Jump to content

Hvordan bruker dere Pee Wee-fløyta?


Outback

Recommended Posts

Hei!

 

Har lest her inne at mange har hatt suksess med Pee Wee til å lokke inn rev. Så nå har jeg bestilt enn sånn en jeg også :D Men jeg lurer litt på hvordan dere lokker med den. Blåser dere kun et par ganger og sitter å venter på reven? Eller lokker dere i serier, f.eks. 5 blås og så pause?

Jeg regner med at det er flere som har gode erfaring med hvordan man bruker denne mest effektivt, så gode råd mottas med stor takknemmelighet :D

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke jeg får til denne noe særlig jeg heller. Men den lokker enkelt inn rådyr. Han som selger den har laget en instruksjonsvideo, svindyr til å være så dårlig.

 

Den går i korte trekk ut på:

 

Man må nærme seg terrenget sammen med noen og la de kjøre ut av det igjen, slik at ikke reven tror det er noen der. Dette har nok mest betydning der det ikke er folk vanligvis.

 

Skal du imitere rådyrkje som lokker på mora, sett strikken langt ut mot tuppen blås et skrik og kapp lyden med hånda på fløyta. Vent noen minutter og gjenta.

Så kan du blåse et angstrskrik. Da flytter du strikken til midt på og setter tennene på fløyta så blåser du "PIIIAAAAUUUUUUUUU". Først høy så lav.

Etter noen minutter ett til og så vente.

 

Så er det litt om hvordan noe som dør lyder, det er strikken på midten og blåse PRUUUHH PRHHUUUU.... osv.

 

Mulig jeg ikke har fått med alt, fyll gjerne inn hvis jeg har glemt noe.

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke fått inn noen på fløyta jeg heller, men på http://www.jaktjournalen.se ligger det en filmsnutt, som viser rævlokk. Gå inn på hovedsida, nederst er det en link Rävfilm med lokk. Viser hvertfall hvordan han blåser i fløyta.

Je lever nå fortsatt i trua på at je skal får det til å fungere, men må sikkert ut å prøve endel for å få erfaring med det først.

 

Mvh Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg greide å fange en hareunge for litt siden, og da laga den akkurat like lyder som "dødsskriket" mulig litt mer nasale lyder men 99% likt som når jeg drar på med peeween :lol: har dog bare fått inn skjære og kråke, men det må jo bare funke på rev og! vil på det sterkeste anbefale filmen lokkjakt på Räv av mikael tham eller no sånt :? der sier de bla at man må sitte med vinden i ryggen og se ut mot en stor åpen flate når man lokker, reven vil nemlig lukte hva det er som dreper haren/rådyrkjeet :wink: Derfor går den en runde og får vinden før den nærmer seg. da gjelder det å skyte FØR reven får ferten av deg... Hvis man sitter inne i skogen vil man ikke se reven før den har lukta deg :| De gutta som lagde denne filmen skjøt visst over 30 rev på en måned med denne metoden.. de har utviklet en fløyte som heter nordic predator, den ser nesten lik ut som peeweeen, men er tilpasset nordisk vilt :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt stor suksess med Pee Ween. Men bare Skutt bare 2 rever, men det har alltid skjedd noe når vi lokket. Har lokket inn mår rev hare rådyr bonde og turgåere med fløyta.

Den største utfordringen min er og sitte i ro, enten er det kalt som f, eller det er tatt som fy med knott å mygg har nok skremt mye vilt med uro på post.

Har bare brukt angstskrik, å glem ikke hørselvern lyden er veldig intens :shock:

Link to comment
Share on other sites

Starter alltid med en lokkesekvens på ca. 1 minutt med dødsskrik fra hare, og da må en leve seg inn i situasjonen - se for deg en harepus som lider, og synes synd på den. Så en liten speidepause på ca. 30 sek. Deretter ny lokkesekvens på ca. 30 sek. 20 sekunders speidepause. 20 sekunders lokking. Skjer det ingenting i løpet av 30 minutter, forflytter jeg meg til et annet sted.

