å eneste som fungerer er Hornady V-Max.

 

Testet:

CCI TNT. 70mm - 100 meter

CCI FMJ. 65mm - 100 meter

Winchester Supreme. 70mm - 100meter

Hornady V-Max. 5 skudd under lappen - 100m

 

At ikke alle løp samler like godt er jeg kjent med. Så jeg kjøpte meg et nytt løp i 17 HMR, men acc er akkurat like dårlig.

Jeg ringte til Holstad våpen i dag som sa jeg var den første med 17HMR som har klaget på presisjonen.

Hva kan skape den dårlige presisjonen? Rart om jeg skulle få 2 løp som er like kresne.

Link to comment
Share on other sites

JA jeg er også blitt fortalt at jeg er den første som klager på 17HMR. Men nå har jeg heller ikke ett religiøst forhold til patronen, eller kaliberet for den del.

 

Jeg kommer til å gå til 22kaliber igjen. Mest sansynlig vil jeg gjøre forsøk med 22 WMR før jeg selger børsa (Sako Quad) eller setter på et 22lr løp for plinking.

 

Mitt ankepunkt til 17HMR er ikke våpenets egenspreding, den ligger på rund 20-25mm, 5 skudd. Men våpenet/patronens praktiske presisjon under skiftende temeraturer og værforhold.

 

Jeg gidder ikke å ha ei rifle som man må innskyte/teste før hver jakttur pga at utetemperaturen svinger mellom mange plussgrader og masse minusgrader. Med påfølgende treffpunktforandringer som følge av dette.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg får litt bedre tid fra alt annet mas så skal jeg teste 17hmr under kontrollerte forhold. Med kald ammo kontra varm ammo.

 

Andre feilkilder som er sjekket ut er kikkerten, den er prøvd på min 6BR. BR'n er den rifla jeg bruker som referanse til all annen ammo/rifler jeg tester. Her prøver jeg også kikertene mine da jeg vet at det ikke er noe feil med rifla.

 

Montasjen på Quad'en er rettet opp, og kikkerten ligger uten spenn.

 

Løpet er skrudd til med moment, og pusset. Kassa ligger stødig og uten spenn i stokken ( Plaststokk).

 

Det jeg opplever er at Quaden går godt med all ammo, men spesielt godt med Gamepoint. Her er grupper ned mot 12mm under gode forhold. Men snittet ligger nærmere 20mm, 5 skudd @ 100m. Under gode forhold som sagt!

 

Når temperaturen endrer seg litt fra 0 til minus 18 for eksempel så flytter treffpunktet seg også et lite stykke. I verste fall kan denne forflyttningen være på 3 cm +/- , målt senter til senter på gruppene. Altså er det noen skudd som havner enda lenger bort. Og noen som treffer "nesten der de var skutt inn".

 

Og med ett middeltreffpunkt flyttet 3 cm ut av senter pga en faktor så sier det seg selv at det blir vanskelig å legge på for vind eller ta hensyn til andre faktorer under jakta.

 

Det er dette jeg kaller for praktisk presisjon. Og at jeg ikke stoler på rifle/ammo/kaliber kombinasjonen.

 

Men som nevnt øverst i denne posten så planlegger jeg å teste dette i sommer med kald og varm ammo under gode forhold for å se om det er noe mønster i dette. Hittil har jeg bare sett tendenser når jeg har vært på banen å skutt i vinter og vår.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg var deg (om du har "reservedeler") ville jeg ha plukka hele greia fra hverandre og montert det sammen igjen. Fjern montasje, sett på en ny (gjerne fra en annen rifle) og test gjerne med annen optikk. Sjekk gjerne også kroning og ikke minst baffler/gjenging (om du har demper) Det er langt flere variabler jeg ville ha utelukket før jeg engang ville tenkt i retning av temperatur/vind/luftfuktighet. Har selv en CZ 455 i .17HMR og har nå skutt flere serier med denne og kan omtrent skyte hjørnene av blinklappene. Selv flau vind, har ikke betydelig utslag på 100m.

 

Legger med et bilde fra forrige uke på banen:

 

cz_17_testing.jpg.jpg

 

Dette var i svak vind fra venstre. Har stort sett hatt slike serier hver gang jeg har skutt. Har selv kjenninger som har samme børse i .17HMR som jeg ikke har hørt har samme problem. Men jeg utelukker ikke såklart at du kan ha fått en mandagsbørse... :?

Link to comment
Share on other sites

Ser på denne tråden at det er flere som har litt erfaring 17 HMR. Synes dette virker som ett spennende kaliber, og vurderer å handle.

Kan noen gi meg ett tips om hvilket børsemerke jeg bør velge? Hva med demper? Kan løpet kappes noe?

All info mottas med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

@

sealie

 

 

Takker for tips, men jeg har sjekket gjennom det tekniske på rifla. Og som sagt så er kikkerten prøvd på BR'n og dermed utelukket som feilkilde. Samme med det andre..

