Jump to content

Hjortedyr fjerner borrelia fra flått


sniper-two

Recommended Posts

Denne kunne selvfølgelig vært under "Nyheter i Media", men syns denne var såpass viktig for

oss som traver rundt i skogene at jeg syns en egen tråd var på sin plass.

 

vivian+kjelland.jpg?updated=090520121815

Forsker Vivan Kjelland ved Universitetet i Agder har dokumentert at det blir flere og flere flått.

 

Sjekke : http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/H ... 20694.html" target="_blank

 

Tenker på øya "Hidra" i Flekkefjord der de skjøt ned hele rådyrstammen for å få bort flåtten, noe som ikke var helt vellykket.

Det er i dag MYE flått og bestanden med rådyr er....ganske rasert :cry:

Link to comment
Share on other sites

At hjortedyr "renser" flotten for borelia har jeg også hørt/lest.

 

Maaange år siden jeg og hørte om det, første gang.

Det dukker opp hvert år.

Hadde vært morsomt å vite om det kom fra samme kilden hvert år (= oppspinn?), eller om det var flere som hadde funnet utav dette.

;)

Link to comment
Share on other sites

Klimaendringene har gjort at du kan finne en og annen flått, Jens! Før var nordgrensa for flåtten ved Tilrem - nå er den funnet hvertfall opp til Steigen.

 

Det var en og annen flått på sauene når vi (hånd-!) klippet dem i "gamle dager" (for mitt vedkommende, fram til 1966), men uvanlig at en sau hadde mer enn to.

 

I dag bør man være helt påkledt, når man går i lauvskogen i Flatanger midtsommers, ellers har man en eller flere flått med seg heim! Som nevnt kan det skyldes varmere klima og flere hjortedyr, men en vel så viktig grunn er nok overgroingen - lauvkrattet har overtatt de gamle lyngheiene, og flåtten (og borelia-parasitten) takker og bukker! Mer beiting med sau, geit og "mindre finspist" storfe (hereford, skotsk høylandsfe) ville kanskje redusert krattskogen. Tamdyra må i så tilfelle behandles mot parasitter - og det koster. Og så kan man heller ikke ha flåttens gode venner, de store rovdyrene, gående og desimere buskapene.

Link to comment
Share on other sites

Klimaendringene har gjort at du kan finne en og annen flått, Jens!

Ja har hørt om noen som skal ha opplevd en flått her på Mo, og sør i fylket langs kysten finnes det også sporadisk. Heldigvis ikke i antall som lenger sør, jeg må si jeg føler med både dyr, bikkjer og mennesker som virkelig sliter med dette.

Link to comment
Share on other sites

Leste noe om en sopp som kunne settes ut og som tokk knekken på det meste av flåtten.

Grunnen til at de ikke setter den ut ennå, er vel at de ikke vet hva denne soppen kan forårsake av skader i naturen.

 

Mener jeg leste et steds denne uka at det er søkt om å få sette ut denne soppen på sørlandet.

Link to comment
Share on other sites

"Hjortedyr fjerner borrelia fra flått"

 

Dette tror jeg beror på matematikk, og da mener jeg overnevnte tekst er en smule missvisende. Hvis det nå er slik at hjortedyr ikke kan være bærere av borellia må flåtten få dette fra andre vertsdyr.

Det vil si at til mindre andel hjortedyr = mindre antall flått= større sansynlighet for at flått har borellia da den må ha vært på andre smittebærende verstdyr (som f.eks rotte, rev, pinnsvin etc.)

motsatt fall; mye hjortedyr= mye flått = mindre sansynlighet for borelliabærende flått.

Det var min diggresjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Samt at man gir dyrevernere nok en grunn til å la være å skyte de "stakkars små hjortedyra" :evil: Men, kunne man derimot ha oppdaget hva det er som fjerner sykdommen, ville det jo selvsagt ha vært enda bedre...

