Jump to content

En nøtt til


Trond

Recommended Posts

Kan ikke si meg helt enig der, plå. Jeg har riktignok aldri sett maken til børsa du viser, men "patentet" på den er som på de vanlige Larsen rulleblokkene med hurtiglader:

 

LarsenRem.jpg

 

Det som er spesielt med den jeg viser i denne tråden, er at den har sidestilt hane mot en høne med tennstiften i senter.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo helt elementært Mr. Trond :winke1:

 

LVm.jpg

LVmag.jpg

Om dette er samme rifle vet jeg ikke, men August jobbet jo hos faren, var med-redaktør i et blad og var vel lenge på fabrikken i Belgia. Mener jeg å huske.

 

ALarsen.jpg

Han utgav også flere bøker om skyting og trening, som der denne er ifra, mener den heter noe slik som "Nytten af legemsøvelser i hjemmet at blive en bedre rifleskytter"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er nok gamle Hans som har konstruert denne selv. August overtok i Liege etter Hans Cornelius, som overtok forretningen i Drammen. Da Larsen-fabrikken i Liege ble nedlagt i 1887, startet August opp en sykkelfabrikk. Men han fortsatte med våpenutvikling på fritiden. Han stod bl.a. bak en lekker lever action hagle i 1884 - Winterros (eller Winteross) som det visstnok ble laget temmelig mange av - jeg tviler litt på antallet, har prøvd å få fatt på en i over 10 år uten å lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Mekanismen er (såvidt jeg vet) unik. Jeg har i hvert fall aldri sett noe lignende. Den er norsk, den er fra 1870-årene, men hva er det og hvem har laget den?

 

LarsenRBhurtigvariant2.jpg

 

 

 

Minner litt om denne patenten på ei fallblokkbørse

13215.jpg

http://www.eek-auksjon.no/katalog_detalj.php?AuctionID=32&StockID=13215

 

Synd den ikke er med originalløp og kaliber, samt att den da har blitt registrert. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Sorry, dere to siste tar helt feil. Tennstempelriflen på Eek er en belgiskprodusert Larsen som ble solgt i bøtter og spann gjennom en rekke norske børsemakere - Hagen, Hesselberg, Torgersen, Eriksen - bare for å nevne noen. Disse satte navnet sitt på dem. Folk tror derfor at de også var produsenter av børsene, men de var kun forhandlere.

 

Hesselberg laget riktignok noen tennstempelrifler selv, men de var temmelig annerledees. Jeg vil tro at minst 75 % av alle tennstempelrifler i Norge er av denne ene belgiske modellen og det skulle ikke forundre meg om det var produsert nærmere 20 000 av den.

Link to comment
Share on other sites

Børsa hos Eek er en fallblokk, denne er en vri på en rulleblokk. De er riktignok utviklet av samme mannen og har dermed et visst slektskap, men vidt forskjellige mekanismer.

 

Nei, den er neppe sterkere enn en standard rulleblokk. Jeg har rett og slett ingen idé om hvorfor han tok utgangspunkt i noe som virkelig var enkelt og funksjonelt og kompliserte det opp til noe jeg antar var en smule mindre funksjonelt og i hvert fall vesentlig mer komplisert. Det er nettopp derfor jeg tiltales så overmåte av Larsen, han gjorde mye rart og en gang gjorde han...

Link to comment
Share on other sites

[...] Jeg har rett og slett ingen idé om hvorfor han tok utgangspunkt i noe som virkelig var enkelt og funksjonelt og kompliserte det opp til noe jeg antar var en smule mindre funksjonelt og i hvert fall vesentlig mer komplisert[...]

Lukter (forsøk på) omgåelse av patent/mønsterbeskyttelse lang vei. Alternativt har formålet vært å bygge om og/eller gjenbruke deler fra noe man hadde liggende i store mengder (f.eks utdaterte militære rifler).

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha sett flere varianter på rollingblock med sveiv i annonser fra ulike bøssemakere.

 

KopiavKopiavHagenann1887-88.jpg

 

Her fra en Hagen-annonse utgitt 1888, samme år som denne varianten ble patentert ifølge teksten. Åpenbart på en helt vanlig RB rifle men hendelen på blokka er borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...