Jump to content

Kulevalg elg/hjort/rådyr 308w


tikkat3sv

Recommended Posts

Noen som har gode erfaringer og tips til kulevalg på elg, rådyr og hjort?

Er en relativt ny hjemmelader og har ikke opparbeidet så mye erfaring enda.

Det beste hadde såklart vært en kule som jeg kunne brukt på alle 3 vilt, men det gjør heller ingenting om jeg må lade litt forskjellige kuler.

Har brukt 180gr oryx tidligere, mulig jeg tar feil men syns denne er litt stygg på rådyr og hjort.

 

mvh Frank

Link to comment
Share on other sites

Her kan du selvfølgelig bruke samme kulen på alt villt. Med en kule har du større kontroll på treffpunkt Men hva ønsker du mest, at dyret går raskt i bakken, eller lite søl? Det kan gå an å finne en kule som gjør begge deler, min erfaring er at hvor du treffer på dyret har stor effekt på hvor mye søl det blir. Da tenker jeg spesielt på forskjell på premiumkuler. Jeg ville sett på barnes TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt oryx i en del år nå 180 grains. Har skutt elg, villsvin og rådyr med denne. Men syns at oryx lager unødvendig mye søl. Har laddet opp 150 grains barnes ttsx som jeg tar med til Tsjekkia på bukkejakta i neste uke. Jeg er spennt på resultatet på slaktene. Skal bruke den på elgjakta til høsten, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Nosler Accubond er et glimrende alternativ som "allaround" patron. Har riktignok 30.06 selv men forskjellen er nermest ubetydelig.

Hvis du er opptatt av lite kjøttødleggelse ville jeg valgt 180grs accubond som ikke ekspanderer så voldsomt som oryx.

Men samtidig har god ekspansjon og dybdevirkning både på korte og lange hold.

Det er flere faktorer som avgjør hvor stor kjøttødleggelse det blir, kombinasjonen høy fart og stor ekspansjon er synonymt med mye "søl".

Hvor stor restvekt eller hvor mye kula splintrer har også litt å si.

Hadde tidligere spesial kuler til det meste av jakt men har de siste årene slått meg til ro med kun Accubond og har skyti en rekke hjortevilt med denne. Både elger, Rådyr og reinsdyr med godt resultat.

Men i 308 ville jeg vell personlig valgt 165grs accubond. Skal prøve denne i år med 30.06en.

På grunn av høyere hastighet og flatere kulebane, så får det heller være at jeg muligens ødelegger litt mer kjøtt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt kal 30 kalibere i ulik form i nesten 20 år på alle norske storvilt og noen litt mer eksotiske.

 

I 308/30-06 er mitt valg en av de loddede 165 grs kulene førstevalget.De gir nok gjennomtrengning til alt her hjemme i tillegg til å gi såpass mye mer hastighet at kulebanen blir merkbart bedre enn ei 180 grs kule. Spesielt i 308. I 30-06 er det egentlig hipp som happ. Du får ca 850 m/s med 180 AB, IB og Scirocco uten å krangle med trykket og det er jo alltid bra å ha litt å gå på gjennomtrengningsmessig.

 

Vi har hatt veldig gode erfaringer med 180 Scirocco foran ca 54 grs med Rhino17(URP) får ca 845m/s med det ut av ei 57 cm S&L pipe til Sauer

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig populært med bonded kuler, samt kobberkuler for tiden. Min erfaring er at bonded er supre kuler som holder bra sammen og ikke søler bly, men jeg synes ikke de dreper bedre eller dårligere enn vanlige kuler, om du ikke bruker høy hastighet er vel vanlige kuler like gode og mye billigere enn de moderne kulene. En annen ting er jo at moderne bonded og kobber har dårligere presisjon og BC enn vanlige kuler. Men på Norske hold spiller det ingen rolle i presisjons dilemmaet, da vi ikke skyter på langhold som f.eks på fjellgeiter.

