Jump to content

Production pistol?


jULF

Recommended Posts

Hei,

Jeg er nå på jakt etter en production pistol av Striker-fire prinsippet, våpenet skal KUN brukes i praktisk production og til praktisk plinking altså ikke noe NSF program.

 

Jeg sitter og er veldig delt mellom Glock 17 gen4 og M&P 9. Men er veldig usikker da jeg hører mye rart om Glock Gen4 på nettet, og frykter den har en slags "seig" rekyl(Les pardini) med det doble fjæroppsettet laget for .40.

Jeg har små hender så Glock 17 Gen3 er litt for stor for mine poter, noe jeg opplevde i forsvaret med å måtte skifte grep/vri på våpenet ved mag skift. Når det gjelder M&P liker jeg våpenet godt, men er ikke helt solgt på "teksturen"(lei for pottit-engelsken :lol: ) som virker noe glatt på dårlige dager. Kall meg gjerne stokk dum/konservativ/radikal, men jeg vil IKKE ha en forlenget sleide da det ikke tiltaler meg visuelt. :mrgreen:

 

Det jeg egentlig lurer på er om noen har noe erfaring med den "korte" M&P9 pro eller Glock 17 Gen4, og om de kan fortelle meg hva som er bra/dårlig med disse. (avtrekk, rekylopptak osv.)

 

PS! Vennligst ikke anbefal CZ,SIG eller noe DA/SA våpen da jeg ikke klarer å vende meg til det tunge DA avtrekket på første skudd, ser det på resultat listene da jeg gjør det relativt bra på lange stage og veldig dårlig på korte.

 

Mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

Du må vel regne med litt fifling med fjærsettet til MPen for å klare minimum avtrekksvekt i Produktion.

 

Generasjon 4 Glocken vet jeg fint lite om, men jeg kunne tenkt meg hybriden som er planlagt i forbindelse med "Mid life upgrade" i Forsvaret. Gen 4 ramme og Gen 3 og lavere deler... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du velger selvsagt hva du vil, men jeg kjøper ikke helt at DA-avtrekket skal få skylden for at man gjør det bedre på lange stanger enn på korte. Jeg har observert akkurat det samme for min del, men det er nok fordi kortere stage gir prosentvis mye større straff for treghet i trekk og skuddtakt. Når jeg kan skjule manglende teknikk med litt løping og mye lengre absolutt tid på stagen, så går det så meget bedre :)

 

Ellers kan man snu det litt på hodet. Reglene sier at første avtrekk skal ha minimumsvekt på 2kg, og påfølgende 1kg. Med svakere hammerfjær i en ellers stock Shadow tror jeg ikke man havner så frykelig langt unna disse verdiene (men jeg har ikke målt). En striker-pistol vil derimot alltid ligge over 2kg per definisjon. Og selv om avrekket kan være kortere, så vet jeg ikke hvor mye lettere det er enn et godt DA-avtrekk. Det kan selvsagt være utslagsgivende nok, om du har problemer med å nå avtrekkeren i DA-modus.

 

Hva med en G19? Jeg tenker selv på en slik for sivilpistol.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Ken, min G17 gen4 opplever jeg slett ikke som seig, hva nå man legger i akkurat det. Synes rekylopptaket er vesentlig forbedret med de nye rekylfjærene i gen4-serien sammenliknet med gen3 og andre tilsvarende plastrammepistoler med enkel fjær. En Glock vil aldri tillate særlig mye brukerfeil som slapt grep og napping, men med en del trening er den fullt på høyden med tilsvarende alternativer til production. Plug-and-play-faktoren kombinert med en uslåelig tilgang på reservedeler og tredjepartsutstyr var utslaget for at valget mitt falt på Glock, og jeg har ikke angret. Enda ihvertfall :-)

 

Sent from my ST18i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

På fjerdegenerasjons G17 så f̶ø̶l̶g̶e̶r̶ ̶d̶e̶t̶ ̶v̶e̶l̶ ̶m̶e̶d̶ ̶t̶r̶e̶ ̶g̶r̶e̶p̶s̶p̶l̶a̶t̶e̶r̶ ̶s̶l̶i̶k̶ ̶a̶t̶ ̶d̶u̶ ̶k̶a̶n̶ ̶b̶y̶t̶t̶e̶? følger det med ekstra grepsplater.

