Jump to content

DERFOR trekker hunden i båndet!!


IvoRei

Recommended Posts

Fy FAEN altså.

Her har noen forglemt seg kraftig.

Akkurat loset mine to femtenåringer og deres storebror gjennom dette med rusens farer og så viser det seg at vi har glemt bikja. Trist :!: Burde jo ha sett det på pupiller osv, men nei da. Gått meg hus forbi og jeg har endt opp med en junkie i huset.

Jaja. Enkel avrusning da. Bare å kjøpe sæla, så er det gjort.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur desverre ikkje vi har sett det verste - det kjem til å verte verre :shock:

 

 

Eg var så syndig at eg føreslo til ein ''moderne'' hundeeigar at ho kunne bruke halsband som spruter vatten i trynet på hunden - fordi ho fekk så mykje klager frå naboen pga bjeffing. De skulle sett det blikket eg fekk - og den moralpreiken! Eg som snakka om leder, flokk og alt det der, samt eg faktisk forlangte ting av hundane mine - barbarisk og utdatert!

 

I dag er det nemmelig slik at ein berre skal vere kompis med hunden sin! Ein skal ikkje tenke flokk, hvertfall ikkje leder - for da kan ein komme i ein situasjon der ein krever og er streng - det er tabu! Hunden er kompisen din! På linje med ein god nabo! Hvis du kaller den inn, skal den berre komme fordi den har lyst.

 

Helpes!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, på nær av ei, vært lurt opp i stry av alle hundene i husholdet fra Pointere, en Schaefer, Old English Sheepdog, Rottweilertispe, to Dobbermenn/kvinner og ei Bulldogtispe og til naboens basset jeg trodde jeg hadde litt styr på og som jeg av og til tar med ut for å være god nabo.

De har lurt meg opp i stry alle sammen og rusa seg alle som en. De har bare hengt sammen med meg av en grunn.

Ja nå vet vi det. Det er bra jeg har prøvd å være flokkleder og ikke kompis da. Tenk om jeg gjennom hele livet fra før fødselen av egentlig og til nå, har hatt en gjeng narkiskompiser!

Heldigvis kan jeg nå i etterpåklokskapens lys si jeg har hatt en straight hund da. Litt ok det.

Forresten fanden meg ikke rart den tynne skvetne setteren til en nabo kommer med båndet i tide og utide.

Trenger meg ett fiks, trenger meg ett fiks! Er jo det den sier :shock: Går jo opp for meg nå at den er en slags SPEEDJUNKIE.

 

HMM Barnemor vil ha seg ny hund? Og hun er spesialpsykolog/familieterapeut. Lurer på om dette er så klokt? Går jo opp noen lys for meg nå til slutt. Skulle sett det før :lol:

Skulle for lengst flytta for meg selv med en katt!

Link to comment
Share on other sites

Eg trur desverre ikkje vi har sett det verste - det kjem til å verte verre :shock:

 

 

Eg var så syndig at eg føreslo til ein ''moderne'' hundeeigar at ho kunne bruke halsband som spruter vatten i trynet på hunden - fordi ho fekk så mykje klager frå naboen pga bjeffing. De skulle sett det blikket eg fekk - og den moralpreiken! Eg som snakka om leder, flokk og alt det der, samt eg faktisk forlangte ting av hundane mine - barbarisk og utdatert!

 

I dag er det nemmelig slik at ein berre skal vere kompis med hunden sin! Ein skal ikkje tenke flokk, hvertfall ikkje leder - for da kan ein komme i ein situasjon der ein krever og er streng - det er tabu! Hunden er kompisen din! På linje med ein god nabo! Hvis du kaller den inn, skal den berre komme fordi den har lyst.

 

Helpes!

 

Det er dette jeg også ser på som går igjen blandt misoppfatninger av de som trener såkalt 100% positivt. Og jeg skjønner godt hvorfor så mange biter på. Man spiller på følelser og mange tror de er "snille" med hunden sin. Og de er veldig glade i å bruke læringsteorien som argument. De tror at ved positiv forsterkning(belønning) er man snill og ved negativ forsterkning(ubehag) er man slem. Men det argumentet holder ikke, fordi læringsteorien tar ikke høyde for abstrakte tanker som snill og slem, den tar for seg hvordan et individ lærer.

 

Mange av disse "nye", nekter å ta over seg at tispa bruker korrigering av sine valper. Hvorfor skal ikke vi mennesker kunne gjøre det samme?

