Jump to content

Utstyr for langholdsskyting


Ruger no.1

Recommended Posts

Hva er helt nødvendig, og hva er kjekt å ha?

 

Rifle i høvelig kaliber (6,5X55 er høvelig) og en kikkert med mer enn 10X forstørrelse.

 

Kjekt å ha:

Noe å lagre opp rifla på - alt fra en halvfull ryggsekk og en sokk halvfull med sand til svinedyre BR satser av front og backrest...

 

Nok ammo

 

Langholdskurset til ROE på cd for 50 spenn (send pm til Poacher på forumet)

 

 

Tilgang på kronograf for å måle hastigheten på ammoen din.

 

Ballistikk program for å regne ut kulebanetabell og vindavdrift for den ammoen du bruker.

Link to comment
Share on other sites

en sokk halvfull med sand

Blir det ikke forbasket mye strekk i den sokken når du fyller den med sand?

 

Sjøl har jeg varslet ØKH om at neste gang hun kasserer ei av dongeribuksene til ungene, skal jeg har buksebeina. Jeg ser for meg at leggen fra ei lita barnedongeribukse, to kabelstrips og et par never sand må kunne bli til en fin backrest 8) Så bruker jeg mine egene avklipte buksebein til større sandsekker ;):oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er alt av hjelpemidler tillatt, så som reim type "DFS", frontrest som benkeskyttere bruker osv. ?

Ser de fleste bruker tofot, utfra bildene jeg har sett her.

 

 

Eh.....reim på 500m og utover...... Skulle tro at tofot, frontrest eller sandsekker egner seg bedre....dog dette er min mening :D

Hva du velger å bruke i trenings øyemd er vel opp til deg.....

Når det gjelder 500m astevnet er regelverket underlagt NBSF....

Regelverk http://www.nbsf.no/articles.php?lng=no&pg=211

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler på det varmeste: Harris tofot m/vugge - "notched legs" 6-9", Pod-Loc for tofoten, og Badger "Bones" - som er en liten fylt "sandsekk", som ser ut som et "kjøttbein". Badger bones er suverene i forhold til sekker fylt med sand, fordi de er lettere, og tørker opp raskere. Dessuten gir formen på disse mange bruksmuligheter - kjøp 2!. Alt fåes fra http://www.triadtactical.com - helt suveren service....

 

img2619ac5.jpg

 

img2614bg5.jpg

 

img2616hn7.jpg

img2616hn7.4dfa7d98c4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente på langholdsskyting her på berget, ikke BR-stevner. Ikke det at jeg tenkte å bruke reim, men lurte på om det var regler for hva som er tillatt.

Har nemlig ikke sett et eneste bilde fra langholsstevner hvor frontrest blir brukt (iallfall ikke som jeg husker :? ) Stort sett bare tofot..

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt feste for tofot til 200STR

Greit å vær klar hvis det skulle bli noe her i Stavanger-området :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt feste for tofot til 200STR

Greit å vær klar hvis det skulle bli noe her i Stavanger-området :)

 

Landrø selger i hvert fall et adapter du setter rett i skinna på en 200STR, så kan du feste en Harris i dette adapteret igjen.

 

Da blir det omtrent slik :

 

rifle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente på langholdsskyting her på berget, ikke BR-stevner. Ikke det at jeg tenkte å bruke reim, men lurte på om det var regler for hva som er tillatt.

Har nemlig ikke sett et eneste bilde fra langholsstevner hvor frontrest blir brukt (iallfall ikke som jeg husker :? ) Stort sett bare tofot..

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt feste for tofot til 200STR

Greit å vær klar hvis det skulle bli noe her i Stavanger-området :)

 

Du etterlyser regler for hva som er tillatt innen "langholdsskyting her på berget".

Da oppfatter jeg det dit hen at du etterlyser om det er et skytterforbund/organisasjon som har "Langholdskyting" på sitt program, og har regelverk som omhandler retningslinjer for hva som er tillatt eller ikke ved arrangementer av slike stevner.

Norges Benkeskytterforbund (NBSF) - som den eneste skytterorganisasjon i Norge - har et slikt regelverk som du etterlyser, og det er arrangert flere 500m stevner her i Norge etter disse reglene.

Dette arrangeres ikke som et reint "BR-stevne" i den forstand at her er våpen og utstyr som kan brukes her nødvendigvis ikke reint BR-relatert - men ganske så fritt.

Her kan du skyte som du måtte ønske, med det utstyret du har - liggende på bakken - eller sittende fra en benk - du kan bruke to-fot - eller reim - eller hva du måtte ønske som støtte for rifla.

Som Skautussa sier så finner du regelverk for "500m Friklasse" her:

http://www.nbsf.no/articles.php?lng=no&pg=211

Det er klubber/grupper som er tilslutter NBSF som har arrangert slike stevner her i Norge så langt.

Til orientering så arrangerer Nidaros BK sitt neste 500m stevne på Nidaros skytebane utenfor Trondheim lørdag den 30. august. Se annen tråd her inne under "Langhold":

Link to comment
Share on other sites

Tror han tenker mer på om det er fritt frem å bruke hvilken støtte man vil under "langholdstreffene" som av og til arrangeres.

