Jump to content

Angående våpensøknad


fager

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vet det står mye om våpentillatelse og lover og regler her på forumet, men det kan tidvis være vanskelig å vite hva man skal tro. Jeg håper derfor at erfarne medlemmer kan komme med noen tilbakemeldinger. Jeg søkte for flere år siden, og fikk innvilget, kjøpstillatelse for .22 LR, 9 mm og .357 revolver. Grunnet økonomi, kjøpte jeg kun en 9 mm, og de to andre tillatelsene gikk så ut. Jeg trener et par-tre ganger i måneden, men har ikke vært med på konkurranser eller stevner.

 

Hva er min sjanse for å få innvilget tillatelse for å kjøpe .22 LR (som jeg ønsker meg mest), .380, .40 S&W og .45 ACP? Bosted er Oslo.

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du i NSF og kun trener er du jo begrenset til 4 våpen. Siden du har en 9mm allerede er de kjøpt til grovfelt? I sånne fall kan du nok få en .40 eller .45 til militærfelt.

Nå er ikke jeg noen proff på dette men .40 er vel mest brukt innen NFPS/praktisk skyting og ikke så vanlig i NSF.

 

Kjøp uansett en 22lr, "alle" sier det og dem har rett :wink:

 

Muligens du kan klemme inn .380 i specialpistolklassen eller noe annet, men trur du sliter litt med de kalibervalgene du ønsker for og få lisens på alle disse. Her må det nok en del stevner til.

Link to comment
Share on other sites

Først skal jeg oppklare en misforståelse som både ken adams og flere hevder her på forum. Politiet registrerer ikke om du har søkt en 9 mm til grovfelt eller militærfelt. Siden din 9 mm er utmerket egnet til militærfelt, vil du ikke få innvilget et annet våpen til denne gren før du evt har så mange årlige stevner at du kan søke om reservevåpen.

 

Min anbefaling; Søk på en .22. Det innvilges glatt. Sørg for å delta i approberte stevner - både med .22 og 9 mm. Det er aktivitet som åpner for ytterligere tillatelser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ulik avtrekksvekt. De fleste 9 mm har 1360 gram, og dett er selvsagt et lite handicap i grovfelt.

På den annen side skjønner jeg at politiet spør om hvorfor du må ha en pistol til for å skyte bedre i en annen klasse når du så langt ikke har deltatt i et eneste stevne.

 

Jeg skjønner ikke poenget til de som diskuterer tenkelige og utenkelige måter å skaffe seg flest mulige våpen til masse ulike programmer når de på den andre side ikke har deltatt i et eneste stevne.

 

Nei, velg heller aktivitetsstrategien. Har du masse approberte stevner, vil du få våpentillatelse hos alle fornuftige politikontor. Selv har jeg 5 pistoler i 9x19. Det skyldes ikke regeltriksing, men høy aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det kan misforstås, men tanken var ikke å skaffe meg våpen til samtlige kalibre som jeg nevnte. Saken er at jeg liker pistolskyting som hobby, har gjennom trening blitt mye bedre og nå leser jeg mye om ulike pistoler og ser reviews på YouTube. Det fører nødvendigvis til at man får lyst på andre, nye våpen.

 

Nå har jeg f.eks. lyst på en Walther PPQ, ettersom det er et ganske annerledes våpen enn det jeg har nå. Imidlertid tenkte jeg at en ny 9 mm ville bli vanskelig, og derfor skrev jeg i min første post opp .40 S&W, som man også får PPQ-en i. En pistol i .22 LR har jeg lyst på for å kunne trene mer og rimligere. Stevner frister egentlig ikke så mye. Jeg kommer aldri til å bli en profesjonell pistolskyter og har heller ingen ambisjoner derom. I bunn og grunn handlet spørsmålet om en hobbyskyter som meg kan få andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan søke inntil 4 våpen som rekreasjonsskytter! minimum 4 loggførte oppmøter/treninger på bane er eneste kravet til deg som "Hobbyskytter".

Du kan også få innvilget 4 våpen til forskjellige programmer selv om du ikke deltar på stevner men er aktiv i klubben din.

Feks: 22 til Finpistol,9mm Grovpistol,45 til Militærfelt, 357 til magnum 1

Link to comment
Share on other sites

Det er (i praksis) ikke mulig å leve av å være profesjonell pistolskytter i Norge, så det argumentet utgår uansett. Fordelen med å skyte stevner er rent bortsett fra at det er gøy at du blir kjent med masse trivelige mennesker fra naboklubbene. Og du kan få mange trivelige skyteturer innen både egen og andre kretser. Ei felthelg fra fredag til søndag med innlagt telting og grilling i tillegg til at man får skutt 4-8 ganger er etter min mennig en klar vinn-vinn situasjon.

 

Så kom deg ut og skyt stevner sammen med oss andre glade amatører!

 

(Man hører aldri fotballspillere som sier: "Joda, fotball er gøy det, men jeg har ikke lyst til å spille mot andre...")

Link to comment
Share on other sites

(Man hører aldri fotballspillere som sier: "Joda, fotball er gøy det, men jeg har ikke lyst til å spille mot andre...")

 

pris for dagens dårligste sammenligning, lagspill vs solo idrett.

du ser meeeeeeengder med joggere/løpere/syklere som kun konkurrerer mot seg selv.

Link to comment
Share on other sites

(Man hører aldri fotballspillere som sier: "Joda, fotball er gøy det, men jeg har ikke lyst til å spille mot andre...")

 

pris for dagens dårligste sammenligning, lagspill vs solo idrett.

du ser meeeeeeengder med joggere/løpere/syklere som kun konkurrerer mot seg selv.