 

Etter min mening blir det helt motsatt av sin effekt. En hund trenger en god og trygg leder. Jeg mener vi tradisjonelle er de snilleste av de snille. Vi setter klare og tydelige grenser for hunden vår, slik at den vet hva som er lov og ikke lov, samtidig som den får være hund, løpe løs og JAKTE. Jeg kan også avsløre at bikkja mi spiser NP-hundemat, er mer i sofaen enn på plassen sin og sover ikke så alt for skjeldent i senga. Hun får også løpe LØS uten kobbel så lenge båndtvangen er opphevet. Er jeg slem?

 

Problemene er faktisk utrolig mange blandt disse "nye". Nå vet jeg ikke eksakt hvor lenge canis.no har eksistert, men det er 2698(!) emner om "problemadferd". Og bruker man positiv forsterkning, er det etter de "nyes" syn aldri noe feil med teorien. Da er det bikkja det er noe galt med.

 

Begrepet lederskap har blitt veldig negativt ladet i den siste tiden og jeg tror mange av disse "nye" slett ikke vet hva dette dreier seg om. Lederskap baserer seg ikke på frykt, ubehag og underkastelse. Det handler om trygghet, respekt, omsorg og kjærlighet.

Link to comment
Share on other sites

Trur me hundeeigarar har det "medfodt" i oss å brøla NEI!, FYYY!, PLASS!, SITTT!, Rykk i bandet osb. Dette ser ut til å vera "naturleg" for dei fleste.

 

Dei nyare treningsmetodane med fokus på positiv forsterking av ynskjeleg åtferd, kjennest "rart" ut .....

 

(Det trådstartar skriv, verkar merkeleg. Kan det vera ein misforståelse...?)

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet jmonsen

 

Jeg er ikke enig med deg i at det er naturlig for tradisjonelle trenere å brøle i tide og utide. At en kommando gis ved høy stemme i en stor provokasjons-situasjon er jeg helt med på, men det er også nødvendig.

 

Hvis du mener at det er ukjent for tradisjonelle trenere å belønne rett adferd har du misforstått kraftig. Det har hele tiden vært fundamentet i tradisjonell trening å belønne rett adferd, men også korrigere feil adferd. Tradisjonelle trenere bruker i tillegg KUN positiv forsterkning i en innlæringsfase av et dressurmoment. Veldig mye av den "nye" dressuren inneholder momenter lånt fra tradisjonell hundeoppdragelse, gjerne kamuflert i fine ord som for eksempel "brannslukking".

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med misforståelse, kan du oppklare? :)

Link to comment
Share on other sites

Mange av disse "nye", nekter å ta over seg at tispa bruker korrigering av sine valper. Hvorfor skal ikke vi mennesker kunne gjøre det samme?

 

Nå tar ikke jeg noe parti i denne diskusjonen, da jeg vet det er et tema man aldri komme til bunns i, men siden du spør: fordi vi er mennesker, og ikke kan kopiere det språket som tispa deler ut.

 

Har fått tips som å bite hunden min over snuten, legge hodet mitt på ryggen hans, snu han på rygg (alt mtp. å vise hvem som er sjefen og korrigere uønsket adferd). Hadde tispa sin adferd vært så enkel, at det var bare det hun gjorde, så kunne vi sikkert kopiert det, men hun gjør jo så ufattelig mye mer. Alt fra blikk-kontakten, halen, holdningen, måten hun har kjeften på, ja til og med pelsen, sier noe om hva hun vil. Og den dagen vi mennesker klarer å kopiere alle de faktorene, ja da kan vi begynne å trene opp hundene våre på lik måte som tispa gjør. Men fram til da, vil i allefall JEG forholde meg til metoder som passer oss mennesker bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

Mange av disse "nye", nekter å ta over seg at tispa bruker korrigering av sine valper. Hvorfor skal ikke vi mennesker kunne gjøre det samme?

 

Nå tar ikke jeg noe parti i denne diskusjonen, da jeg vet det er et tema man aldri komme til bunns i, men siden du spør: fordi vi er mennesker, og ikke kan kopiere det språket som tispa deler ut.

 

Jeg syns ofte problemet med manges tolkninger av dette å "snakke hundens språk", blir at man tar det veldig bokstavelig. Du har helt rett, vi er ikke hunder. Vi er mennesker. Og vi har en plikt til å lære hunden hva som er riktig og hva som er galt.