Har for meg at jeg leste noe sånt hos Pedersen Vaabenlager. Medium tilsvarer gen 3-størrelse, så Small kunne sikkert vært kurant. Tror at M og L festes utpå den som allerede er der, så du har 3 størrelser å velge mellom.

 

[edit]ViewImage.aspx?ItemID=748&width=1000&lb=true

>Gen4 har en anelse mindre ramme enn Gen3 og en ny profil på grepsflatene, dvs. litt større prikker enn Gen.3 RTF rammene.

>Gen4 har fått utskiftbar bakstykke på grepe (M/L). Ved å benytte Medium bakstykke får du tilnærmet samme rammestørrelse som på Gen3.[/edit]

 

Bare for sikkerhets skyld nevner jeg at jeg ikke er affiliert med PVas på noen måte.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært morro om en importør ville tatt inn Springfield xD. De produseres jo i Kroatia, sikkert rimeligere å ta dem rett derfra en om USA

Men de selges KUN til usa, som en del av avtalen med Springfield, som ikke eksporterer... trust me, jeg har sjekket...

Har en del xD stash liggende, inkludert løp, sikter og magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Trist at xD ikke går andre steder enn USA, jeg regner med at det har med produksjonskapasitet å gjøre.

xD selger som hakka møkk og har blitt approbert av diverse politiorganer etterhvert. Det er som regel ventetid på alle de nye modellene.

 

Vi kjører hovedsaklig bare to typer plastpistoler her i huset: Glock og xD, jeg skyter omtrent like bra med begge typer. Jeg tror ikke kjerringa kommer til å gi seg før vi eier samtlige modeller av xD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd en haug med tips for å bli kjappere/ bedre med Cz min, men kommet til at med hammer'n nede er den ikke det riktige for meg. Mulig at jeg ikke har gitt den en fullverdig sjans, har kun eid den i straks et år og rett under 2000skudd, men konklusjonen for min del er at stager som starter med oppspent hammer(uten patron i kammer med påfølgende ladegrep og lignende) gir meg betydelig bedre score enn de vanlige med hammeren nede. Jeg anser dette problemet for å være todelt, både psykisk og teknisk for min del. Men jeg har ihvertfall bestemt meg for å skaffe meg en plast 9'er så får vi se, om det hjelper. :D

Jeg føler selv at det er greiere å forholde seg til et bestemt avtrekk enn to på en stage, derfor vil jeg handle meg en til. Og med min aktivitet kan jeg lett eie en til(Våpenkontoret er tydeligvis enig da søknaden sier innvilget), så da gjør jeg det!

 

Jeg ønsker ikke å disse Shadowen min, den er et fantastisk våpen for meg når hammeren er i bakre stilling og magasinene er rene(Har magasinet til SP0-1 samme fjær som de standard 15 skudds magasinene til CZ75/85?).

 

Men nå er det altså tid for plast pang! :twisted:

 

Hvordan sammenligner avtrekket på Glock Gen4 mot Gen3? Har sett på youtube at noen påstår at det er tyngre.

Det jeg mente med "Seig" rekyl er om man kan kjenne at fjæren er todelt i rekylopptaket, altså at det blir liksom to impulser. Om det høres forstålig ut?

 

@Flashman, vet du om denne "Hybriden" er tenkt for salg til oss dødlige? Eller om den er reservert stjernegriser?

 

Vil altså ikke M&P pro holde minstekravet i avtrekksvekt til production? Står noe sånn som 4,5-5,5lb på heimesia til Smed & Vestsønn, da Pro er godkjent for production tenkte jeg at den lå helt i øvre del av den skalaen, noen som vet mer om M&P pro? Noen personlig erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd lettere hammerfjær? Det blir ganske betydelig forskjell på DA-avtrekket med en slik, og SA blir også enda litt lettere. Har til gode å oppleve problem med noen form for ammo også. Eller smalere grep?

 

På magasinfronten misunner jeg Glock-gjengen noe. Med metallmagasiner er leppene noe utsatt for deformering, og kombinert med slappe/slitte fjær kan det bli krøll. Kraftigere magasinfjær, og sjekk av åpningen i løpet av sesongen (skal være 9-10mm) ordner biffen.