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2012/05/28/nyhe ... /21598448/

 

Mer bruk av marka i form av beiting (feks flytte deler av sauenæringa ut på kysten, som en bonus reduseres ulv/bjørneproblemene for denne delen av landbruket) og hogst; gjerne avbrenning av større flater har jeg tro på. Kysten er jo i ferd med å gro igjen :cry:

 

Av en eller annen grunn liker ikke flåtten meg, 1 flåttbit på 40år.

Link to comment
Share on other sites

Mer beiting og brenning av kratt vil redusere flåttbestanden. Tror det er urealistisk å flytte store mengder sau fra innlandet. Vi har forøvrig fått en del flått her i fjellbygdene også. Tror det er en kombinasjon av klima og økt hjortebestand som trekker mot kysten om høsten. Skjønner ikke at noen kunne innbille seg at fjerning av rådyr skulle hjelpe, det er jo latterlig. Må være en skikkelige skrivebordsforvalter fra DN som kom på den ideen. Skal det monne må man jo fjerne det meste av varmblodige dyr og fugler. Idiotisk! Dersom en naturlig forekommende sopp som knekker flåtten finnes i noen områder er jo saken grei, er vel bare å hjelpe den soppen litt. Men tiltak som går ut på å spre arter som ikke har fjær og vinger faller neppe i god jord hos DN.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt riktig at de skjøt ut rådyra på Hidra, men bestanden ble ganske kraftig redusert i en periode. Uten at dette hadde noen betydning på flåttbestanden. Tror aldri jeg har sett maken til flåttbestand som det er på denne øya! Rådyra er så fulle av flått at det er helt uappetitelig. Det er snakk om hundrevis på hvert dyr. Det har blitt ei skikkelig plage i alle lavtliggende kyststrøk. Eneste som duger er en skikkelig finbulvinter, da kreperer svineriet. Lyngbrenning hjelper og på problemet, men løser det ikke. Det KAN ha noe for seg å fjerne rådyr, men dette vil kun fungere på småøyer og alle nye dyr må fjernes med en gang. Flåtten har en livssyklus på 3 år og klarer man å holde et område fritt for vertsdyr i 3 år er man kvitt flåtten. Men dette er jaggu ikke lett å få til i praksis. Vi som jakter langs kysten må nok bare ta forhåndsregler, behandle bikkja med flåttmiddel og smøre flåttmiddel rundt håndledd og ankler. De fleste produkter som virker på flåtten lukter som F.., men jeg har noe sør afrikansk som virker veldig bra OG er helt luktfritt.

Beitedyr som er behandlet med flåttmiddel er også et godt våpen. Flåtten kryper på dyra og kreperer. Dete viser godt igjen på et av mine terreng. Det går mye sau ute som er behandlet og det er skjelden jeg ser flått på `"mine" rådyr.

Borreliose er skummet. Det er lett å overse et flåttbitt og hvis man går for lnge med sykdommen i kropen kan det få alvorlige følger. Testene for påvisning er heller ikke helt til å stole på. Og hvis man en gang har hatt sykdommen og behandlet denne vil du senere alltid få positivt utslag på testen.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder hjortens "rensing" av Boreliasmitte i blodet er saken den at ting tyder i retning av at dyret renser sitt ege blod fra Boreliasmitte. Den flåtten som bet er like full av smitte. Masse hjortedyr vil ikke føre til Boreliafri flått i området. Det som likevel er meget interessant her er at når man forstår hvordan dette skjer er vi langt nærmere en god behandling enn det vi er i dag. Kanskje vi til og med kan komme fram til en vaksine. Men høyt opp og lanngt fram enda.

 

Som en start kunne det kanskje bevilges noen oljekroner til forskning,- Åååå neiii.......... det glemte jeg!! :overrasket: Å bevilge penger til slik forskning vil jo føre til inflasjon!!! :oops: Og det er jo mye farligere enn Boreliasmitte!!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ihvertfall nok av flått på hidra på fredag, satt en på magen i går jeg hadde oversett. Fjernet over 50 stk fra pelsen til bikkja en gang vi var på jakt der, selv om den hadde flåttmiddel på

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...