 

Jeg har gode erfaringer med Rhino Solid Shank og Speer Deepcurl, best med Speer da den hadde bedre presisjon og var sykt mye billigere ;)

 

Lykke til med jakta

Link to comment
Share on other sites

I 30-06 er det egentlig hipp som happ. Du får ca 850 m/s med 180 AB, IB og Scirocco uten å krangle med trykket og det er jo alltid bra å ha litt å gå på gjennomtrengningsmessig.

 

Du får 855m/s med 55grs URP med 53cm løp og 180grs AB i 30.06, og du får 880m/s med 57grs N550 med 165grs AB i samme løp.

Begge ladningene er å anse som maks i de med respektive kruttsorter så er litt forskjell i 30.06 også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig populært med bonded kuler, samt kobberkuler for tiden. Min erfaring er at bonded er supre kuler som holder bra sammen og ikke søler bly, men jeg synes ikke de dreper bedre eller dårligere enn vanlige kuler, om du ikke bruker høy hastighet er vel vanlige kuler like gode og mye billigere enn de moderne kulene. En annen ting er jo at moderne bonded og kobber har dårligere presisjon og BC enn vanlige kuler. Men på Norske hold spiller det ingen rolle i presisjons dilemmaet, da vi ikke skyter på langhold som f.eks på fjellgeiter.

 

Jeg har gode erfaringer med Rhino Solid Shank og Speer Deepcurl, best med Speer da den hadde bedre presisjon og var sykt mye billigere ;)

 

At de er billigere er riktig, men ser ikke kuler som noen stor utgift da normale jegere sjeldent skyter over 30 jaktskudd i året, moderne bonda kuler gir mindre splintring og penere kjøttbehandling en konvensjonelle blykyler. Hvor du har dette med at "vanlige" kuler gir bedre BC og presisjon skjønner ikke jeg. Dette er Feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kulevekt er den optimale for 308? Brukt 150 grs fusion til nå. Kjøpte noen i 180 etter varme ord fra en bekjent. Er det tilfellet at kulefall på 200 meter blir ca 1-1,5 cm i forskjell innskutt på 100 meter? Lader selv, men klarer ikke bestemme meg for hvilken kule jeg skal gå for og hvilken kulevekt? Står mellom mega, woodleigh pp, barnes ttsx(skeptisk mtp mye mantling?) og oryx. Brukes til rådyr og hjort. Hold kan bli opptil 250 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kulevekt som er opptimal i 308 er en umulig diskusjon, kommer helt ann på dine preferanser. Men gode alternativer er det mange av. Ville gått for mellomtingen mellom 150grs og 180grs nemlig 165grs i 308. Men du må nesten teste selv hvilken kulevekt som gir best presisjon i ditt løp. kommer helt ann på riflestiginga i våpenet ditt. Ved feks bruk av lang homogen kule vil du dra nytte av en ganske krapp riflestigning for å stabilisere kula og få god presisjon. På 200 meter treffer kula ca 5cm under. Så anbefaler å stille inn 5cm overslag på 100m.

Link to comment
Share on other sites

At de er billigere er riktig, men ser ikke kuler som noen stor utgift da normale jegere sjeldent skyter over 30 jaktskudd i året, moderne bonda kuler gir mindre splintring og penere kjøttbehandling en konvensjonelle blykyler. Hvor du har dette med at "vanlige" kuler gir bedre BC og presisjon skjønner ikke jeg. Dette er Feil :wink:

 

Akkurat nå er Speer DeepCurl like billig som vanlig blykule, så prisen betyr ikke noe lengre egentlig ved bruk av denne bonded kulen. BC er bedre på konvensjonell i forhold til kobberkuler, de er mere presise også. MEN det finnes selvsagt minst like gode bonded kuler, absolutt så det du sier der er helt riktig. Nosler Accubond er jo en fremragende kule på papiret uten jeg har testet den...

 

Jeg er klar over de fleste jegere i Norge skyter 30 - 40 skudd per år men hvorfor i all verden skal de hjemmelade for da? Prisen betyr mye for hjemmeladere flest, det er som regel en av hovedgrunnene til at vi lader selv. Vi sparer store beløp og skyter mye mere enn "vanlige jegere" Dermed spiller prisen på kulen en viss rolle for de fleste som lader selv. Jeg smeller av rundt 200 skudd i måneden og da er økonomien en viktig del av det hele.