 

Tilfeldigvis prøvde jeg også en godt innskutt G17 i dag, og den hadde overraskende greit avtrekk. Mulig det var gjort noe annet med den også. Jeg hadde derimot overraskende mye munningsvipp sammenlignet med Shadow, men det er jo ikke en rettferdig sammenligning når jeg har 6k+ skudd med den det siste året, og 15 med G17.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk selv fra en Shadow til G17 på grunn av at jeg etter 3000 skudd innså at Shadowen ikke passet meg ergonomisk. Måtte vri hånda veldig for å kunne løse ut magasinet, så den var nok noe for feit i grepet selv med aluminiumsplater på skjeftet. G17 gen4 uten tillegg på grepet passer meg mye bedre, og kanskje har den forstørrede magutløseren mye av æren for at jeg nå føler jeg har mye bedre kontroll på våpenet ved magskift og lading/tømming.

 

Jeg har sett på div forum og hørt med andre som mener gen4 har fått litt mer "skyv" i rekylen enn den typiske hopp-og-sprett oppførselen som enkelte tupperware-niere har en tendens til å ha. Det er uansett ikke sammenlignbart med en shadow på godt og vel en kilo stål, men overraskende greit å håndtere til tross for at den nesten ikke veier noe som helst :) dessuten er den veldig behagelig å ha hylstret, merker ikke noe særlig til vekt i beltet mens man feks driver og flyr med timeren bak treningskompisene. :)

 

Avtrekket vet jeg ikke om er så veldig forskjellig på gen4 kontra gen3, har skutt for lite med sistnevnte til å kunne uttale meg. Avtrekkerhuset på gen4 er redesignet pga at grepsramma er kortere, og dette medfører blant annet at en standard connector som på en gen3 ville gitt standard 5lb avtrekksvekt gir noe tyngre avtrekk på en gen4. Dette har visst med endrede vinkler på delene å gjøre for å få plass i det nye avtrekkerhuset. Delene er likevel kompatible, så jeg bruker en glock 3.5lb connector i min som gir litt lettere men seigere avtrekk (ca 2-2.5 kg, har ikke sjekka helt nøyaktig) . Gen4 leveres i dag med egen connector som angivelig skal gi samme avtrekk som på gen3, denne er merket med en prikk og kalles dot connector.

 

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hallo

tror at 90% minimum må flytte hånden sin for å nå magutløseren så dette er det bare å trene på, må gjøre det selv med samtlige våpen jeg skyter praktisk med, taper ikke noe tid på det etter litt trening.

Tror og mener at våpen med plast ramme har en, hva skal man si: gir en følelse av mindre rekyl, selv om den ikke er det. Jo tyngre våpen jo mindre rekyl er jo det som er riktig.

Det kommer ned til hvilket våpen man føler seg mest komfortabel med, personlig er dette en Tanfoglio Stock 3.

Rejerende verdensmester i Production skyter med Glock, verdensmesteren før det igjen vant med en Shadow, så det er helt klart skytteren det kommer ann på!

Tror for oss dödlige att en Shadow er det beste valget selv om DA avtrekket på første skudd kan noen ganger være noe herk, men etter det har man jo fine SA avtrekk ( som det blir nevnt her så kan man sette i en 13 punds fjær og en competition hane og avtrekket blir helt rått OG lovlig i prod), klikker det kan man jo også dra i avtrekkeren på nytt.

Det er flere ganger jeg har dratt av DA avtrekket i rettning av skiva (f.eks på lange hold) for å få SA avtrekk raskere.

 

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

I veldig stor grad enig med Kai, det aller meste som diskuteres når det gjelder ulike våpen, for- og motargumenter hit og dit kommer til syvende og sist an på skytteren og hva han/hun er komfortabel med og vant til å bruke. Smak og behag kommer inn i bildet her som i alle andre sammenhenger.

 

Mye kommer med trening forutsatt at den grunnleggende plattformen er der. Men passer for eksempel ikke grepet på pistolen, eller om du rett og slett bare ikke fikser DA, vurder gjerne alternativer som føles mer riktig. Men vær klar over at å skifte verktøy ikke nødvendigvis betyr umiddelbar forbedring sånn over natta ;)

 

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...