Jump to content

Schmidt & Bender 3-20x50


338Lap

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Har hatt den med på banen to ganger nå, og må bare si at den er helt fantastisk! Veldig stort synsfelt og klar optikk. Eneste innvending er på retikkelet P4L fine ( som er en smakssak og en valgmulighet). Jeg skulle gjerne hatt litt bedre oppløsning på markeringen MIL-merker nært sentrum, for lettere å legge ann for vind, sånn som H2CMR.

web.jpg

 

Edit: Dorulleffekten er så å si ikkeeksisterende, kanskje litt tendenser fra 3,25 til 3, men ikke sånn som 5-25en, som i realiteten var 7,5-25. Merker det ikke hvis du ikke ser etter. Det kan bli en utfordring å se retikkelet på lavest forstørrelse på jakt, men det kan hjelpe å slå på lyset. Ville ikke valgt Fein hvis du kommer til å bruke det mye til jakt med lav forstørrelse... Jeg vet av erfaring at jeg så og si aldri skyter småvilt på lav forstørrelse. Til elgen har jeg en 2,5-10x50 med tysk 4:)

Link to comment
Share on other sites

Ville heller valgt vanlig P4L, tykkelsen på det indre retikkelet er lik som police. Den nederste stolpen klarer jeg meg fint uten og det er evt her man kan legge ann for å nå virkelig langt. Tror en P4L vil holde seg bedre i verdi også.

Police:

absehen-police-ein.jpg

P4L:

absehen-p4l-1be.jpg

P4L Fein:

absehen-p4l-1be-fein.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 9 months later...

Medforstørrende retikkel er egentlig ikke velegnet i et "do all" jaktsikte etter min mening. Retkkelet må nødvendigvis bli fislete på laveste forstørrelse om det ikke skal bli for grovt på max. Og det er spesielt i trange og hurtige skuddsituasjoner med lav forstørring at det er greit med et tydelig retikkel. Det er vel ikke uten grunn at top of the line jaktsikter som Zeiss Victory HT serien og Swarovski Z6 serien leveres med retikler i 2. billedplan. Finnes det egentlig et sikte som har optimale egenskaper for både langhold og jakt?

Link to comment
Share on other sites

ok skjønner . har både z6i å ht , men s-b hadde kansje vært mer egnet til langholds skyting. men lurte på om det var noen her inne som har bruker erfaring med det til jakt å hvilket retikkel som egner seg best. å hvordan de er til skumrings jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har skutt mye med SuB PMII og kommer derfor med min personlige mening.

 

Til langholdskyting er det få kikkerter som er bedre egnet enn PMII.

De er dønn solide, godt glass, presise klikk og har fornuftige retikler.

Anbefaler MSR hvis du skal bruke retiklet til avstandsbedømming.

3-20x50 utgaven har lengre øyeavstand og er mer følsom på øyeplassering enn 3-12x50 og 5-25x56 utgaven.

Det er noe å tenke på om du har liten mulighet for å justere monteringen av kikkerten på rifla.

 

Ulempen til jaktbruk er at de er laget for militær bruk hvor behovet for gode skumringsegenskaper ikke er like store som hos en jeger.

Blir det for mørkt monterer man bare på nattoptikken. Lysgjennomgangen er ca 90-92% mot Zeiss HT som har over 95%.

Jeg mener derfor at eks Zeiss HT 3-12x56 med ASV+ er en bedre kikkert til jakt.

Spørs hvor langt du skal skyte på jakt og under hvilke lysforhold.

Har under nattjakt på hjort opplevd at jeg så hjorten i håndkikkerten min men ikke godt nok i PMII 5-25x56 til at jeg kunne løsne skudd. Klarte ikke å se vinkelen på dyret med rifla, med håndkikkerten var det mulig.

Kompisen min med Zeiss HT 3-12x56 fikk skutt, da han så bedre enn meg.

 

Hvis jakten din vil foregå fra 500-1000m og stort sett på dagtid eller når det er godt lys vil jeg anbefale PMII.

Hvis du skal skyte fra 100-500m og under varierende lysforhold så er nok Zeiss HT bedre egnet.

 

Valg av kikkert kommer an på hva du skal bruke den til. Du må spesifisere dine ønsker så detaljert som mulig.

Og så være villig til å inngå kompromisser ut fra disse ønskene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jo kaste inn en lite brannfakkel som motvekt til den nesten enstemmige lovprisingen av PM-II kikkerter.

 

Personlig er jeg ikke veldig imponert av spesielt optikken. Der går en Henholdt eller en Kahles LANGT utenpå en PM-II som for meg er dusere og gråere enn de 2 andre i prisklassen.

 

Har bare hatt 3 stk opp igjennom årene så har ikke all verden erfaring annen enn det mine 2 grønne sier, men 4-16 Hensholdt er for mine lysår foran 4-16 PM-II og Kahles 624 er vesentlig freshere enn 5-25X PM-II.

 

Ergonomisk er PM-II'r blant topp 3-4 i verden. Men mange andre har blitt like bra og er i mine øyne såpass mye bedre optisk at jeg heller ville valgt en av dem om jeg skulle brukt så mye penger igjen.

 

Har selv endt opp med 2 x Hensholdt og 1x Kahles som erstatning for de nevnte S&B kikkertene.

 

Som kombinert LH/Jakt kikkert er Kahles L624i veldig nære nirvana i mine øyne. 4-16x56 Hensholdt er bedre på jakt, men er litt snau i forstørrelse(i mine øyne) til ELR. En 6-24x72 er bedre enn begge disse 2 i mørket, men er forferdelig diger til annet enn stillesittende jakt fra fast post.

 

På min nye forhåpentligvis alt mulig rifle ut til +/-400m sitter det en HT 3-12 med ASV. Hadde opprinnelig kjøpt en FL 4-16x50 tiltenkt det bruket, men synes synsfeltet i den ble i trangeste laget. Da er 4-16 Hensholt'n ett bedre valg siden den er bedre i dårlig lys.

 

MSR retikkel er knall om en skal være med på "Sniper Challenge" eller DFS felt med ukjente avstander. Jeg personlig synes det er ett enklere og bedre retikkel enn både P4 og MD å måle med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...