Det er sant. Men så melder de seg heller ikke inn i et idrettslag for å drive med aktiviteten sin. Og jeg vil faktisk bruke samme sammenligningen i forhold til pistolklubber som aldri arrangerer stevner (eller treningskvelder): "Joda, vi har et fotballag men vi spiller ikke kamper".

 

Og den prisen kan du bare beholde. Hvis du lurer på hva du skal gjøre med den, har jeg et forslag elller to...

Link to comment
Share on other sites

Da er det tydelig at vi har bakgrunn fra veldig forskjellige idrettslag. Men det aksepterer jeg selvfølgelig.

 

Uansett så står jeg ved min påstand om at man (iallfall i min region) ved å velge bort stevnedeltakelse også velger bort mange trivelige bekjentskaper og morsomme turer. Og det var faktisk mitt primære poeng.

Link to comment
Share on other sites

+1, 2 og 3.

 

Dette med å ikke konkurrere, synes for mange i å ligge i en underliggende redsel for ikke kunne prestere ett stykke opp på listene.

 

Da er det kansje på sin plass å nevne at man i utgangspunktet ikke konkurrerer med andre enn seg selv.

 

Dernest kansje med eventuelle kompiser på samme nivå, før man er oppe på ett nivå der man regner med å fylle løypa.

 

Som sagt, en konkrurrerer med seg selv og egne resultater (noe som jo krever at man tar en og annen tur på konkurranse).

 

Det jeg i hvertfall vill ha meg frabedt er folk som står hardt på at de ikke liker å konkurrere, uten at de noengang har prøvd det. Liker man å skyte, er t.d feltstevner noe av det morsomste en kan holde på med, enten man er sist eller først på listene når krutrøyken letter.

 

For å ta meg selv, så startet jeg i 2009 med resultater i Finfelt som tilsa ca 5-8plass i A klassen (vant selvsagt rubb og stub i egne klasser). Så ble jeg syk og siden har det gått nedover for å si det slik. Men jeg har aldri sluttet å konkurrere (må jo ha noe som holder meg i gang), og resultatene er nå jamnt over blitt litt bedre (lå på 12p bort i siste fin og 18p bort i mil/rev). Og selv om jeg fortsatt ligger langt bak egne tidligere resultater, er dette fremgang fra siste år. Men først og fremst er det morro å møte likesinnede innen idretten rundt om.

 

Jeg anbefaler alle skytter som ikke har erfaring med feltskyting, å ta kontakt med ledelsen i pistolklubben. Og be de anbefale stevner de synes passer bra, for ikke å si stevner de selv skal på. Slik at en er der sammen med kjentfolk (gjerne litt enklere for det fleste da).

 

P.s 22lr går helt fint, resten vil du nok slite med (grunnet 9mmeren, om du da ikke vill gå veien om spesial pistol klassene da). 45acp er forresten ett dyrt kaliber å skyte med (har det selv), men morro (som nevnt, har det selv). :wink:

 

Var jeg deg, ville jeg ha søkt på en 357m revolver i tillegg til 22lr (om du har sansen for revolvere da) Da dette gir deg mulighet til å konkurrere i flere klasser om du måtte ønske, rent bortsett fra at revolvere er tøffe. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg skjønner at det kan misforstås, men tanken var ikke å skaffe meg våpen til samtlige kalibre som jeg nevnte. Saken er at jeg liker pistolskyting som hobby, har gjennom trening blitt mye bedre og nå leser jeg mye om ulike pistoler og ser reviews på YouTube. Det fører nødvendigvis til at man får lyst på andre, nye våpen.

 

Nå har jeg f.eks. lyst på en Walther PPQ, ettersom det er et ganske annerledes våpen enn det jeg har nå. Imidlertid tenkte jeg at en ny 9 mm ville bli vanskelig, og derfor skrev jeg i min første post opp .40 S&W, som man også får PPQ-en i. En pistol i .22 LR har jeg lyst på for å kunne trene mer og rimligere. Stevner frister egentlig ikke så mye. Jeg kommer aldri til å bli en profesjonell pistolskyter og har heller ingen ambisjoner derom. I bunn og grunn handlet spørsmålet om en hobbyskyter som meg kan få andre våpen.

 

 

PPQ tar hvertfall lang tid å bestille. Bestilte i februar og har ikke fått den ennå.

Link to comment
Share on other sites

Rent bortsett fra at Vingemuttern tydeligvis er et "råskinn" til å skyte, ( "råskinn" er alle som er flinkere enn meg! :lol: ) så har han helt rett i det han skriver. Jeg begynte å sktye pistol ut fra en generell skytterinteresse. Konkuranser begynte jeg å delta i fordi jeg syntes at "noen" må da fylle opp listenene nedenfra også, og da kan det likegodt være meg. :P Dessuten er det slik andre også har sagt at først og fremst konkurerer man mot seg selv. Jeg skyter i klasse "C", bedre er jeg ikke. Men det spiller da ingen rolle. Trives meget godt med å være en "midt på treet skytter". Og av og til klaffer det jo også. Fikk en førsteplass i Sverige i fjor, - kjempestolt !! :lol: Og i et lokalt stevne i hurtigpistol her i vår/sommer vant jeg totalt, mest til egen overaskelse! :overrasket: Men jevnt over er målsettingen pkt 1. å ha det morro og pkt 2 å få navnet på startlisten. Samt selvsagt å treffe hyggelige folk som deler min hobby. Jo mer man reiser rundt jo flere trivelige sjeler treffer man. Ta med kjerringen, bo på hotell og skyt en klasse eller to og bruk tid på "lille mor". Shoppping konsert eller noe slikt. Da får du ikke kjeft hjemme for at du driver å ræker rundt på skytestevner. Pleier forholdet OG får navnet på startlister! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...