 

Det er jo bra at andre ikke har noen negative erfaringer med kaliberet men jeg er nok mer kresen en de fleste og godtar ikke utstyr som ikke tilfredstiller mine krav.

 

Men 17HMR'n skal få seg en sjanse enda i sommmer når forholda er perfekte og jeg får testa litt grundigere, og testet om mine teorier stemmer.

 

Så får vi se...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Prøver å dra frem denne tråden igjen. Jeg har nå også opplevd en utrolig dårlig presisjon med mitt 17hmr løp i en cz455. 22lr løpet har stått i til nå, og dette samler meget bra med stort sett alt av ammo. Satt inn 17hmr løpet idag, og skuffelsen var stor da løpet spredde som ei hagle. Har prøvd tre forskjellig typer ammo:

 

CCI 17hmr FMJ

Federal 17hmr v-shok (v-max kule)

Winchester 17hmr xtp jhp

(og nei, har ikke prøvd gamepoint fordi jeg ikke har fått tak i den enda. Men den står på ønskelista)

 

Samtlige samler ikke under 60-70mm på 100m

 

Når jeg kom hjem sjekket jeg alt av åpenbare feilkilder (skruer, moment, montasje, demper/baffler, gjenger, kikkert, osv). Rifla er forøvrig beddet. Jeg kan foreløpig ikke finne noe som skulle tilsi denne ekstremt dårlige presisjonen. Skytingen ble gjort i benk, og med beskjeden vind. Feil fra skytter kan utelukkes. Jeg får ta en skikkelig løpspuss igjen, demontere alt og så montere igjen og teste ut litt mer. Mitt spørsmål er om det er noen som har opplevd tilsvarende dårlig presisjon i sine 17hmr løp til cz455?

Link to comment
Share on other sites

Kroning, pussestatus?, lyddemper? Jeg tror nok at over halvparten av alle rifler jeg har sett som "ikke skyter", har hatt et lyddemper-relatert problem.

Har du skutt uten demper? Og hvordan varierer treffpunktet med/uten demper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapp tilbakemelding. Kroninga ser helt iorden ut. Gjorde også forsøk på å skyte uten demper, med samme dårlig resultat. Umulig å si noe sikkert om treffpunktforskjell pga de dårlige samlingene. Løpet er forøvrig i orginal lengde. Og jeg har gode pusserutiner. Hvis jeg ikke får løpet til å samle tilfredstillende er veien kort tilbake til forhandler. Mulig jeg har fått et "mandagseksemplar" her... Jeg rapportere tilbake så fort jeg har fått testa noe mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

@gobørsa: Hva fant du ut til slutt? Ble rifla sendt tilbake til forhandler, eller fant du kilden til problemet og fikset det selv?

 

Har nettopp fått et nytt medlem i våpenskapet, ei 17 hmr Savage (93R17-BV). Rifla har nå gått nesten 150 skudd, og den viser symptomer på akkurat samme "sykdom" som trådstarter har/hadde(?) på sin.

Har sjekket alt det som er vanlig å sjekke:

-treffbilde med, og uten, lyddemper

-Gått over skjefteskruer

-tatt montasjen av og satt den på igjen

 

Har ikke byttet kikkertsikte (en like ny Nikko Sterling Nighteater 4-16x44). Skal teste med annet kikkertsikte ganske snart.

 

Ved skyting får jeg ofte en tett samling der hullene tangerer hverandre på 2-3 skudd og 2-3 "fluer" på alt fra 3-8 cm fra den tette samlingen. Fyller magasinet og skyter ny serie og da flytter treffpunktet seg til (opp, ned, venstre, høyre) med samme tendenser på serien - ei tett klase og 2-3 "fluer". Utrolig frustrerende dette. All skyting har foregått fra benk.

 

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje kan det være en årsak, barerobert, men jeg tviler litt ettersom rifla er blitt grundig rengjort to ganger på de siste to ukene. Jeg får se ekstra nøye etter på dette da. Ny testing i morgen, eller lørdag (da skulle jeg egentlig på rypejakt med nyrifla) :?

 

Edit: Glemte å takke for svar, barerobert ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min cz 455 tumbhole gav varierende treffbilder og presisjon.

Løsning,

1. Bedding

En formidag i skytebenken med momentnøkkel

2. Løpsskruene 4nm

3. Skjefteskruene 3nm på fremre og bakre.

 

Dette virket i hvertfall på min og nå gir den fine små samlinger både i 17hmr og 22lr.

Link to comment
Share on other sites

stalks,

 

Etter mye prøving og feiling med mitt 17hmr løp til cz455, så endte jeg opp med å levere det tilbake til forhandler. Jeg fikk aldri løpet til å prestere bedre enn 50mm på 100m. Noe som er for dårlig til mitt bruk. Forhandler hadde forståelse for dette, fikk et nytt 17hmr løp som leverer varene. Så i mitt tilfelle fikk jeg et dårlig løp, det skjer.