 

Det mange gjør feil er å lade lettere bonded kuler (da de ikke splintrer) som gir høy hastighet, disse ødelegger langt mere kjøtt enn en konvensjonell tung og tregere kule. Så bonded er ikke svaret på alt, så enkelt er det jo ikke ;) en god kule i riktig ladning ødelegger ikke mere enn den må, og splintrer slett ikke hverken konvensjonell, bonded eller kobber. En god løsning er å finne en "perfekt ladning" for børsen og holde seg til den, da kjenner en treffpunkt i forskjellige situasjoner, en vet hvordan den går og vet den fungerer bra.

 

For eksempel er den konvensjonelle Speer Grandslam en fantastisk kule som ikke splintrer, har meget bra restvekt og ikke ødelegger mye kjøtt en super kule til jakt. For bonded er deepcurl billig og knallbra, ellers virker jo accubond som en heit sak.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Rhino Solid Shank 165 grs til hjortejakt selv. Fikk høre at det skulle være bra greier. Det gjenstår å se da. Vet ikke helt hva det er for slags kuler egentlig!

 

En ren Trophy Bonded kopi med moly. Etter min erfaring er Rhino'n litt bløtere enn TBBC i samme vekt. Lett å få presisjon med, fungerer godt på vilt - men i dagens situasjon der BC er en av de aller viktigste kriteriene for valg av jaktkule ramler de relativt fort av.

 

Den største hjorten jeg har skutt ble forøvrig skutt med 165 grs Rhino i 308, på druugt hold

 

Swift er gullende gode kuler i høye hastigheter, i 308 kommer de fort til nedre ekspansjonsgrense. Spesielt om en velger 180grs varianten

Link to comment
Share on other sites

Som Ranger skriver trenger du ikke mer enn en kule. Jeg ville også sett på en Barnes TSX variant i f.eks. 140 gr. vekt til storvilt i .308 Win. God penetrasjon, og presisjon er vanlig med disse. Ellers vil de fleste plassert på rette plassen virke helt fint.

Link to comment
Share on other sites

BC er bedre på konvensjonell i forhold til kobberkuler, de er mere presise også.

Hvor i alle dager har du dette fra. Det er en drøy påstand du kommer med der. Hvilken teori legger du bak dette med at konvensjonelle kuler har bedre BC? For å gjøre det enkelt så snakker vi om G1.

 

Her er en ufordring: Ta foreksempel en 150grs Nosler E-tip i cal.30. Så prøver du å lete opp en konvensjonell jaktkule i samme vekt og kaliber som overgår denne i BC. Tror ikke du vill finne mange.

 

Kan du også dokumentere at konvensjonelle jaktkuler er generelt mere presise en homogene? Mine erfaringer tilsier ikke dette.

Link to comment
Share on other sites

Til både storvilt av alle slag her hjemme,samt Rådyr,synes jeg 165gr kule er det ideelle for 308.Mye kuler å velge mellom,men synes Speer Deep Curl er den man får mest for pengene!Ikke at kulepris betyr så mye på så få skudd under jakt,men hvorfor betale det dobbelte for ei kule som er i tilegg dårligere?

Link to comment
Share on other sites

En 165 grains kule i .308w,er ikke noe dumt valg.

Finnes masse å velge i her.- Mange med fine nye namn, men jeg er ganske sikker på at du blir fornøyd med gode gamle Sierra GK i denne vekten både med tanke på presisjon og pris.-- Kompleterer du med Nosler Partition i samme vekt, så er du trygg også på (stor) Elg.

 

Egenskapene for disse to:

Sierra'n, relativ Stor ekspansjons-diam, - Nosler'n, Dyp penetrering/gjenomskyting.

 

Sierran er såpass prisgunstig at den kan brukes også til (mengde)trening. - god og (myk) å skyte med.

 

Om man/du liker tunge kulerer, så er ikke .308w den beste kandidaten i så måte, men opp til (max) 200grains vil nok fungere.

