Jump to content

Hjort med to kalver


dotsupen

Recommended Posts

Eg har heller aldri hørt at dette har vore dokumentert. Enkelte forskerar har forsiktig antyda at tvillingfødsel hos skandinavisk hjort er ca like sjeldan som trilling hos menneske.

 

Hjorten har derimot anlegg til å kunne få fleire kalvar. I New Zealand klarte dei i oppdrett å utvikle hjort som fekk 2 kalvar i snitt. Men det var uråd å få økonomi i dette, so det vart skrinlagt.

Truleg har hjorten ei naturleg mekanisme som hindra utvikling av meir enn eit foster (evolusjonært utvikla?).

 

Det er ikkje uvanleg at hjortekoller med kalv kan adoptere andre morlause kalvar. Dette er nok i dei aller fleste tilfelle årsaka til at ei kolle går med 2 kalvar.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel aldri vært påvist tvillingkalver hos hjort i Norge. Har vel vært en del episoder på jakt hvor jegere tror de har fell tvillingkalver, men når de har blitt DNA-undersøkt har det vist seg at en av kalvene har blitt adobtert. Hjorten er et sosialt dyr og det er ikke uvanlig at ei kolle adobterer morløse kalver.

Link to comment
Share on other sites

Har selv sett, og skutt kalv av kolle som kom med 2 kalver. Men, sansynligvis kom kalv nr. 2, fra ei kolle som var skutt på nabovaldet.

 

Etter hva jeg husker i farten, ble det i mange år samlet inn livmor, fra felt hjort, (for noen år siden) men ingen koller hadde født tvillingkalver.

Link to comment
Share on other sites

Meisingset......(hjorteforsker) sier at det aldri har vært påvisst tvillingkalver i Norge, og at det sansyligvis ikke skjer heller.

Jeg var sikker på at jeg så Hind med tvillingkalver helt til jeg leste boka hans, etter det ble jeg veldig usikker :mrgreen:

Det tyder på at de ikke er laget for tvillinger når ei hind blir skutt med ufødte tvillinger!!!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har og hørt at det ikke går ann med tvillling kalver, men i fjor skjøt vi 10 september ei kolle med 2 kalver. Vi har ganske bra kontroll i området, så det er utelukket at den ene kalven hørte til en annen kolle der og da.

 

Eg er egentlig sikker på at det må vere tvilling kalver, men om det er 100% umuligt, kan eg ikke skjønne annet enn at kalven må ha mistet mora før jakta begynte, evt påkjørt og at den kolla vi skjøt har adoptert den.

Link to comment
Share on other sites

Det er så mye rart som skjer i naturen fra tid til annen, og rett som det er kan man finne ett og annet eksemplar, som avviker fra det normale. F.eks albino kløvvilt, rakkelhaner, etc.etc.

 

Selv om det er funnet ett eksempel på, at hjort kan ha to kalver, så viser tidligere forskning, at det naturlige/normale er at hjort bare får en kalv.

Link to comment
Share on other sites

"I tillegg til fostra er det teke vare på båe livmor og eggstokkar.

- Dette er veldig spennande. Når vi har undersøkt materialet vil vi lage ein artikkel i eit populærvitskapleg tidsskrift, seier Langvatn."

 

Dette var i 2006, er det noen som har lest et eventuell rapport fra undersøkelsen?

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har skrevet det før, men gjentar det gjerne :) :

 

For 35 år siden - var det ei kolle vi kalte "Gråa" - da hun hadde en spesifikk grå flekk.

 

Hun hadde med seg to kalver i flere år - og var selvsagt fredet.

 

Og er overbevist om at det var hennes egne :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke utale meg om naturen forunderlige ting. Muligtm at det finnes tvillingkalver hos hjort.

Men Professor Langvaten, som har vært den mest fremtredene forskeren på Hjort har undersøkt noen tusener av livmor fra hjort. Og aldri funnet spor av tvillingføtsler.

Derimot hevder forskerne at enkelte koller adopterer eller stjeler kalver fra koller som står lavere på rangstigen.

Link to comment
Share on other sites

”Vestlandsjeger skrev:

Eg har heller aldri hørt at dette har vore dokumentert. Enkelte forskerar har forsiktig antyda at tvillingfødsel hos skandinavisk hjort er ca like sjeldan som trilling hos menneske.”

 

”Bukke skrev:

Etter hva jeg husker i farten, ble det i mange år samlet inn livmor, fra felt hjort, (for noen år siden) men ingen koller hadde født tvillingkalver.”

 

Hvis nevnte forskere har rett m.h.t. "like sjelden som trillinger hos mennesker", og antall innsamlede livmorer ikke er tallrike nok til en sammenligning – rokker det ikke min overbevisning om at ”Gråa” var særdeles produktiv :)

 

 

Og som jmonsen skriver - er naturen forunderlig.

 

Når det gjelder forskere og konklusjoner generelt, har de - som mange av oss andre - også tatt feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Sitter nå å med kikkert og ser på en kolle med to kalver, ganske uvanlig så Google sendte meg hit. 

Så dem for to uker siden også, men tenkte at den andre kolla ikke hadde tenkt seg på innmarka denne kvelden. Men nå er de her altså igjen. Stor flott kolle, kalvene er kanskje middels minus for årstiden. 

Det går jo en del trafikk forbi her, så det er godt mulig den andre kolla er påkjørt.

DSC_0048.JPG

Edited by Andy
Link to comment
Share on other sites

På 28.7.2011 den 3.40, Shadob skrev:

Når det gjelder forskere og konklusjoner generelt, har de - som mange av oss andre - også tatt feil.

Skulle ønske noen forsket på hvor ofte nettopp det skjer. Problemet er bare påliteligheten av den forskningen også.?

Link to comment
Share on other sites

På 7/27/2011 den 23.56, jmonsen skrev:

Derimot hevder forskerne at enkelte koller adopterer eller stjeler kalver fra koller som står lavere på rangstigen.

Dette er vel en svært vanlig sak i naturen. Man har jo sett rovdyr som adopterer foreldreløse byttedyr, morsinstinkter kan stikke veldig dypt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hjorten har en to-hornet livmor som passer utmerket for tvillinger, slik  som andre drøvtyggere. Dertil 4 spener. Frekvensen av tvillinger ligger litt under den for storfe.  Underlig at våre såkalte hjorteforskere er så kategoriske. Kategoriske påstander er det veldig sjelden grunnlag for i biologisk vitenskap.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...