Mitt tips er å bruke litt tid på å feilsøke og notere litt underveis, og hvis du ikke blir fornøyd så har du noe å slå i bordet med hvis du bestemmer deg for å reklamerer på rifla/løpet.

Håper du finner ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt lignende problemer med en 77/22 Hornet fra Ruger. Den samler bedre nå, og spesielt på serier. Tidligere kunne en 5 skudds serie samle 3-4 skudd og lage fluer av resten. For ett par dager siden skjøt jeg en 5 skudds serie på 200m, samlet innenfor den berømte snusboksen. Det ville aldri skjedd før med alle skudd.

 

Jeg leste mye om problemene den har hatt og så at mye var relatert til sluttstykket. Testet derfor anleggsflater for sluttstykket for å se om de hadde god kontakt, men fant ut at bare ca 5% av arealet hadde god kontakt. Kunne se ved tørr avtrekk at bolten vred seg ned og til siden, ganske lett siden anleggsflatene er i bakkant av utkasteråpning. Det vil si at kun den ene anleggsflaten av 2, hadde kontakt, og da bare litt.

 

Deretter gjorde jeg noe lignende som i denne tråden, viewtopic.php?f=38&t=2023 , la på slipepasta og tok ladegrep for å tilpasse anleggsflatene til hverandre.

 

Jeg er ikke helt ferdig med tilpasningene, men skal teste mer på 100 m, og litt bedre skyteteknikk. Men sålangt er resultatet langt over forventet.

 

Tidligere var det heller ikke noe system i fluene, kom like gjerne ved gode avtrekk osv. Ser så absolutt lysere på fjellrypejakt med den nå ja:-)

 

EDIT: Rettet linken

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar, gobørsa og jaktplussfiske! Er nå ferdig med å montere på ny kikkert. Har gitt rifla en skikkelig rengjøring, finpussa og rengjort kroninga og gått over skruer på nytt. I morgen blir det rett på jernvarebutikken for å kjøpe momentnøkkel, så et par bokser med ammo hos Gsport og rett på skytebanen for å teste.

Da blir det en del skyting, pussing og kanskje skruing. Funker ikke dette så er bedding neste prosjekt. €¤£#§µ*% irriterende dersom fjellrypejakta jeg har hatt så lyst til å prøve dette kaliberet på går "åt skogen".

Link to comment
Share on other sites

Har byttet kikkertsikte og basene, så nå var de tre siste skuddseriene ganske så like (samlinger på 25 - 35 mm @ 100 m). Ny testing i morgen, denne gang med rifla i benk. Krysser fingrene for at det var basene. Så ut som at de "vridde" seg noe når de ble skrudd til.

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje funnet ut hva problemet er, eller en del av problemet i hvert fall. Jeg mangler rekylklakken til min nyinnkjøpte Savage 93R17. Det må vel ha noe å si for presisjonen?

 

Det er den delen dere ser på undersiden av løpet lengst til høyre i bildet til venstre:

Recoil-lug_zpsed4cdac5.jpg?t=1394291850

 

Jeg synes forøvrig det er mye "tomrom" rundt under låsekassen og avtrekkermekanismen, kanskje en ide å bedde den? Både for å ha mindre luft rundt alle delene og for å hjelpe til med presisjonsytelsen. Noen som har erfaring med å bedde disse stokkene?

 

Til slutt kan jeg si at jeg etter å ha tatt av stokken og skrudd alt på plass igjen fikk litt bedre presisjon av en eller annen grunn. Skjøt i laber bris og fikk de fleste samlingene på rundt 4 cm på 100 metersbanen. Kanskje vinden som hjalp meg litt :?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en CZ455 med 17 HMR løp som jeg nylig satt i. Jeg brukte momentnøkkel og skrudde til løpsskruene til 5 nm og festeskruene til 6 nm.

 

Fikk en følelse av at dette var for stramt, selv om det står i papirene som følger løpene.

 

Leste på et par amerikanske forum at de mente dette var verdier for "tørre" skruer.

 

Endte med at jeg løsnet festeskruene til stokken og strammet dem opp til 30 inch pounds, altså mye mindre enn 6 nm, som tilsvarer ca 53 inch pounds.

 

Det jeg så, var at løpet ble presset mot stokken og det bekymret meg. Min stokk er syntetis, så jeg antar at det høye momentet ikke gjorde skade.

 

 

Når jeg testet riflen på banen med CCI Gamepoint, så samlet den på 50 øringen.

 

Kan være at 30 inch pounds var løsningen. Jeg kjøpte slik en Weaver Torque Driver, ettersom jeg også vil bruke den på montasjer. Den er justerbar fra 10-80 inch pounds, i 5 inkrementer.

 

Noen som vet om de syntetiske stokkene skal ha kontakt med løpet ? Det virker som om trestokkene har en stor klarering til løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...