 

Strikken har jeg nesten helt innerst på fløyta, og justerer lyden med tennene, leppene og hender. Husk å kamuflere/dekke til ansikt og hender, ellers blir du raskt oppdaget.

 

Bruk søkefunksjonen her på forumet så finner du linker til mp3-filer med dødsskrik fra hare, og øv på de. Disse har funka for meg.

 

Får ofte inn rev, men sjelden skutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis var ute for et par dager for å prøve Pee Wee'en for første gang. Vi posterte i kanten på et jorde og satte i å blåse. Det er no fryktelig hva disse fløytene bråker, hørselvern blir med på neste tur :!: Vi plasserte strikken ganske langt ut slik at lyden ble ganske "Pipete". Etter ca ett minutts lokking får vi se en rev som kommer målrettet inn på jordet. Dessverre kom den bak en liten rygg slik at vi såg bare ryggen og halen på den, så den kom fra det hele med livet i behold.... Men det var veldig moro å se at fløyta virka, så det blir nok flere forsøk tenker jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen tvil om at den fungerer på rovvilt, var sikkert morro å få ørna helt opp i fleisen :D

Har lokka inn rev og rådyr med mi, en gang lokka jeg en hønsehauk, og denne kom inn 2 ganger, på fløyta.

Det er morro å sitte i et posteringstelt og lokke å, da kan en knyte en fiskenylon i ei busk ett stykke forran, blåse dødsskrik å riste litt i busken, eller knyte en vinge/skinnfille i nylon å dra/nappe i denne for å fenge interessen til reven.

Kan være en effektiv metode å skremme vettet av bærkjerringer også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lånte en Pee Wee fra en kompis og drev å lette etter oppskrift på hvordan bruke den, på "Vildmarks.no" fant jeg en DVD som heter "Lockjakt på råv" av Mikael Tham til 249.- den er 60min med instruksjon der de viser frem å bruker mange slike fløyter (deriblandt Pee Wee-fløyta) og strategi i lokkejakt med mange flotte skuddsener, meget bra film med to Svensker i hovedrollen.

Det ble til at jeg kjøpte dvd`n og en fløyte av merket "Nordik Predator" til 299.- den er litt mørkere i lyden enn Pee Wee fløyta men den skal tåle minusgradene bedre uten å gå i stykker, og så en "muse lyd" belg til å trykke på slik som Butoloèn til 149.-

Har sett filmen 4 ganger nå og frykter for at jeg kommer til å slite den ut pga dette var rett i min gate, og jeg nøler derved ikke med å annbefale den her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har ikke jeg prøvd Pee Wee-fløyta mi mer enn en gang i skogen, men tok ikke så lang tid før den slutta å virke.

Ble for mye fukt/spytt under reed`n (eller hva den heter) virka det som.

Prøvde å være så tørr i munnen som mulig, men hjalp ikke så veldig lenge akkurat.

Flere som har dette problemet?

 

Ganske kjedelig når man sitter klar med hagla i hendene og blåser, også slutter den å virke etter kort tid.

Har kamuflasje over ansiktet så tar jo litt ekstra tid å få ut fløyta også...

Må tørke den etter kort tid, sette den i kjeften, ordne kamuflasje og så kan jeg begynne å blåse igjen.

Men varer da vel ikke 5 minutter engang før det blir så fuktig at den ikke virker ordentlig.

Ble så lei så gadd ikke å sitte så lenge som jeg hadde ment!

Så noen som har noen tips? Sikkert noe jeg gjør feil. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg prøvd Pee Wee-fløyta mi mer enn en gang i skogen, men tok ikke så lang tid før den slutta å virke.

Ble for mye fukt/spytt under reed`n (eller hva den heter) virka det som.

Prøvde å være så tørr i munnen som mulig, men hjalp ikke så veldig lenge akkurat.

Flere som har dette problemet?

 

Ganske kjedelig når man sitter klar med hagla i hendene og blåser, også slutter den å virke etter kort tid.