Litt enklere er det jo å skyte fra en BR-benk enn med reim, og om man da legger litt konkurranse inn i bildet(fineste gruppe etc) får man jo visse fordeler med bra støtteutstyr.

Det arrangeres også eggskyting etc, og da er det jo greit å vite om det finnes noen begrensninger.

Nå er det jo noen som skyter sabla bra med reim også, har sett bilder av tette grupper skutt på 800m med kun reim her inne.

Reim burde vel være bedre for rekylopptaket enn tofot?

 

Vil forøvrig også støtte opp om dette med å gjøre det enkelt, særlig i begynnelsen. Skumle/dyre magnumkalibre og kikkertsikte med en hinsides zoom vil bety svært lite i begynnelsen, og det ser bare dumt ut å skyte elendig med overdimensjonert utstyr.

 

*En presis rifle i et billig og noenlunde egnet kaliber(.308, 6,5x55, 30-06 etc)

*Et sikte du kan stole på, diopter og kikkertsikte er godt egnet. Kjøp gjerne brukt kvalitetssikte, mye zoom og linsediameter er ikke så veldig viktig. Praktisk og ikke minst nok justering er mer viktig.

*Et balistikkprogram som du finner gratis på nettet. PCB, Ballistic Explorer etc.

*Et område å skyte på, som kan være litt vanskelig å finne om du skal skyte på de lengre avstandene. Finn ut om det er noe lokalt "skyttermiljø" i nærheten du kan melde deg inn i. Du kan også gjøre en avtale med en grunneiger om å lage til et skyteområde.

 

Så baler det på seg med hjemmeladning og dyrere/finere utstyr etter om behovet melder seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror han tenker mer på om det er fritt frem å bruke hvilken støtte man vil under "langholdstreffene" som av og til arrangeres.

Litt enklere er det jo å skyte fra en BR-benk enn med reim, og om man da legger litt konkurranse inn i bildet(fineste gruppe etc) får man jo visse fordeler med bra støtteutstyr.

Det arrangeres også eggskyting etc, og da er det jo greit å vite om det finnes noen begrensninger.

Nå er det jo noen som skyter sabla bra med reim også, har sett bilder av tette grupper skutt på 800m med kun reim her inne.

Reim burde vel være bedre for rekylopptaket enn tofot?

 

Vil forøvrig også støtte opp om dette med å gjøre det enkelt, særlig i begynnelsen. Skumle/dyre magnumkalibre og kikkertsikte med en hinsides zoom vil bety svært lite i begynnelsen, og det ser bare dumt ut å skyte elendig med overdimensjonert utstyr.

 

*En presis rifle i et billig og noenlunde egnet kaliber(.308, 6,5x55, 30-06 etc)

*Et sikte du kan stole på, diopter og kikkertsikte er godt egnet. Kjøp gjerne brukt kvalitetssikte, mye zoom og linsediameter er ikke så veldig viktig. Praktisk og ikke minst nok justering er mer viktig.

*Et balistikkprogram som du finner gratis på nettet. PCB, Ballistic Explorer etc.

*Et område å skyte på, som kan være litt vanskelig å finne om du skal skyte på de lengre avstandene. Finn ut om det er noe lokalt "skyttermiljø" i nærheten du kan melde deg inn i. Du kan også gjøre en avtale med en grunneiger om å lage til et skyteområde.

 

Så baler det på seg med hjemmeladning og dyrere/finere utstyr etter om behovet melder seg ;)

 

 

Du kan vel ikke gi noen hint om presise og billige rifler som man kan bruke både til langhold og til jakt. Tenker da at riflen ikke må være for tung og så må man jo forlange rimelige samlinger.

Neste spørsmål er hva er rimelige samlinger som man bør forvente av våpenet.

 

Har vært rundt og kikket. Noen kommer jo med garanti på XXXX samling på feks. 100 yards. Vil tro at det er mange her inne som har mye erfaring ang. våpen. Hadde vært kjekt om noen kunne si noe om forskjellige våpen. Si gjerne noe om våpen som ikke er så billige også. Kjekt å få en oversikt over hva man kan forvente for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Ta for eksempel en Tikka T3 Light i kaliber 6,5x55. Du får den vel ned mot 6000 kr på de rette stedene, den veier 2,8 kg og er kjendt for å samle svært bra.

Om rifla samler under 30mm(tilsvarer en drøy MOA) på 100m er den en god kandidat for langhold. Tikka rifler presterer vel ned mot 10mm rett ut av eska rett som det er, med de rette ladningene. Så da er det mye skytteren det går på.

 

Kaliberet 6,5x55 rekker langt, har nesten problemer med å tro det men brukere her inne viser til gode samlinger på opp mot 1200m! Dessuten er det vel et av de billigste riflekalibrene(av de "store") du kan trene med.

 

Kommer an på hvor mye penger du vil bruke. Howa, Remington, Mauser M98 og andre "billige" rifler presterer ofte også veldig bra. Vil du bruke litt mer, kan du kikke på Sako, Kongsberg, Sauer og den slags.

Men ikke se deg blind på riflemerker. Du kan også spare mye på å kjøpe brukt.

Legg brorparten av budsjettet ditt i siktemidlet, dette er en viktig faktor.

 

Men det viktigste er å trene mye, så kjøpe mer avansert utstyr når det er utstyret som holder deg igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...