 

Vi mennesker har opparbeidet oss en god del kunnskap om hvordan hunden fungerer som et sosialt vesen. Og jeg mener det er fullt mulig for oss mennesker å bruke deler av dette i vårt hundehold. I hundens verden lærer bikkja hva nei betyr ved å bli påført et ubehag. Noen valper er kanskje så myke at de forstår tegninga med truende kroppsspråk og knurring fra artsfrender, men majoriteten må gjerne ha seg en karamell før de skjønner poenget.

Det svært mange av "de nye" ikke forstår, er at dette slett ikke har noe med å være slem å gjøre, eller å basere hundeholdet sitt på aversive metoder, men tvert om(!), at vi lærer hunden hvor grensen går så hunden kan få være hund. På denne måten kan hunden ligge på plassen sin, sammen med flokken sin når det er bursdag i heimen eller kaffebesøk. Den kan løpe løs i skogen, på fjellet og på sletten fordi den skjønner og forstår hva reglene er.

 

Jeg har noen få regler jeg krever at hunden min respekterer og forstår 100% til en hver tid. Resten av tiden, som består av absolutt hele dagen, får hunden være hund. Og jeg tviler sterkt på at det er mulig å bli stort lykkeligere enn en fuglehund osm gjøre det den er laget for å gjøre: jakte!

Link to comment
Share on other sites

Får begynne å gi valpene alkohol fra starten av så de blir avhengig av det i steden.

Også en fin unnskyldning ovenfor kjerringa hvorfor det må til en hver tid vere alkohol i huset :)

Nja, det kan ha sine bivirkninger det også...

fashion-fail-poorly-dressed-barking-for-fjords-in-the-old-country.jpg

Bildet er linket inn fra failblog.org

Link to comment
Share on other sites

Nå treffer jeg litt for ofte disse "posetive" hundene hvor der aldri er innført det å forholde seg til flokk eller lederskap.

Og det gir de mest utrolige reaksjoner.

Resultatet er bjefene , hylene hunder, hvor eieren står å sier. "Nå må du være snill å komme Fido"

Er eg syndig å kommentere at litt grundresur , som gå i bånd. sitt, ligg og kom burde vært innprentet i hunde hode . Får jeg beskjed om at det er å terrorisere hundens frie vilje.

Hunden er jo så snild, men bare litt vimsete og uopmerksom.

Posetiv trening kan være bra , men generell hundedresur er ikke å forakte.

Dersom man lar en hund dra uhemmet i båndet fra den er valp , vil den forsette med den uønskete adferden resten av livet.

Om hunden blir ruset av oksygen mangel vet jeg ikke. Men jeg vet at mine hunder lærer å gå fot fra de kommer i mitt eie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv merket en betydelig økning av tilbakemeldinger som jmonsen kommer med her, og det skremmer meg. Nettsteder som canis.no "fanger opp" en del nybegynnere og får solgt sin metode på ren samvittighet.

 

Det er KUN penger det er snakk om, INGENTING annet. Hundens vel og ve er slettes ikke i fokus. Her handler det om at teorien man har lært SKAL stemme, hvis ikke er det feil på bikkja.

På en og samme side finner man altså en forhandler som selger bøker(EN HEL BOKJÆVEL) på hvordan man skal få hunden til å gå pent i bånd. Neste artikkel er nesegrime. Fin markedsføring.

 

Når canis startet sine "fuglehundkurs" ble de raskt konfrontert av mennesker med store kunnskaper om dette. En måned etter kurset ble lagt ut for salg, gikk Egtvedt ut i bladet "hundesport" og kommenterte kuset: "metoden er under utvikling". Man solgte altså noe som enda ikke var utprøvd. Flotte greier...

 

Mens GS'en min finner ryper og basseten til Ranger loser rådyr, står disse menneskene i startgropa og trener "sitt" hjemme i stua. Hunden deres får aldri være løs, for da jager den joggere, eller så bjeffer den på andre mennesker, eller så stikker den av. Men man kan ikke si nei til hunden, da er man slem. Men å løpe løse, det får de aldri...

 

Når jeg og jmonsen har kaffebesøk kan hunden komme å hilse på gjestene, for så å legge seg på plassen sin, uten pip og gnell. Den får være med flokken sin. De andre kan ikke si nei til hunden sin, så da er det bedre å stenge bikkja inne på et rom, gi den en time-out. De fjerner bikkja fra flokken. Men man har jo ikke påført hunden et ubehag, så da er det greit! Man må jo være snill med hunden!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...