Har kamuflasje over ansiktet så tar jo litt ekstra tid å få ut fløyta også...

Må tørke den etter kort tid, sette den i kjeften, ordne kamuflasje og så kan jeg begynne å blåse igjen.

Men varer da vel ikke 5 minutter engang før det blir så fuktig at den ikke virker ordentlig.

Ble så lei så gadd ikke å sitte så lenge som jeg hadde ment!

Så noen som har noen tips? Sikkert noe jeg gjør feil. :roll:

 

Hadde også dette problemet med strikken på, tror det er uungåelig. Prøv uten strikk. Bare sett tennene på og bit sammen. Når du ikke blåser så slipper du opp slik at det får tørket litt mellom slagene, det funker bedre her iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg prøvd Pee Wee-fløyta mi mer enn en gang i skogen, men tok ikke så lang tid før den slutta å virke.

Ble for mye fukt/spytt under reed`n (eller hva den heter) virka det som.

Prøvde å være så tørr i munnen som mulig, men hjalp ikke så veldig lenge akkurat.

Flere som har dette problemet?

 

Ganske kjedelig når man sitter klar med hagla i hendene og blåser, også slutter den å virke etter kort tid.

Har kamuflasje over ansiktet så tar jo litt ekstra tid å få ut fløyta også...

Må tørke den etter kort tid, sette den i kjeften, ordne kamuflasje og så kan jeg begynne å blåse igjen.

Men varer da vel ikke 5 minutter engang før det blir så fuktig at den ikke virker ordentlig.

Ble så lei så gadd ikke å sitte så lenge som jeg hadde ment!

Så noen som har noen tips? Sikkert noe jeg gjør feil. :roll:

 

 

Vel,sånn jeg ser det,er det to måter å løse dette på.

 

1: Slutte å sikle,du skal ikke spise fløyta likevel,ergo ingen grunn til å sleve slik..

 

2: Ta med en rull tørkepapir og tørk ut av munnen før du begynner å blåse i fløyta...

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kom forresten på en liten ting vi hadde det ganske moro med når jeg var yngre,som må fungere utmerket for å holde seg tørr i munnen en god stund..

 

Ta en strøken spiseskje potetmel i munnen,la det være der et øyeblikk,og blås så ut det overskytende. Du er herved tørr i munnen rimelig lenge :mrgreen::lol::mrgreen:

 

Vært moro å høre tilbakemelding om du prøver dette,du blir iallefall tørr nok i munnen,og det er helt ufarlig også :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....har ikke vært plaget med at fløyta slutter å virke annet at den fryser mellom blåseøktene, men den bråtinere i løpet av 1-2sek når den blir puttet i munnen, men jeg har strikken i bakerste posisjon og bruker tennene og leppa til i trykke ned reed`en for da får jeg best variasjonsmuligheter, varierer lyden bare med å forandre leppene fra snurpe til sussemunn samt underbitt til overbitt, synes lyden blir riktig så klagende da. Leste lokkestykket i bladet "Jeger" så nå skal jeg beslaglegge butoloen til broderen for å utforske den også, så foresten butolo tilsalgs på nett for 250.- tror jeg, syntes det hørtes billig ut i forhold til det jeg har sett før.

Link to comment
Share on other sites

Har bare erfaring med plastfløyter, men lydmessig er vel fløyta ok. Lurer på om brodern hadde en trefløyte i hind hårde dager der det var en metall reed i mellom to trestykker der lyden ble justert etter hvor hardt man biter over trestykkene, og den, den var følsom for spytt. det var en metallring av kobber som holdt den i hop, og den røk så fløyta ble surret i hop med trå og etter det bare ble den liksom ikke tatt alvårlig lenger.

Prøv fløyta og se hva som skjer, så lenge det kommer lyd så er vel reven nyskjerrig på hva det er.

Husk vinden i ryggen utover åpne flater, blås det sørgmodigste og reddeste du greier i ca 30sek vent ca 3min og gjennta slik i 30min, bytt så plass hvis du ikke ser noe, plutselig står han der å ser mot deg........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...