(I min egen 30-06 er valget 220grains Woodleigh), men i en .308 er både 185grains Lapua Mega og 180grains Nosler Partition, sikre og gode valg.

 

Som sagt, mye å velge i.- Hornadys Inter-Bond er også en intresant kule,- Woodleigh er "kjempekuler" som TRYGGT kan rekomenderes og den nye Speer Deepcurl som var nemnt ser også lovende ut.

 

bobby.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå er Speer DeepCurl like billig som vanlig blykule, så prisen betyr ikke noe lengre egentlig ved bruk av denne bonded kulen. BC er bedre på konvensjonell i forhold til kobberkuler, de er mere presise også. MEN det finnes selvsagt minst like gode bonded kuler, absolutt så det du sier der er helt riktig. Nosler Accubond er jo en fremragende kule på papiret uten jeg har testet den...

 

Jeg er klar over de fleste jegere i Norge skyter 30 - 40 skudd per år men hvorfor i all verden skal de hjemmelade for da? Prisen betyr mye for hjemmeladere flest, det er som regel en av hovedgrunnene til at vi lader selv. Vi sparer store beløp og skyter mye mere enn "vanlige jegere" Dermed spiller prisen på kulen en viss rolle for de fleste som lader selv. Jeg smeller av rundt 200 skudd i måneden og da er økonomien en viktig del av det hele.

 

Det mange gjør feil er å lade lettere bonded kuler (da de ikke splintrer) som gir høy hastighet, disse ødelegger langt mere kjøtt enn en konvensjonell tung og tregere kule. Så bonded er ikke svaret på alt, så enkelt er det jo ikke ;) en god kule i riktig ladning ødelegger ikke mere enn den må, og splintrer slett ikke hverken konvensjonell, bonded eller kobber. En god løsning er å finne en "perfekt ladning" for børsen og holde seg til den, da kjenner en treffpunkt i forskjellige situasjoner, en vet hvordan den går og vet den fungerer bra.

 

For eksempel er den konvensjonelle Speer Grandslam en fantastisk kule som ikke splintrer, har meget bra restvekt og ikke ødelegger mye kjøtt en super kule til jakt. For bonded er deepcurl billig og knallbra, ellers virker jo accubond som en heit sak.

 

Greit du finner bonda kuler som er like billige som konvensjonelle blykuller, men generelt sett er konvenjonelle kuler billigere. At du finner en og annen kule som har lik pris stemmer nok men var ikke poenget mitt.

Når jeg nevte at det er tull at moderne kuler har dårligere presison og Bc en moderne kuler tenkte jeg ikke på kobber kuler men kun bonda kontra konvensjonelle kuler. Kobberkuler har jeg ingen erfaringer med, utover at jeg vet de lengre kobberkulene er mer kresne på riflestigninga på våpenet for å få stablelisert kula og få god presisjon i forhold til "vanlige" kuler.

Når det gjeller det med hjemmeladning og pris tenkte jeg på jakt ammunisjon, ikke treningsammunisjon. Jeg også er skyter mange skudd i måneden og er opptatt av billigst mulig treningsammo. Men går ut fra at ikke du lader å skyter 200 jaktskudd i måneden.? :wink:

Så prisen på jaktkula har ikke mye å si, hvertfall ikke for min del.

Og når det gjelder kjøttødleggelse så er det et faktum at generelt sett splintrer og ødlegger moderne bonda kuler minde en konvensjonelle blykuler i et dyr, forutsatt lik vekt og hastighet på kulene. Men det finnes selvfølgelig enkelte unntak.. :wink:

Så et spørsmål: er deep curl kula som sitter i federal fusjon??

Link to comment
Share on other sites

Hva med swift? bruker denne selv

 

Swift er en god kule til elg. Har selv skutt noen elger med 180grs swift i 30.06. med gode erfaringer. Gjennomskyting hver gang. Til mindre vilt som f.eks rådyr er ikke erfaringene så gode. Skaut rådyr på 250-300m i bogen med null ekspansjon som resultat.

Nå var holdet noget drygt men dog! I 308 ville jeg anbefalt 165 grs swift. Men er etter mitt syn ingen god "universalkule". :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...